Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere hunder - hvor godt går de overrens?

Kristiin
 Share

Hvor godt går hundene deres overrens?   

75 stemmer

1. 1. Relasjonen mellom hundene

• Bestevenner (sover, leker sammen. ect)
      36
    • Venner
      33
    • Aksepterer hverandre
      6
    • Går ikke sammen
      0

Recommended Posts

Dere med flere hunder - hvordan er relasjonen mellom hundene deres? :) Det er jeg litt nysgjerrig på.

Jeg skulle ønske mine var bestevenner, som sover i en haug, deler leiker og steller hverandre - men det er de altså ikke :P . Men de er venner, kan fint sove sammen og alt går fint. Mistenker at litt ressursforsvar på den ene ødelegger litt der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mangen. :P

Bamse - Kiara - Candy = Barna i huset.

De har hurra meg rundt, bursdagsselskap fra mandag til søndag. :lol: De forguder hverandre tror jeg. :P Eller ja så lenge Candy ikke tar halen til Bamse og løper andre veien, akkurat da blir han litt irritert. :lol:

Santos

Ja han er venner med alle, men tok litt tid med Candy. Han syns hun var veldig stor og ukontrolert. :P Men han er kommet dithen nå at han aksepterer hun. Så satser på vi kommer til venner så fort hu får sin første løpetid. :lol:

Kiara - Sasha = Sjefshønene

De går ilag med alle, men de har også sine regler som de andre må følge. :P Men de er venner med alle da. Kiara trengte også litt tid på å finne ut av Candy, men hun er allerede komt dithen at hun kan leke med henne, så lenge hun ikke tråkker på henne da, for da dør Kiara litt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går veldig godt overens. Nemi har vært veldig tålmodig med Blitz. Nå er det litt småturbulens her pga. Nemi er syk, og når hun er dårlig så kan hun bli sint. Det kommer ofte litt som lyn fra klar himmel. Blitz tar seg ikke spesielt nær av det heldigvis, og vi passer jo på. Sånn utover det, så leker de sammen og sover litt sammen. Ligger litt i haug. Det er helst Blitz som liker å klenge, Nemi godtar det. Men om Blitz begynner å styre og stelle for mye, så går Nemi unna. Blitz er altså whippet og yngst, Nemi er schäfer. Det skiller 2,5 år mellom dem. Veldig greit med voksen hund når man har valp, men ikke så voksen at den bare vil ha et chill liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av tiden går de godt sammen så jeg svarte "venner". De kan fint sove ved siden av hverandre i sofaen og de leker sammen med jevne mellomrom, mest utendørs.

Harly er en sånn peace & love fyr som ser en potensiell bestevenn i de aller fleste. Lykke endrer adferd før løpetid og blir en real pms megge,  så da må hun passes på for det gir utslag i resursforsvar og generelt litt ymse drama. Dette påvirker jo selvsagt relasjonene de to i mellom når det står på. Skal snakke med vet når hun skal vaksineres neste gang om iharmoni (eller evnt andre ting) kan hjelpe på fyrverkeriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det går stort sett fint. 

Av og til hender det at de krangler litt og det er pga det høye ressursforsvaret til mini. Når han er for muggen og frekk synes ikke frøkna at det er greit, og da kan de bli grinete begge to. Dvs han blir fly forbanna på henne, hun blir irritert på han. Det varer i de to sekundene han glefser og hun løfter på overleppa mens jeg går i mellom og roper at nå er det nok! Så er alle blide igjen 

De steller ikke hverandre og sover ikke sammen, men de turner rundt på gulvet og leker og napper hverandre både her og der for morro skyld. Og har stor glede av det begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine elsker hverandre. Intenst. Susser og pusser på hverandre, sover sammen, leker sammen. Begge har matforsvar ovenfor andre hunder, men de sloss likevel aldri om mat eller leker med hverandre.
Jeg har hatt fra 2 til 4 hunder samtidig tidligere. Aldri hatt noe problemer med krangling eller uvennskap. De har hatt ulikt forhold til hverandre når det gjelder hvor "nære" de har vært - variert fra "vi lever i samme hus og går greit overens" til "sjelevenner som aldri viker fra den andres side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko og Hotti = gammelt ektepar.  De kjekler og banner på hverandre,  men sover gjerne sammen og dør litt (veldig)  om en blir borte.

Lupin er outsideren inne. Vil ikke haså mye med de to andre å gjøre, men kan by opp til lek, eller det kam barke mellom gutta. Ute er alle tre bestisser og flokkfølelsen blur veldig sterk, spesielt mellom gutta, det er de to mot resten av verden. :aww:

Skulle gjerne hatt bedre kjemi mellom gutta, men det funker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går veldig godt over ens. De leker sammen, sover sammen, gjør alt egentlig. Bruker hverandre som hodeputer og aldri noe tull.  

Marvin er eldst, 8 år om to mnd. Og han trives med kelpiejentene. Blir de for mye så bare går han fra dem.
Dany er 4 og den som ruler flokken. Hun er den som er høyt i intensiet og energi.
Bailey er 8 mnd og har hatt sin første løpetid. Men enn så lenge ihvertfall er de veldig gode venner. Bailey er ikke sjefstypen så det tror jeg skal gå bra. Hun er en mer balansert type også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er venner, men ikke bestevenner. Leker ute sammen (eller Koios og Minion leker sammen, Kiwi løper etter de og vil være med).
Minion har pga leddgikten liten toleranse for at de andre går for nær henne når hun ligger på gulvet. Hun er redd for at de plutselig skal tråkke på henne, eller gjøre noe annet som gjør at hun får vondt. Eller, må nesten modererer meg litt, for jeg tror aldri jeg har sett henne kjefte på Kiwi, så hun har liten toleranse for at den klønete bompibjørnen Koios går for nære henne. :P 
Dette vet de andre to veldig godt, og Minion får sove i fred. (utenom de gangene Minion sperrer veien, og Koios VIL forbi, da trosser han djevelen selv, og løper forbi. Han tar seg fint lite nær av litt meggekjefting fra Minion sin side.)

Minion er litt som en gammel mann som ber naboungene pelle seg ut av hagen hans. :P Kjefting i løse lufta, og lite alvor.

Koios og Kiwi kan fint sove sammen. Men sånn generelt så tror jeg Koios syns Kiwi og Minion er kjedelige, de er voksne, og han er evig drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tre hundar, Ein beaglemix og to sheltie. Sheltieane leiker saman og kan fint sove saman. Dei er rett nok Mor og datter og ser ut til å ha eit veldig godt band.

Beaglemixen har teke dei for forskjellige ting før (mat eller ressurs), Forholdet der er dermed veldig anspent. Spesielt mellom den eldste Sheltien og beaglemixen.

Dersom eg har vore på reise berre med sheltieane, flyg ofte eldste og beaglemixen u hop når eg kjem heim, men sånn i kvardagen går det heile ok. Alle er forøvrig tisper..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenner. Jeg opplever at de har veldig stor glede av hverandre, der de susser, koser, leker, vasker hverandre, oppsøker hverandre og sover tett inntil. De har hatt et par svært korte sammenstøt tidligere. Første gangen endra det stemninga og det tok litt over ei uke før de kunne slappe av sammen igjen. Sist var de venner igjen samme dag. Aiko, den eldste, er veldig trygg, overbærende og dominant i ordets rette (og positive) forstand. Imouto er en mer spontan type som kan ha litt følelser om ting. Men jeg opplever at sammenstøtene deres har påvirka meg mer og måten jeg ser dem på, heller enn hvordan de har det sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er venner, men vil helst ligge i fred, spise i fred og trene i fred begge to. Isi er den som er mest gira på at de skal leke sammen, og plager ofte Zera endel til hun blir sur og begynner å jage Isi (som er akkurat det hun er ute etter). Når Zera er i slaget, så hender at hun også inviterer Isi til lek, men det skjer ikke så ofte :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har vel et litt ensidig vennskap :lol:. Yasmine vil veldig gjerne være bestevenn og ligge inntil og ha masse kontakt med Willy, mens Willy mer aksepterer hennes eksistens. Han "himler" litt med øynene når hun kommer og legger seg inntil - han er ikke fan av det, men har skjønt at han ikke slipper helt unna. Stort sett overser han henne når hun styrer på og "bestemmer" alt mulig - litt som et gammelt ektepar kanskje *fnis*. Hun herser stadig med ham, og han bare venter til hun gir seg. Yasmine tillater ikke alltid at Willy kommer opp i sofaen når jeg sitter der, spesielt ikke når jeg har mat, da leker hun drage, men det er jo ingen av oss som gidder å ta henne så veldig høytidelig da, hun lager bare lyd liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vil si mine så langt er bestevenner. Litt små kjekkling noen ganger, men det er det virkelig iblant bestevenner :P 

Men jeg har hatt i andre enden av skalaen i hus før også.

Er ikke noe som er sikkert for evig i fremtiden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varga og vims: De var venner, lekte litt sammen osv (ihvertfall når varga ikke hadde innbilt, da gadd hun ikke uansett). De ligger sammen i sofaen osv, men det er nok ikke for nærheten sin del, mer for at en av de må ligge på gulvet viss ikke, fordi det ikke er mer plass :P På kennel e.l. derimot så deler de seng, så da setter de åpenbart pris på hverandre. De er vell forsåvidt ikke dårligere venner nå, men pga slossingen i julen og den dårlige stemningen som satt i lenge etter det og alvoret i det om det skulle bli mer slossing så får de ikke leke sammen lengre av meg. Bare være rolige sammen. Vims tror jeg nok setter større pris på selskap enn det varga gjør, varga kunne vell like gjerne vært alene hund tror jeg. Tai tror jeg heller ikke bryr seg så veldig, varga er litt skummel og vims er litt ekkel synes hun (i lek/samspill) :P og ellers er hun ganske sær hun også som de to andre her. Innimellom glimter hun til, men ellers så virker hun nok å være mer som varga, selvstendig, liker fred og ro, bortsett fra når det er løpetid, da kan det herjes hele tiden. 

Varga og kodak: De gikk fint over ens, de kunne godt ligge oppå hverandre i sofaen, lekte fint og hadde nok en del selskap i hverandre. Varga kom jo rett fra en flokk og var mye yngre da jeg fikk henne og kodak hadde jo vært alenehund litt, men han var vokst opp med en annen hund det meste av livet sitt. De satte nok stor pris på hvernadre. 

Pia og kodak, Pia kunne nok like gjerne vært alene hund. Hun var jo det det første året, og satte litt pris på selskap i starten tror jeg, men så ble hun voksen og litt sær. Dvs, de lekte sammen og hadde nok en del nytte av hverandre begge to, men hun hadde nok ikke savnet det så voldsomt tror jeg om det hadde forsvunnet. Kodak derimot skulle helst ligge oppå eller inntil hele tiden og tok det litt tungt når Pia flyttet, men kom seg fort igjen da og greide seg fint på egenhånd også. 

Edit: Så de jeg har nå ligger vell en plass mellom venner og aksepterer hverandre vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa bestevenner jeg. De leker gjerne sammen,i den grad de er lekne da ,steller hverandre og spiser sammen. Det hender de sover sammen også. Har aldri hatt noen seriøse sammenstøt,men det hender det buldrer litt hvis de er litt høye på seg selv:ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet på  bestevenner.... De vil leke HELE tiden (det får de jo ikke lov til inne da), er stadig bortpå hverandre og småterger for å yppe til lek... De steller hverandre og dør også fryktelig dersom man tar med seg bare en av dem (men om det er fordi det er urettferdig eller om det er fordi de savner den andre skal jeg ikke ha uttalt meg om altså ;) )

De sover ikke så ofte sammen, men det hender de ligger rygg mot rygg... Egentlig SOVER de ikke så ofte når de er sammen fordi de heller vil leke, så når de sovner er det fordi jeg har kommandert dem på hver sitt sted og bedt dem ligge der.... Men det har skjedd at de har sovnet inntil hverandre altså.... Det er ikke fordi de ikke vil sove sammen, det er mer fordi de ikke vil sove, punktum - bare leke! ;)

Spent på  hvordan det blir når de blir litt eldre... Forrige gang tispa hadde løpetid var valpen så liten at han ikke skjønte bæret.... Nå fyller hun 2 år i slutten av mai og han blir 1 år i juli, så de er ganske tette i alder (og skulle nok ideelt sett ha hatt større aldersforskjell, men sånn er det nå....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann vil gjerne være bestevenn med de to andre, ligge oppå hverandre og sove, pusse på de andre osv. De andre to er ikke helt enige :P Vil helst ligge i fred når de slapper av :) Ellers leker belgerne mye sammen ute, mens dalmatineren har lyst til å være med, men får ikke slippe til når gutta først herjer. Så de er vel mer venner enn bestevenner. LItt gnisninger for tiden, siden minstemann tester grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro er en særing. Han vil ikke ha Mynte i nærheten av seg. Så de deler ikke seng eller koser på noe vis. Eneste kroppskontakt er når de leker. Mynte var ganske kontaktsøkende som liten, men hun har blitt "lært opp" av Nitro, så nå har hennes intimgrense blitt mindre, så nå kan hun også knurre og bjeffe hvis Nitro kommer borti henne i sengen. På hunderommet har jeg en menneskeseng og en hundeseng på gulvet. begge hundene vil ofte ligge i sengen, men det kan bli krangling og en ender opp på gulvet, og den ene skal eie hele senga. Ofte må vi inn for å be dem kutte ut.

Mynte tar alt ifra Nitro. Hvis han henter en leke, så løper hun bort og snapper den fra han. Så da må vi passe på. Hun er også fæl til å blokkere han og gå i veien, og kommer alltid hvis han tar kontakt med oss. Må ofte snakke til henne pga det og be henne gå bort, kutte ut osv..  Nitro er ganske tålmodig og tåler mye. Han har aldri sloss med henne på noe vis.  Nitro vil nok gjerne være alenehund, men samtidig ser jeg at de har det fint i deres selskap. De leker sammen og er sammen alene hjemme. Tror Nitro har godt av det egentlig. Mynte trives godt i en flokk, men hun er veldig kontrollerende. Vet ikke hvordan det hadde vært med en annen tispe. Tror det kunne blitt litt konkurranse der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora elsker puddelen sin, og Leah elsker terven sin, så de er hva jeg vil kalle bestevenner. Det er ikke uvanlig at Leah legger seg foran/mellom forbeina til Nora for å leke, da tannfekter de litt før Nora finner ut at Leah må få vasket ørene sine, og da blir Leah liggende helt rolig. De har stor respekt for hverandre, så ingen prøver å ta mat eller leker fra hverandre, samtidig kan de leke ganske heftig sammen (les: Leah bruker Nora som tyggeleke). Da Leah hadde valper godtok hun at Nora var veldig nær hele tiden, og Nora respekterte Leahs status som mor og holdt seg nok et lite hakk lenger unna enn hun egentlig måtte. De er så å si aldri meggete mot hverandre, da er det en sånn heat of the moment-greie, der en av de har vært litt mer hardhendt enn normalt, men det er utrolig sjeldent. De er nesten makaløst gode venner, jeg er litt overrasket over det, faktisk. 

Ali stakkar, hun er 3dje hjulet på vogna. De leker med henne også, og hun får stell av Nora hun og, så jeg vil si de er venner, men de er ikke sånn venn med Ali som de er med hverandre, Leah og Nora. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catania er veldig sær, så når sambuar og Fenris var på besøk (før vi flytta sammen) var ho veldig der at berre han gjekk forbi ho inne, så knurra ho og gav grei beskjed om kvar landet låg, til tross for at han kanskje var halv til en meter unna. Ute gjekk det fint, då kunne dei gå klin inntil kvarandre, snuse på dei samme tinga osv :P 

Men det har gått seg fint til sidan den gang, men Catania er fortsatt ei sær "møkkakjerring" til tider. Ho kan fint gå og legge seg inntil Fenris, men om han nærmar seg ho og enten vil ligge i nærleiken eller snuse litt, så brummar ho til han, så ho får beskjed om at det ikkje er greit. 
Ellers leikar dei saman både ute og inne, er aleine heime saman og trivst nok i kvarandre sitt selskap. Catania vart i vert fall mykje bedre på og vere aleine heime etter at Fenris kom i hus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico og Toddy er veldig gode venner. Noen ganger litt slitsomt gode venner , for de har en lei tendens til å begynne å tannfekte med voldsomme lydeffekter hver gang det passer minst.  

De har minst 5 herjerunder hver dag og de sover ofte sammen. 

Men ALT foregår på Nicos premisser.  Hun er sjefen over alle sjefer og noen ganger hundser hun Toddy rundt i huset sånn i tilfelle han har glemt det. Stakkars Toddy blir like forfjamset hver gang Nico bestemmer seg for å jekke han ned litt. Hun følger egentlig bare etter han og knurrer til han ligger flat og smisker . Ofte helt ut av det blå for oss mennesker.  

Alle tyggeben er Nico sine og det samme med leker.  Alle. Noen ganger tar hun det rett ut av munnen hans , men stort sett later hun som hun vil leke før hun stjeler hva enn han har. De kan gjerne ha drakamp med samme leke ganske lenge dog, men Nico "vinner" alltid. 

Han må også pent finne seg i å bli vasket grundig i ørene når dronninga finner det nødvendig. Stakkars han om han prøver å flytte på seg når hun er godt i gang.  

Noen ganger synes jeg litt synd på Toddy,  men det virker som han liker sjefete damer :P

At Nico hadde vært en opptygd mopp på 10 sek hvis Toddy hadde tatt igjen har aldri falt de inn heldigvis.  Det tror jeg ikke det kommer til å gjøre heller. Toddy ER en stor dott av type, Nico er født bitch ...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenner alle 3 :wub: Trym prøver noen ganger å være litt "bedre" enn jentene, men innerst inne tror jeg han elsker de med hele sitt hjerte :lol: De sover oppå hverandre, vasker hverandre, leker sammen og backer opp hverandre mot fremmede hunder (noe som kan være slitsomt!) Vigdis og Trym krangler noen ganger om smuler på gulvet, men de smisker alltid for hverandre sekundet det er over.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, 2ne skrev:

Nora elsker puddelen sin, og Leah elsker terven sin, så de er hva jeg vil kalle bestevenner. Det er ikke uvanlig at Leah legger seg foran/mellom forbeina til Nora for å leke, da tannfekter de litt før Nora finner ut at Leah må få vasket ørene sine, og da blir Leah liggende helt rolig.

Akkurat sånn er det her også. :heart: Aiko ligger gjerne på bakken og tannfekter og brummer godmodig mens Imouto danser rundt henne, bopper henne på hodet med poten og tar piruetter i lufta. Så lander hun og må da ligge med beina oppå Aiko sine, og så merker Aiko at lillesøster er fryktelig skitten igjen, og da lener Imouto nytelsesfullt hodet inntil og lar seg stelle. Jeg ser meg aldri mett på dem. :wub: Jeg har kaskader av bilder av dem hvor de ligger inntil og koser seg, men jeg synes disse hvor knertis skal ligge oppå og liksom i armene til Aiko er ekstra søte:

Vaske.JPG

påå3.JPG

oppå2.JPG

oppå.JPG

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...