Gå til innhold
Hundesonen.no

Styrking av immunforsvar, immunstimulerende midler


Shlush
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Har dere sjekket nivåene på de forskjellige hvite blodcellene ved et utbrudd? 

Det synes jeg å huske at vi sjekket. Men jeg husker ikke resultatet :-) Dog var det nok ikke alarmerende siden jeg ikke husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Det synes jeg å huske at vi sjekket. Men jeg husker ikke resultatet :-) Dog var det nok ikke alarmerende siden jeg ikke husker.

OK.. Jeg må si jeg føler ikke ting henger helt på greip, men nå kan jo ikke jeg hund best heller.. 

Men feks på mennesker er pyoderma en hudbetennelse, og som behandles med immundempende midler. 

Men, hvis det er en infeksjon eller "noe" kroppen reagerer på, som gjør at det blir sår, skulle man da tro at verdiene for immunforsvaret steg. Det er jo helt essensielt når kroppen tror den må forsvare seg, om det så er imot sine egne celler.. 

Så jeg må si jeg føler ikke jeg har noe særlig fornuftig å komme med.. Annet det er litt rart (i mitt hode) at han skulle få sår hvis immunforsvaret er svekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

OK.. Jeg må si jeg føler ikke ting henger helt på greip, men nå kan jo ikke jeg hund best heller.. 

Men feks på mennesker er pyoderma en hudbetennelse, og som behandles med immundempende midler. 

Men, hvis det er en infeksjon eller "noe" kroppen reagerer på, som gjør at det blir sår, skulle man da tro at verdiene for immunforsvaret steg. Det er jo helt essensielt når kroppen tror den må forsvare seg, om det så er imot sine egne celler.. 

Så jeg må si jeg føler ikke jeg har noe særlig fornuftig å komme med.. Annet det er litt rart (i mitt hode) at han skulle få sår hvis immunforsvaret er svekket..

Det kan være det var en flere hvite blodceller enn normal, jeg husker ikke konkret hva veterinæren sa. Vet hun har klødd seg mye i hodet over den hunden her :-P hun satte han på langvarig antibiotikakur... Som ikke funket! Han har fått 3 forskjellige tror jeg, keflex var en av dem. Såg ikke ut til å fungere. 

Han får kuler i huden i den akutte fasen, huden væsker,deretter forsvinner kulene i huden. Huden er rød/irritert, området der kulene var væsker (gulaktig puss). Deretter starter pelstapet... Der tydeligvis hele hårsekker faller ut (mange hår i hver hårsekk, kommer ut i "bunter" om det er forståelig!) hårrøttene er mørke og gul/grønn-aktige, slik som pusset. Da ser pelsen skikkelig møllspist ut... Det er ikke direkte sår å finne i huden :-) ikke som man ser med det blotte øyet hvertfall. Men at huden er betent ser man tydelig på fargen. Om jeg tar tak i pelsen med tommel og pekefingeren så kan jeg plukke av haugevis med pels uten makt o.O det bare løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyodermier er jo som regel en bakteriell infeksjon i huden, så å gi immundempende midler mot det vil ikke være spesielt heldig. Noen former for pyodermi kan være autoimmune, og da blir det jo en annen sak. Normalt sett behandles det med antibiotika og bading for å fjerne skorper/puss mm.

Optima sine produkter skal jo legge til rette for god hudflora, har du prøvd disse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Pyodermier er jo som regel en bakteriell infeksjon i huden, så å gi immundempende midler mot det vil ikke være spesielt heldig. Noen former for pyodermi kan være autoimmune, og da blir det jo en annen sak. Normalt sett behandles det med antibiotika og bading for å fjerne skorper/puss mm.

Optima sine produkter skal jo legge til rette for god hudflora, har du prøvd disse? :)

Prøvde husprayen en stund :-) funket hverken positivt eller negativt, utenom at hunden ble klissette å ta på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Shlush skrev:

Prøvde husprayen en stund :-) funket hverken positivt eller negativt, utenom at hunden ble klissette å ta på. 

Mulig det kan fungere bedre med jevnlige bad med shampoen? Jeg har selv hudsprayen som jeg brukte på noen sår, og syntes også det var klissete greier etter flere gangers påføring. Har kjøpt shampoen også for å teste, men har så mange hundeshampoer at jeg aldri har fått brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Mulig det kan fungere bedre med jevnlige bad med shampoen? Jeg har selv hudsprayen som jeg brukte på noen sår, og syntes også det var klissete greier etter flere gangers påføring. Har kjøpt shampoen også for å teste, men har så mange hundeshampoer at jeg aldri har fått brukt den.

Det kan jeg selvsagt teste ut :-) hvor ofte tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Det kan jeg selvsagt teste ut :-) hvor ofte tenker du?

Jeg vet ikke hvor ofte du pleier å vaske ham i utgangspunktet jeg, men kanskje en gang i mnd og evt før dere skal noe som kan trigge infeksjon i huden? :) Er kanskje ikke den beste utstillingsshampoen, men til LP og sånt spiller det jo ingen rolle om bikkja lukter litt eddik. :) På sidene til Optima står det at det ved oppstart kan være lurt å vaske hunden hver uke i tre uker i oppstarten, for så å vaske ved behov. Det står også at du kan bruke den så ofte du vil, siden den ikke fjerner fett fra pelsen.

Jeg vil også tro at det vil være lurt å blåse pelsen tørr når han har blitt badet, sånn at han ikke går og er våt til skinnet noe mer enn nødvendig - bakterier liker fukt.

Min schäfer har bank i bordet aldri hatt noe hudproblematikk annet enn sårskader, men jeg er likevel nøye med tørking, fordi han har så sykt mye pels, og det tar lang tid før han er tørr helt ned til skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg vet ikke hvor ofte du pleier å vaske ham i utgangspunktet jeg, men kanskje en gang i mnd og evt før dere skal noe som kan trigge infeksjon i huden? :) Er kanskje ikke den beste utstillingsshampoen, men til LP og sånt spiller det jo ingen rolle om bikkja lukter litt eddik. :) På sidene til Optima står det at det ved oppstart kan være lurt å vaske hunden hver uke i tre uker i oppstarten, for så å vaske ved behov. Det står også at du kan bruke den så ofte du vil, siden den ikke fjerner fett fra pelsen.

Jeg vil også tro at det vil være lurt å blåse pelsen tørr når han har blitt badet, sånn at han ikke går og er våt til skinnet noe mer enn nødvendig - bakterier liker fukt.

Min schäfer har bank i bordet aldri hatt noe hudproblematikk annet enn sårskader, men jeg er likevel nøye med tørking, fordi han har så sykt mye pels, og det tar lang tid før han er tørr helt ned til skinnet.

Hehe :-P jeg har ingen blåser. Den gangen jeg prøvde å blåse han tørr så funket det dårlig fordi pelsen hans var så tett...Skal kjøpe optima sjampo i helga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Hehe :-P jeg har ingen blåser. Den gangen jeg prøvde å blåse han tørr så funket det dårlig fordi pelsen hans var så tett...Skal kjøpe optima sjampo i helga ;)

Prøvde du en skikkelig en? Min blåser er omtrent som en omvendt støvsuger, den blåser hardt, så vannet spruter ut av pelsen.

En dalmatiner har nok dog en helt annerledes pelsstruktur enn en langhåret schäfer, Jaro har mye, men ganske lett og fluffy pels, mens dalmatineren har mye, stiv og kort pels, som er veldig tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Prøvde du en skikkelig en? Min blåser er omtrent som en omvendt støvsuger, den blåser hardt, så vannet spruter ut av pelsen.

En dalmatiner har nok dog en helt annerledes pelsstruktur enn en langhåret schäfer, Jaro har mye, men ganske lett og fluffy pels, mens dalmatineren har mye, stiv og kort pels, som er veldig tett?

Var en venninne av meg med pelshunder :-) Funker til å tørke hennes hunder + kelpie, men nico syntes den var ekkel og det ble kaldt. Tørr ble han ikke :-P han har veldig veldig tett, kort og stiv pels... Han bruker feks mye lengre tid på å tørke på sommeren etter bading enn kelpiene, sikkert fordi pelsen er så tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Shlush skrev:

Var en venninne av meg med pelshunder :-) Funker til å tørke hennes hunder + kelpie, men nico syntes den var ekkel og det ble kaldt. Tørr ble han ikke :-P han har veldig veldig tett, kort og stiv pels... Han bruker feks mye lengre tid på å tørke på sommeren etter bading enn kelpiene, sikkert fordi pelsen er så tett.

Jaro synes også det er skikkelig teit, men han har skjønt at det er et nødvendig onde og sitter/står/ligger i ro mens han ser på meg med et drepende blikk. XD Min blåser blåser med samme temperatur som det er i lufta, kanskje litt varmere. Må medgi at det er noe av det mest praktiske jeg har kjøpt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tuvane skrev:

Jaro synes også det er skikkelig teit, men han har skjønt at det er et nødvendig onde og sitter/står/ligger i ro mens han ser på meg med et drepende blikk. XD Min blåser blåser med samme temperatur som det er i lufta, kanskje litt varmere. Må medgi at det er noe av det mest praktiske jeg har kjøpt. :)

Ser ikke for meg at jeg får så veldig bruk for den nå med hundene jeg har :-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren ringte tilbake nå :-) Hun skulle undersøke om det fantes noen blodprøver å ta mtp hennes mistanker. Hun ville se på hunden, selvsagt :-) og gjerne se bilder av utbruddet! Hun ville gjerne finne ut om immunforsvaret var for svakt eller om det rett og slett var overaktivt. Hun nevnte kortison og at dette er en mulighet å teste også...

Jeg har ikke bestilt time enda, må tenke litt mer på dette :-) bikkja er hvertfall vasket med optima ph nå så det går an å ta borti han uten å bli fettete på hendene. Merker jeg er veldig skeptisk til kortison og evt bivirkninger dette kan gi?? :-/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om tablettkur eller krem/salve? Fast eller i forkant av typiske situasjoner som utløser det?

De gangene jeg har fått runder med kraftig håndeksem (væskende sår, betent, veldig hovne fingre) tar kortisonkrem det på kjempekort tid. Ikke hatt det noe ille siden de fant riktig krem til meg, så det har vært redningen. Da gror sår kjapt som bare det, og smører jeg huden med en gang jeg ser tendens til utbrudd stoppes utbruddet med en gang og det utvikles aldri sår som blir betente. Vanlige kremer og salver uten kortison gjør ingenting for meg i utbruddsfase.

Jeg tenker at det er verdt å prøve. Da finner du ut om det er autoimmunt eller ei slik jeg har forstått det. Dersom en smører kortison på et normalt sår vil det gro tregere. Men er såret forårsaket av eget immunforsvar som går berserk (som eksem) da kan kortison fremme sårtilheling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...