Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror du hunden din har reagert som Kato?


ikiz
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvordan saken hadde blitt om det hendte i Norge. Ville hunden fått lov å leve pga "selvforsvar" eller måtte den blitt avlivet fordi den hadde bitt ett menneske? 

Sånn ellers hadde neppe noen av mine hunder gjort det samme. Tidi hadde nok bjeffet og hoppet på mannen i glede :lol: Men det hjelper faktisk til en viss grad det og. Hun er en hund med litt størrelse, hun er mørk i fargen, og det er ofte nok til at folk blir redd. Ihvertfall hvis de ikke er vandt med hund. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene tror jeg ikke hadde gjort noe som helst, dessverre :P Kanskje "blitt med på leken". Det kan jo selvsagt være skremmende nok for en som ikke kjenner hunden i den settingen. 

Varga hadde nok hengt i armen eller hvor som helst ellers rimelig kjapt, evt skremt han vekk før han hadde kommet bort.

Vims, tror ikke hun hadde gjort så mye, ikke enda ihvertfall, men litt leven hadde hun sikkert lagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på Nemi sin reaksjon egentlig. Jeg ville trodd at hun bare hadde blitt forvirret, oppgiret og kanskje leken, men da en kompis av meg på hyttetur løp etter meg med softgun så jeg skrek så svarte Nemi med å hoppe på han og bite. Ikke hardt, men hun hang seg i armen på han så han ramlet. Nemi var forsåvidt 1 år gammel den gangen, og hun og kompisen min er gode venner idag. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ingen av mine hadde gjort noe annet enn å eventuelt være lykkelig over ny kompis, eller engstelige fordi jeg ble rar. Riesendyret hadde muligens hatt noe mer å si om den saken, men slapp å finne utav det heldigvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Lurer på hvordan saken hadde blitt om det hendte i Norge. Ville hunden fått lov å leve pga "selvforsvar" eller måtte den blitt avlivet fordi den hadde bitt ett menneske? 

Mener det var en sak for noen år siden hvor en mann hadde sendt en mastiffsak etter en overgripsmann i en park i Oslo (tror han var i ferd med å voldta en jente). Mannen med hunden gav hunden sin kommando om å "ta" overgripsmannen, noe den gjorde. Hunden ble avlivet fordi den var "ulovelig" trent ellernoe mener jeg? Skal se om jeg finner saken.

 

Min hund hadde nok reagert ja. Selvom han er en staff som er glad i mennesker blir han fort misstenksom om det er noe uvanlig over folk (fulle, truende osv). Om han hadde bitt veit jeg ikke, men hadde vært nok av lyd hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaro hadde nok blitt sint, tror jeg, men om han hadde bitt, det vet jeg ikke.

Men fra spøk til revolver, i Norge hadde sikkert hunden blitt avlivet! At en kriminell blir skadet i forsøk på å gjøre kriminalitet medfører vel erstatningsansvar her, men mindre man ble truet på livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, blomst skrev:

Mener det var en sak for noen år siden hvor en mann hadde sendt en mastiffsak etter en overgripsmann i en park i Oslo (tror han var i ferd med å voldta en jente). Mannen med hunden gav hunden sin kommando om å "ta" overgripsmannen, noe den gjorde. Hunden ble avlivet fordi den var "ulovelig" trent ellernoe mener jeg? Skal se om jeg finner saken.

Ja, man kan jo forstå det om den er ulovlig trent. Men la oss si du driver med RIK og kommanderer hunden din til "å ta" et menneske på samme måten som hunder "tar" figurantene i IPO, da er jo ikke hunden ulovlig trent. Hadde den likevel fått lov å leve?

1 time siden, Tuvane skrev:

Jaro hadde nok blitt sint, tror jeg, men om han hadde bitt, det vet jeg ikke.

Men fra spøk til revolver, i Norge hadde sikkert hunden blitt avlivet! At en kriminell blir skadet i forsøk på å gjøre kriminalitet medfører vel erstatningsansvar her, men mindre man ble truet på livet!

Her er loven, skikkelig tungt språk å lese :P Nødverge innebærer at man forsvarer seg selv eller andre mot ulovlig angrep ved å foreta en ellers straffbar handling ovenfor overgriperen. Med andre ord, jeg tror man har lov å påføre den som raner deg skade. Til en viss grad selvfølgelig. 

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. ?

 

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Keiron hadde reagert likt. Han er veldig frempå om situasjonen tilsier det. Noe jeg egentlig ikke er så glad for, jeg hadde foretrukket at han for det meste trakk seg tilbake. 

Jeg syns ikke den hunden virker farlig, Schæferen er jo en vokter og den forsvarte eieren sin, det er vel ikke eier sin feil at raneren ikke så at hun hadde en hund med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banzai hadde enten blitt lykkelig for en ny bestevenn, eller så hadde han blitt skremt og holdt seg langt unna :lol: Bamse hadde nok bjeffa, men pilt avgårde straks han hadde fått følelsen av at det var alvor. Takk og pris, jeg vil ikke at hundene skal blande seg om det skjer noe med meg, da håper jeg de springer til et eller annet menneske som kan ta seg av dem :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, MegaMarie skrev:

Ja, man kan jo forstå det om den er ulovlig trent. Men la oss si du driver med RIK og kommanderer hunden din til "å ta" et menneske på samme måten som hunder "tar" figurantene i IPO, da er jo ikke hunden ulovlig trent. Hadde den likevel fått lov å leve?

Her er loven, skikkelig tungt språk å lese :P Nødverge innebærer at man forsvarer seg selv eller andre mot ulovlig angrep ved å foreta en ellers straffbar handling ovenfor overgriperen. Med andre ord, jeg tror man har lov å påføre den som raner deg skade. Til en viss grad selvfølgelig.

Joda, men når bikkja løper etter forbryteren og biter ham ETTER at han har stukket av, går det utover nødvergeretten.

Tommy Haugen satt og så på barne-TV sammen med datteren da det plutselig sto en mann på verandaen og brølte og skrek. Da mannen trengte seg inn i huset og truet med å drepe dem, tok Haugen kniven som lå på sikringsskapet og stakk ham i siden. Inntrengeren døde senere av indre blødninger.

http://pub.nettavisen.no/530199.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å vite, og veldig avhengig av om den som overfaller er hundevant eller ikke, men jeg tror i alle fall at de fleste ikke-trente hunder bare vil backe unna og eventuelt bare sirkle bjeffende rundt. 

Mine hunder er jo trent til det, siden vi trener forsvarsarbeid i IPO, men på en annen side så er de ikke trent til å bite i menneske, de biter i byttet og ikke noe annet. Den yngste rottisen hadde nok vært den jeg tror "mest på " i en sånn setting som et overfall, for han er alltid klar ved utfordringer og er dominant av type. Han har en allikevel en stor sperre på å bite, så det er ikke godt å si, men uansett så frister det nok ikke å gå på en 50 kg rottweiler som er fly forbanna, og trekker seg, det gjør han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har som utgangspunkt at alle vi ikke kjenner er potensielle øksemordere hun, så hun hadde nok støyet en del. Hun har ikke motet til å gjøre så mye mer enn det da, heldigvis. 

Pudlene kunne kanskje funnet på å støye, om de ikke flyktet. Flukt ville vært førstevalget deres. 

Men jeg tror nok jeg hadde måtte forsvare meg sjøl, gitt. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren: hun er egentlig en pyse, men når det gjelder (i hennes hode) står hun. Hun stikker ikke. Uansett hvor redd hun er. Hun har også beskyttet meg før mot en ruspåvirket i familien som var fly forbanna og holdt på å renne på meg. Dette var et menneske hun virkelig var glad, men det hjalp ikke. Hun beit ikke, men hun hoppa opp i trynet på han og glefsa/brølte.

Ja jeg synes hun skal holde seg unna for sin sikkerhet, men er også ganske imponert over at hun har litt alvor i seg med tanke på hvor stor klovn hun er og glad i folk som hun er. :P

Rottweileren: hun er litt for mistenksom og stille for meg. Klarer ikke alltid lese henne rett. Hun har jeg ingen tvil om at ville gått til verket i det sekundet noen hadde vært truende. Hun hadde ikke bitt før noen gjorde noe, men hun hadde garantert lekt grizlybjørn. Hun er ikke så glad i fulle ukjente folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuvane skrev:

Joda, men når bikkja løper etter forbryteren og biter ham ETTER at han har stukket av, går det utover nødvergeretten.

Tommy Haugen satt og så på barne-TV sammen med datteren da det plutselig sto en mann på verandaen og brølte og skrek. Da mannen trengte seg inn i huset og truet med å drepe dem, tok Haugen kniven som lå på sikringsskapet og stakk ham i siden. Inntrengeren døde senere av indre blødninger.

http://pub.nettavisen.no/530199.html

Det er sant, raneren hadde jo stukket av. Det glemte jeg. Nei, ikke sikkert det gjelder da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...