Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Dere med middels store/store raser, noen som har erfaring med forhåndsrøntging? Hvor tidlig kan man gjøre det, og hvor reelle er resultatene? Mener å ha hørt at hvis hoftene feks ser ut som en c ved ung alder så kan det stramme seg opp til å bli en b (sånn isch) når dem blir mer satt i kroppen? Men er det vanlig at det går andre veien og, altså bli verre etter hvert som dem blir ferdig utvokst? 

Skrevet

Det har vel kanskje mer med at avlesningen kan være litt sånn lotto med bilder som er i grenseland? Hygenen er avlest til c, både dyrlegene og jeg har sett langt værre hofter bli fri. Og samme andre vegen. Tønne kunne like gjerne ha fått en c, det ble avlest til b...

Skrevet

Man sier vel at bra hofter ikke blir dårligere (at det skal mye til), og at dårlige hofter kan bli bedre, men at det er langt fra sikkert at de blir det. 

• Like 1
Skrevet
23 timer siden, Pringlen skrev:

Det har vel kanskje mer med at avlesningen kan være litt sånn lotto med bilder som er i grenseland? Hygenen er avlest til c, både dyrlegene og jeg har sett langt værre hofter bli fri. Og samme andre vegen. Tønne kunne like gjerne ha fått en c, det ble avlest til b...

Tenker mer på hvordan hoftene faktisk ser ut, og hvordan de kan forandre seg når kroppen forandrer seg enn hva som blir lest av som status. 

14 timer siden, Maria skrev:

Man sier vel at bra hofter ikke blir dårligere (at det skal mye til), og at dårlige hofter kan bli bedre, men at det er langt fra sikkert at de blir det. 

Ja, det er det jeg har hørt. :) 

Men når er det vanlig å forhåndsrøngte? 

Skrevet
3 minutter siden, jma skrev:

Men når er det vanlig å forhåndsrøngte? 

Det er vel ikke så vanlig å forhåndsrøngte om det ikke er noe spesielt man leter etter... f eks i sammenheng med halthetsutredning av valp :)

• Like 3
Skrevet

Her nede sier de 6 mnd, 12 mnd og 18 mnd på de største rasene. 6 mnd fordi hvis det er høy grad HD så er det allerede synlig og en del enklere operasjoner er ikke mulige å gjøre etter 10-12 mnd. Men da har gjerne valpen symptomer.

12 mnd for å få en indikasjon på hvordan hoftene kommer til å se ut. Også fordi det fortsatt er mulig å sette inn en del tiltak dersom det skulle vise seg seg at hunden har alvorlig grad HD. Og 18 mnd offisielt.

Jeg har tatt bilder ved 6 mnd på min nåværende hund bare fordi vi hadde muligheten. Hadde tenkt å ta nye i høst bare for å se om det er noen forskjell, men har ikke hatt tid så da blir 18 mnd neste.

Edit: og der kom jeg på at hun er 18 mnd om en ukes tid. Så sa får hun bli med en tur på skolen før ferien da :)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...