Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

soelvd
 Share

Recommended Posts

Omgangsyke igjen... Ikke 14 dager siden sist. :x Satser på at denne er like snill og kjapt unnagjort og ikke biter på oss voksne. Glad vi holdt henne hjemme i dag da, men hun har rukket å være på besøk hos besteforeldre - er de smittsomme før de spyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Håper det løser seg @Lillekrapyl

Jeg har faktisk fått jobb igjen etter nedbemanning før jeg gikk ut i permisjon. Samme sted, men noe endrede arbeidsoppgaver. Så om halvannen uke er permisjonslivet over, det blir kjemperart, litt godt og litt kjipt. Grugleder meg...

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Ja, det jeg også mener og tror.

Har nå fått svar fra advokaten også. Hun sier oppsigelsen for det første er ugyldig, siden jeg ikke har fått den skriftlig, og for det andre at jeg skal ha en måned oppsigelsestid, altså ut mai.

Og er du litt ekkel så venter du med å "finne ut" av det og informere arbeidsgiver til vi har kommet til mai mnd. Men mente hun at det var gyldig oppsigelsesgrunnlag? Synes det også høres tvilsomt ut jeg. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tegn at barnet forteller i detalj om at hun har spydd i bøtta og vært på vaskerommet og greier - kanskje hun er ferdig å spy nå da. Jeg har akutt behov for å klore ned hele huset + meg selv :aww:  Men sitter med snupps inpakka i teppe på fanget, skal overlate henne til pappaen straks så jeg får dusja og ordna soverommet hennes og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg @Lillekrapyl ! Du skal ha skriftlig oppsigelse, og den begynner å gjelde fra den første neste måned. Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben hvis sjefen din ikke gir seg. Hvis det er snakk om nedbemanning så er det regulert av arbeidsmiljøloven hvordan det skal foregå. Den finner du på lovdata.no.

Jeg har fått hilst på litjmor i magen i dag! :) Alt ser fint ut, og hun er visst ca. 1150 g stor nå. Sprøtt å tenke på hvor mye hun skal vokse framover på de to-tre månedene som er igjen...

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttirakkern @Lillekrapyl, det kan da umulig være greit, så håper det ordner seg!

______

Blodtrykket målt i dag og, marginalt lavere, så kan nå kalle det rett utvikling :aww: Men fortsatt ingen andre tegn på at skumlere ting er på gang, så kan jo håpe det "bare" fortsetter å være høyt BT og ingenting annet. Ny kontroll om en uke, så skal prøve å være i koma til da :teehe: Er dog fortsatt fryktelig deilig med "tjuvstart" på permisjonen, jeg har godt av det, det er jeg overbevist om, selv om det ikke har gjort utslag på blodtrykket enda! :) 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det om man skal reise kollektiv med små barn? eks min på snart 2 år. Hvordan gjør man det? Kan de sitte i vogna og den spennes fast eller bør jeg droppe buss?

Skal ut en tur i morgen og normalt kjører vi bil, men tenkte at det kanskje kunne være spennende å ta bussen. Nytt for henne og greit for henne å oppleve nye ting også. I grunn aldri tenkt på å reise kollektiv, men det kunne kanskje vært en fin tur. Men må være trygg på at det er sikkert, ellers tar vi bilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Hvordan gjør man det om man skal reise kollektiv med små barn? eks min på snart 2 år. Hvordan gjør man det? Kan de sitte i vogna og den spennes fast eller bør jeg droppe buss?

Skal ut en tur i morgen og normalt kjører vi bil, men tenkte at det kanskje kunne være spennende å ta bussen. Nytt for henne og greit for henne å oppleve nye ting også. I grunn aldri tenkt på å reise kollektiv, men det kunne kanskje vært en fin tur. Men må være trygg på at det er sikkert, ellers tar vi bilen.  

Vi testet flybussen i helgen, men der var det et slags babysete så det føltes trygt.

Spenne fast vogn skal vel gå an på rutebusser, men jeg klarer ikke å stole på at selene til vogna holder i en kræsj.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Det er barneseter i bussen jeg tar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MonicaT skrev:

Har tatt en del lokalbuss med H nå, da føler jeg meg ganske trygg. Vogna opp mot "vegg" med skjermen oppe, bremsen på og egen sele for å feste fast vogna. I tillegg sitter jeg der. Når L er med sitter hun i setet som meg. Men med streng beskjed om å sitte i setet ikke krabbe rundt. Men på de bussene er farten lav. Hadde det vært en regionbuss ville jeg hatt med sete/sikret at det var sete på bussen. 

L elsker å ta buss og tog. Sier vel litt om hvor "dårlige" vi har vært til å kjøre kollektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, *Marianne* skrev:

L elsker å ta buss og tog. Sier vel litt om hvor "dårlige" vi har vært til å kjøre kollektivt?

Var litt derfor jeg tenkte på det. At vi kanskje skulle ta en tur med buss eller tog.

Takk for svar dere andre også. Det er snakk om lokalbuss herfra til Lillestrøm. Har tatt den bussen selv noen ganger, men aldri sett/sett etter om de har barnestoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen i dag, alle prøver fine men disse kynnerne som har blitt så mye verre er litt "skumle". Så henvisning til sykehuset, om de ikke ville ha time betyr det at vi bare venter og ser hva som skjer. Enten kommer hun snart ellers så roer nok kynnerne sine igjen. Håper de setter opp en time så kan vi sjekke for modning i alle fall. 33+4 i dag (men jeg mener jo fremdeles jeg er nesten en uke lenger på vei, så det er ikke så gæli). 

Dere som har barn i barnehage, husk å sjekke hvem betalingene står på i forhold til selvangivelsen. Jeg tjener mye mindre enn samboeren min så når vi flytter det fra meg til han får vi tilbake hele 7000 mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, soelvd skrev:

Legen i dag, alle prøver fine men disse kynnerne som har blitt så mye verre er litt "skumle". Så henvisning til sykehuset, om de ikke ville ha time betyr det at vi bare venter og ser hva som skjer. Enten kommer hun snart ellers så roer nok kynnerne sine igjen. Håper de setter opp en time så kan vi sjekke for modning i alle fall. 33+4 i dag (men jeg mener jo fremdeles jeg er nesten en uke lenger på vei, så det er ikke så gæli). 

Dere som har barn i barnehage, husk å sjekke hvem betalingene står på i forhold til selvangivelsen. Jeg tjener mye mindre enn samboeren min så når vi flytter det fra meg til han får vi tilbake hele 7000 mer. 

Men til oss ble jo dette delt mellom oss? Halvparten hver.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Er dere gift så blir det kanskje delt likt? Vi kan som samboere fordele det som vi vil i alle fall, og siden mitt navn står "på" barnehagen er det meg fratrekket automatisk havner på selv om jeg ikke får noe ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Krutsi skrev:

7 minutter siden, soelvd skrev:

Er dere gift så blir det kanskje delt likt? Vi kan som samboere fordele det som vi vil i alle fall, og siden mitt navn står "på" barnehagen er det meg fratrekket automatisk havner på selv om jeg ikke får noe ut av det. 

Så lenge man har vært "flink" og lagt inn at man har felles barn (som samboer) skal skatteetaten dele det - halvparten på hver. Men dette kan man naturligvis styre helt selv, så fradraget kan plasseres på den som det passer best for (det gjelder uansett om man gift eller "bare" samboere).

Glemte å si - dette gjelder selv om det er kun den ene som det blir rapportert inn på. Hos oss blir det rapportert inn på meg, men like full blir fradraget splittet på oss begge på SA'en :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, soelvd skrev:

Vi er ikke gift nei.. Men det sto noe om at når man var samboere og begge hadde foreldrerett, så ville det bli delt, mener jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bikipile skrev:

Så lenge man har vært "flink" og lagt inn at man har felles barn (som samboer) skal skatteetaten dele det - halvparten på hver. Men dette kan man naturligvis styre helt selv, så fradraget kan plasseres på den som det passer best for (det gjelder uansett om man gift eller "bare" samboere).

Må man ikke legge inn at man har felles barn da? :-/ 

jeg mente jeg måtte det eller noe når jeg "registrerte" barnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bikipile skrev:

Bare ikke vært flinke vi da :P 

Vi er ikke gift nei.. Men det sto noe om at når man var samboere og begge hadde foreldrerett, så ville det bli delt, mener jeg.. 

Du kan allikevel endre på det som du vil. :) Så verdt å sjekke om det lønner seg å flytte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke legge inn at man har felles barn da? :-/ 

jeg mente jeg måtte det eller noe når jeg "registrerte" barnet :P

Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men jeg prøver å svare :P Første året man har felles barn krysser man "JA" på post 1.3.1 i selvangivelsen at man har felles barn med (fødselsnr til samboer). Dette er ikke knyttet til fødselsattesten (to forskjellige systemer, gud forby hvis ting ble knyttet opp mot hverandre i de forskjellige registrene :P ). 

Det er jo ikke krise at man melder det inn litt for seint, så hvis dere ikke har gjort det ennå, går det jo an å endre dette på årets selvangivelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...