Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg flytter hvertfall ofte på fokuspunktet når jeg tar løpebilder, slik at fokuspunktet er i første 1/3 av bildet. Syns ikke at fokuspunktet i midten av bildet fungerer spesielt bra, da blir ofte fokus på kroppen og ikke hodet. 

Jeg kjøpte jo nytt kamera i høst og det er et skikkelig actionkamera, jeg merket at autofokusen er helt rå sammen med et greit nok objektiv :) .

Skrevet
11 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg kjøpte jo nytt kamera i høst og det er et skikkelig actionkamera, jeg merket at autofokusen er helt rå sammen med et greit nok objektiv :) .

Hvilket kamera er det?

Skrevet
1 time siden, Lola Pagola skrev:

Snakker vi om forskjellige ting nå tro? Altså, på mitt kamera er det iallefall slik at kameraet finner det som er sannsynlig at jeg vil fokusere på selv. På stillestående motiver er ikke det noe problem, for da velger man det jo sånn sett selv. Men i bevegelse så er det jo vanskelig å få øyne i fokus, fordi kameraet skifter fokus selv? Mulig jeg har brukt det feilemoji14.png

På mitt kamera kan jeg også veldig hvordan kameraet skal fokusere, om det skal fokusere bare på ett enkelt punkt, eller velge det nærmeste objektet å fokusere på - eller flere punkter for fokus. Jeg er usikker på om man kan gjøre slike valg i de autoinnstillingene som er på mange kamera, men det kan være verdt å sjekke ut - for å bruke manuell fokus må da være uhyre vanskelig om man skal fotografere ting  som er i bevegelse :). 

• Like 2
Skrevet

Å gå ut på riktig tidspunkt på dagen nå på vinteren er alfa og omega har jeg innsett, ellers blir det bare grums. Jeg foretrekker også fastobjektiv nå på vinteren, da har jeg litt mer lys å gå på. Nå har jeg hund med tegninger i ansiktet da, det er jo litt mer takknemlig å få tatt bilder av, men hunden ellers er jo mørk.

12604817_10156518545690341_1173501588075

Ristebilde ble det mest actionfylte i dag pga himla mye snø, her i facebookvalitet da :P Men bruker canon 70D, et 35mm-objektiv og manuelle innstillinger, dog autofokus. Jeg er ikke helt venn med fokuseringa til kameraet enda (fikk kameraet til jul), så det er det vi jobber litt med for tida :P 

Skrevet

Nikon. på mine hvertfall, så kan man velge fokuspunkt selv på halvautomatiske og P er det vel. De andre velger kamera fokuspunkt selv. 

Flott eksempel på stooor blender og manglende dybdeskarphet: 

24244221870_f894e7a535_b.jpg

Hottie, dvs gensern hvertfall, er skarp, kasko står alt fornært og er blurete, men lupin som står bare litt for langt bak er "sånn der". Hadde jeg hatt mindre blenderåpning kunne jeg fått alle tre skarpe, sånn relativt hvertfall. 

Savner forøvrig flere og mindre, i omkrets, fokuspunkt på mine to kameraer (nikon D80 og D3200). Og se bort fra signaturene, hadde glemt at jeg hadde automatisk i LR, og gidder ikke ordne det på nytt. 

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei! Er ingen ekspert, men syntes hunder i bevegelse er noe av det artigste å ta bilder av.
litt generelle tips: hurtig lukker: ikke noe tregere enn 1/1000 om du kan unngå det, dvs optimalisere andre ting som ISO og blender om dette lar seg gjøre :), bruk AI Servo AF eller tilsvarende fortsettende fokus hvis du bruker noe annet enn canon. Bruk "continuous shooting" altså at kameraet fyrer av bilder når du holder shutterknappen nede.Obs, her kan også minnekortets hurtighet ha noe å si, hvor raskt det klarer å skrive bilder kan avgjøre hvor mange bilder kameraet vil klare å ta etter hverandre. Når det kommer til sort hund er dette litt utfordrende men, Om du gjør litt etter-redigering kan jeg også tipse om å ta bilder i raw på dårlig belyste dager. feks om det er overskyet. da har man mer informasjon å jobbe med i etterbehanding.
Legger ved et par bilder jeg tok en ganske grå dag. Bruker canon eos 7D og 70 - 200 F4

12605440_544276892406209_710294317677987

12514023_543621422471756_808448845610731

12493961_543955525771679_702836051146596

• Like 2
Skrevet

de fleste action bildene som blir uskarpe skyldes som oftest objektivet. Objektivet klarer ikke å følge med på kameraets autofokus. Og dessverre har dette en sammenheng med pris- Yrkesfotografer bruke som oftest fast tele (uten Zoom) men da ligger jo prisene på objektivet i bruktbilklassen.........:hmm:

En zoom i "fornuftigprisklassen" har største blender på 3,5-4 og i vinterhalvåret så er det kun ett par timer midt på dagen at det fungerer optimalt, elles må man kjøre opp med ISO og finne seg i at det blir mer støy på bildet (kornete) . 

Skrevet

Fra lure coursing i fjor eller kanskje forfjor. Skikkelig drittvær med vind og vannrett regn. Myndene løper opptil 60 - 70 km/t og i svingene ligger de bokstavelig talt horisontalt i lufta :)

11174612_10153144144200860_4253578067131

Skrevet
På 4.2.2016 at 0:29 PM, Arcticaa skrev:

Hei! Er ingen ekspert, men syntes hunder i bevegelse er noe av det artigste å ta bilder av.
litt generelle tips: hurtig lukker: ikke noe tregere enn 1/1000 om du kan unngå det, dvs optimalisere andre ting som ISO og blender om dette lar seg gjøre :), bruk AI Servo AF eller tilsvarende fortsettende fokus hvis du bruker noe annet enn canon. Bruk "continuous shooting" altså at kameraet fyrer av bilder når du holder shutterknappen nede.Obs, her kan også minnekortets hurtighet ha noe å si, hvor raskt det klarer å skrive bilder kan avgjøre hvor mange bilder kameraet vil klare å ta etter hverandre. Når det kommer til sort hund er dette litt utfordrende men, Om du gjør litt etter-redigering kan jeg også tipse om å ta bilder i raw på dårlig belyste dager. feks om det er overskyet. da har man mer informasjon å jobbe med i etterbehanding.
Legger ved et par bilder jeg tok en ganske grå dag. Bruker canon eos 7D og 70 - 200 F4

12605440_544276892406209_710294317677987

12514023_543621422471756_808448845610731

12493961_543955525771679_702836051146596

Veldig fine bilder!

Er det salukier? De er jo så fotogene og skulle tro de var skapt for å være foran kamera ;) Sammen med andre mynder :)

Skrevet
På 9.2.2016 at 5:21 PM, Lailakatrin skrev:

Veldig fine bilder!

Er det salukier? De er jo så fotogene og skulle tro de var skapt for å være foran kamera ;) Sammen med andre mynder :)

Japp, det er saluki og de er miiine :heart: Heldige meg som kjenner en som er sååååå flink til å ta bilder :D 

Bildet til Vivere litt lengre opp er også saluki :) 

• Like 1
Skrevet

Har ikke orket å lest alt :lol: Men etterbehandling er det som redder mine bilder for tiden! Jeg bruker nå mitt nyeste og eldste kamera, Sony A300 (fra 2009). Utstyret er absolutt slit og jeg kan derfor slite litt med fokusen. Men enn så lenge har keg ikke råd til nytt kamera så det duger.

Har skumlest litt og ser det er mange flotte tips ift. til manuelle innstillinger. Auto-innstillinger er også gull, absolutt! Men ingen tvil om at manuelle gjør susen ved dårlige forhold. Jeg bruker som oftest manuelle innstillinger, og noen ganger auto. Me som sagt, alt i alt er det etterbehandlingen som redder mine bilder:56c38ffdb2b24_FrogEtter.jpg.8cf84ee183ec

56c38ffd019e5_FrogEtter2.jpg.398d2fe4d48

Hadde ikke noen av svarte hunder, men syns bilder fra denne shooten var vanskelig; snø, overskyet og tidvis mørk skog i bakgrunnen. I tillegg har hunden en relativt mørk farge (en farge som opprinnelig også skal kamuflere den i skogen). Jeg er veldig fornøyd med resultatet, selv om jeg vet at med bedre utstyr og kunnskap kunne de absolutt blitt bedre. Med med tanke på det gamle utstyret mitt og den (selvlærte) kunnskapen jeg har, er jeg som sagt veldig fornøyd faktisk - hvis jeg får lov til å skryte litt av meg selv der. Var også en del actionbilder, men orket ikke å rote frem flere eksempler :lol: 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...