Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporoppsøk (nbf)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Jeg vet ikke om jeg gjør det riktig, men helt fra starten i sportreningen har jeg sluppet hunden litt unna sporet (fordi jeg vil de skal ta det opp selvstendig fra starten). På konk krysser man sporet på en 90 graders vinkel i oppsøket og jeg har startet et sted mellom der og 45 grader.

Kjenner det blir freaky å forklare, men det har alltid vært et lite oppsøk når vi har trent spor, så bikkj har alltid måttet lete litt etter det. Ser for meg at man øker avstanden mer og mer. :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Michellus skrev:

Jeg vet ikke om jeg gjør det riktig, men helt fra starten i sportreningen har jeg sluppet hunden litt unna sporet (fordi jeg vil de skal ta det opp selvstendig fra starten). På konk krysser man sporet på en 90 graders vinkel i oppsøket og jeg har startet et sted mellom der og 45 grader.

Kjenner det blir freaky å forklare, men det har alltid vært et lite oppsøk når vi har trent spor, så bikkj har alltid måttet lete litt etter det. Ser for meg at man øker avstanden mer og mer. :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Ah, der sa du noe annet jeg lurte på :-) Konkurransesettingen. Man slipper hunden på sporet rett fra siden i konk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente fra start sånn som skissen i regelverket viser med Harly, men begynner litt nærmere starten på sporet, for så å flytte meg gradvis lengre ut mot "konkurranseavstand". Var det 30 m mon tro? 

Lykke begynte jeg med som valp og da begynte vi 2 m fra sporstart og bare ruslet over for å se om hun plukket opp sporet. 

Harly som er rimelig heit må sitte ved siden av meg for å koble ordentlig inn når han får på linen, ellers koker han lett over :)

 

Screenshot_2016-03-17-08-31-35-1.png.6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg startet allerede da jeg startet å lære inn spor, satte aldri Twist rett i sporet, men bestandig fra siden. En kan variere hvor skarp vinkelen skal være de første gangene, feks sette på 45 grader på ( i sporets retning) også til slutt sette på 90 grader. Også må en variere hvor langt fra/tett på sporet en setter hunden på. Min hund feks må variere fra 1/2 m og oppover, fordi han skyter fart og slår ikke på nesa om jeg bare har lang avstand til sporet.

I konkurranse, må du også huske på at du skal gå på en tenkt linje ( oppsøksløyfene er den tenkte linja), til hunden finner og bestemmer seg for hvor retningen på sporet går. Om du går utenom denne linja, vil du høre "tilbake til linja". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Drar opp denne igjen. Kan man trene på bare oppsøket på en måte? Eks legge et minispor på kanskje 30 meter hvor det ligger en belønning/gjenstand i enden slik at man får belønnet oppsøket? Jeg tenker det er jo fort gjort at hunden går bakspor om den aldri lærer seg at det er den veien som er rett vei å gå, men jeg har heller aldri skjønt hvordan hunden skal forstå hvilken vei sporet går :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MegaMarie said:

Jeg tenker det er jo fort gjort at hunden går bakspor om den aldri lærer seg at det er den veien som er rett vei å gå, men jeg har heller aldri skjønt hvordan hunden skal forstå hvilken vei sporet går :lol:

Jeg var på et sporkurs med Tobias Gustavsson, og han sa noe sånt som at 9 av 10(?) hunder ikke kan retningsbestemme et spor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AussieAllTheWay said:

Har forsøkt å tegne hvordan jeg gjør det når jeg skal trene kun oppsøk. :lol::lol:
Jeg pleier også å la hunden selv finne sporet, men jeg lar de også få det påvist noen anger før jeg starter D.

5b7feb50786c3_oppsk.jpg.5d829f321da0a678f91dce822154d217.jpg

Åå det så bra ut ? Takk, det skal vi prøve en dag. (Snuser litt på start i C-spor en dag ?) 

4 hours ago, Wilhelmina said:

Jeg var på et sporkurs med Tobias Gustavsson, og han sa noe sånt som at 9 av 10(?) hunder ikke kan retningsbestemme et spor.

Interessant. Så da kan det være helt normalt at de går bakspor og veldig vanskelig å lære de forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MegaMarie said:

Interessant. Så da kan det være helt normalt at de går bakspor og veldig vanskelig å lære de forskjell? 

Ikke godt å si... Jeg googla meg likesågodt frem til de artiklene denne påstanden var basert på, så kan du jo lese litt der hvis du får veldig lyst ;)

https://academic.oup.com/chemse/article/30/4/291/270231

http://pawsoflife-org.k9handleracademy.com/Library/Trailing Water/Wells.pdf

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, MegaMarie said:

Drar opp denne igjen. Kan man trene på bare oppsøket på en måte? Eks legge et minispor på kanskje 30 meter hvor det ligger en belønning/gjenstand i enden slik at man får belønnet oppsøket? Jeg tenker det er jo fort gjort at hunden går bakspor om den aldri lærer seg at det er den veien som er rett vei å gå, men jeg har heller aldri skjønt hvordan hunden skal forstå hvilken vei sporet går :lol:

Etter det jeg har hørt så er det ikke mange meter med spor en hund skal gå over før den er i stand til å vite om den går med luktkilden eller bort fra. Isåfall er det vell bare opp til oss å lære dem hva dom er rett og galt via erfaring. 

Jeg bruker å sette på hunden litt på skrå i mot den retningen jeg vil at hunden skal gå, for å sørge for at hunden velger rett, og med mengdetrening så tenker jeg at det vil lære hunden hva vi vil/hva som er rett  og du kan selvsagt trene bare oppsøk ? men om de alltid går rett vei, har forventning til sporet osv så vil de jo ønske å gå rett vei når de finner et spor selv om du ikke trener nådde sporoppsøk på egen hånd.?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en hund som aldri går feil vei i sporet. Hun utreder alltid sporet når hun treffer på det og jeg tror det er genetisk for henne. Jeg har aldri trent oppsøk på henne, men derimot har jeg brukt litt tid på å "lære" henne å gå i en rett linje ut i fra meg for å lete etter sporet. De to forrige hundene trente jeg mye oppsøk og de ble aldri gode til det, de traff sporet og bare gikk det en retning...det ble helt tilfeldig hvilken vei det bar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...