Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som stikker av- hvordan trene?


Pixie
 Share

Recommended Posts

Uno er fæl til å prøve å presse seg ut døra om vi skal ut. Han får ikke lov å gå ut først når vi skal ut, han må vente til jeg har sagt værsågod. Men om en av oss skal ut med søpla eller noe som helst som krever at vi åpner ytterdøra, skal han være med. Han stapper snuta og huet i døråpningen og trykker seg gjennom, vi dytter ham inn igjen og sier nei. Er en av oss igjen inne holdes han fast rett og slett. Noen ganger kommer han seg ut dessverre, da er han overlykkelig og freser rundt som en tulling og vil definitivt ikke inn igjen. Da funker ikke innkalling i det hele tatt, han holder seg også såpass på avstand at vi ikke kan få tak i halsbåndet. Noen ganger funker det å dra fram en leke han elsker og bare får på trening, og bruke den til å engasjere ham i lek og lokke ham inn, men ofte funker det bare frem til døra før han stikker igjen. Dette må vi få slutt på, både fordi det jo er bilvei her og han fort kan springe ut i veien og fordi vi (selvsagt) trenger å kunne gå ut døra uten stress. Jeg har prøvd å få ham i sitt før jeg går ut, han setter seg men spretter opp med en gang jeg tar i døra. Jeg har prøvd å distrahere ham ved å hive godbiter eller leker andre veien, der også bråsnur han og kommer i full fart så snart jeg tar i døra. Dette gjør han like gjerne når vi kommer inn fra tur og han er tydelig sliten, så det er ikke fordi vi er for lite ute med ham.

Vi er nødt til å få dette på plass så vi kan la ham være igjen alene, både han og vi blir stressa av denne kampen ved døra og det er ingen god måte å gå fra ham på. Vi har ikke dør ut til gangen og "døråpningen" er for bred til at vi kan montere Ikea-grinda vår der, så vi får ikke stoppa ham før døra. 

Hvordan kan vi best trene på dette? Er det bare å terpe om og om igjen på at han ikke får gå ut før jeg sier værsågod? Jeg er skammelig klar over at vi må trene på innkalling og på å bli sittende, jeg prøver å gjøre det riktig men det funker bare når han er i riktig modus og glemmes så snart han vil noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du allerede vet hva du må trene på :) Å bli sittende. Hva med å lære inn den sitten 3m eller noe fra døra, slik at du har litt tid hvis han bryter den (og det kommer han jo til å gjøre i begynnelsen). Jeg er i området og kan sikkert hjelpe deg om du vil ha en litt mer "hands on"- veiledning ;) Ta isåfall kontakt på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst ha prøvd å sperre tilgangen til gangen. Så kan man heller trene på det andre uten det stressmomentet hengende over seg hver gang noen skal ut og inn.

Man får forlengere til grindene, men hvis det ikke er aktuelt, hva med å bruke kompostgrinder? Fås billig på Biltema :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke prøvd å lure han med godbiter, ikke holdt han igjen fysisk eller dytte han inn også skyndte seg og lukke døra. Altså du må selvsagt stoppe han, men må du dytte han inn så ville jeg begynt øvelsen litt på nytt heller enn å bare få inn hunden også lukkedøra før han egentlig har gjort riktig. For ellers vil det jo aldri bli bedre. Skal han lære noe så må det jo bli rett. 

Sett ned hunden litt unna døra, ta evt å heng et bånd på han for å lettere få tak i han. Gå bort til døra ta i håndtaket, reiser han seg så slipper du håndtaket/lukker døra å går å plasserer han tilbake der han skulle sitte. Gjenta. Til slutt skal han greie å sitte med døren åpen. Jeg ville ikke brukt versågod komando på døra da det gjerne trigger stress og intensitet og det vil du jo ikke ha. Gå heller bort å hent hunden å gå rolig mot døra uten å si noe de gangene hunden skal bli med..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg ville ikke prøvd å lure han med godbiter, ikke holdt han igjen fysisk eller dytte han inn også skyndte seg og lukke døra. Altså du må selvsagt stoppe han, men må du dytte han inn så ville jeg begynt øvelsen litt på nytt heller enn å bare få inn hunden også lukkedøra før han egentlig har gjort riktig. For ellers vil det jo aldri bli bedre. Skal han lære noe så må det jo bli rett. 

Sett ned hunden litt unna døra, ta evt å heng et bånd på han for å lettere få tak i han. Gå bort til døra ta i håndtaket, reiser han seg så slipper du håndtaket/lukker døra å går å plasserer han tilbake der han skulle sitte. Gjenta. Til slutt skal han greie å sitte med døren åpen. Jeg ville ikke brukt versågod komando på døra da det gjerne trigger stress og intensitet og det vil du jo ikke ha. Gå heller bort å hent hunden å gå rolig mot døra uten å si noe de gangene hunden skal bli med..

Enig, ville hvertfall ikke brukt vær så god-kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda gang med dør inn til stua, enda det er 100 år siden jeg har hatt stikke av hund :P Dessuten er det ni etasjer med trapp og låst dør i bånn, her :lol: Det hender forresten at Tinka tar trappa og jeg tar heisen og da kommer vi ned omtrent samtidig. Ikke at hun ville gått noe sted om alt sto på vid gap, heller :)

 Har jeg noen råd, tro? Ja, altså. Tren på sitt og bli med døra som går opp og igjen en million ganger. Tren, ikke bare forhold dere til det når dere skal ut, eller inn. Tren innkalling, uten å hanke inn hunden! Innkalling skal være supergøy (og bety lek og tøys og godbiter), ikke et signal om at man skal fanges. Hvem gidder å komme da, liksom? :sleep: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...