Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er beste ro-treningen?


ikiz
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei meget utålmodig frøken. For eksempel:
- Vi er ut å gå tur, men jeg stopper opp for å sjekke en melding på mobilen. Hun begynner å sutre.
- Vi skal ta bussen så vi blir derfor stående på bussholdeplassen å vente litt. Hun begynner å sutre.

Hun sutrer ikke så lenge hun får lov til å tygge på en pinne, om vi går att og fram på bussholdeplassen, eller om vi trener kontakt, sitt og ligg.
Virker derfor som hun MÅ ha noe å gjøre for å være stille ute. Inne er hun fantastisk! Men jeg ønsker jo at hun kan ligge i ro i 5 minutter å slappe av, selv om vi er ute.

Så hvordan burde jeg trene? Hvordan belønne uten at hun skal bli helt i hundre på 1 sekund?

Hun er bare 11 måneder så jeg forventer ikke all verden, men jeg vil i hvert fall begynne å trene :D

Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er urolig når dere står stille ute så må dere trene på nettopp det. Når dere går tur kan du stoppe hver gang dere svinger, for eksempel, og stå stille litt. Start med 10 sekunder, og øk/variere tiden. Om hun blir veldig giret av godbiter ville jeg vurdert å droppe det i denne treningen, bare gå videre når hun er stille og noenlunde rolig. Eventuelt kan du slippe et par godbiter rolig på bakken som hun får snuse opp før dere går videre.

Du kan også lære henne å stå/sitte rolig mellom beina dine. Det kan du begynne med inne på stua, først lær henne at når hun står der skal hun stå i ro, og her kan du bruke masse belønning når hun står der. Få en god kommando på det. På en liten hund så er det kjempefint å kunne plassere den mellom beina slik når man er i folkemengder, steder med mange folk og hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som må til er å øve på det, i motsetning til simira så ville ikke jeg startet med korte økter, fordi selv om hunden kanskje er stille på denne tiden så tenker jeg at den ikke slapper av, den sitter antagelig bare å venter på at noe skal skje, og så øker man gradvis og hunden vil til slutt kunne sitte å "tigge" sånn lenge. Hunden blir kanskje stille utenpå, men "på vakt" inne i seg, men er det det man vil ha? Jeg ville så ofte som mulig pakket sekken og hatt en eller flere lengre pauser på turen(sette seg i parken, i skogen, på en utekafe kanskje, i busskuret, på fotballkamp i nabolaget osv). En pause med god tid hvor man setter seg ned og rett og slett sitter der til hunden slapper av, gjerne legger seg ned å sover. Eller man kan avtale å møte folk på veien så man kan stå å snakke med dem en god stund til hunden "gir opp" og legger seg. Ha hunden ute mye om man er på trening og bare la den være der uten at det skjer noe. Til slutt vil den få mindre forventninger og være mye kjappere til å bare legge seg ned og sove.

Om du bare vil ha stillhet så kan du jo trene korte økter hvor du hjelper hunden litt, feks med å be den legge seg så kan den ligge der under kommando og eller gi den noe annet å fokusere på, kan jo være alt fra en oppgave, til jevnlig belønning fra deg om den er stille til å legge den ned å legge en godbit eller leke foran den som den kan fokusere på eller bare sitte på huk og kose med den eller bare gi den en leke/pinne eller noe å holde på med..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg ble sittende med henne utenfor et kjøpesenter å vente på en venninne en gang.
Det ble 15 lange minutter med bare sutring og hopping. Ignorerte henne hele tiden bortsett fra et par ganger der jeg ba henne om å sitte eller ligge. Varte kanskje i 3 sekunder. :teehe:

Jeg oppfatter det som at hun sutrer fordi hun er utålmodig og vil at det skal skje noe. Regner derfor med at sutringen forsvinner i det hun lærer seg å slappe av.

Siden dere er uenig om tiden så er det vel lurt at jeg bare prøver meg frem å ser hva som funker for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ikiz skrev:

Takk for tips!

Jeg ble sittende med henne utenfor et kjøpesenter å vente på en venninne en gang.
Det ble 15 lange minutter med bare sutring og hopping. Ignorerte henne hele tiden bortsett fra et par ganger der jeg ba henne om å sitte eller ligge. Varte kanskje i 3 sekunder. :teehe:

Jeg oppfatter det som at hun sutrer fordi hun er utålmodig og vil at det skal skje noe. Regner derfor med at sutringen forsvinner i det hun lærer seg å slappe av.

Siden dere er uenig om tiden så er det vel lurt at jeg bare prøver meg frem å ser hva som funker for henne.

Bbåde kort tid og lang tid fungerer for å få en hund som kan sitte stille, spm er bare om du vil ha en hund som virkelig senker skuldrene, kobler ut hodet og slapper av, eller en som ligger og er giret inne i seg og bare ligger å venter på at pausen skal bli ferdig, fordi den må ligge der å vente.

Uansett hva du velger så ville jeg definitivt avbrutt sutring og uro, sånt kan være utrolig selvforsterkende og du skal nok bli sittende lenge om du skal vente henne ut. Også er det viktig å huske på at i starten så må man gjenta seg selv mange ganger, og det kan føles som at det ikke virker, men etterhvert så synker det inn og hunden vil roe seg raskere og raskere og trenge ferre og ferre beskjeder :)  

Edit: Og det kan være lurt å ha en plan på hvordan du skal gjøre det før du begynner, både fordi det er enklere for hunden å forholde seg til en ting og fordi om du begynner med korte økter som bygger utholdenhet på hunden så kan det raskt bli en mye større jobb om du bestemmer deg for å skifte metode etterpå, nettopp fordi du da har bygd opp utholdenheten i hunden til å vente, å holde forventningene så det vil ta enda lengre tid før den kobler ut og slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tips om å ignorere henne når hun sutrer fordi det å korrigere henne vil bare være positivt for henne fordi hun får oppmerksomhet. Ikke lett dette :teehe:
Men har lagt merke til at sutringen bare blir verre dess lengre vi venter. Å vente henne ut tar sikkert evigheter!

Har forsøkt å korrigert henne tidligere ved å si rolig 'nei' og be henne legge seg, men det varer som regel kort. Om hun blir liggende en stund så slapper hun ikke av, bare er tydelig spent. Spretter som regel opp om noen går fordi eller et blad flyr forbi.
Har også forsøkt å gi henne en godbit når hun legger seg, men da spretter hun som regel bare opp rett etterpå og er kjempeglad akkurat som hun tenker "Denne øvelsen mestret jeg!".
Mulig jeg må forsøke å la henne ligge lengre før jeg gir henne en godbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malamuten skrev:

Bbåde kort tid og lang tid fungerer for å få en hund som kan sitte stille, spm er bare om du vil ha en hund som virkelig senker skuldrene, kobler ut hodet og slapper av, eller en som ligger og er giret inne i seg og bare ligger å venter på at pausen skal bli ferdig, fordi den må ligge der å vente.
 

Jeg tror hvordan hundene reagerer/lærer av hhv kort og lang tid er individuelt. Det viktige her er å vente til hunden er roligere enn den var før man startet. Når det er sagt er det ingen ulempe med å lære hunden å være rolig lenge heller, så lenge den ikke bruker en evighet på å roe seg (da "rekker" den det jo ikke ved små økter, som beskrevet i startinnlegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, simira skrev:

Jeg tror hvordan hundene reagerer/lærer av hhv kort og lang tid er individuelt. Det viktige her er å vente til hunden er roligere enn den var før man startet. Når det er sagt er det ingen ulempe med å lære hunden å være rolig lenge heller, så lenge den ikke bruker en evighet på å roe seg (da "rekker" den det jo ikke ved små økter, som beskrevet i startinnlegget).

Hvordan da? En hund som har lyst til å gjøre noe vil jo bygge opp forventning til belønningen som den vet kommer, først etter litt så etter litt lengre, men likevell vil den jo sitte å vente på noe. Klart den kan se rolig ut å sitte rolig, men avslappet vil den jo antagelig ikke være? 

Nei, ved å vente til hunden er rolig og ta vekk forventninger ved ventesituasjoner så tar det tid i starten, derfor må man jo trene når man har tid, men når forventningene er vekke så vil jo hunden slappe av etter kort tid også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ikiz skrev:

Har fått tips om å ignorere henne når hun sutrer fordi det å korrigere henne vil bare være positivt for henne fordi hun får oppmerksomhet. Ikke lett dette :teehe:
Men har lagt merke til at sutringen bare blir verre dess lengre vi venter. Å vente henne ut tar sikkert evigheter!

Har forsøkt å korrigert henne tidligere ved å si rolig 'nei' og be henne legge seg, men det varer som regel kort. Om hun blir liggende en stund så slapper hun ikke av, bare er tydelig spent. Spretter som regel opp om noen går fordi eller et blad flyr forbi.
Har også forsøkt å gi henne en godbit når hun legger seg, men da spretter hun som regel bare opp rett etterpå og er kjempeglad akkurat som hun tenker "Denne øvelsen mestret jeg!".
Mulig jeg må forsøke å la henne ligge lengre før jeg gir henne en godbit?

(tullet til siteringene så det ble dobbeltpost, sorry)
 

Om den eneste oppmerksomheten hun får er et kjedelig "legg deg" uten noe mer så er det neppe spesielt positivt. Det blir mer en konsekvens av å være urolig. Om du lager masse styr av det så kan man jo si at hun får litt som hun vil, men cluet er at du er rolig og kjedelig og ikke styrer mer enn absolutt nødvendig. Det kommer ikke til å virke de første 100 gangene, dvs hun kommer sikkert til å legge seg, men hun kommer også til å ligge på vakt og reise seg etter kort tid, da må du igjen gjenta kjedelig legg deg og fortsett. Når du ser at hun slapper av så kan du reise deg og gå, rolig. Ikke noe flink, bra, hurra eller klapp, bare gå å lat som ingenting. 

Jeg har generelt dårlig erfaring med å belønne ro, både ute og inne, på hunder som er sånn, fordi som du sier, belønningen i seg selv skaper gjerne giret hund og/eller en hund som tenker at øvelsen er ferdig og da er jo hele poenget vekke. Belønningen er rett å slett å få slappe av tenker jeg, det er bare noe de må lære seg. Evt så kan belønningen være at øvelsen avsluttes når hunden slapper av, det er jo ikke at den legger seg i 3 sekunder du vil belønne uansett, men at den slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Malamuten skrev:

Hvordan da? En hund som har lyst til å gjøre noe vil jo bygge opp forventning til belønningen som den vet kommer, først etter litt så etter litt lengre, men likevell vil den jo sitte å vente på noe. Klart den kan se rolig ut å sitte rolig, men avslappet vil den jo antagelig ikke være? 

Nei, ved å vente til hunden er rolig og ta vekk forventninger ved ventesituasjoner så tar det tid i starten, derfor må man jo trene når man har tid, men når forventningene er vekke så vil jo hunden slappe av etter kort tid også :) 

Hvor lenge man må vente kommer an på hunden, men så fort den lærer at det ikke skjer noe før den blir roligere så vil det bli en selvforsterkende greie i seg selv. Fordi den vet den må se rolig ut så er det enkleste for den å faktisk slappe av også. Jeg har nøyaktig en slik hund, og ser veldig godt forskjellen på når Odin later som han er rolig og når han faktisk er det. :P

Det er også lettere å belønne med å gå videre, enn å fjerne forventning med å bare vente dem ut, for det kan ta utrolig lang tid. Men man må såklart se an hunden, og om den sitter stille, men likevel sitter og sitrer i forventning om å gå videre så er den jo ikke rolig.

Jeg skiller forøvrig også mellom "ikke mase" og "slappe helt av" mens man er i ro, der er det ofte litt forskjellige behov. Om jeg venter på bussen eller står og prater med noen så spiller det liten rolle for meg om hunden tusler litt rundt og snuser, men i noen tilfeller er det greit å praktisk å kunne gi hunden beskjed om å legge seg å slappe av.

En ting man forøvrig også kan gjøre er å stryke hunden rolig på brystet. Ja, det er å gi hunden oppmerksomhet, men du gjør det FØR den maser. Noen hunder trenger faktisk hjelp til å lære seg å slappe av. Det å da sitte på huk med hunden mellom bena og stryke den på brystet er noe jeg vet fungerer for mange. Det er såklart ikke alltid man har anledning til det, og det er først og fremst en metode for å lære hunden selv å bli roligere, ikke noe man trenger å gjøre for alltid. Men noen hunder roer seg ikke sånn helt av seg selv, og ungestaffer kommer vel ofte i den kategorien. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...