Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Februar

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

11 minutter siden, Polfarer skrev:

Vet ikke når en kan få positivt på menneske uten blodprøve, men det tar vel mer enn noen dager det også?

De derre hjemmetestene på menneskegraviditet er jo helt rå, så ser jo folk som tester positivt under 10 dager etter unnfangelse liksom. Men det må ha gått minst 5 dager tror jeg, for egget fester seg vel gjennomsnittlig 4-5 dager etter unnfangelse, og når det har festet seg, begynner kroppen å produsere HCG (noen produserer veldig raskt og noen tregt, og flerlingsvangerskap blant annet gir ofte mer HCG). Og hjemmetester plukker opp HCG veldig tidlig. Men blodprøve er tryggest for å få målt om det stiger eller stagnerer/synker (= abort), da hjemmetestene vil trenge tolkning til en viss grad. De derre digitale etc trenger mer HCG for å slå ut, men utover det vil en hjemmetest og blodprøve slå ut like tidlig om jeg har skjønt rett, selv om man får et mer nøyaktig svar på blodprøve.

Man lærer visst ting på mammaforum også :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det finnes en motsats også. Det flyttet inn en flyktningefamilie i etasjen under oss i høst, to voksne og tre gutter. En herlig gjeng. Vi ringte på døra og sa velkommen til huset og ble invitert inn p

Kroppsspråk sjekk holdning og blikk, snakker om å holde ett øye med "rivalen" ?

Endelig ei tispe!

Posted Images

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

jeg syns ikke det. Syns faktisk det er ganske praktisk da man gjerne sitter leser o.l. ofte i hjørne av sofaen. Min sofa er for lav til at jeg har fått tak i en sånn lampe.

Noe sånt tenkte jeg på. Trenger ikke å koste mange lappene og er veldig anvendelige. Det er mye trivsel i lys, sa alltid faren min, han var interiørarkitekt.

72b3f10d-a22f-421b-8632-4e6c2fb2021a.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Noe sånt tenkte jeg på. Trenger ikke å koste mange lappene og er veldig anvendelige:

72b3f10d-a22f-421b-8632-4e6c2fb2021a.jpg

Sånn helt alvorlig så syns ikke jeg det var så veldig pent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, JeanetteH skrev:

jeg syns ikke det. Syns faktisk det er ganske praktisk da man gjerne sitter leser o.l. ofte i hjørne av sofaen. Min sofa er for lav til at jeg har fått tak i en sånn lampe.

24 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Stålampe i hjørnet er helt greit, og dermed får du en utmerket krok å ligge og lese i. Hvis du ikke synes det ble så snasent så kan du jo investere i en uttrekkslampe når du får råd.

Det viste seg at sofaen er for lav til at lampa går under, og jeg vil ikke ha sofaen 30 cm ut fra veggen :P Så da får jeg tenke ut noe annet. Jeg skal ha tre vegglampetter i samme serie som stålampa i en eller annen kasse, så da kan jeg jo henge de der i stedet. Men gudene vet hvor stålampa skal være. Jeg har tenkt at nattbordslampa (som også er i samme serie) må komme ned, så kanskje jeg skal ha stålampe på soverommet? Jeg har ikke taklampe, bare på nattbordet, så kanskje det kan fungere i et rom jeg synes er for mørkt. Litt vill og gærn nå, ikke sant?

Jeg vurderer også å konvertere mitt snurrende IKEA-pizzafat til TV-stasjon, så jeg enkelt kan snu TV'en alt ettersom hvor i sofaen jeg sitter. Jeg ER gærn :D 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Polfarer skrev: Vet ikke når en kan få positivt på menneske uten blodprøve, men det tar vel mer enn noen dager det også?

De derre hjemmetestene på menneskegraviditet er jo helt rå, så ser jo folk som tester positivt under 10 dager etter unnfangelse liksom. Men det må ha gått minst 5 dager tror jeg, for egget fester seg vel gjennomsnittlig 4-5 dager etter unnfangelse, og når det har festet seg, begynner kroppen å produsere HCG (noen produserer veldig raskt og noen tregt, og flerlingsvangerskap blant annet gir ofte mer HCG). Og hjemmetester plukker opp HCG veldig tidlig. Men blodprøve er tryggest for å få målt om det stiger eller stagnerer/synker (= abort), da hjemmetestene vil trenge tolkning til en viss grad. De derre digitale etc trenger mer HCG for å slå ut, men utover det vil en hjemmetest og blodprøve slå ut like tidlig om jeg har skjønt rett, selv om man får et mer nøyaktig svar på blodprøve.

Man lærer visst ting på mammaforum også[emoji38]

Oj, så fort ja. Tenkte det måtte gå en god uke før noe annet enn blodprøver klarte å fange opp nok HCG[emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt på en stilling i oslo, og jeg fikk plutselig skikkelig angst. Gruer meg til et evnt. intervju... :S Og jeg har ikke noe sted å bo der, hva er det jeg holder på med... eller, jeg har jo iallefall to sofaer jeg kan låne, men det er jo grenser for hvor lenge man kan være husgjest og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caroline skrev:

Åh, hvor er det jeg har henne fra da? Hørtes kjent ut. 

Hun dømte vel i Letohallen i romjula tror jeg? 

48 minutter siden, SFX skrev:

Som at jeg insisterer på å skrive champagne og service, selv om det nå er lov til å skrive sjampanje og sørvis (grøss...)

*Grøsser veldig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Hun dømte vel i Letohallen i romjula tror jeg? 

*Grøsser veldig*

Var så sikker på at jeg hadde stilt for henne, for det hørtes veldig kjent ut, men det kan jo ha vært i gruppa eller med valp, det blir jo ikke registrert noe sted. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden som vi har utforsket turmulighetene i egen og naboens hage de siste par dagene. For ikke å snakke om verandaen! Bortsett fra en litt lengre ekspedisjon bortover en livsfarlig isbelagt grusvei og nedover i nærskogen vår i går så har vi holdt oss på hjemmebane. Pippin sto lenge i langline på gårdsplassen i ettermiddag. Problemet er at han bæsja akkurat der jeg pleier å gå, og før jeg fikk plukka det opp kom det et snølag og dekket det hele. Symra bæsjer aldri i egen hage, men hun visste heldigvis ikke at haugen ovenfor huset er vår den også.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig deilig å starte en samtale på fb med hele det nye styret, og så bare forlate samtalen og la de ta seg av henvendelsen. Helt greit at jeg fikk samtalen fra et annet korps, det er tross alt bare 2 dager siden jeg var ferdig i styret :teehe: Komme med litt innspill og la noen andre ta avgjørelser er helt greit, kjenner jeg. God frihetsfølelse :banana: 

Så håper jeg at jeg klarer å si nei til neste år, siden jeg egentlig har sagt at jeg i  utgangspunktet bare vil ha ett år fri :icon_redface::aww: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turb skrev:

@SFX kanskje du kan ha en hengelampe fra taket - eller sånn som jeg har, permanent julestjerne :P 

Jeg vil gjerne, for jeg har ei pen lysekrone (i samme serie som stålampe, vegglampetter og bordlampe...) - men jeg har ingen stikkontakt i takhøyde, så da må jeg kødde med skjøteledning eller noe sånt, og det er neppe pent å ha nedover og bortover veggene. Det er til og med klart en krok rett over stuebordet fra før av. 

Er det lettere å fikse enn jeg frykter? For jeg hadde glemt taklampa inntil du minnet meg på den.

1 minutt siden, Line skrev:

@SFX kjempefin sofa! Angående pizzahjulet - det synes jeg høres litt skummelt ut. Du klarer sikkert å vri på tv'n uten det under også :D 

Tusen takk! Men hvorfor skummelt? Jeg klarer, det er en lett og liten flatskjerm. Men jeg tenkte det var lettere med noe som snurrer rundt, det hadde jeg innebygd på det forrige TV-bordet. Nå står TV'en på en høy kommode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Polfarer skrev:

Oj, så fort ja. Tenkte det måtte gå en god uke før noe annet enn blodprøver klarte å fange opp nok HCGemoji14.png

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Haha, ja, jeg ble helt fascinert! Nå ble jeg gravid før vi egentlig rakk å begynne å prøve, så var jo helt newbie og tenkte jo at man tester den dagen man skulle fått mensen liksom og det var det, ikke vits i det før, men har lært mer etterhvert om akkurat det der ja! Det er en hel forumvitenskap dette med tidlig testing :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Tusen takk! Men hvorfor skummelt? Jeg klarer, det er en lett og liten flatskjerm. Men jeg tenkte det var lettere med noe som snurrer rundt, det hadde jeg innebygd på det forrige TV-bordet. Nå står TV'en på en høy kommode.

Mye lettere å være uheldig om man dulter borti når det står på roterende plate. 

Angående taklampe så fikser du det selv med ekstra ledning som du fester i tak og vegg. Løs bryter kan du lett koble på og så kontakt i enden. Alternativt uten bryter, bare sett det i en kobling med fjernkontroll så får du dimming også: http://www.clasohlson.com/no/LYCT-705-fjernkontroll/36-4612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Nå har jeg søkt på en stilling i oslo, og jeg fikk plutselig skikkelig angst. Gruer meg til et evnt. intervju... :S Og jeg har ikke noe sted å bo der, hva er det jeg holder på med... eller, jeg har jo iallefall to sofaer jeg kan låne, men det er jo grenser for hvor lenge man kan være husgjest og.

Hey, bolig ordner seg alltid! Det er mitt motto i alle fall, når jeg søker på jobber på steder hvor jeg overhodet ikke har noen tilknytning. Ikke la det være noen hindring liksom, for det ordner seg alltids! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...