Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyremishandling som tradisjon i Spania...


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er helt på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til det formålet mennesker mener de burde. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for meg. Hunder og andre dyr er faktisk ikke her på jorden kun for å jobbe for oss, de er ikke en skrutrekker. Jeg blir stadig satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Selv om metodene nevnt i denne artikkelen er mer groteske, så er intensjonen den samme, og like grotesk i mine øyne, blant en del hundeeiere i Norge, også her på forumet. Så får de som tar det personlig bare gjøre det, for hvis skoen passer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spanjakker eier ikke respekt for dyr, de sender livredde hester gjennom åpne flammer i en renselsesprosess , tyrefekting er en annen barbarisk sak som spanjoler elsker , og i tillegg at dårlige jakthunder skal i følge tradisjonen skal lide en smertfull død ved bl.a å brekke bene og legge hundene ut til rovdyrene.

Men hva gjør vel det så lenge det er sol og billig brennevin ? Er sikker på at det er mange "dyreelskere" som feriere glade og  bekymringsfrie dager på ferie i Spania.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Jeg synes det er helt på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til det formålet mennesker mener de burde. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for meg. Hunder og andre dyr er faktisk ikke her på jorden kun for å jobbe for oss, de er ikke en skrutrekker. Jeg blir stadig satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Selv om metodene nevnt i denne artikkelen er mer groteske, så er intensjonen den samme, og like grotesk i mine øyne, blant en del hundeeiere i Norge, også her på forumet. Så får de som tar det personlig bare gjøre det, for hvis skoen passer...

Nei, det er helt likt det å avlive en hund fordi den ikke passer til det den er kjøpt til, og å plage en hund mest mulig til den dør fordi den ikke passer til det den er kjøpt til. Nesten ingen forskjeller på hva du evt har lest på forumet her, og det som foregår i Spania med disse myndene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Nei, det er helt likt det å avlive en hund fordi den ikke passer til det den er kjøpt til, og å plage en hund mest mulig til den dør fordi den ikke passer til det den er kjøpt til. Nesten ingen forskjeller på hva du evt har lest på forumet her, og det som foregår i Spania med disse myndene. 

Ja, misforstå med vilje, du Tone, hvis det gi deg noen tilfredsstillelse. For det det var akkurat det jeg sa, ikke at det var en stor forskjell på metodene. Vent litt, jo, det var det jeg skrev, jo. Og det skjønte du utmerket, for du er ikke dum ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg synes det er helt på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til det formålet mennesker mener de burde. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for meg. Hunder og andre dyr er faktisk ikke her på jorden kun for å jobbe for oss, de er ikke en skrutrekker. Jeg blir stadig satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Selv om metodene nevnt i denne artikkelen er mer groteske, så er intensjonen den samme, og like grotesk i mine øyne, blant en del hundeeiere i Norge, også her på forumet. Så får de som tar det personlig bare gjøre det, for hvis skoen passer...

Intensjonen er jo ikke den samme. Hos den ene er intensjonen at hunden skal dø fordi den ikke kan gjøre jobben sin (som, misforstå meg rett, er forferdelig), og hos den andre så er intensjonen at hunden skal LIDE fordi den ikke kan gjøre jobben sin. Det er to vidt forskjellige ting, å sammenligne dem krisemaksimerer ikke nordmenn (og andre) som avliver dårlige trekkhunder og dårlige jakthunder, det minimaliserer anslaget til tradisjoner som denne. "Åja, er det ikke noe annerledes enn å avlive hunden fordi den ikke gjør det du ville ha den til, ja, det er jo fælt, men man kan jo skjønne det", tenker de fleste da.

 

Det blir litt som å kalle tortur for "enhanced interrogation", for det er bare en forhørsmetode, formålet og intensjonen er jo bare å få ut informasjon av den du forhører. Så jeg skjønner faktisk 2ne godt i at hun tar deg på sammenligningen, for den er ikke reell, og den uviktiggjør folk sin motstand mot tradisjonell dyremishandling. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lene_S skrev:

Ja, misforstå med vilje, du Tone, hvis det gi deg noen tilfredsstillelse. For det det var akkurat det jeg sa, ikke at det var en stor forskjell på metodene. Vent litt, jo, det var det jeg skrev, jo. Og det skjønte du utmerket, for du er ikke dum ;) 

Skal vi se: 

4 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg synes det er helt på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til det formålet mennesker mener de burde. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for meg. Hunder og andre dyr er faktisk ikke her på jorden kun for å jobbe for oss, de er ikke en skrutrekker. Jeg blir stadig satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Selv om metodene nevnt i denne artikkelen er mer groteske, så er intensjonen den samme, og like grotesk i mine øyne, blant en del hundeeiere i Norge, også her på forumet. Så får de som tar det personlig bare gjøre det, for hvis skoen passer...

Du syns det er på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til formålet. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for deg. Du blir satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Intensjonen er den samme, og like grotesk i dine øyne, blant en del hundeeiere også her på forumet. 

Trenger ikke å legge så mye vilje i å misforstå det der, om det ikke var det du mente? 

Og nei, jeg har aldri avlivet en hund fordi den ikke fungerte til formålet den ble kjøpt til, så det er ingen sko som trykker noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det triste er jo nordmenns dobbeltmoral, de synes synd på hundene, går rundt med Canada Goose jakker, skinnhansker fra Kina, soler, bader, drikker og koser seg i Spania. Noen ting er ikke til å unngå men selv tar jeg aldri på skinnprodukter fra Kina, reiser heller aldri til de barbariske spanjolene da det faktisk finnes andre steder å dra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, comit skrev:

det triste er jo nordmenns dobbeltmoral, de synes synd på hundene, går rundt med Canada Goose jakker, skinnhansker fra Kina, soler, bader, drikker og koser seg i Spania. Noen ting er ikke til å unngå men selv tar jeg aldri på skinnprodukter fra Kina, reiser heller aldri til de barbariske spanjolene da det faktisk finnes andre steder å dra

Hvilken "nordmenns dobbeltmoral"? Ikke alle nordmenn har Canada Goose-jakker, skinnhansker (samme hvilket land det er fra), eller reiser til Spania? Ikke alle på forumet her gjør det engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Hvilken "nordmenns dobbeltmoral"? Ikke alle nordmenn har Canada Goose-jakker, skinnhansker (samme hvilket land det er fra), eller reiser til Spania? Ikke alle på forumet her gjør det engang. 

nå skrev jeg ikke spesifikt om forumets medlemmer, og heller ikke at det gjaldt alle nordmennmen om du går en tur i hundeparker finner du masse hundeeiere med Canadiske jakker, og de aller fleste jeg kjenner har Spania som ferieland om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, comit skrev:

nå skrev jeg ikke spesifikt om forumets medlemmer, og heller ikke at det gjaldt alle nordmennmen om du går en tur i hundeparker finner du masse hundeeiere med Canadiske jakker, og de aller fleste jeg kjenner har Spania som ferieland om vinteren

Nei, du skreiv "nordmenn er dobbeltmoralske". Det inkluderer også forumets medlemmer, de fleste av oss er nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, 2ne skrev:

Nei, du skreiv "nordmenn er dobbeltmoralske". Det inkluderer også forumets medlemmer, de fleste av oss er nordmenn. 

OK, det er sikkert lov til å kverulere så da sier vi det sånn, på samme måte som det blir sagt at nordmenn elsker skisport, og nordmenn elsker Taco. Kanskje du forstår nå at det er en skrive/talemåte som de fleste ikke tar direkte bokstavelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Skal vi se: 

Du syns det er på trynet at dyr blir drept, selv humant, bare fordi de ikke fungerer optimalt til formålet. Om det skjer i Spania eller Norge er det samme for deg. Du blir satt ut og kvalm av uttalelser så nære hjemme som på dette forumet, fra folk som skriver at de avliver bikkjer med eneste grunn at de ikke fungerer i jobben de er kjøpt for å gjøre. Intensjonen er den samme, og like grotesk i dine øyne, blant en del hundeeiere også her på forumet. 

Trenger ikke å legge så mye vilje i å misforstå det der, om det ikke var det du mente? 

Og nei, jeg har aldri avlivet en hund fordi den ikke fungerte til formålet den ble kjøpt til, så det er ingen sko som trykker noe sted. 

Oi, så flink du er da, som klarer å bytte ut alle jeg'ene med du'er. Ikke like flinkt når du "glemte" en vesentlig setning, nemlig (og jeg gjør det for deg): "du synes metodene [i Spania] er mer groteske". 

Jeg gir deg såpass kreditt, jeg, Tone, at jeg tror du skjønte at med "intensjon" så mente jeg "å forkaste et dyr som ikke gjør det vi mennesker vil den skal gjøre", all den tid jeg beskrev akkurat det litt tidligere i samme innlegg. Kunne brukt andre uttrykk, som "baktanke" eller "manglende respekt for liv" i stedet, om det passer deg bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Oi, så flink du er da, som klarer å bytte ut alle jeg'ene med du'er. Ikke like flinkt når du "glemte" en vesentlig setning, nemlig (og jeg gjør det for deg): "du synes metodene [i Spania] er mer groteske". 

Setningen var: 

8 timer siden, Lene_S skrev:

Selv om metodene nevnt i denne artikkelen er mer groteske, så er intensjonen den samme, og like grotesk i mine øyne,

Intensjonen er den samme og like grotesk som metodene i Spania. 

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Jeg gir deg såpass kreditt, jeg, Tone, at jeg tror du skjønte at med "intensjon" så mente jeg "å forkaste et dyr som ikke gjør det vi mennesker vil den skal gjøre", all den tid jeg beskrev akkurat det litt tidligere i samme innlegg. Kunne brukt andre uttrykk, som "baktanke" eller "manglende respekt for liv" i stedet, om det passer deg bedre. 

Ja, og når vi er inne på dette med intensjon, så siterer jeg fra artikkelen: 

"- Er det en dårlig galgo skal den dø en smertefull død fordi den ikke har gjort jobben sin. Det blir funnet hunder som har fått alle bena knekt og som er blitt overlatt til rovdyrene i skogen, sier Reitan. "

"Ifølge European Society of Dog and Animal Welfare er det snakk om rundt 50 000 mynder årlig. Dersom man regner med andre jakthunder skal tallet være oppe i 150 000."

Intensjonen er at bikkjene skal dø en smertefull død fordi den ikke har gjort jobben sin. Du beskylder folk på sonen for å være like groteske. Vi er åpenbart ikke på samme nettsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, 2ne skrev:

Setningen var: 

Intensjonen er den samme og like grotesk som metodene i Spania. 

Ja, og når vi er inne på dette med intensjon, så siterer jeg fra artikkelen: 

"- Er det en dårlig galgo skal den dø en smertefull død fordi den ikke har gjort jobben sin. Det blir funnet hunder som har fått alle bena knekt og som er blitt overlatt til rovdyrene i skogen, sier Reitan. "

"Ifølge European Society of Dog and Animal Welfare er det snakk om rundt 50 000 mynder årlig. Dersom man regner med andre jakthunder skal tallet være oppe i 150 000."

Intensjonen er at bikkjene skal dø en smertefull død fordi den ikke har gjort jobben sin. Du beskylder folk på sonen for å være like groteske. Vi er åpenbart ikke på samme nettsted. 

Ja, setningen var sånn, og med litt språkforståelse, så skjønner man at det er intensjonen (som beskrevet tidligere i innlegget om å forkaste dyr som ikke gjør jobben sin) ordet grotesk i bisetningen reflekterer til. Og siden innlegget har fått et par likes, så er det åpenbart noen som skjønte norsk. Men du synes som vanlig det er mest artig å kverrulere fremfor å diskutere, så da får du fortsette med det.

For de som åpenbart trenger det inn med t-skje:
Banktanken om å forkaste dyr som ikke gjør jobben sin, og den manglende respekten for liv det viser, er også til stede på Sonen. Det er like grotesk, i mine øyne, som å forkaste mynder som ikke jakter bra nok i Spania. Metodene spanjolene bruker er mer groteske enn i Norge, men grunnen, altså at dyret ikke gjør jobben sin, er den samme. At spanjolene også har et sadistisk mål med det de gjør, utelukker ikke at også nordmenn dømmer udyktige hunder til døden. Det er, av en eller annen merkelig grunn, akseptert her på Sonen, mens hunder som biter eller hunder som jakter ulovlig skal holdes i live for enhver pris, bare fordi det er onkel politi som har bestemt at de skal dø. Så lenge eieren selv avliver et frisk dyr, så er det greit, liksom. Dobbeltmoralen lenge leve...

(og nei, Tone, jeg har aldri tenkt at du er av dem som avliver dyr som ikke gjør det du mente de skulle gjøre, jeg har alltid oppfattet deg som veldig respektfull for liv. Derfor ble jeg veldig overrasket over at du begynte å spikke fliser av innlegget mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Kanskje man kan få satt fokus på problemet ifm det arrangementet? Man kan jo håpe... 

Jeg har i grunn gnåla litt om det til de siden juni, ser dårlig ut. Svaret de gir til de som spør på siden nå, er FCI-verdig, liksom :(

 

(og det gjør egentlig bare at jeg får styrket mine teorier om at det var mer politikk enn dyrevelferd inne i bildet når de gikk så hardt ut mot WDS i Kina)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mumle Mu skrev:

Jeg har i grunn gnåla litt om det til de siden juni, ser dårlig ut. Svaret de gir til de som spør på siden nå, er FCI-verdig, liksom :(

Ja, jeg så det svaret... Vi får legge et press på dem framover kanskje. 

1 time siden, Mumle Mu skrev:

(og det gjør egentlig bare at jeg får styrket mine teorier om at det var mer politikk enn dyrevelferd inne i bildet når de gikk så hardt ut mot WDS i Kina)

*Sukk*... jeg så forresten at han tullingen fra FCI som skrev himla mange idiotiske innlegg mot NKK i fjor, skal dømme min rase på verdensutstillingen i Russland i år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lene_S skrev:

Ja, setningen var sånn, og med litt språkforståelse, så skjønner man at det er intensjonen (som beskrevet tidligere i innlegget om å forkaste dyr som ikke gjør jobben sin) ordet grotesk i bisetningen reflekterer til. Og siden innlegget har fått et par likes, så er det åpenbart noen som skjønte norsk. Men du synes som vanlig det er mest artig å kverrulere fremfor å diskutere, så da får du fortsette med det.

For de som åpenbart trenger det inn med t-skje:
Banktanken om å forkaste dyr som ikke gjør jobben sin, og den manglende respekten for liv det viser, er også til stede på Sonen. Det er like grotesk, i mine øyne, som å forkaste mynder som ikke jakter bra nok i Spania. Metodene spanjolene bruker er mer groteske enn i Norge, men grunnen, altså at dyret ikke gjør jobben sin, er den samme. At spanjolene også har et sadistisk mål med det de gjør, utelukker ikke at også nordmenn dømmer udyktige hunder til døden. Det er, av en eller annen merkelig grunn, akseptert her på Sonen, mens hunder som biter eller hunder som jakter ulovlig skal holdes i live for enhver pris, bare fordi det er onkel politi som har bestemt at de skal dø. Så lenge eieren selv avliver et frisk dyr, så er det greit, liksom. Dobbeltmoralen lenge leve...

Jeg veit ikke helt hvem av oss som må ha det inn med t-skje jeg, men here we go: 

Jeg er dypt og grunnleggende uenig med deg i at det de gjør i Spania og det vi gjør i Norge er like grotesk. I Norge er det ikke om å gjøre at de lider mest mulig, og vi har ikke en egen "festdag" hvor vi knerter bikkjer som ikke duger. Det er et hakk eller tre lenger ned på "grotesk-skalaen", spør du meg. 

Jeg har frekventert dette forumet i 11 år nå, og jeg kan ikke helt huske at det har vært noen tilfeller av bikkjer som har blitt avlivet fordi de ikke dugde til det de ble kjøpt til. Jeg kan selvsagt huske feil, men i og med at du påstår det gang på gang, så antar jeg at det er noe som har skjedd nylig, og da blir jeg nysgjerrig jeg - hvem fader er det du snakker om? 

4 timer siden, Lene_S skrev:

(og nei, Tone, jeg har aldri tenkt at du er av dem som avliver dyr som ikke gjør det du mente de skulle gjøre, jeg har alltid oppfattet deg som veldig respektfull for liv. Derfor ble jeg veldig overrasket over at du begynte å spikke fliser av innlegget mitt)

Nei, jeg solgte min ubrukelige hund jeg. Jeg har avlivet to pga mentalitet, fordi jeg ikke syns vi trenger å omplassere drittbikkjer videre. Ut fra hva jeg har fått med meg i diskusjoner om sånt, så er visst ikke det heller å ha respekt for liv, så kanskje du har tatt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne å avlive en hund humant her i Norge (uansett årsak), og det å la en hund lide mest mulig, fordi jegeren/eieren mener den fortjener å lide, fordi den ikke var en bra nok jakthund. 
Man kan ikke sammenligne avliving med sprøyte, og la en hund bli hengt i et tre, hvor bakbena akkurat treffer bakken, og hunden må hele tiden bytte bakfot for å ikke kveles til døde. Tilslutt blir de så utmattet at de ikke klarer mer, og da kveles de tilslutt allikevel. Dette kan ta flere timer, eller flere dager. Hvor hundene opplever panikk, smerter og må være en forferdelig måte å dø på.
Hvis de bare forlater de, så brekker de ihvertfall noen bein, eller på andre måter skader de, sånn at de ikke overlever.
Eller kanskje de kaster hunden ned en brønn, så kan de sultes og pines til døde der.

Det er selvsagt det samme å slå en hund til døde, og å gi den en sprøyte hos en veterinær her i Norge. :huh:

Intensjonen er ikke den samme! Intensjonen til spanjolene er å STRAFFE hunden, la den LIDE, så den får det den fortjener.
Straffe den for å være en dårlig jakthund.
Jeg blir egentlig litt skremt av at noen kan sammenligne human avliving i Norge, med hva de holder på med i Spania, og begrunne det med "metodene er kanskje litt mer groteske, men grunnen er den samme"

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke i hvilken verden man er, om man sammenligner Norske forhold med mishandlingen som foregår i Spania...

Vel kan man flåse om at "duger ikke bikkja, så spa den ned". Eller "livet er for kort for dårlige bikkjer". Men i praksis er det ikke slik. Man prøver i det lengste, og litt til, for bikkja er et familiemedlem. Og folk sparer jaggu meg på mye rart. Men at de avliver fordi bikkja ikke virker, neida. Har man høye krav, så hender det at man omplasserer "dritten". Men som regel ikke... Skulle derimot helse være uforenelig med normal bruk, så håper jeg de fleste har vett på å avlive, selv om jeg vet at det ofte ikke er tilfellet.

Men for all del, nesten det samme det, som å pine i hjel en haug med hunder fordi de ikke holder mål. (de burde heller slå seg selv i hodet for å avle fram så dårlige bikkjer, da....)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...