Gå til innhold
Hundesonen.no

Styrking av immunforsvar, immunstimulerende midler


Shlush
 Share

Recommended Posts

Med tanke på at eldstemann sliter litt med immunforsvaret dersom han blir utsatt for stress over tid så undersøker jeg nå litt rundt styrking av immunforsvaret hans :-) Konkurranser o.l gir utslag i en slags hudbetennelse, pyoderma. Dette ser ikke ut til å plage hunden, men det plager meg som eier når han er rød i huden, i den akutte fasen er det væskende og deretter pelstap som gjør han skikkelig stygg og møllspist i pelsen.

Jeg har selv undersøkt med homøopat angående C-vitamin og solhatt. Som jeg skal kombinere som en slags kur. Men på nett ser jeg enkelte skriver ved alvorlige tilfeller kan man ty til immunstimulerende midler. Dette står på noen dyrlegesider. Jeg ringte veterinæren i sted, hun har ikke sykdomshistorikk men jeg la frem casen min. Hun skulle undersøke og ringe meg tilbake angående immunstimulerende midler. 

Tenkte kanskje det er noen her inne som er veterinær eller har noe kunnskap vedrørende dette?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting som du kan gi som styrker immunforsvaret (dessverre), det er ting som skader immunforsvaret hvis man har for lite av det. Men ingenting styrker det hvis man ikke har mangelsykdommer eller for lavt av noe. 

Hunder produserer eget c-vitamin og de skiller ut overskudd via nyrene, gir man store doser c-vitamin over tid så kan det gå utover nyrefunksjonen fordi de må jobbe ekstra for å skille ut ekstra c-vitamin. Hvis hunden produserer for lite c-vitamin selv eller har problemer med opptaket, kan ekstra hjelpe, men ellers ikke. Utrolig mange myter rundt styrking av immunforsvaret.

Har du tenkt på å gi ham ting som kan styrke huden hans istedet? Det er enklere tror jeg.

Ellers er det beste man kan gi for et godt immunforsvar, godt kosthold og jevnlig god mosjon (og det gjør du jo allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Turb skrev:

Det finnes ingenting som du kan gi som styrker immunforsvaret (dessverre), det er ting som skader immunforsvaret hvis man har for lite av det. Men ingenting styrker det hvis man ikke har mangelsykdommer eller for lavt av noe. 

Hunder produserer eget c-vitamin og de skiller ut overskudd via nyrene, gir man store doser c-vitamin over tid så kan det gå utover nyrefunksjonen fordi de må jobbe ekstra for å skille ut ekstra c-vitamin. Hvis hunden produserer for lite c-vitamin selv eller har problemer med opptaket, kan ekstra hjelpe, men ellers ikke. Utrolig mange myter rundt styrking av immunforsvaret.

Har du tenkt på å gi ham ting som kan styrke huden hans istedet? Det er enklere tror jeg.

Ellers er det beste man kan gi for et godt immunforsvar, godt kosthold og jevnlig god mosjon (og det gjør du jo allerede)

Hvordan styrke huden? 

Han går på laksolje, får kingsmoore pure, får rått egg inniblant :-) har prøvd å behandlet huden med kokosolje, gjorde ingen utslag.

Ellers så mener jeg at man kan styrke et dårlig immunforsvar :-) venter fortsatt på svar fra veterinæren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Hvordan styrke huden? 

Han går på laksolje, får kingsmoore pure, får rått egg inniblant :-) har prøvd å behandlet huden med kokosolje, gjorde ingen utslag.

Så lenge han får olje i maten og et for som er proteinrikt så er det ikke så mye mer jeg vet om, ev vaske ham med shampoo for sensitiv hud eller bruke oljebehandlinger før du vasker ham slik at huden tar opp mye fuktighet. 

Hva med å ta en full utredning for å se om han mangler noe? Om det er det som er grunnen til at han får hudutslag. Ting som kan gjøre huden mer sensitiv er feks for lite sink eller magnesium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det beste vil være stressredusering? Har du prøvd med iharmoni eller adaptil, for å se om det kan ta unna de verste stresstoppene?

Ellers gjør du jo veldig mye bra, godt for, tilskudd av olje og egg mm. :) Jeg har hørt om noen som har hatt god effekt på hudproblemer av Complex 20 (finnes som både olje og pulver) fra Dr Clauder, så det kan jo evt være verdt et forsøk. De har også produkter spesielt rettet mot pels, blant annet Fell Plus Haar Complex og Pigment Aktiv Algosan, som også skal være bra for hud og pels. Min har fått veldig fin pels i de periodene han har brukt det, så vurderer å kjøpe det inn igjen, men om det virker på syk hud, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Turb skrev:

Så lenge han får olje i maten og et for som er proteinrikt så er det ikke så mye mer jeg vet om, ev vaske ham med shampoo for sensitiv hud eller bruke oljebehandlinger før du vasker ham slik at huden tar opp mye fuktighet. 

Hva med å ta en full utredning for å se om han mangler noe? Om det er det som er grunnen til at han får hudutslag. Ting som kan gjøre huden mer sensitiv er feks for lite sink eller magnesium. 

Proteiner er litt vanskelig mtp at han er den rasen han er ;-) derav bør han ikke ha for mye rosiner. 

Det er tatt en haug prøver, uten noe resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Proteiner er litt vanskelig mtp at han er den rasen han er ;-) derav bør han ikke ha for mye rosiner. 

Det er tatt en haug prøver, uten noe resultat. 

Ja er vel mer sammensetningen av aminosyrer som er viktig enn mengden proteiner tenker jeg - håper du mente proteiner og ikke rosiner :P Men immunforsvaret er veldig vanskelig å gjøre noe med. Leste masse om det når Turbo ble syk og jeg selv har slitt med lavt immunforsvar i evigheter - det er ingenting som har beviselig effekt - og placebo fungerer særs dårlig på dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tuvane skrev:

Vil vel tro at det beste vil være stressredusering? Har du prøvd med iharmoni eller adaptil, for å se om det kan ta unna de verste stresstoppene?

Ellers gjør du jo veldig mye bra, godt for, tilskudd av olje og egg mm. :) Jeg har hørt om noen som har hatt god effekt på hudproblemer av Complex 20 (finnes som både olje og pulver) fra Dr Clauder, så det kan jo evt være verdt et forsøk. De har også produkter spesielt rettet mot pels, blant annet Fell Plus Haar Complex og Pigment Aktiv Algosan, som også skal være bra for hud og pels. Min har fått veldig fin pels i de periodene han har brukt det, så vurderer å kjøpe det inn igjen, men om det virker på syk hud, det vet jeg ikke.

Nå er ikke stress et daglig problem, og jeg oppfatter han ikke som en særlig stresset hund. Litt stress er det i han, men føler ikke det er grunn til noe tiltak :-) Problemet er ved situasjoner som øker stressnivået noe som feks konkurranser, utstilling, lange reiser med lite mosjon. Da kjører han seg litt opp, ikke mye opp men tydeligvis nok til at immunforsvaret får en kakk :-) Han er generelt en hund som har lett for å gire seg opp litt i slike situasjoner, men ikke såpass at det er et problem. Slik har han alltid vært. Tidligere i Lydighetsringen, han jobbet intenst, kjørte deg litt opp. Og i og med at han er en oversosial sjel så kjører han seg litt opp i sosiale situasjoner :-) Har forsåvidt prøvd DAP i forbindelse med utstilling en gang, uten resultat. Bikkja var seg selv... Når har han vært så fin i pels og hud lenge, for plutselig å få tilbakefall etter sist utstilling *ups* en veterinær sier at jeg skal la det være så lenge det ikke plager hunden. Men... Ser grusomt stygt ut, og jeg kunne tenkt meg å stilt han ut litt mer. Men da må han nesten ha pels! 

Skal sjekke ut det pulveret du nevner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turb skrev:

Ja er vel mer sammensetningen av aminosyrer som er viktig enn mengden proteiner tenker jeg - håper du mente proteiner og ikke rosiner :P Men immunforsvaret er veldig vanskelig å gjøre noe med. Leste masse om det når Turbo ble syk og jeg selv har slitt med lavt immunforsvar i evigheter - det er ingenting som har beviselig effekt - og placebo fungerer særs dårlig på dyr...

De bør ikke ha puriner, et råd er derfor lav proteinprosent i foret :-) mente selvsagt ikke rosiner, selv om han ikke bør få mye av det heller :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ser det ikke ut som det er arv, siden ingen av hans valper har dette problemet! Men det er litt smuss på rasen mtp hud/pels.

Jeg ser igrunn ikke på han som en syk hund heller :-) Han ser ikke ut til å plages, det kan gå lang tid mellom hvert utbrudd. En veterinær sa jeg bare skulle la det være, en annen at han bare var slik. Skulle så gjerne fått stilt han ut mer i og med at han elsker utstilling, jeg liker å stille han :-) han er liksom så flott ellers, litt lett for å gå litt opp i stress men utrolig bra gemytt, miljøsterk, frisk, arbeidslyst. Utrolig glad i den bikkja, bare lyst til å få skikk på den huden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anette skrev:

Valpis har fått en runde med maximmun som kjøpes hos veterinær. Hun sliter med dårlig immunforsvar etter sykdom som liten.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Han har gått på ganske lange antibiotikakurer, jeg tror ikke det har hjulpet immunforsvaret akkurat :-/ 

 

Skal høre med veterinæren angående maximmun :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anette skrev: Valpis har fått en runde med maximmun som kjøpes hos veterinær. Hun sliter med dårlig immunforsvar etter sykdom som liten.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Han har gått på ganske lange antibiotikakurer, jeg tror ikke det har hjulpet immunforsvaret akkurat :-/ 

 

Skal høre med veterinæren angående maximmun :-)

Vaps har jo også det. Mange mnd faktisk :hmm: er ittno gøy!

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anette skrev: Vaps har jo også det. Mange mnd faktisk :hmm: er ittno gøy!

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Nico også... Gjorde nok ting værre...

Føler du maximmun funker??

Vel hun har nå bare skader og ikke sykdom :D gitt maximmun og Dr Clauder complex 20. Måtte gjøre alt for å booste immunforsvaret da hun også har gått med lungebetennelse i lang tid.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Men er det svakt immunforsvar som gjør dette da, egentlig? Ved feks hudplager, så er det jo gjerne autoimmunt som gjør det, og et litt ivrig immunforsvar, og derfor fungerer feks atopika bra fordi det "roer" ned immunforsvaret, altså det blir svakere.. 

 

Enig med du. Det er heller ikke uvanlig at hunder som sliter med autoimmune sykdommer og som f.eks. får kløende utslett o.l blir verre når de stresser.

Det ser jeg på min allergiker. Opplever hun forhøyet stress over tid, så klør hun mer og får mer utslett. Dette er generelt i sammenheng med at vi drar på ferie eller lignende over lengre tid. En smule hjemmekjær det dyret. Slapper best av hjemme i kjente omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sprettballen skrev:

Enig med du. Det er heller ikke uvanlig at hunder som sliter med autoimmune sykdommer og som f.eks. får kløende utslett o.l blir verre når de stresser.

Det ser jeg på min allergiker. Opplever hun forhøyet stress over tid, så klør hun mer og får mer utslett. Dette er generelt i sammenheng med at vi drar på ferie eller lignende over lengre tid. En smule hjemmekjær det dyret. Slapper best av hjemme i kjente omgivelser. 

Og det er jo i utgangspunktet ikke rart ettersom stress og masse påvirkninger fører til økt aktivitet inne i kroppen også.. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er veterinær (og jeg også) meget enige om at dette ikke er allergi :-) Han går på samme for hele tiden, det er ikke noe han spiser som utløser utslettet. Samtidig som han ikke klør...

Veterinæren har landet på pyoderma, utløst av en immunsvikt pga situasjoner. Det er tatt masse prøver, husbiopsi til og med. Finner ikke noe galt :-/ det frustrerer meg selv om jeg selvsagt er glad for å høre at prøvene er fine. Men det gir oss ikke noe svar sådan... 

Det frister lite å kjøre gjennom noen flere utredninger hos andre veterinærer. Betale mye for ingenting når det ikke plager hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shlush skrev:

Nå er veterinær (og jeg også) meget enige om at dette ikke er allergi :-) Han går på samme for hele tiden, det er ikke noe han spiser som utløser utslettet. Samtidig som han ikke klør...

Veterinæren har landet på pyoderma, utløst av en immunsvikt pga situasjoner. Det er tatt masse prøver, husbiopsi til og med. Finner ikke noe galt :-/ det frustrerer meg selv om jeg selvsagt er glad for å høre at prøvene er fine. Men det gir oss ikke noe svar sådan... 

Det frister lite å kjøre gjennom noen flere utredninger hos andre veterinærer. Betale mye for ingenting når det ikke plager hunden...

Nå skal det sies at jeg har aldri ment at dette er allergi.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Avani skrev:

Om dere så Brille på TVN i kveld så var det ei dame der som er forsker på immunforsvar og hun sa at det var ikke mulig å styrke det og det var heller ikke noe man ønsket å styrke for da døde de cellene som skal drepe bakterier. 

Takket være Canal Digital så har jeg ikke sett Brille :-P hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...