Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan igjen, underskriftskampanje for å få han av lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

Artikkel av Victoria Stilwell

"National Geographic has vehemently defended their star's (The Dog Whisperer) latest attempts to rehabilitate a pig-killing dog, even when they have received numerous petitions, letters and overwhelming evidence from the general public and from the brightest minds in the animal behavior world, stating that the 'rehabilitation' was stressful and abusive for all the animals involved. But instead of listening, Nat Geo is celebrating the 'outstanding' results of the training because at the end of the show, the dog and the pig are filmed walking 'calmly' together. Not a word about the fact that leashing the pig and dog together caused both animals to shut down, which occurs when animals have been flooded with their fear. This is exactly what happens to animals, children and adults that have experience fear, trauma or regular abuse. Shutdown is a survival mechanism that occurs when the animal or human being is given no alternative and cannot see another way out, and though it might be labeled a success for that moment, particularly by people who lack knowledge in animal behavior, the reality is that if the same dog is put in a confined area with another pig and left to its own devices - the pig will likely be attacked and quite possibly killed."

https://positively.com/victorias-blog/orca-whales-and-pig-killing-dogs-when-will-the-madness-stop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 431
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet som jeg ser det er at vanlige hundeeiere ser på CM og tror de blir verdensmestere av det. Jeg har møtt flere som refererer til han som behandler hundene lite pent.. Jeg syns ingenting om at

Er majoriteten av sonisene for millans metoder? Det var nytt for meg i grunnen. Jeg har mer intrykk av at mange ikke ser så sort hvitt på det som der fremstilles fra den rene "mot"siden. At Millan har

Det er mange hunder han jobber med som biter under press en normal hund skal kunne takle. Da er det jo ok at hunden får se hva som skjer når den faktisk biter, nemlig ingenting. Den får en erfaring på

Posted Images

Hunder som blir trent med straff har økt risiko for aggresjon mot mennesker:

"There have been a number of studies that have reported that training procedures based on punishment can have negative consequences. In this study the researchers defined such punitive training techniques as including things like physical punishment (hitting the dog), verbal punishment (shouting), electrical or citronella collars, choke chains and jerking on the leash, prong collars, water pistols, electric fences and so forth.
Such punitive techniques apparently increase the risk of aggression in dogs. They are associated with a 2.9 times increased risk of aggression to family members, and a 2.2 times increased risk of aggression to unfamiliar people outside of the household."

https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201403/dog-aggression-is-predicted-training-methods-and-breed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jøssda til flisespikkeri. Om det er jaktlyst eller aggresjon er det vel ikke så stor forskjell på hvordan man jobber med det når man jobber belønningsbasert. Hunden kan vel ha blitt skremt av grisene også, og derfor blitt redd og aggressiv mot dem, hva vet vi?

Jo det er en stor forskjell. Dette er elementærkunnskap uansett metode. En går inn på forskjellig vis hos en med sterk jaktlyst enn hos en med aggresjon. Også var det hvordan jakt og aggresjon da. Du KAN stoppe jakt med deng og sleng, men nesten umulig med go'biter om det er en som har reelt jakt i seg da så klart. Aggresjon er noe man bør jobbe positivt med, det er en ting som er farlig for oss og som vi neppe vinner.

Jeg har hatt hund med reel jaktlyst i seg, og tro meg, det er blåbær i forhold til en schæfer med sterk jaktlyst. En kan temme en schæfer til å høre på deg fra den er valp, men en malamute med jaktlyst er noe vanskelige å temme fra den er valp ;) Den vil aldri bli like lydig som en sch. Glem å kom med videoer av polarhunder som er dønn lydige, for det er ikke noe annet en svært svært imponerende, men sannheten er at dette er individer.
 

8 timer siden, Schæferblanding skrev:

Man kan diskutere treningsmetoder til kuene kommer hjem, men jeg syns egenlig ikke det handler så mye om treningsmetoder i denne episoden med grisen. Det er vel mere mangel på dem overhodet. Hvaslags treningsmetode er det egentlig han bruker på hunden, kan noen fortelle meg det? Og hvor hører det hjemme å binde en gris og en hund sammen så de skal bli venner?

Det har vel de fleste sagt at var på jordet? CM dreit seg ut. Her burde det vært langline, munnkurv eller munnkurv og strøm.

Jeg er ikke noe god på å lese artikler, men jeg har basert all min kunnskap på 27 år lang erfaring med hund, trening, kurser og foredrag fra begge sider, samt de i midten. @vivere Hvordan kan du si at de fleste her på sonen er CM fan? Det faktisk ingen som er hardbarke CM fan, men vi ser at han farer med lure ting også. Samtidig så ser vi at det han driver med ikke er noe særlig i forhold til mannen i gata. Vi har to tanker i hodet på en gang ;)


Og du, sleng sammen quoter vær så snill. Klikk på siter på alle innleggene du vil quote og du er i mål :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
4 timer siden, Schæferblanding skrev:

Pressemelding fra over 60 trenere og adfersdterapeuter verden rundt. [--]

Prisverdig med engasjement @Schæferblanding men jeg tror det har like stor effekt på sonen som når Jehovas Vitner banker på døra mi med jevne mellom. Hyggelige folk men totalt bortkastet energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt skremmende at man ikke ser forskjellen på trening av hunder med jaktlyst og hunder med aggresjon når man predikerer sine synspunkt på hunder og trening... Da faller i grunnen de fleste argumenter på steingrunn for min del. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen hjelper jo hunder, fins andre ting man bruke like stor engasjement på som er mye verre enn en mann som hjelper hundeeiere med hunder som ellers kanskje ville vært avlivet :hmm: Er jo eierne selv som kontakter han og de vet nok hvordan han trener hundene før han kommer og om de velger og få hjelp av han så er det jo opptil de :) Om han kan spare en hund fra avliving er jo det det beste så kan hunden leve lykkelig med eierne sine resten av livet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vivere skrev:

Prisverdig med engasjement @Schæferblanding men jeg tror det har like stor effekt på sonen som når Jehovas Vitner banker på døra mi med jevne mellom. Hyggelige folk men totalt bortkastet energi.

Nå ja, du pleier nå ikke å være engasjert nok til å forsvare påstander som går på andres meninger du, sånn egentlig, gjør du vel? Men du kommer med de i rykk og napp allikevel, uten å egentlig være spesielt klar på hvem du snakker til, hva du snakker om eller hva du sjøl mener om saken. Det er litt av sjarmen med deg det. 

Vi får vel beklage, vi som åpenbart går under "CM-frelste", for at vi mener at ting ikke er sort/hvitt. Eller positiv forsterkning/dyremishandling, om du ønsker det. Det hjelper ikke at vi sier at her gjorde CM feil, gjør det vel, for vi er jo fortsatt Jehovas Vitner? Eller, i dette tilfellet, CMs vitner, kanskje? 

Men en skulle tro at når dere, @vivere og @Schæferblanding, klarer å lese så mange fine artikler om positiv forsterkning, at dere også klarte å finne en artikkel eller tre som omhandlet jaktlyst/primære drifter kontra aggressjon, som mer er en mental brist, sånn at vi kan være enige om at jakt ikke er det samme som aggressjon? Jeg har troa på dere jeg, jeg er sikker på at dere kan finne ut hva forskjellen er :ahappy: (i mangel av klappe-på-hodet-smiley). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å være for positiv hundetrening og det er ingenting galt med å være mot CM eller annen negativ hundetrening, men før man begynner å rakke ned på, beskylde for dyreplageri og før man forkynner positiv trening som en religion som på magisk vis er bedre enn alt annet så bør man i det minste sette seg inn i ting. Både læringsteori og de tema man vil kritisere. 

Nå har vi vell allerede fått avklart at det er ikke så stor forskjell på de to, mtp timing, være føre var, lære av sine feil osv, det er noe som gjelder uansett hvordan man trener. Det samme med hvordan man fremstår, aggresjon, frustrasjon, sinne osv har ikke noe med hundetrening og gjøre, ei heller der man bruker positiv straff. Og positiv trening er ikke bare positivt, da funker det ikke. 

Og bare for å ha sagt det, dette er ikke et "mot positiv trening" innlegg, jeg synes det er veldig fint og følger flere av de kjente (som nando, victoria osv) på face og youtube.

Det jeg synes er veldig interessant blant alle påstander er: viss positiv trening (altså positiv forsterkning, negativ straff) er så utrolig bra, funker på alt og alle, og er så effektivt og generaliserende bra hvor er alle de positive trenerne og hundene deres? Hvor er resultatene? Vi har jo nando og victoria som hovedsaklig er kjent i en eller annen grad fordi de bruker litt energi på å profilere seg selv/har vært på tv. Jeg har sett mye av dem begge og liker å følge med på dem, men det er liksom ikke så mye banebrytende resultater der eller voldsomt imponerende caser. Og nando driver nå stort sett bare å pusler for morros skyld med en rimelig enkel og lavdriftig mallesjel. De jeg kjenner som trener positivt de gir meg også den samme følelsen, vi driver nå å pusler litt for gøy og ser hvor vi ender opp. Ingenting galt i det altså, men det sier seg selv at når man bare driver å pusler litt så kan man jo holde på også med ting som ikke nødvendigvis er så effektivt. Noen gjør det greit og noen få gjør det bra, men da igjen hovedsaklig i rally (av de jeg kjenner ihvertfall) hvor det er lov med en del hjelp osv og det er helt andre drifter i sving enn feks IPO. Det er vell stort sett også ganske enkle raser blant de i min krets ihvertfall. 

Jeg tror ikke det er umulig å trene positivt, samme hva man trener eller hvilken hund man har og jeg synes det er veldig bra med økt fokus den veien (skulle dog ønske at det var mer fokus på at man må ha krav og konsekvenser også i positiv trening, for der er det mange som bommer og får problemer), men viss det hadde vært så fantastisk bra og effektivt så skulle mann jo tro at man hadde sett mye mer til slike ekvipasjer i alle sporter. Treningsmetoden og resultater ville jo snakket for seg selv og mange fler ville ha trent slik.. Personlig tror jeg absolutt det funker (på det meste) og er vell så bra, men jeg tror det krever utrolig mye mer av treneren ifht gjennomføring. Selv trener jeg ikke nødvendigvis så veldig hardt, men jeg foretrekker å si ifra når ting er galt også, og det fungerer jo bra og helt uten traumer, nervøsitet eller skader på hunden. Jeg streber etter å hele tiden lære meg nye (positive) tilnærminger til ting, innlæringsmetoder osv for å bli en bedre hundetrener, uten at jeg er direkte imot eller synes at negativ trening (innenfor det som kan kalles trening og ikke aggresjon/misshandling) er feil eller forferdelig. Og jeg ser mye ting jeg ikke liker hos feks CM, men jeg ser uansett ikke at hunden tar skade av det (om jeg ser bort i fra mine personlige følelser rundt det som skjer og heller studerer hunden).

Det ble veldig rotete, men poenget er at det er ikke våre følelser rundt ting som bestemmer hvordan ting er eller oppleves i praksis. Det er ikke våre følelser rundt ting som bestemmer hvordan det fungerer eller ikke fungerer. Det er dumt å svelge propaganda(som gjerne kommer fra konkurrerende part som har egne interesser i å rakke ned på andre) rått og mye bedre å sette seg inn i ting. Man trenger fortsatt ikke å like det, selvsagt og man bør være kritisk, men det bør gå alle veier. Ikke bare den veien man ønsker.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jøssda til flisespikkeri. Om det er jaktlyst eller aggresjon er det vel ikke så stor forskjell på hvordan man jobber med det når man jobber belønningsbasert. Hunden kan vel ha blitt skremt av grisene også, og derfor blitt redd og aggressiv mot dem, hva vet vi?

Nei, vettu hva, det er så langt unna flisespikking vi kommer. I min verden er det i hvertfall en del av basiskunnskapen man bør ha, for å overhodet forholde seg til arten hund!

Det er rett og slett skremmende at vi i dag bor i en så rosa disney-verden at en hund som viser jaktlyst og byttebevissthet, skal bli beskyldt for å være aggressiv! Det får meg forøvrig til å tenke på saken med am.bullene, men ot...

Forøvrig; det ser jo ut som cm går i samme fella selv. Alle dyr skal være venner og greier, er de ikke det, så er de agressive...IKEA har mye koselige dyr, har jeg hørt...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ville beskyldt whippeten for og være aggressiv!! Noe mildere vesen har jeg aldri hatt. Men om du slapp han løs og det kom en katt  forbi ( som ikke var vår)  Da forsvant hunden avgårde som olja lyn, vil tro han ville tatt livet av pus om jakta ble intens nok.   Selv om han på hjemmebane hadde en katt som bestekompis og sov sammen med.   Her er det instinkter som tar over. 

La oss si han lykkes og ta livet av en katt,ville det bety han var en fare for andre . For barn og mennesker?  En aggressiv hund?

 

Nope 

bare ren og skjær jaktlyst. 

 

Edit: skulle sitert Siri sin kommentar her. Og skrevet noe mer som falt vekk.. men husker ikke nå lengre hva det var :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristine55 skrev:

Mannen hjelper jo hunder, fins andre ting man bruke like stor engasjement på som er mye verre enn en mann som hjelper hundeeiere med hunder som ellers kanskje ville vært avlivet :hmm: Er jo eierne selv som kontakter han og de vet nok hvordan han trener hundene før han kommer og om de velger og få hjelp av han så er det jo opptil de :) Om han kan spare en hund fra avliving er jo det det beste så kan hunden leve lykkelig med eierne sine resten av livet.

Nja... Jeg tviler vel sterkt på at de som kontakter ham har noe som helst formening eller tanker om hvordan han trener hunder eller hva som er etisk riktig eller ikke. Den gemene hop har antakelig bare hørt om fyren fordi han er på TV, skjønt at han trener hunder og tenkt at kult - kanskje han kan fikse bikkja mi også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
3 timer siden, 2ne skrev:

Nå ja, du pleier nå ikke å være engasjert nok til å forsvare påstander som går på andres meninger du, sånn egentlig, gjør du vel? Men du kommer med de i rykk og napp allikevel, uten å egentlig være spesielt klar på hvem du snakker til, hva du snakker om eller hva du sjøl mener om saken. Det er litt av sjarmen med deg det. 

Vi får vel beklage, vi som åpenbart går under "CM-frelste", for at vi mener at ting ikke er sort/hvitt. Eller positiv forsterkning/dyremishandling, om du ønsker det. Det hjelper ikke at vi sier at her gjorde CM feil, gjør det vel, for vi er jo fortsatt Jehovas Vitner? Eller, i dette tilfellet, CMs vitner, kanskje? 

Men en skulle tro at når dere, @vivere og @Schæferblanding, klarer å lese så mange fine artikler om positiv forsterkning, at dere også klarte å finne en artikkel eller tre som omhandlet jaktlyst/primære drifter kontra aggressjon, som mer er en mental brist, sånn at vi kan være enige om at jakt ikke er det samme som aggressjon? Jeg har troa på dere jeg, jeg er sikker på at dere kan finne ut hva forskjellen er :ahappy: (i mangel av klappe-på-hodet-smiley). 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Jeg har kommentert for @Schæferblanding at sonen knapt kan sies å være et forum som er egnet for å misjonere mot Milans metoder. Jeg har ikke nevnt jaktlyst, aggressjon, primære drifter med et eneste ord men at for @Schæferblanding har det trolig like stor virkning å argumentere mot Milans metoder som det er for Jehovas Vitner å argumentere for deres syn på trappa hjemme hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, vivere skrev:

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Jeg har kommentert for @Schæferblanding at sonen knapt kan sies å være et forum som er egnet for å misjonere mot Milans metoder. Jeg har ikke nevnt jaktlyst, aggressjon, primære drifter med et eneste ord men at for @Schæferblanding har det trolig like stor virkning å argumentere mot Milans metoder som det er for Jehovas Vitner å argumentere for deres syn på trappa hjemme hos meg. 

Det jeg mener, er at du som vanlig er ullen når du uttaler deg, og når det blir stilt spørsmål ved det du skriver, så backer du unna med en unnskyldning ala dette - det går ikke an å diskutere med oss, du orker ikke å prøve engang. 

Hvem av oss er det som er Jehovas Vitne, egentlig? For fra der jeg står, så er det vel bl.a du og @Schæferblanding som står for den noe fanatiske halleluja-brenn-i-*******-predikeringa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
1 minutt siden, 2ne skrev:

Det jeg mener, er at du som vanlig er ullen når du uttaler deg, og når det blir stilt spørsmål ved det du skriver, så backer du unna med en unnskyldning ala dette - det går ikke an å diskutere med oss, du orker ikke å prøve engang. 

Hvem av oss er det som er Jehovas Vitne, egentlig? For fra der jeg står, så er det vel bl.a du og @Schæferblanding som står for den noe fanatiske halleluja-brenn-i-*******-predikeringa. 

?

Jeg har ikke karakterisert noen som Jehovas Vitner. JV må gjerne forfekte sitt syn uten at jeg bryr meg særlig. At @Schæferblanding gidder å fortsette er er kanskje prisverdig men jeg tror at h*n feilberegner sitt publikum :) Jeg kan heller ikke se at jeg har diskutert Milan, Milans metoder i sin alminnelighet eller denne konkrete hendelsen i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, vivere skrev:

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Jeg har kommentert for @Schæferblanding at sonen knapt kan sies å være et forum som er egnet for å misjonere mot Milans metoder. Jeg har ikke nevnt jaktlyst, aggressjon, primære drifter med et eneste ord men at for @Schæferblanding har det trolig like stor virkning å argumentere mot Milans metoder som det er for Jehovas Vitner å argumentere for deres syn på trappa hjemme hos meg. 

Sonen er vell ikke en plass og "misjonere" for noe som helst, her, som i de fleste andre diskusjoner kommer man lengst med fakta, realisme, teoretisk kunnskap osv. Uten det er det liksom litt vanskelig og diskutere. Dessuten er det ikke CM sine metoder det er problematisk og argumentere mot, det er argumentene i mot (eller magelen på dem) som er problemet. Jeg synes heller ikke cm eller cm sine metoder er fantastiske, men det er vell ikke det samme som at det ikke går an å ha en reel diskusjon rundt hva som faktisk foregår? På samme måte som det går an å diskutere andre ting man ikke nødvendigvis liker selv, og holde seg til fakta.. På samme måte som det blir helt håpløst å skulle argumentere for en annen treningsmetode når man ikke har argumentene på plass, kommer med uriktige påstander, det ødelegger bare det og får folk til å miste troen og ikke minst blir det håpløst å diskutere, ihvertfall på en saklig måte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

?

Jeg har ikke karakterisert noen som Jehovas Vitner. JV må gjerne forfekte sitt syn uten at jeg bryr meg særlig. At @Schæferblanding gidder å fortsette er er kanskje prisverdig men jeg tror at h*n feilberegner sitt publikum :) Jeg kan heller ikke se at jeg har diskutert Milan, Milans metoder i sin alminnelighet eller denne konkrete hendelsen i denne tråden.

Skjønner ikke helt hva noens tro har med dette og gjøre, dum sammenligning ;-) Finnes da JV blant hundefolk også,her på sonen også for  den saks skyld  .. ;-) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Malamuten skrev:

Sonen er vell ikke en plass og "misjonere" for noe som helst, her, som i de fleste andre diskusjoner kommer man lengst med fakta, realisme, teoretisk kunnskap osv. Uten det er det liksom litt vanskelig og diskutere. Dessuten er det ikke CM sine metoder det er problematisk og argumentere mot, det er argumentene i mot (eller magelen på dem) som er problemet. Jeg synes heller ikke cm eller cm sine metoder er fantastiske, men det er vell ikke det samme som at det ikke går an å ha en reel diskusjon rundt hva som faktisk foregår? På samme måte som det går an å diskutere andre ting man ikke nødvendigvis liker selv, og holde seg til fakta.. På samme måte som det blir helt håpløst å skulle argumentere for en annen treningsmetode når man ikke har argumentene på plass, kommer med uriktige påstander, det ødelegger bare det og får folk til å miste troen og ikke minst blir det håpløst å diskutere, ihvertfall på en saklig måte.

Trolig kan man ha en reell diskusjon vedrørende Milans metoder dersom man var enige om hva ser og tolker likt. Jeg har vært med på diskusjoner hvor den ene parter skriver at Milan sparker, klyper eller gjør dette eller hint og motparten svarer med at det gjør han slett ikke, i verste fall var det en lett berøring, en liten "dult" eller noe slikt. Når folk ikke er enige om hva man ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Sissi skrev:

Skjønner ikke helt hva noens tro har med dette og gjøre, dum sammenligning ;-) Finnes da JV blant hundefolk også,her på sonen også for  den saks skyld  .. ;-) 

Beklager om jeg har støtt deg eller andre. De jeg har møtt av JV er hyggelige folk men til tross for mange år med repeterende hyggelige samtaler er jeg like standhaftig med å mene mitt. Derfor mine kommentarer til @Schæferblanding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Trolig kan man ha en reell diskusjon vedrørende Milans metoder dersom man var enige om hva ser og tolker likt. Jeg har vært med på diskusjoner hvor den ene parter skriver at Milan sparker, klyper eller gjør dette eller hint og motparten svarer med at det gjør han slett ikke, i verste fall var det en lett berøring, en liten "dult" eller noe slikt. Når folk ikke er enige om hva man ser...

Det spiller vell ikke noen rolle hva man kaller det, det som er viktig er jo hvordan hunden reagerer.. Du kan jo feks vise meg noen av disse pasifiserte, livredde hundene som blir utfallet av disse traumatiserende "metodene". For det er jo det som egentlig er diskusjonen, ikke akkurat hva man vil kalle det han gjør. En hund som er så redd som feks det som ble beskrevet av Victoria stillwell ang hunden og grisen som ble bundet sammen vil ha et helt annet kroppsspråk, den vil ha en helt annen adferd også når den er borte fra grisen. At det er en stressende situasjon, ja, mest sannsynlig, men nå er det jo sånn at enten man trener positivt eller negativt så må man utsette hunder med store problemer for en eller annen form for stress, det er den eneste måten å få de bedre. Og det vil jo alltid være bedre med stress i en kort periode enn å leve resten av livet med stress. Også er det jo sånn da at man kan se over en film i skatefilm og finne masse stress symptomer, men de sier egentlig fint lite om hvor stresset hunden er. Og om hvorfor hunden er stresset. Mange hunder viser slike tegn når de er litt oppspilte, eller om eier er litt irritert uten at de da eller tidligere har blitt utsatt for noe. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.3.2016 at 3:58 PM, Schæferblanding said:

Dette er en veldig bra artikkel av en hundetrener som beskriver hvordan man ville jobbet med en hund som er aggressiv mot griser (eller andre dyr) med belønningsbaserte metoder, og viktigheten av en veterinærsjekk før man begynner å jobbe med slike saker. Skrevet av Laura Mcgaughey, CPDT-KA, ABCDT, RVA

"I have struggled, ever since this story broke, to come up with my own response. It has been one of the most difficult things ever, to come up with the right words and response to this, as it stirs a lot of emotions and outrage for me. Many of my colleagues have done great jobs in their own right, and I have read many of these great pieces, such as Lisa Mullinax and Annie Phenix with Dogster. I have to echo their sentiments and the facts they present. There are so many aspects to this case, but I guess what I’d like to concentrate on is what I would do with a dog like Simon.

First, I will admit that a pig killing dog is not something I’ve personally crossed, as there aren’t many pigs in the city of Denver, where I live and work. Most of the dogs I work with are those with aggression and/or reactivity toward other dogs or people, and most of them are either fearful or are in physical pain, or a combination of both. I work behavior modification clients with a certified TTouch practitioner, Courtney Kirman. I do this because I find those methods complementary to the training we do, as it can help them feel more aware of their physical state, and help them feel better and more calm.

In fact, this is what I would first do with Simon: evaluate his physical health first! When was his last vet exam, and what were the results? What does his gait look like? Is he showing signs of being stressed or anxious–when and where? There are many things I use to help to try and figure out what may be at the root of the problem in this regard. When you have a headache or pull a back muscle, for example, it can cause you to have a “shorter fuse.” Not feeling well physically is an important factor, and I also want to ensure the dog I’m working with feels his or her best to maximize the ability to teach him or her what I want her to do, and make it a positive experience.

Once I’ve covered that base, I would also implement a gradual, under-threshold desensitization and counterconditioning (DS/CC) protocol for Simon. This means I would work with him at his own level of comfort and pace to ensure he gets used to noticing pigs: seeing them, hearing them and smelling them, and making it a very wonderful–in fact, THE MOST WONDERFUL–thing EVER! Once he views them as something wonderful and is in a “happier” state of mind, he will be able to make the right choices to behave around them.

Since Simon is a known killer of pigs, this will take some time. The more severe the response, the more work it will generally take to get a more relaxed emotional response. Killing pigs is something to not take lightly! I would also acclimate Simon to a basket muzzle; this way, he can be fed treats, pant and drink water if needed, but not be able to bite anyone or anything. Until he is conditioned on this muzzle, I would always work my DS/CC with him on leash outside the pig pen, so he cannot get to the pig(s) at all.

Outside the pen, I would be clicking a clicker every time Simon looks at a pig (or I could use a marker word, like saying YES) and follow it with the most wonderful thing ever to him, which may be boiled chicken, or bits of hot dog, deli meat or cheese. I would do this repetitively, and for a short amount of time. This technique is known as the Look At That or the Engage – Disengage game, and is a great way for a dog to learn how to acknowledge something scary or very exciting without displaying signs of over arousal, fear or aggression.

If he shows any signs of stress or aggression, I would make note of that and make more space, and perhaps take a break. It’s important to know the limits; I may make mistakes, particularly in the beginning, of getting too close or training too long, but if I pay attention to Simon’s body language and make those connections, then I can modify my plan to make it less stressful.

For instance, if I was doing this with Simon at a distance of 10 feet from the pig pen, and had been doing it for five minutes–let’s say he had been doing fine until the last 30 seconds, showing slight signs of stress like sniffing and looking away while licking his lips–then I’d resume training later at being 10 feet away for only 3 minutes, so he would be less likely to be stressed, and have a positive training experience.

It’s key to keep the dog from practicing any aggressive, reactive behaviors, and from as much stress as possible. No one can learn when they’re stressed–behavior modification is MUCH harder if there is a lot of stress–and it will not make for a positive experience. If I go too far too fast, like sticking him into the pen without any safety measures like a muzzle or leash on him, it can lead to disaster. It is always better to go a bit more slowly and to ALWAYS consider safety. I would not let him anywhere near the pen until he was acclimated to a muzzle, and without a leash. In fact, as I said earlier, the leash would be used outside the pen as well so we could maintain the right distance we need for DS/CC.

As time goes by, I’d be able to get a little bit closer and go a little longer with training, but it would all be dependent on Simon and the signs he’s giving me. If he’s doing well, I can gradually increase my criteria for him. But I must be careful and not get greedy, and no one likes for things to be harder and harder all the time. It’s best to stop while you’re ahead, especially if you’re blessed with a great accomplishment. Perhaps I’m up to five feet away and Simon is able to look at the pig(s) but then look back at me right away–then I’d click and jackpot with lots of food! The better the response, the better the reward, teaching him how to make the right choices. Our video of Lucy’s story goes through what we have done with dogs like this, who react aggressively to other dogs.

Lucy learned how to be calm instead of aggressive around other dogs in our behavior modification sessions

Lucy learned how to be calm instead of aggressive around other dogs in our behavior modification sessions

This is a simplified version of a plan–there are many other components to what I would do as well outside of DS/CC, like teaching other incompatible behaviors, doing impulse control work, etc.–but it does give insight into how I approach such situations. Our dogs are so smart, and willing to please us, that we shouldn’t sell them short and force them into situations that can backfire. We should always set them up for success and reward them for what is good. That way we can build trust and a dog that is confident and respectful.

And for the record, if you want to know my opinion on Cesar Millan–you can refer to this earlier piece of mine. I might also add, I consider pretty much all reality TV as total unreality. :)

Thank you,
Laura, Owner, Delightful Doggies

http://delightfuldoggies.com/2016/03/14/the-cesar-millan-pig-killer-show-my-response/

@Pringlen, @Siri og @Margrete les artikkelen før dere kritiserer.
Nå var det jeg som brukte ordet aggresjon, og det var slurvete. Jeg aner ikke om han er aggressiv, redd eller det er ren jaktlyst, eller en kombinasjon når det gjelder de grisene. Og artikkelforfatteren har ikke hatt han inne til evalurering heller. Hun lar det være åpent hva som er årsaken (se min utheving).
I belønningsbasert trening blir fremgangsmåten lignende uansett for man bruker ikke "deng og sleng" (noe som forøvrig CM bruker hele tiden uansett hva som er årsaken).
Det virker for meg som om dere må bare finne noe å slå ned på. Jeg tviler på om dere i det hele tatt leste artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vivere skrev:

?

Jeg har ikke karakterisert noen som Jehovas Vitner. JV må gjerne forfekte sitt syn uten at jeg bryr meg særlig. At @Schæferblanding gidder å fortsette er er kanskje prisverdig men jeg tror at h*n feilberegner sitt publikum :) 

Åpenbart. Det er ikke så mange fjortiser her som har sin første hund som har rukket å bli hele 11 mnd allerede, og har lest 3 hundebøker om positiv forsterkning og derfor er eksperter på å trene bort uønska atferd, samme hva slags atferd vi snakker om. 

De pleier forøvrig å bomme på forskjellen mellom jaktlyst og aggressjon de og. 

1 time siden, vivere skrev:

Jeg kan heller ikke se at jeg har diskutert Milan, Milans metoder i sin alminnelighet eller denne konkrete hendelsen i denne tråden.

Nei, det har du ikke, det er derfor jeg sier du er ullen. Du diskuterer ikke CM, ikke metodene, ikke denne konkrete hendelsen, du bare konstaterer at å diskutere CM på sonen er som å diskutere med Jehovas Vitner, og det gidder du ikke. 

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

@Pringlen, @Siri og @Margrete les artikkelen før dere kritiserer.
Nå var det jeg som brukte ordet aggresjon, og det var slurvete. Jeg aner ikke om han er aggressiv, redd eller det er ren jaktlyst, eller en kombinasjon når det gjelder de grisene. Og artikkelforfatteren har ikke hatt han inne til evalurering heller. Hun lar det være åpent hva som er årsaken (se min utheving).
I belønningsbasert trening blir fremgangsmåten lignende uansett for man bruker ikke "deng og sleng" (noe som forøvrig CM bruker hele tiden uansett hva som er årsaken).
Det virker for meg som om dere må bare finne noe å slå ned på. Jeg tviler på om dere i det hele tatt leste artikkelen.

Jeg tror både Pringelen, Siri og Margrete veit godt hva belønningsbasert trening er, det de/vi prøver å si at noen ganger, med noen hunder, i noen tilfeller, så finnes det ikke belønning som overstiger jaktlysta - særlig ikke på en hund som allerede har erfaring med hvordan det er. Den type trening fungerer bare så lenge bikkja ikke girer seg opp den, uavhengig av grunnen bak, men så fort bikkja girer seg opp, så er vi tilbake til å jakte gris igjen. Det å jakte gris er belønning i seg selv - og du som er inne i dette med belønningsbasert trening, veit vel også at random belønning er mer effektivt enn om de får belønning hver gang. Det er vanskelig å trene bort en atferd som blir belønnet med ujevne mellomrom enn en som alltid blir belønnet, for de har erfaring i at selv om atferden ikke er belønnet de siste 20 gangene, så kan det hende det kommer belønning på gang 21 eller 22.. Eller 37.. Så de fortsetter å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kristine55 said:

Mannen hjelper jo hunder, fins andre ting man bruke like stor engasjement på som er mye verre enn en mann som hjelper hundeeiere med hunder som ellers kanskje ville vært avlivet :hmm: Er jo eierne selv som kontakter han og de vet nok hvordan han trener hundene før han kommer og om de velger og få hjelp av han så er det jo opptil de :) Om han kan spare en hund fra avliving er jo det det beste så kan hunden leve lykkelig med eierne sine resten av livet.

Det er ikke dette som alltid skjer. Endel hunder har bitt for første gang når de har møtt CM. Har du sett denne? (facebook)
Denne hunden ville ikke eierne ha lenger når hun bet CM, så hun er nå overtatt av han.
Det finnes flere tilfeller som forteller en annen historie også, jeg har skrevet en lang post om det som jeg kan finne.
https://www.facebook.com/Scallywagsschoolfordogs/videos/10154024872298469/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen linker.

Stygg og uvettig behandling av Ungarsk Viszla, veldig trist (klarer ikke å se den igjen og jeg husker ikke akkurat hva han gjør her):

https://www.youtube.com/watch?v=NNKp3W1SqMI

 

Shadow the Husky, blir sparket i lysken og hengt etter strupehalsbånd:

https://youtu.be/A_W5i5RmDb8?t=6m10s

Hva som skjedde med huskyen etterpå:

http://mycorgi.com/profiles/blogs/a-cesar-milan-story?xg_source=activity

Mer om Shadow:

https://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/04/26/cesar-millan-hanging-shadow/

 

JonBee, kveling mens han bruker munnkurv på hunden: 

https://www.youtube.com/watch?v=b7GrktO29E0

 

Pitbullen Emily, henging og mangel på evne til å lese kroppspråk:

https://dogbehaviorscience.wordpress.com/2013/07/11/exhaustion-and-emily-the-pitbull/

 

Spike som jeg har lest at ble avlivet etter showet, fordi han bet eieren sin. Her bruker Milan strømhalsbånd og hunden hyler. Det er flere små klipp av andre hunder også, Spike er den sorte shæferen.

https://www.youtube.com/watch?v=hpcNOwbRyOE

 

En historie fra en dame som fikk hunden sin Sancho "trent" hos CM i Mexico før han flyttet til USA:

https://www.facebook.com/notes/728981680472300/?pnref=story 

 

Gus som etter å ha blitt "rehabilitert" på hundepsykologisenteret til Milan, biter to mennesker og ender opp på "death row" igjen. Den ble vel avlivet til slutt.

http://www.chron.com/neighborhood/woodlands/news/article/Montco-dog-saved-by-Cesar-Millan-trainers-is-on-5851107.php
http://www.tmz.com/2015/02/04/cesar-millan-sued-dog-attack-pit-bull-adopted-violent/

 

Liga Morris, som har jobbet med CM, forteller om hvordan han nesten ødela Fila-valpen hennes og at hundene hennes til å begynne å bli aggressive mot andre hunder etter hun begynte med teknikkene hans:

http://www.thecrossovertrainer.com/one-persons-experience-with-the-dog-whispere/

 

Cotton, en American Eskimo-hund som fikk tennene sine filt ned til slutt, da han aldri sluttet å bite. Video først, artikler etterpå.
https://www.youtube.com/watch?v=xhgexEJejgw 

http://articles.latimes.com/2009/jul/25/home/hm-krieger25

http://www.latimes.com/home/la-hm-0725-cotton-pictures-photogallery.html

http://latimesblogs.latimes.com/unleashed/2009/07/cotton-dog-dearmored-bite-prevention.html

http://blog.timesunion.com/mydogbandit/will-canine-disarming-help-a-biting-dog/1892/

http://www.petconnection.com/2009/07/23/disarming-will-blunted-teeth-make-cotton-blend/

Det finnes flere historier der hundene ikke blir rehabilitert, selv om det ser slik ut på TV. Deltagerene må nå signere en kontrakt der de ikke har lov å snakke om hva som skjedde under "treningen", og CM har egen advokat.

 

Cesar Millan skal ha vert involvert her også men det har jeg ikke dokumentasjon på. Det er iallefall straffebaserte trenere som ødela denne hunden:

http://canineaggression.blogspot.co.uk/2014/10/a-dog-died-today-because-of-trainer.html?m=1

En samlevideo til slutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...