Gå til innhold
Hundesonen.no

kjøpe 5 måneder gammel valp


OsloHund
 Share

Recommended Posts

Dette blir mitt første innlegg på denne siden og også min første hund og har ingen erfaring med hund fra tidligere, håper at noen der ute har innsikt som kan gjøre valget mitt lettere. 

Jeg er i starten av 20 årene, studerer i Oslo og bor i flott leilighet. Har ingen økonomiske vansker. Etter mye fundering har jeg kommet fram til at jeg vil ha hund, en liten malteser jente. 

Det er noen som selger en 5 måneder gammel jente, hun bor sammen med ca 10 andre hunder ute på landet. Hun har aldri gått tur i bånd. Hundene har vært i bur på kjøkkenet om natten og er ikke i resten av huset. De hadde inngjerding i hagen så hundene løp ut og inn som de selv ville.

Hundene var nesten aldri alene. Alle hundene blir håndtert av barn og hadde ingen problemer med det. 

Da jeg var på besøk var hunden jeg kunne tenkt meg veldig rolig og lot meg klappe henne og kose, hun var ikke veldig gira eller interessert. Hun kastet opp litt, men vet ikke hvorfor. Eieren sa hun hadde sikkert spist noe gress. Hundene hennes tisser ikke i buret om natta, men må enda passes på en del om dagen. 

Foreldrene hennes er registrert i NKK og valpene er registrerte. De selges med kontrakt fra NKK, og jeg kunne få med helt fersk veterinærattest.  

En utfordring er at jeg i dag går på skolen hver dag og hunden blir en del alene, har mulighet til å dra hjem de fleste dager, og har en kjæreste som kan lufte. 

Det andre alternativet er å kjøpe helt små valper hos oppdretter, da har jeg sommerferien på meg til å trene på tissing og å være alene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, OsloHund skrev:

Dette blir mitt første innlegg på denne siden og også min første hund og har ingen erfaring med hund fra tidligere, håper at noen der ute har innsikt som kan gjøre valget mitt lettere. 

Jeg er i starten av 20 årene, studerer i Oslo og bor i flott leilighet. Har ingen økonomiske vansker. Etter mye fundering har jeg kommet fram til at jeg vil ha hund, en liten malteser jente. 

Det er noen som selger en 5 måneder gammel jente, hun bor sammen med ca 10 andre hunder ute på landet. Hun har aldri gått tur i bånd. Hundene har vært i bur på kjøkkenet om natten og er ikke i resten av huset. De hadde inngjerding i hagen så hundene løp ut og inn som de selv ville.

Hundene var nesten aldri alene. Alle hundene blir håndtert av barn og hadde ingen problemer med det. 

Da jeg var på besøk var hunden jeg kunne tenkt meg veldig rolig og lot meg klappe henne og kose, hun var ikke veldig gira eller interessert. Hun kastet opp litt, men vet ikke hvorfor. Eieren sa hun hadde sikkert spist noe gress. Hundene hennes tisser ikke i buret om natta, men må enda passes på en del om dagen. 

Foreldrene hennes er registrert i NKK og valpene er registrerte. De selges med kontrakt fra NKK, og jeg kunne få med helt fersk veterinærattest.  

En utfordring er at jeg i dag går på skolen hver dag og hunden blir en del alene, har mulighet til å dra hjem de fleste dager, og har en kjæreste som kan lufte. 

Det andre alternativet er å kjøpe helt små valper hos oppdretter, da har jeg sommerferien på meg til å trene på tissing og å være alene. 

 

Jeg personlig ville nok valgt å hente en på 8 uker, for å få til sosialiseringen helt fra starten av.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at overgangen fra livet i flokk på landet til alenehund i Oslo kan bli i største laget. I din situasjon ville jeg heller kjøpt valp fra oppdretter som har tatt sosialisering på alvor så valpen er vant til litt forskjellige inntrykk. Gjerne en oppdretter som bor slik til at valpene er vant til noe trafikkstøy og bylyder.

Jeg tror du fort kan ende opp med at denne valpen blir veldig stressa...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet hund fra ca samme forhold bare at den hadde bodd ute alene med andre hunder og var 11 mnd. Det var ekstremt mye arbeid. Jeg ser for meg at alene-hjemme-treningen vil være vanskelig hvis den ikke har vært helt alene før. 

Det er ikke noe i veien med å kjøpe en unghund, men den bør kunne være alene hjemme og er fin i gemyttet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, OsloHund skrev:

Dette blir mitt første innlegg på denne siden og også min første hund og har ingen erfaring med hund fra tidligere, håper at noen der ute har innsikt som kan gjøre valget mitt lettere. 

Jeg er i starten av 20 årene, studerer i Oslo og bor i flott leilighet. Har ingen økonomiske vansker. Etter mye fundering har jeg kommet fram til at jeg vil ha hund, en liten malteser jente. 

Det er noen som selger en 5 måneder gammel jente, hun bor sammen med ca 10 andre hunder ute på landet. Hun har aldri gått tur i bånd. Hundene har vært i bur på kjøkkenet om natten og er ikke i resten av huset. De hadde inngjerding i hagen så hundene løp ut og inn som de selv ville.

Hundene var nesten aldri alene. Alle hundene blir håndtert av barn og hadde ingen problemer med det. 

Da jeg var på besøk var hunden jeg kunne tenkt meg veldig rolig og lot meg klappe henne og kose, hun var ikke veldig gira eller interessert. Hun kastet opp litt, men vet ikke hvorfor. Eieren sa hun hadde sikkert spist noe gress. Hundene hennes tisser ikke i buret om natta, men må enda passes på en del om dagen. 

Foreldrene hennes er registrert i NKK og valpene er registrerte. De selges med kontrakt fra NKK, og jeg kunne få med helt fersk veterinærattest.  

En utfordring er at jeg i dag går på skolen hver dag og hunden blir en del alene, har mulighet til å dra hjem de fleste dager, og har en kjæreste som kan lufte. 

Det andre alternativet er å kjøpe helt små valper hos oppdretter, da har jeg sommerferien på meg til å trene på tissing og å være alene. 

 

I utgangspunktet så trenger det ikke å være noe problem å ta over en 5 mnd gammel valp, men her ser jeg for meg at du kan få en del jobb og at det er snakk om en hund som har gått glipp av en del ifht sosialisering og miljøtrening, og slikt bør jo helst gjøres før hunden er 4 mnd. I tillegg så er jo dette hunder som kan ha problemer med å være hjemme alene og overgangen fra flokk til alenehund kan være stor og tung. Selv om hunden virker trygg der hjemme så vet du jo heller ikke hvordan den kommer til å reagerer når den befinner seg utenfor hus og hage og i mer utfordrende strøk om den ikke er vant til det. 

Er det en veldig bra hund så kan alt dette gå helt smertefritt selv om den ikke har fått vært med på så mye, men det kan raskt også bli mye jobb og i verste fall problemer som ikke går å fikse. Det kan man selvsagt få med valper også, men da får man ihvertfall litt bedre ods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder og bomiljø er ikke nødt å by noen problemer sånn egentlig.. Det er avhengig av mentaliteten på hunden..

men spørsmålet er vel heller om dette er et lurt valg mtp oppdretter osv.. For jeg synes dette høres litt sånn tvilsomt ut..

feks jeg går lite tur med hundene mine i bånd, men allikevel har mine blitt vant med bånd leeeenge før de blir så gamle.. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som krutsi sier, så kommer det helt ann på hundenes mentalitet. En brukbar hund MÅ ikke oppleve ditt og datt som valp for å takle verden. Bortsett fra det med bur om natta, kan oppveksten hundene har her beskrives omtrent likt. Å ikke ha gått i bånd burde ikke være noe problem. Det tar færre sekunder å venne seg til bånd for en 5 mnd hund, enn en på 8 uker. Hvor lett den venner seg til alenetid har igjen med mentalitet å gjøre. Tilvenningen er uansett enklere for en eldre valp, enn en helt liten. Føler ts at dette er en oppegående og ålreit valp, så gå gjerne for det. Uansett bør du ha litt ferie/fri for tilvenning i nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...