Gå til innhold
Hundesonen.no

Ødeleggelse når de er hjemme alene....


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Hva har du prøvd? Har problemet vart lenge eller er det første gang? Er det veggen hun har gått på eller er det noe annet som er revet istykker? Hvor gamle er hun/de?

Sånn generelt sett så ville jeg forsøkt å fått slitt dem ut litt ekstra før de skal være alene en periode for å se om det har noen effekt. Det skal selvsagt være en midlertidig greie som skal fases ut igjen, men det kan være nok til å få avbrutt adferden før den setter seg og få hunden på bedre tanker. Har selv hatt god erfaring med det. En mnd tid ca har vært nok på de jeg har hatt også har jeg gradvis trappet ned igjen mosjon før alene tid. Evt ha med i bilen en stund (om man har mulighet til det) også prøve igjen. Det viktigste er jo at adferden ikke setter seg, ofte er det jo bare perioder hvor sånt står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Malamuten skrev:

Hva har du prøvd? Har problemet vart lenge eller er det første gang? Er det veggen hun har gått på eller er det noe annet som er revet istykker? Hvor gamle er hun/de?

Sånn generelt sett så ville jeg forsøkt å fått slitt dem ut litt ekstra før de skal være alene en periode for å se om det har noen effekt. Det skal selvsagt være en midlertidig greie som skal fases ut igjen, men det kan være nok til å få avbrutt adferden før den setter seg og få hunden på bedre tanker. Har selv hatt god erfaring med det. En mnd tid ca har vært nok på de jeg har hatt også har jeg gradvis trappet ned igjen mosjon før alene tid. Evt ha med i bilen en stund (om man har mulighet til det) også prøve igjen. Det viktigste er jo at adferden ikke setter seg, ofte er det jo bare perioder hvor sånt står på.

Njaei, vet ikke helt hva jeg skal svare... Det skjer ikke HVER gang.... Jeg har valgt den "lettvinte" løsningen og funnet fram bur igjen noen ganger... Nå har det gått fint en stund uten bur, men i dag var det altså tapeten som fikk unngjelde. Ja, det er veggen, tapeten er skrelt av (ganske pent gjort da, det skal hun/de ha :P ) 

Da har de jo på en måte fått en "pause" før de har fått ny sjanse...Og det går tydeligvis en stund før det er på'n igjen. Tepper til å ligge på ødelegges også når de er alene. Det TROR jeg er begge, men det kan hende at det bare er tispa som ødelegger mens han bare spiser det hun drar løs, det er jeg usikker på (begge har bæsjet teppe :P )

Hun blir 2 år i mai, han er 9 mnd.

Jeg har IKKE lyst til å finne fram bur igjen, jeg har lyst til å finne en annen måte å løse dette på.... Slite ut ekstra, ja.... Han er ikke så vanskelig, men hun lar seg ikke slite ut, verken ved hodebruk eller rent fysisk, det jeg har klart å finne ut ihvertfall.... Selv etter 6 timer løping løs er hun like klar.... Men jeg ser absolutt poenget ditt, bare lurer på når jeg må stå opp om morra'n :P

Jeg har mulighet for å ha dem i bur i bilen, men er det stor forskjell på det og å ha dem i bur hjemme, da tro? 

Som sagt, jeg vil så gjerne kvitte meg med bur, jeg vil egentlig ikke bruke det... De har tilgang på et begrenset område av stua, så det skal ikke være for mye å passe på.... Begge gnager gjerne, men jeg tør ikke la dem ha noe mens vi er på jobb, er redd for at de skal sette noe i vrangen.... Mulig det hadde hjulpet å ha noe annet å gnage på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke prøvd kompostgrinder... Er de så store/høye at de ikke rekker over dem, da? Har ikke prøvd å smøre eddik på veggene heller.. Det er selvfølgelig verdt et forsøk...

Jeg har jo brukt en del bur fram til nå, men ønsker å kvitte meg med dem. Jeg hadde liksom håpet at hun som straks er 2 kunne komme på bedre tanker, men det ser ikke ut som om hun har det enda ihvertfall... En løsning er selvsagt å ha henne i bur i perioder framover og han løs på begrenset område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har gnagd på tapeten der før mens hun har vært alene, mens han var så liten at han var med oss litt mer enn hun var.... Så jeg tror ikke hun vil gnage noe mindre uten ham, egentlig...

Men hvis du lurer på om hun ville finnet på mindre faenskap om hun hadde tilgang et annet sted? Det kan så klart hende, men jeg vet ikke helt hvor jeg evt skal ta sjansen på å ta henne... Kjøkkeninnredningen er kjipt om går, orker ikke rydde bort jakker og sko i gangen hver morgen, og jeg vil ikke ha oppspist sofa heller :P 

De er ulike av natur, han slenger seg ned og finner roen, hun tasser rundt og er mye mer rastløs uansett hvor mye aktivisering hun har fått... Så hun er nok en type som raskere finner på noe selv.... Men de er samme rase, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har lekt med tanken på å kjøpe sånne plater med plastglass og skru opp på veggene der sånn at de ikke får tak i tapeten.... Jeg ser jo poenget, men det beste hadde jo vært om den IKKE ble spist selv om den var tilgjengelig, jeg vet bare ikke hvordan jeg kan fortelle henne det :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke gi dem frossen kong eller annet å tygge på/holde på med? Det finnes mye som er mer holdbart enn et tyggebein. Andre leker/godbitballer som de får lov å drepe. 

Jeg kan det, problemet er at det svelges, så det er begrenset hva jeg tør gi dem. Hadde de bare ødelagt det, hadde det vært greiere, men særlig tispa både spyr og bæsjet tepper, sokker, deler av baller og konger om hun får drive med dem ubevoktet... Så jeg vet ikke hva jeg skal finne på evt... Selv den svarte kongen blir til biter...

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ulrikke skrev:

Njaei, vet ikke helt hva jeg skal svare... Det skjer ikke HVER gang.... Jeg har valgt den "lettvinte" løsningen og funnet fram bur igjen noen ganger... Nå har det gått fint en stund uten bur, men i dag var det altså tapeten som fikk unngjelde. Ja, det er veggen, tapeten er skrelt av (ganske pent gjort da, det skal hun/de ha :P ) 

Da har de jo på en måte fått en "pause" før de har fått ny sjanse...Og det går tydeligvis en stund før det er på'n igjen. Tepper til å ligge på ødelegges også når de er alene. Det TROR jeg er begge, men det kan hende at det bare er tispa som ødelegger mens han bare spiser det hun drar løs, det er jeg usikker på (begge har bæsjet teppe :P )

Hun blir 2 år i mai, han er 9 mnd.

Jeg har IKKE lyst til å finne fram bur igjen, jeg har lyst til å finne en annen måte å løse dette på.... Slite ut ekstra, ja.... Han er ikke så vanskelig, men hun lar seg ikke slite ut, verken ved hodebruk eller rent fysisk, det jeg har klart å finne ut ihvertfall.... Selv etter 6 timer løping løs er hun like klar.... Men jeg ser absolutt poenget ditt, bare lurer på når jeg må stå opp om morra'n :P

Jeg har mulighet for å ha dem i bur i bilen, men er det stor forskjell på det og å ha dem i bur hjemme, da tro? 

Som sagt, jeg vil så gjerne kvitte meg med bur, jeg vil egentlig ikke bruke det... De har tilgang på et begrenset område av stua, så det skal ikke være for mye å passe på.... Begge gnager gjerne, men jeg tør ikke la dem ha noe mens vi er på jobb, er redd for at de skal sette noe i vrangen.... Mulig det hadde hjulpet å ha noe annet å gnage på...

Nei, jeg tror ikke det er noe forskjell på å ha dem med i bilen eller hjemme, annet enn at det for min del ihvertfall betyr at jeg får luftet dem så de får ut av buret å strekke på bena ila dagen. Du trenger jo ikke nødvendigvis å slite henne ut helt, men litt mer mosjon før man drar kan være nok til å unngå at ting blir ødelagt. :) 

Kan det hjelpe å ha en sånn ball eller pyramide med et lite hull i hvor man kan putte på litt tørrfor også må de jobbe for å få det ut? Det skal jo ikke spises på, men dyttes på. Det varer jo ikke hele dagen, men kan jo være nok til at hunden sin kreative side blir litt fornøyd og får mindre behov for å ødelegge andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristiin skrev:

Hva med å få filmet de når de er alene? Så vet du faktisk hva det er som skjer når du er borte, og hvordan oppstår problemet. Om det er begge, tispa, om den ene styrer opp den andrem om det skjer med engang du drar, etter flere timer osv...

Filme skal jeg jammen tenke på.... Kan sette sambo på saken, han pleier å like sånt.... (vi har overvåket marsvinbur tidligere, feks, når vi ventet fødsel ;) ) Enklere å vite hvordan ting skjer da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Nei, jeg tror ikke det er noe forskjell på å ha dem med i bilen eller hjemme, annet enn at det for min del ihvertfall betyr at jeg får luftet dem så de får ut av buret å strekke på bena ila dagen. Du trenger jo ikke nødvendigvis å slite henne ut helt, men litt mer mosjon før man drar kan være nok til å unngå at ting blir ødelagt. :) 

Kan det hjelpe å ha en sånn ball eller pyramide med et lite hull i hvor man kan putte på litt tørrfor også må de jobbe for å få det ut? Det skal jo ikke spises på, men dyttes på. Det varer jo ikke hele dagen, men kan jo være nok til at hunden sin kreative side blir litt fornøyd og får mindre behov for å ødelegge andre ting.

Heldig for meg at det er lyst og vår.... Jeg skal se om jeg får lagt inn litt mer trim for henne... Og prøve uten bur de gangene jeg får det til, og MED de gangene det ikke går i logistikken her hjemme, kanskje...

Leke med tørrfôr har vi prøvd. Dyret hater jo tørrfôr som regel, hun spiser bare når hun er pokka nødt og sulten... Så hun har null interesse av sånne ting.... HAN er mye mer matglad og spiser når han får, så hadde det vært ham, kunne det kanskje ha fungert... Filme dem kanskje, og se hvordan det oppstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Skal du først bruke noe som smaker vondt, bruk anti-bite spray, eller helst anti-bit for hest. Sistnevnte fungerer! Eddik er bare litt ekstra krydder for gnager-hunder. Samme med tabasco og cayennepepper og sånt......

For hest er mottatt, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ulrikke skrev:

Heldig for meg at det er lyst og vår.... Jeg skal se om jeg får lagt inn litt mer trim for henne... Og prøve uten bur de gangene jeg får det til, og MED de gangene det ikke går i logistikken her hjemme, kanskje...

Leke med tørrfôr har vi prøvd. Dyret hater jo tørrfôr som regel, hun spiser bare når hun er pokka nødt og sulten... Så hun har null interesse av sånne ting.... HAN er mye mer matglad og spiser når han får, så hadde det vært ham, kunne det kanskje ha fungert... Filme dem kanskje, og se hvordan det oppstår...

Det er nok greit ja, selv om det ikke er så gøy med bur. Men vanskelig å bryte vanen uten å få sørget for å hindre dem på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...