Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Februar

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

11 minutter siden, Polfarer skrev:

Vet ikke når en kan få positivt på menneske uten blodprøve, men det tar vel mer enn noen dager det også?

De derre hjemmetestene på menneskegraviditet er jo helt rå, så ser jo folk som tester positivt under 10 dager etter unnfangelse liksom. Men det må ha gått minst 5 dager tror jeg, for egget fester seg vel gjennomsnittlig 4-5 dager etter unnfangelse, og når det har festet seg, begynner kroppen å produsere HCG (noen produserer veldig raskt og noen tregt, og flerlingsvangerskap blant annet gir ofte mer HCG). Og hjemmetester plukker opp HCG veldig tidlig. Men blodprøve er tryggest for å få målt om det stiger eller stagnerer/synker (= abort), da hjemmetestene vil trenge tolkning til en viss grad. De derre digitale etc trenger mer HCG for å slå ut, men utover det vil en hjemmetest og blodprøve slå ut like tidlig om jeg har skjønt rett, selv om man får et mer nøyaktig svar på blodprøve.

Man lærer visst ting på mammaforum også :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det finnes en motsats også. Det flyttet inn en flyktningefamilie i etasjen under oss i høst, to voksne og tre gutter. En herlig gjeng. Vi ringte på døra og sa velkommen til huset og ble invitert inn p

Kroppsspråk sjekk holdning og blikk, snakker om å holde ett øye med "rivalen" ?

Endelig ei tispe!

Posted Images

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

jeg syns ikke det. Syns faktisk det er ganske praktisk da man gjerne sitter leser o.l. ofte i hjørne av sofaen. Min sofa er for lav til at jeg har fått tak i en sånn lampe.

Noe sånt tenkte jeg på. Trenger ikke å koste mange lappene og er veldig anvendelige. Det er mye trivsel i lys, sa alltid faren min, han var interiørarkitekt.

72b3f10d-a22f-421b-8632-4e6c2fb2021a.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Noe sånt tenkte jeg på. Trenger ikke å koste mange lappene og er veldig anvendelige:

72b3f10d-a22f-421b-8632-4e6c2fb2021a.jpg

Sånn helt alvorlig så syns ikke jeg det var så veldig pent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, JeanetteH skrev:

jeg syns ikke det. Syns faktisk det er ganske praktisk da man gjerne sitter leser o.l. ofte i hjørne av sofaen. Min sofa er for lav til at jeg har fått tak i en sånn lampe.

24 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Stålampe i hjørnet er helt greit, og dermed får du en utmerket krok å ligge og lese i. Hvis du ikke synes det ble så snasent så kan du jo investere i en uttrekkslampe når du får råd.

Det viste seg at sofaen er for lav til at lampa går under, og jeg vil ikke ha sofaen 30 cm ut fra veggen :P Så da får jeg tenke ut noe annet. Jeg skal ha tre vegglampetter i samme serie som stålampa i en eller annen kasse, så da kan jeg jo henge de der i stedet. Men gudene vet hvor stålampa skal være. Jeg har tenkt at nattbordslampa (som også er i samme serie) må komme ned, så kanskje jeg skal ha stålampe på soverommet? Jeg har ikke taklampe, bare på nattbordet, så kanskje det kan fungere i et rom jeg synes er for mørkt. Litt vill og gærn nå, ikke sant?

Jeg vurderer også å konvertere mitt snurrende IKEA-pizzafat til TV-stasjon, så jeg enkelt kan snu TV'en alt ettersom hvor i sofaen jeg sitter. Jeg ER gærn :D 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Polfarer skrev: Vet ikke når en kan få positivt på menneske uten blodprøve, men det tar vel mer enn noen dager det også?

De derre hjemmetestene på menneskegraviditet er jo helt rå, så ser jo folk som tester positivt under 10 dager etter unnfangelse liksom. Men det må ha gått minst 5 dager tror jeg, for egget fester seg vel gjennomsnittlig 4-5 dager etter unnfangelse, og når det har festet seg, begynner kroppen å produsere HCG (noen produserer veldig raskt og noen tregt, og flerlingsvangerskap blant annet gir ofte mer HCG). Og hjemmetester plukker opp HCG veldig tidlig. Men blodprøve er tryggest for å få målt om det stiger eller stagnerer/synker (= abort), da hjemmetestene vil trenge tolkning til en viss grad. De derre digitale etc trenger mer HCG for å slå ut, men utover det vil en hjemmetest og blodprøve slå ut like tidlig om jeg har skjønt rett, selv om man får et mer nøyaktig svar på blodprøve.

Man lærer visst ting på mammaforum også[emoji38]

Oj, så fort ja. Tenkte det måtte gå en god uke før noe annet enn blodprøver klarte å fange opp nok HCG[emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt på en stilling i oslo, og jeg fikk plutselig skikkelig angst. Gruer meg til et evnt. intervju... :S Og jeg har ikke noe sted å bo der, hva er det jeg holder på med... eller, jeg har jo iallefall to sofaer jeg kan låne, men det er jo grenser for hvor lenge man kan være husgjest og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caroline skrev:

Åh, hvor er det jeg har henne fra da? Hørtes kjent ut. 

Hun dømte vel i Letohallen i romjula tror jeg? 

48 minutter siden, SFX skrev:

Som at jeg insisterer på å skrive champagne og service, selv om det nå er lov til å skrive sjampanje og sørvis (grøss...)

*Grøsser veldig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Hun dømte vel i Letohallen i romjula tror jeg? 

*Grøsser veldig*

Var så sikker på at jeg hadde stilt for henne, for det hørtes veldig kjent ut, men det kan jo ha vært i gruppa eller med valp, det blir jo ikke registrert noe sted. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden som vi har utforsket turmulighetene i egen og naboens hage de siste par dagene. For ikke å snakke om verandaen! Bortsett fra en litt lengre ekspedisjon bortover en livsfarlig isbelagt grusvei og nedover i nærskogen vår i går så har vi holdt oss på hjemmebane. Pippin sto lenge i langline på gårdsplassen i ettermiddag. Problemet er at han bæsja akkurat der jeg pleier å gå, og før jeg fikk plukka det opp kom det et snølag og dekket det hele. Symra bæsjer aldri i egen hage, men hun visste heldigvis ikke at haugen ovenfor huset er vår den også.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig deilig å starte en samtale på fb med hele det nye styret, og så bare forlate samtalen og la de ta seg av henvendelsen. Helt greit at jeg fikk samtalen fra et annet korps, det er tross alt bare 2 dager siden jeg var ferdig i styret :teehe: Komme med litt innspill og la noen andre ta avgjørelser er helt greit, kjenner jeg. God frihetsfølelse :banana: 

Så håper jeg at jeg klarer å si nei til neste år, siden jeg egentlig har sagt at jeg i  utgangspunktet bare vil ha ett år fri :icon_redface::aww: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turb skrev:

@SFX kanskje du kan ha en hengelampe fra taket - eller sånn som jeg har, permanent julestjerne :P 

Jeg vil gjerne, for jeg har ei pen lysekrone (i samme serie som stålampe, vegglampetter og bordlampe...) - men jeg har ingen stikkontakt i takhøyde, så da må jeg kødde med skjøteledning eller noe sånt, og det er neppe pent å ha nedover og bortover veggene. Det er til og med klart en krok rett over stuebordet fra før av. 

Er det lettere å fikse enn jeg frykter? For jeg hadde glemt taklampa inntil du minnet meg på den.

1 minutt siden, Line skrev:

@SFX kjempefin sofa! Angående pizzahjulet - det synes jeg høres litt skummelt ut. Du klarer sikkert å vri på tv'n uten det under også :D 

Tusen takk! Men hvorfor skummelt? Jeg klarer, det er en lett og liten flatskjerm. Men jeg tenkte det var lettere med noe som snurrer rundt, det hadde jeg innebygd på det forrige TV-bordet. Nå står TV'en på en høy kommode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Polfarer skrev:

Oj, så fort ja. Tenkte det måtte gå en god uke før noe annet enn blodprøver klarte å fange opp nok HCGemoji14.png

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Haha, ja, jeg ble helt fascinert! Nå ble jeg gravid før vi egentlig rakk å begynne å prøve, så var jo helt newbie og tenkte jo at man tester den dagen man skulle fått mensen liksom og det var det, ikke vits i det før, men har lært mer etterhvert om akkurat det der ja! Det er en hel forumvitenskap dette med tidlig testing :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Tusen takk! Men hvorfor skummelt? Jeg klarer, det er en lett og liten flatskjerm. Men jeg tenkte det var lettere med noe som snurrer rundt, det hadde jeg innebygd på det forrige TV-bordet. Nå står TV'en på en høy kommode.

Mye lettere å være uheldig om man dulter borti når det står på roterende plate. 

Angående taklampe så fikser du det selv med ekstra ledning som du fester i tak og vegg. Løs bryter kan du lett koble på og så kontakt i enden. Alternativt uten bryter, bare sett det i en kobling med fjernkontroll så får du dimming også: http://www.clasohlson.com/no/LYCT-705-fjernkontroll/36-4612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Nå har jeg søkt på en stilling i oslo, og jeg fikk plutselig skikkelig angst. Gruer meg til et evnt. intervju... :S Og jeg har ikke noe sted å bo der, hva er det jeg holder på med... eller, jeg har jo iallefall to sofaer jeg kan låne, men det er jo grenser for hvor lenge man kan være husgjest og.

Hey, bolig ordner seg alltid! Det er mitt motto i alle fall, når jeg søker på jobber på steder hvor jeg overhodet ikke har noen tilknytning. Ikke la det være noen hindring liksom, for det ordner seg alltids! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...