Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det gunstig å begynne sosialisering?


SofieAurora
 Share

Recommended Posts

Heihei!

Jeg får meg en salukivalp i slutten av juni (gleder meg enormt!!!:jump:) og da lurer jeg på når det er gunstig å begynne med sosialisering i store mengder med folk?
Jeg tenker at det kanskje er best etter noen uker hjemme med meg og familien min for at valpen skal bli vant til oss, men hva mener dere?
Kan man begynne med en gang eller bør jeg vente med å ta med valpen til store mengder med folk?

Takk på forhånd! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å ta med valpen inn i "store mengder med folk". Det gjør man stort sett ikke med voksne hunder heller. De første dagene med min whippetvalp gikk vi ikke så mye tur, for hun ble så fort sliten. Ble stort sett lufting og lek inne. Her var det jo en voksen hund i tilleg som hun skulle bli kjent med.

I starten når valpen er liten, så skal den sove veldig mye, så sosialisering og miljøtrening går veldig på valpens premisser. Jeg tok min med ut når hun var våken, men passet på at hun fikk tilstrekkelig med søvn og hvile når vi kom hjem. Når hun var rundt 10 uker begynte jeg å ta henne med på turer der hun fikk treffe andre hunder. Da hun var yngre enn dette holdt hun enda på å tilpasse seg sitt nye liv og var ikke helt klar for så mye nytt på en gang. Folk introduserte jeg henne for tidlig. I starten var det venner og bekjente som kom på besøk som fikk hilse på henne osv. Tok ting gradvis og så hvor mye hun selv mestret før hun ble sliten. Min var en veldig trygg og selvsikker valp, så sosialisering osv. gikk veldig fint med henne. Ift. nye hunder og sånt, så var jeg litt forsiktig med hva jeg lot hilse på henne. Ikke superhappye unghunder eller gretne tisper. Spurte alltid eieren først hvordan hunden reagerte på valper, og så lot jeg min hilse mens hun "var i armene mine" på en måte. Hun var jo ikke mer enn rundt 2 kg når jeg henta henne, så hun var ganske liten at jeg var litt ekstra beskyttende. Nå går hun derimot overens med det aller meste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvordan man definerer "store mengder folk" men jeg synes absolutt det er en god ide å ta med valpen på alt mulig som du ønsker den skal takle :) Jeg vil anbefale å ta det rolig de fire første dagene, men etter det begynner du å ta med deg valpen ut i den store verden. Så ser du ann valpen på hva den takler, og når den blir sliten så bærer du den hjem eller lar den sove der dere er hvis det passer. Det er viktig å begynne med dette tidlig nok. Når den er 12 uker er det "for sent". Da Aska var liten var vi bare hjemme den første langhelgen, men allerede mandagen etter var hun med meg på skolen, og også ned i byen og på torget. Det fortsatte jeg med. Har en veldig stødig hund i dag, hun takler 17 mai tog, er skuddfast, miljøsterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er allright med et par dager/en liten uke med hjemme/i nærområdet først. Nødvendig er det ikke for de fleste, men jeg synes det er greiest både for oss og valpen. Det er jo tross alt en stor omveltning i livet deres. Men etter det så er de med på det meste, men i små porsjoner i starten.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på individet også synes jeg, da. Jeg har to veldig ulike hunder, hvorpå den ene er helt uaffisert av store folkemengder, men er ganske "sjenert" i mer intime settinger. Den andre er ikke særlig imponert over å være på steder med masse mennesker og stress, men er fjellstø med unger, folk og fe. Jeg har sosialisert dem litt tilpasset deres personlighet også. 

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig å sosialisere masse den første uka, men jeg har begynt å leve så normalt som mulig med mine ganske kjapt, og synes jo de er miljøsterke hunder begge to. Aldri skånet dem spesielt mye, ei heller overdrevet sosialiseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...