Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner - bruks


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Kristiin skrev:

Liten dumbie jeg også.. :lol: Og vurderer D-spor en gang i tiden; 

Får man velge enten spor eller rundering? (pluss lp da) 

I spor: hvor langt spor? Skal de plukke pinner? Evt. hvor mange? 

Og; hva ligger en startavgift i bruks ca på? 

Ja, man velger spor eller rundering. Lydighet og felt kommer i tillegg, uansett gren. Feltet er 20x50 meter, det ligger 4 gjenstander ute, og hunden skal finne 2. Sporet er 300 meter, med 4 gjenstander (skogspinner) i klasse D. Liggetid 30 minutter, søkstid 15 minutter. Det er samme hvordan hunden markerer pinner, bare pinnene kommer (hele) inn. Dommeren går ikke med deltagerne i sporet, man blir bare vist sporstart og satt på, og tatt i mot ved slutten av tidtager. Startavgiften ligger som regel på 350 kr. I tillegg må man betale startkort som gjelder for hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline skrev:

Ja, man velger spor eller rundering. Lydighet og felt kommer i tillegg, uansett gren. Feltet er 20x50 meter, det ligger 4 gjenstander ute, og hunden skal finne 2. Sporet er 300 meter, med 4 gjenstander (skogspinner) i klasse D. Liggetid 30 minutter, søkstid 15 minutter. Det er samme hvordan hunden markerer pinner, bare pinnene kommer (hele) inn. Dommeren går ikke med deltagerne i sporet, man blir bare vist sporstart og satt på, og tatt i mot ved slutten av tidtager. Startavgiften ligger som regel på 350 kr. I tillegg må man betale startkort som gjelder for hele sesongen.

Lang vei til en start da hører jeg :P

Med en hund som ikke mener jeg skal få noe av det hun finner :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg meldt meg på spor klasse D! Meld deg på du og! Salten brukshundklubb arrangerer tirsdag 3 mai!

Blir spennende det der! Jeg har spurt om jeg kan kjøpe blåbok av klubben, har ikke fått svar ennå. Men hvis jeg ikke kan det, hvor bestilles den? fant den ikke i NBF sin nettbutikk. Og hvor finner jeg info om det å betale startkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

Nå har jeg meldt meg på spor klasse D! Meld deg på du og! Salten brukshundklubb arrangerer tirsdag 3 mai!

Blir spennende det der! Jeg har spurt om jeg kan kjøpe blåbok av klubben, har ikke fått svar ennå. Men hvis jeg ikke kan det, hvor bestilles den? fant den ikke i NBF sin nettbutikk. Og hvor finner jeg info om det å betale startkort?

Nkk selger blåbok :-)

Info om startkort inne på nbf sine sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Nå har jeg meldt meg på spor klasse D! Meld deg på du og! Salten brukshundklubb arrangerer tirsdag 3 mai!

Blir spennende det der! Jeg har spurt om jeg kan kjøpe blåbok av klubben, har ikke fått svar ennå. Men hvis jeg ikke kan det, hvor bestilles den? fant den ikke i NBF sin nettbutikk. Og hvor finner jeg info om det å betale startkort?

Så spennende!  

Masse lykke til!  Du må oppdatere oss etterpå ?

Unghunden min er veldig i sin egen verden for tiden og tenker bare på nabotispa som har løpetid. Og dermed er han døv når vi trener med andre hunder per tiden. Men hjemme i hagen kan han jo mange av øvelsene ? men er nok ikke konkurranseklar før om lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lailakatrin skrev:

Så spennende!  

Masse lykke til!  Du må oppdatere oss etterpå ?

Unghunden min er veldig i sin egen verden for tiden og tenker bare på nabotispa som har løpetid. Og dermed er han døv når vi trener med andre hunder per tiden. Men hjemme i hagen kan han jo mange av øvelsene ? men er nok ikke konkurranseklar før om lenge..

Takk for det, skal oppdatere ja :) 

Var dere på treningen på klubben på mandag? Jeg så en stor fin collie som ligner på den du har på profilbilde :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Takk for det, skal oppdatere ja :) 

Var dere på treningen på klubben på mandag? Jeg så en stor fin collie som ligner på den du har på profilbilde :)

Jepp stemmer det! Og vi har ikke fått vært der på lang tid så vi var veldig ufokusert! Men håper å få trent bedre kontakt med han fremover på treningene  (jobber ofte mandagskvelder ) og går dermed glipp av en del av treningene dessverre. :/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Nå har vi starta D-spor for første gang, med godkjent resultat! Har allerede meldt meg på en ny prøve, neste gang prøver vi D-rundering lørdagen og kanskje spor søndagen!

Gratulerer !! Så flinke dere er! 

Spennende med de neste konkurransene ! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk d-spor igår for første gang også. 

 

Jeg og Vaps har dyppet tærne i bruks for første gang(første for eier også!) Trynet til Vaps sier vel alt Uttrykksikonet glasses 7 på felt pga manglende avlevering, men plukket to i rasende fin fart. Sporet gikk kanskje hakket fort det også, jeg merket vi mistet to pinner fordi hun lette desperat to ganger men fant ingenting (mye kvist), men vi tok med oss 2 stk og en erfaring om at vi har god nok tid til at fører kan krabbe og lete den også ?? Og da røk spesialdelen og jeg tenkte vi kunne jo bare dra hjem, men naboen holdt meg litt i øra og jeg kjørte igjennom lydigheten. Fy på fører ang oppvarmingen, så vi var ikke på nett når vi begynte, trakk meg bare fra lineføring. Det førte til at dekk under marsj startet med litt DK, innkalling, apport og hopp over hinder var kjempefine ?Også toppet vi dritten med 10 på fellesdekk som jeg hadde store planer om å stå over i minst en uke i forkant ? Vi fikk 455 poeng og godkjent, litt surt å kjenne at vi bare manglet de to pinnene for opprykk men mange erfaringer rikere og vi har kastet oss ut i det og ser hva vi trenger å jobbe med videre på alle plan. Eneste frustrerende nå er at det er ingen stevner som passer meg på laaaaaang tid :(

vil mer! 

13173219_10156861550935464_9006955320191

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...