Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt kløv - medlemmers erfaringer


Recommended Posts

8 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg kjenner at jeg er skikkelig skeptisk til dette med kløv jeg, for det er jo utrolig hemmende for hunden å bære ting på skulderbladene - all bevegelse i hundens front hemmes jo maksimalt når man kliner på hunden kløv. På hest så er det jo super fy fy fy å ikke sørge for at skuldrene er fri, og de bærer vekten med ryggen, ikke på skulderbladene. Hundene trer vi på kløv og forventer at skal bære nesten sin egen kroppsvekt på nettopp skulderbladene. At kløven må festes rundt hals osv. er en ting, men bør ikke vekten bli belastet fra bak skuldreknutene? Og bør man ikke passe på at veskene ikke skvosjer fronten sammen foran (frie skuldre)?
Synes det er veldig veldig rart at man belaster hundene sånn.

Om man har en riktig og god kløv, som samtidig er justert godt, så skal ikke kløv være noe problem. Det anbefales jo for trening av hund av dyktige fysioterapeuter og veterinærer som ser hvor viktig variert fysisk trening faktisk er. Men jeg er helt enig med deg i at man må følge nøye med. Om mine hunder viser tegn til å begrense seg eller vegre seg så blir kløvene justert med det samme. Men det er nok et problem at alt for mange ikke aner hva de lasser på bikkjene og masjer på. Ser feillassa og feiljusterte kløver (som gjerne er for store) over alt på bilder og når jeg møter folk på tur.. Ikke bra :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har Laikakløv. Går ikke langturer så kløv har jeg kun for å variere dagene til hundene mine Jeg har Laika og har alltid vært fornøyd med det. Først og fremst er det en super kvalitet i de. Den

Har finsk lapphund, og har Laika originalkløv. Har før jeg kjøpte denne bare prøvd tullekløv, altså, sånne vesker som hektes på julius k9-sele, den var fin til tilvenning av å bære ting, men med en

Jeg ville gått for laika eller togo om kvalitet er viktig. De koster litt, men de sitter bra og er holdbare. Laika er vell litt rimeligere enn togo. Togo kan man også få sydd på mål om ikke standardmå

Posted Images

Guest Belgerpia
15 timer siden, Fjellhammer skrev:

Takk for svar allikevel, supert om du deler mer når du har fått flere erfaringer med kløven. Hvilken størrelse (liter) har du til Ludo?:) Vil også gjerne vite hvor mye han veier og hvor høy han er.

I mitt hode så sitter den kløven der altfor langt frem, når du får vekt i den der så vil den skvise fronten til hunden sammen, all vekt vil bli belastet på skulderknutene og det vil bli ubehagelig for hunden. Skuldrene skal være fri, vekten skal fordeles på ryggen, ikke skuldrene. Det der blir som å bære ting på nakken, hvilket ikke er særlig heldig tenker jeg.
https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiwr4a50uXMAhVChiwKHf2NAaAQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.schnau-sor.com%2Findex.php%3Fnews%26nid%3D205&psig=AFQjCNHnafRC0oDQh6w5cSWEEaI_EUpmQQ&ust=1463730295804746

 

Sånn bør de sitte etter min mening. Kanskje enda litt lenger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

I mitt hode så sitter den kløven der altfor langt frem, når du får vekt i den der så vil den skvise fronten til hunden sammen, all vekt vil bli belastet på skulderknutene og det vil bli ubehagelig for hunden. Skuldrene skal være fri, vekten skal fordeles på ryggen, ikke skuldrene. Det der blir som å bære ting på nakken, hvilket ikke er særlig heldig tenker jeg.
https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiwr4a50uXMAhVChiwKHf2NAaAQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.schnau-sor.com%2Findex.php%3Fnews%26nid%3D205&psig=AFQjCNHnafRC0oDQh6w5cSWEEaI_EUpmQQ&ust=1463730295804746

 

Sånn bør de sitte etter min mening. Kanskje enda litt lenger bak.

Takk, jeg var usikker på om den kanskje var litt for langt frem. Da skal jeg flytte den så den sitter lenger bak neste gang. Heldigvis har han ikke hatt særlig mye vekt i kløven enda. :-) Sånn om det var på mitt bilde kløven satt for langt frem på, og ikke kløven generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Akkurat nå, Angie skrev:

Takk, jeg var usikker på om den kanskje var litt for langt frem. Da skal jeg flytte den så den sitter lenger bak neste gang. Heldigvis har han ikke hatt særlig mye vekt i kløven enda. :-) Sånn om det var på mitt bilde kløven satt for langt frem på, og ikke kløven generelt. 

Ja, det var det, men siteringen ble da ikke med av en eller annen grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Ja, det var det, men siteringen ble da ikke med av en eller annen grunn :)

Tusen takk, er ganske fersk som hundeeiere og var veldig usikker om den satt for langt frem. Veldig glad for at du sa i fra, så slipper han å få belastning skader når han får vekt i den etterhvert. :-)

Fikk ikke linken til å virke da, om det er en link som viser hvordan kløven skal sitte så er jeg veldig interessert i å se den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Min erfaring er at hundene syns det er mer ubehagelig å ha mye av vekten på ryggen enn på skuldrene. Jeg har slitt med at kløvene kommer for langt bak og det syns hundene er ubehagelig og dermed må man kjøpe ny.

Nå er bare jeg hobby-kløver og ikke en tur-kløver over flere døgn. Men hundene har i alle fall aldri hatt noe trøbbel i den enden når kiro/massør har gått igjennom hunden :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Akkurat nå, Angie skrev:

Tusen takk, er ganske fersk som hundeeiere og var veldig usikker om den satt for langt frem. Veldig glad for at du sa i fra, så slipper han å få belastning skader når han får vekt i den etterhvert. :-)

Fikk ikke linken til å virke da, om det er en link som viser hvordan kløven skal sitte så er jeg veldig interessert i å se den. 

Google KLØV, bilder, så kommer det opp masse bilder - bildet jeg linket til viser en riesenschnauzer med kløv som jeg mener sitter rett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/18/2016 at 1:34 PM, Fjellhammer skrev:

Ser ut som hundene dine koser seg!:D Hvilken størrelse (liter) har du til disse? Og kan jeg spørre hvor høye de er og hvor mye de veier?

 

Begge har samme størrelse, 30 liter. Men syns liksom den ser endel mindre ut på Sjarm. Han er fremst med den grå. Lykke er ca 59 cm høy og veier 34 kilo tror jeg. Sjarm er 62 cm og veier omtrent det samme gjetter jeg på.
Jeg skal vurdere å bytte til 40 liter på Sjarm når han er fullvoksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Togo kløv er den beste hittill. Jeg kløver gjerne over flere dagers turer da, de ligger bra tilogmed når jeg glemmer å feste spennene under magen på whippsene. Enkel å justere er den også. 

Non stop (som jeg for øyeblikket låner av pappa til jeg får dratt på seleverkstedet for en kløv til pointern) syns jeg blir så innmari varm og voldsom, spesielt på varme dager. Den kløven har noen dustete lommer til klipsene under magen (som forøvrig er sprettet opp hos meg nå, siden det er helt tragisk løsning sommer som vinter, men da spesielt på vintern med kalde fingre), blir fort skjev uansett åssen du pakker. Den mageplata samler opp smuss og dritt etterhvert, og da blir brystkassa på dyret fort naken.. Når du får fronten riktig stilt inn, så er den nesten umulig å få av og på, over huet, så man må gå den tunge veien og evt åpne foran i tillegg.. 

Ruffwear approach hadde jeg før til whippsene (da det er lite som passer dem), helt ok kløv, men veskene blir ofte så innmari små i forhold til hunden, så får ikke med deg så mye på tur :P og ikke kan man justere veskene så de kommer litt ut fra hunden heller. Men helt fine som hverdagskløver til lett trening :) men ser de har gått opp litt i pris siden jeg kjøpte dem :P men de er holdbare kløver, jeg har virkelig kjørt dem hardt, føre jeg fant togo kløven :)

Laika kløven har jeg kun sett andre bruke på tur, og virker som en god kløv, men jeg syns justeringen til kløvveskene virker litt kronglete, mye enklere med en stropp over med klips, syns jeg da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...