Gå til innhold
Hundesonen.no

kloklipp hos dyrebutikk eller veterinær?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter virkelig med kloklipp. Det blir verre og verre for vær gang. Jeg vet at det er meg, jeg blir nervøs! 
Jeg er så redd for å klippe for langt ned. Noe som gjør at Mio blir nervøs, og vi er nå inn i en ond sirkel. 

Det å klippe klørne til katten går strålende, for han har bare hvite klør. Jeg ser hvor jeg bør stoppe. Både jeg og katten er 100% rolig. 
Men Mio er en annen ting.

Jeg vet at det finnes flere metoder å øve på. Har prøvd, uten hell. fordi det forandrer ikke det faktumet at jeg blir nervøs. Mest for at han skal dra labben til seg, noe han gjør bare jeg rører på den under kloklipp. Til vanlig får jeg lov til å røre så mye jeg vil. 
Første gangen jeg klipte klørne hans så dro han til seg labben og presset den frem. I det jeg klipte, endte opp med blod over alt. 

Så det jeg lurer på er;
Jeg har en plan om å dra til enten veterinær eller dyrebutikk. Vet om tre dyrebutikker som klipper gratis. Veterinær vet jeg ikke pris enda. 
Hvis Mio er rolig og godtar kloklipp så klarer jeg det selv. Hvis han får flere gode relasjoner med saksen så blir jeg rolig. Fordi jeg vet da at han er rolig, og han kommer ikke til å gjøre slike bråe bevegelser. 
Så tenker da at hvis noen andre gjør det til han er rolig og godtar det, så kan jeg ta over. For det at jeg gjør det fører bare til flere negative minner, jeg blir mer nervøs, han blir mer nervøs, en evig runddans. Eneste måten jeg tror funker er å få noen andre til å gjøre det, til å starte med. 

Hva mener dere? 
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, det blir bare verre og verre for vær gang. Pga meg! 
Er veterinær eller dyrebutikk smartest? Er de i dyrebutikk "flink nok"? 
Ja jeg vet det finnes uendelig med videoer på youtube, jeg har prøvd alt. Ingenting funker for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme, bare at min er redd for labbene sine i utgangspunktet og i tillegg har klør som sprekker/fliser seg. Så jeg har gått over til klosliper istede. Da føler jeg at jeg har mye mer kontroll, og bikkja godtar det i mye større grad iom klørne ikke sprekker opp ved sliping. = får ikke vondt :)

Jeg er rimelig sikker på at klokklipp skal gå helt fint med neste hund iom jeg nå begynner å bli sikker på meg selv og hva jeg driver med. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var helt umulig med alt av håndtering i begynnelsen. Jeg valgte å sette bort kloklippen til en hundesalong. De var superflinke :) Hun løp inn i salongen og syntes det var helt topp :) Gikk til hundesalong i ca 6 mnd før jeg begynte å klippe klørne selv, da var det helt greit. Betalte 50 kr for kloklipp, det var det verdt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i dyrebutikk i mange år selv, og har klippet masse hundeklør. MEN. De som jobber i dyrebutikk har ofte null, nada, niks kompetanse på slikt - det er i utgangspunktet helt avhengig av den som står der. Noen har knapt tatt i en hund i hele sitt liv, mens andre har egne hunder og derfor kan klippe klør. Jeg snakker av erfaring.

Skal du få skikkelig hjelp med en hund som er vanskelig ville jeg gått til en flink hundesalong. Min oppdretter driver salong i Rogaland, og har mange kunder som kommer inn for kloklipp. Men dama er dyktig med hund - derfor får hun det til. Det har ikke så mye med hennes klippe-erfaring å gjøre. Hunder det er vanskelig å klippe klørne på må klippes av noen som ikke er redde, og som skjønner hundens språk, som ikke blir sint osv. Personlig ville jeg derfor ikke gått i dyrebutikk. Det er ikke noen standard del av den jobben en dyrebutikkansatt er satt til å gjøre, det å klippe klør (annet enn på dyrene som er i butikken så klart) på kunders dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han vanskelig eller bare napper han til? 

Da jeg starta å jobbe i dyrebutikk hvor vi klipper gratis hadde jeg erfaring med å klippe mine, pluss alle de jeg hadde klippet på klinikk. Som oftest synes jeg det er mye enklere å klippe hundene på dyrebutikken enn på klinikken. På klinikken blir hunden satt opp på bordet og det er gjerne en plass de er høyt i stress fra før av og de har lettere for å slå seg vrang der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig mye å sitere. 

Men han slår seg vrang. 
Han nekter å ligge i ro, når jeg først får han til å ligge rolig så begynner tullet. Han drar til seg labben, for så å presse den fremover så langt han kan. Noen ganger rykker han til, frem og tilbake, helt til jeg mister taket. 
Han har langt pels, så jeg må først få tak, dytt pelsen til sides slik at jeg får tak i kloa, så klippe. Ofte rykker han med labben når jeg styrer med pelsen. Så må jeg begynne om igjen. Det tar en halvtime på 2 klør nå. 
Jeg får kun til å klippe hvis han blir forstyrret av noe. F.eks en hund utenfor eller katten lager lyd.

I går ble han veldig sint. Knurret og bet i saksen. Jeg ga meg ikke, men han ble bare sintere og sintere. 
Det blir verre for vær gang jeg klipper klør. Merker at jeg blir anspent når jeg tar frem saksen, for jeg vet hva som kommer. 

Katten går som en drøm. 
Jeg hadde en katt før, og hos han så måtte vi være 2 som holdt fast og en som klippet. Rene marerittet. Men katten jeg har nå går som en drøm. Fordi jeg er rolig.
Han kan rykke til seg labben hvis han vil leke med noe. Men ikke fordi han ikke vil klippes. Han ligger å maler mens jeg klipper.
Så de to er som natt og dag. 

Jeg vet at problemet er meg. 
Katten er flink, fordi jeg er rolig. Vi har aldri opplevd noe galt under kloklipp. Han er innekatt, så de må klippes ofte. 
Mens jeg og hunden hadde én dårlig opplevelse, som nå har gjort at vi er inne i en ond sirkel. 
Jeg vet at hvis han er rolig, så er jeg rolig. Eneste måten å få det til er å få noen andre til å klippe han. Til han er trygg og ikke slår seg vrang, for da blir jeg rolig, han blir rolig og alt er perfekt. Jeg vet at egentlig så er det slik at hvis jeg er rolig, så er han rolig. Men, jeg har prøvd å "jobbe" med meg selv, men kommer ingen vei. Så vi må gjøre det motsatt, at han blir rolig for da blir jeg det :P Hvis du skjønner hva jeg mener. 

Skal kontakte noen dyrebutikker å høre om pris, og kompetanse. Forklare situasjonen slik at noen som faktisk er rolig og kan dette, kan klippe han. Ingen vits i at noen som er nervøse og ikke vant til å klippe klør gjør det. 
Samme med veterinær, skal forhøre meg om pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Line skrev:

Kjøp deg en klosliper. Da slipper du å være redd for å klippe feil.

Bikkja og jeg er også noen pyser under kloklipp. Jeg er nok litt redd for at han skal fyke opp med knurr og glefs, som han ofte gjør hvis han mener at noe er litt ubehagelig, og det merker han. Vi har klart oss greit nok hittil, men vi er overhodet IKKE komfortable med denne seansen. Med katta går det helt greit. Også med tidligere hunder har det gått helt fint.

Hvordan er det med denne klosliperen? Bråker den? Kiler den? Er det noen fare for å gjøre "feil"? Er den veldig dyr? For om den gjør det er det nok bortkastede penger på dotten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloslipere kommer i forskjellige varianter. Ja, det kan nok kile litt, og må tilvennes som andre ting, men man slipper å være redd for å klippe for langt inn og man blir derfor roligere som eier mens det står på. Dette smitter ofte over på hunden. Man må passe på å ikke holde den mot kloa annet enn i korte økter, så kloa ikke "brenner", det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi fikk klosliper går det som en drøm å "klippe" klør.

Før var både jeg og hunden "svette" før, under og etter klipping av klør.
Dette til tross for at jeg har hatt hund stort sett hele livet og var vant til å klippe klør.
Nå klipper jeg klørne hans mens jeg ser på TV til og med :)

Vi bruker denne: http://www.bristols.no/products/oster-elektrisk-klo-og-neglfil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Linux skrev:

Etter at vi fikk klosliper går det som en drøm å "klippe" klør.

Før var både jeg og hunden "svette" før, under og etter klipping av klør.
Dette til tross for at jeg har hatt hund stort sett hele livet og var vant til å klippe klør.
Nå klipper jeg klørne hans mens jeg ser på TV til og med :)

Vi bruker denne: http://www.bristols.no/products/oster-elektrisk-klo-og-neglfil

Oy den så genial ut! 
Men.. hvordan vet man når det er "nok"? Altså at man ikke sliper ned til nerven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, miomio skrev:

Oy den så genial ut! 
Men.. hvordan vet man når det er "nok"? Altså at man ikke sliper ned til nerven? 

Nerven ligger inne i en kapsel, og det kommer blod før du treffer nerven. Men uansett, pusser du jevnlig og holder de jevnt korte, så vil det ikke være et problem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maria skrev:

Jeg har jobbet i dyrebutikk i mange år selv, og har klippet masse hundeklør. MEN. De som jobber i dyrebutikk har ofte null, nada, niks kompetanse på slikt - det er i utgangspunktet helt avhengig av den som står der. Noen har knapt tatt i en hund i hele sitt liv, mens andre har egne hunder og derfor kan klippe klør. Jeg snakker av erfaring.

Skal du få skikkelig hjelp med en hund som er vanskelig ville jeg gått til en flink hundesalong. Min oppdretter driver salong i Rogaland, og har mange kunder som kommer inn for kloklipp. Men dama er dyktig med hund - derfor får hun det til. Det har ikke så mye med hennes klippe-erfaring å gjøre. Hunder det er vanskelig å klippe klørne på må klippes av noen som ikke er redde, og som skjønner hundens språk, som ikke blir sint osv. Personlig ville jeg derfor ikke gått i dyrebutikk. Det er ikke noen standard del av den jobben en dyrebutikkansatt er satt til å gjøre, det å klippe klør (annet enn på dyrene som er i butikken så klart) på kunders dyr.

Hvor ligger denne salongen og hva heter den? :) kunne tenkt meg å få gjort dette av noen som kan det til han slutter å være så umulig. Vi har jobbet med tilvenning fra starten helt etter boka. Jeg er rolig og ikke redd men det går bare ikke. Han vrir å vrenger seg å tygger på meg. Utrolig irriterende. Pris? :) og hvor ofte burde man gå sånn ca? Vet det er litt individuelt men sånn ca? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Hvor ligger denne salongen og hva heter den? :) kunne tenkt meg å få gjort dette av noen som kan det til han slutter å være så umulig. Vi har jobbet med tilvenning fra starten helt etter boka. Jeg er rolig og ikke redd men det går bare ikke. Han vrir å vrenger seg å tygger på meg. Utrolig irriterende. Pris? :) og hvor ofte burde man gå sånn ca? Vet det er litt individuelt men sånn ca? :)

Holder du til i Rogaland? Min oppdretter bor på Austrått i Sandnes. :) http://www.nett4pets.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev: Hvor ligger denne salongen og hva heter den? [emoji4] kunne tenkt meg å få gjort dette av noen som kan det til han slutter å være så umulig. Vi har jobbet med tilvenning fra starten helt etter boka. Jeg er rolig og ikke redd men det går bare ikke. Han vrir å vrenger seg å tygger på meg. Utrolig irriterende. Pris? [emoji4] og hvor ofte burde man gå sånn ca? Vet det er litt individuelt men sånn ca? [emoji4]
Holder du til i Rogaland? Min oppdretter bor på Austrått i Sandnes. [emoji4] http://www.nett4pets.com

Kult! Er det de som bor der altså! Mistenkte at det var oppdrettere. ^^

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var jo ikke ille priser for laser heller, tror jaggu jeg må vurdere noen behandlinger til gamlisen. Ble vel langt og dyrt å dra til stavanger til dyrnaturligvis når jeg ikke har bil eller lappen selv.

Til disse kan jeg jo gå, knappe 20min fra meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rocket skrev:

 

Holder du til i Rogaland? Min oppdretter bor på Austrått i Sandnes. emoji4.png http://www.nett4pets.com

Kult! Er det de som bor der altså! Mistenkte at det var oppdrettere. ^^

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var jo ikke ille priser for laser heller, tror jaggu jeg må vurdere noen behandlinger til gamlisen. Ble vel langt og dyrt å dra til stavanger til dyrnaturligvis når jeg ikke har bil eller lappen selv.

Til disse kan jeg jo gå, knappe 20min fra meg :D

Kan selvsagt anbefales på det varmeste :) Kjent dama i 12 år, og hun er brennende opptatt av dette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Line skrev:

Nerven ligger inne i en kapsel, og det kommer blod før du treffer nerven. Men uansett, pusser du jevnlig og holder de jevnt korte, så vil det ikke være et problem uansett.

ok, det jeg trudde. At blod først, SÅ nerver. 
Problemet er at valpen er hypokonder Han kan hyle, selv om at jeg er langt ifra nerver og ingen blod. Høres ut som at jeg har kappet av han hele kloen.
Så fint å vite når det virkelig gjør vondt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha klippet noen tusen klør så er det en smal sak for meg, så om jeg hadde jobbet på klinikk (som jeg gjør nå) eller dyrebutikk har lite for seg. Det gjelder rett og slett å finne en som har lang erfaring med kloklipp og håndtering av hund og de kan befinne seg både på dyrebutikk og veterinærkontor :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Emilie skrev:

Etter å ha klippet noen tusen klør så er det en smal sak for meg, så om jeg hadde jobbet på klinikk (som jeg gjør nå) eller dyrebutikk har lite for seg. Det gjelder rett og slett å finne en som har lang erfaring med kloklipp og håndtering av hund og de kan befinne seg både på dyrebutikk og veterinærkontor :)

Signerer. Å ha vet.utdannelse sier ingen verden ting om man er flink til å klippe klør eller ei for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk har tilbud på en slik fil, så skal prøve det. 

Hvis ikke så får jeg dra innom en dyrebutikk. Jeg vet om en hvor ei dame er kjempe flink. Hun har flere hunder selv og har fått skryt fra andre jeg kjenner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har prøvd alt, men det høres kanskje ikke sånn ut, ut fra det du skriver...? Har du prøvd å la valpen spise/slikke på noe godt mens du klipper? Det var redningen for oss, med en valp som begynte å sprelle som en gal og hyle med en gang hun merket det var kloklipp på gang. Få noen til å hjelpe deg - én mater med noe supergodt, som leverpostei på tube eller VogH i kong (viktig at det er noe hunden må bruke litt tid på og ikke bare sluke), og den andre klipper. Hvis han trekker labben til seg, holder du maten utenfor rekkevidde til han holder labben rolig igjen. Hos oss funket dette kjempebra, så vi fikk tatt alle labbene i en omgang første gang vi prøvde. Hvis han fremdeles synes det er ekkelt og kjemper imot, bør du ta det i flere omganger, for eksempel én labb om gangen.

I tillegg anbefaler jeg at du følger metoden for gradvis tilvenning i boken 100 % positiv hverdagslydighet. Takket være den trenger jeg ikke lenger en hjelper som distraherer henne med mat, selv om det var en veldig fin nødløsning i begynnelsen :) Husk veldig god belønning, gjerne noe han ikke får ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke få hjelp av noen som kan komme hjem til deg og klippe klør med valpen da? Sikkert bare jeg som er rar, men ville sett på det som ekstremt håpløst om jeg måtte få noen til å klippe klør når det må skje..

Men dette er jo noe du må føle på, om du i det hele tatt klarer å slippe frykten for blødende klør eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...