Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

44 minutter siden, Tricolor skrev:

Jeg inhalerte lystgass for livet mens nåla ble satt. Gruet meg bare til det rykket i et av beina når de traff epiduralkanalen.

Aldri hørt om noe rykk i beinet? Forøvrig tok jeg spinalvæskeprøver en gang for noen år siden, de måtte stikke mange ganger og det syntes jeg rett og slett var skikkelig ille. Så for meg lå det nok mest psykisk, for SÅ vondt er det strengt talt ikke. Men veldig ubehagelig, da. 

 

19 minutter siden, Malamuten skrev:

Noen som har født i vann? Evt født både i vann og ikke i vann som vil dele erfaring/sammenligning? :) Epidural har jeg ikke lyst på kjenner jeg, men det kan jo endre seg når jeg ligger der og har vondt :P 

Du er helt sikkert oppegående nok til å forstå det selv også, men sier det allikevel Har et par venninner som låste seg veldig på tanken om vannfødsel. Ingen av de rakk det og syntes det var fryktelig vanskelig midt oppi det hele. Så bare pass på at du ikke låser deg til tanken på noe, inn med åpent sinn. :) De jeg kjenner som har hatt vannfødsel har sagt de gjerne vil ha det igjen. 

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jeg hadde vannfødsel. Ikke planlagt fra min side ( jeg hadde ikke planlagt så mye i det heletatt) . Vannet lindret godt til riene virkelig begynte å ta. Da hang jeg bare på kanten og hyperventilerte :lol:  men jeg tar gjerne vannfødsel igjen om det blir en til. Fikk ikke lystgass da, slangen var ikke lang nok, og jeg orket ikke gå ut av badekaret. :aww:

Vannfødsel får du kun om alt er normalt med både mor og barn. Og ikke om man blir satt i gang (tror jeg)  

Du bare snubla oppi og der ble du? :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten jeg kunne godt tenke meg å føde i vann og fikk være i badekar, lindret veldig godt i starten men etterhvert fikk jeg ikke dandert meg noe godt i badekaret og det var egentlig ubehagelig så da gikk jeg opp og la meg i senga i stedet :P 

(hadde ikke epidural, prøvde lystgass men ble småkvalm og fikk litt klaus) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Ikke låse seg til noe, ha et åpent sinn og ikke for mange planer.

Jeg hadde foreksempel store planer om å bruke mye tid stående for å få hjelp av tyngdekraften. Men her kom 95% av riene i lårene, noe jeg absolutt ikke var forberedt på. Jeg så for meg at riene ville kjennes i mage og rygg stort sett. Så når jeg prøvde å stå, falt jeg sammen på  gulvet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sprøyteskrekk. Må ligge med beina høyt for ikke å besvime selv på sånn lite stikk i fingeren. Men epiduralen kjente jeg ikke noe til. Gikk helt fint :) Fikk lokalbedøvelse først som jeg kjente så vidt som et lite press under huden bare. Så som alt annet i en fødsel så er det nok ulikt fra person til person og fra gang til gang hvordan det oppleves.

Ville forøvrig ikke ha epidural i utgangspunktet men jordmor anbefalte meg å få det, og da var det egentlig helt greit kjente jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg hadde vannfødsel. Ikke planlagt fra min side ( jeg hadde ikke planlagt så mye i det heletatt) . Vannet lindret godt til riene virkelig begynte å ta. Da hang jeg bare på kanten og hyperventilerte :lol:  men jeg tar gjerne vannfødsel igjen om det blir en til. Fikk ikke lystgass da, slangen var ikke lang nok, og jeg orket ikke gå ut av badekaret. :aww:

Vannfødsel får du kun om alt er normalt med både mor og barn. Og ikke om man blir satt i gang (tror jeg)  

:lol: Er vell stygt og flire av noen som har vondt, men :lol: Nei, så det sto noe om rødt og grønt ifht om man kunne velge det eller ikke, aner ikke hva som gjør at man ikke får, men har ihvertfall forstått at ting må være normalt for at man skal kunne få. 

2 minutter siden, soelvd skrev:

 

Du er helt sikkert oppegående nok til å forstå det selv også, men sier det allikevel Har et par venninner som låste seg veldig på tanken om vannfødsel. Ingen av de rakk det og syntes det var fryktelig vanskelig midt oppi det hele. Så bare pass på at du ikke låser deg til tanken på noe, inn med åpent sinn. :) De jeg kjenner som har hatt vannfødsel har sagt de gjerne vil ha det igjen. 

Du bare snubla oppi og der ble du? :lol: 

Nei, jeg har vell forstått at det er lite som er a4 med en fødsel og "alt" kan skje. Men greit å ha tenkt litt på hva man ønsker om man får velge :) Jeg tror ikke jeg har noe som jeg føler er viktig for meg å gjøre det sånn eller slik, tenker nok mer praktisk, hva som er mest behagelig eller å foretrekke av andre årsaker. Epidural ønsker jeg ikke pga min veldige sprøyteskrekk, men det ønske kan vell forandre seg underveis :lol: Men har jo forstått her også at noen får velge, noen "må" og noen får ikke, av ulike årsaker. 

Akkurat nå, Krilo skrev:

@Malamuten jeg kunne godt tenke meg å føde i vann og fikk være i badekar, lindret veldig godt i starten men etterhvert fikk jeg ikke dandert meg noe godt i badekaret og det var egentlig ubehagelig så da gikk jeg opp og la meg i senga i stedet :P 

(hadde ikke epidural, prøvde lystgass men ble småkvalm og fikk litt klaus) 

Nei, det er vell litt begrenset hvor mye vann lindrer også regner jeg med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om jeg fikk smertelindring i det hele tatt jeg... for jeg kjente magen, og ellers det aller meste, foruten noe dårlig følelse på låret på det ene beinet. Stå og forsiktig gåing fikk jeg også til, verre med tissing så det ble kateter til epiduralen ble tatt ut når fødselen var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Det er sant. Ikke låse seg til noe, ha et åpent sinn og ikke for mange planer.

Jeg hadde foreksempel store planer om å bruke mye tid stående for å få hjelp av tyngdekraften. Men her kom 95% av riene i lårene, noe jeg absolutt ikke var forberedt på. Jeg så for meg at riene ville kjennes i mage og rygg stort sett. Så når jeg prøvde å stå, falt jeg sammen på  gulvet.

Det er også noe, man vet ikke hvilke posisjoner man trives i når fødselen starter. Jeg er fryktellig urolig av meg når jeg har vondt og så for meg at jeg kom til å vandre rundt. Men alt annet enn å ligge musestille på ryggen var fullstendig uaktuelt under fødsel.  Måtte legge med på siden med full åpning fordi hun ikke hadde rotert seg skikkelig og det var helt fryktelig. Og det var jo bare en liten forandring. Kjenner allerede nå på kynnerne/riene at det blir ligging denne gangen også :P 

 

Akkurat nå, Malamuten skrev:

:lol: Er vell stygt og flire av noen som har vondt, men :lol: Nei, så det sto noe om rødt og grønt ifht om man kunne velge det eller ikke, aner ikke hva som gjør at man ikke får, men har ihvertfall forstått at ting må være normalt for at man skal kunne få. 

Nei, jeg har vell forstått at det er lite som er a4 med en fødsel og "alt" kan skje. Men greit å ha tenkt litt på hva man ønsker om man får velge :) Jeg tror ikke jeg har noe som jeg føler er viktig for meg å gjøre det sånn eller slik, tenker nok mer praktisk, hva som er mest behagelig eller å foretrekke av andre årsaker. Epidural ønsker jeg ikke pga min veldige sprøyteskrekk, men det ønske kan vell forandre seg underveis :lol: Men har jo forstått her også at noen får velge, noen "må" og noen får ikke, av ulike årsaker. 

Nei, det er vell litt begrenset hvor mye vann lindrer også regner jeg med :P 

Absolutt en fordel å tenke gjennom eventuelle ønsker. Tenker man ikke gjennom ting man eventuelt ønsker så er det nok enda vanskeligere å formidle de under fødsel :) Men alt i alt så skjer det som skjer også må man bare henge med så godt man kan :P Det er jo litt på godt og vondt det der, at man ikke kan (bør) forberede seg så mye. For man aner ikke hvordan ting blir allikevel. Jeg syntes feks at selve fødselen gikk mye bedre enn jeg fryktet. Jeg så for meg at jeg taklet smerter veldig dårlig og kom til å ta fullstendig av. Men jeg jobbet fint gjennom de hele veien og følte at jeg hadde kontroll, faktisk. Mens andre ting igjen ble verre enn jeg trodde. Spesielt i ettertid, "etterrier" var det ingen som fortalte meg om :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Ingen egg på UL idag etter 10 dager på sprøyter, så måtte gå opp til 75 IE med ny kontroll om ei uke. Lei, og kjenner det er psykisk krevende for tiden med alt som skjer. 

Legen imorgen for noen dagers sykemelding før psyken går helt i ras.. :(

Kanskje du/dere burde vurdere å snakke med noen profesjonelle? Det er jo hardt for psyken dette.. Og sliter man psykisk, blir det neppe enklere å bli gravid..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Ingen egg på UL idag etter 10 dager på sprøyter, så måtte gå opp til 75 IE med ny kontroll om ei uke. Lei, og kjenner det er psykisk krevende for tiden med alt som skjer. 

Legen imorgen for noen dagers sykemelding før psyken går helt i ras.. :(

:hug:Ville også vurdert å snakke med noen profesjonelle om du/dere ikke allerede gjør det. Kan ikke være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Ingen egg på UL idag etter 10 dager på sprøyter, så måtte gå opp til 75 IE med ny kontroll om ei uke. Lei, og kjenner det er psykisk krevende for tiden med alt som skjer. 

Legen imorgen for noen dagers sykemelding før psyken går helt i ras.. :(

Ta tak i psyken. Det er viktig :hug:

Sjekk ut Tone Bråthen. 

Sitat

Tone Bråten er familieterapeut, skribent, forfatter og foredragsholder.
Tone jobber både nasjonalt og internasjonalt med klienter.
Hun har spesialisert seg på å veilede ufrivillig barnløse på vei mot ønskebarnet, og har selv vært ufrivillig barnløs. H

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner dere info om hva som tilbys på st Olavs? Og rødt og grønt osv? Jeg husker vagt at jeg har lest et sted at det ikke tilbys lystgass, men de har litt lite utfyllende hjemmesider, synes jeg. Ikke tar de inn folk på omvisning eller fødselsforberedende kurs heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd ja sånn omtrent :lol:  jm spurte om jeg ville ta et bade. Så da ble det bare sånn :lol:

 

 

 

 

a@Malamuten  hva annet skal man gjøre? :lol:  jeg hadde egentlig sett for meg Epidural,  vannfødsel trodde jeg var uaktuelt pga høyt blodtrykk, så det hadde jeg knapt ofret en tanke. Men etter 2-3 timer i ambulanse så var blodtrykket riktig så pent :lol:

 

@Absolute Entertainer :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Hvor finner dere info om hva som tilbys på st Olavs? Og rødt og grønt osv? Jeg husker vagt at jeg har lest et sted at det ikke tilbys lystgass, men de har litt lite utfyllende hjemmesider, synes jeg. Ikke tar de inn folk på omvisning eller fødselsforberedende kurs heller...

Har du sett her?

https://stolav.no/seksjon-avdeling/Documents/Føde%20Øst%20Vest.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rosinbolle skrev:

Hvor finner dere info om hva som tilbys på st Olavs? Og rødt og grønt osv? Jeg husker vagt at jeg har lest et sted at det ikke tilbys lystgass, men de har litt lite utfyllende hjemmesider, synes jeg. Ikke tar de inn folk på omvisning eller fødselsforberedende kurs heller...

Hva er rødt og grønt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Noen som har født i vann? Evt født både i vann og ikke i vann som vil dele erfaring/sammenligning? :) Epidural har jeg ikke lyst på kjenner jeg, men det kan jo endre seg når jeg ligger der og har vondt :P 

Niesa mi kom til i vann her på st olav, det var visst en veldig fin opplevelse som lindret godt. De skulle helst ikke i vann, men endte der. Jeg kunne tenkt meg vann, men rakk ikke, og pga igangsettelse kunne jeg ikke. Sto endel i dusjen da, det var helt nydelig ihvertfall! Men er mye som skal klaffe, så det er greit å ha et åpent sinn uansett.

38 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Ingen egg på UL idag etter 10 dager på sprøyter, så måtte gå opp til 75 IE med ny kontroll om ei uke. Lei, og kjenner det er psykisk krevende for tiden med alt som skjer. 

Legen imorgen for noen dagers sykemelding før psyken går helt i ras.. :(

:hug: 

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Hvor finner dere info om hva som tilbys på st Olavs? Og rødt og grønt osv? Jeg husker vagt at jeg har lest et sted at det ikke tilbys lystgass, men de har litt lite utfyllende hjemmesider, synes jeg. Ikke tar de inn folk på omvisning eller fødselsforberedende kurs heller...

Fant det på nettsidene deres, men du må gå på linken til gammel nettside for å komme til lists over rød/grønn gruppe, kun grønn får føde i vann, mens endel i rød kan allikevel være i vann som smertelindring :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, rosinbolle skrev:

Hvor finner dere info om hva som tilbys på st Olavs? Og rødt og grønt osv? Jeg husker vagt at jeg har lest et sted at det ikke tilbys lystgass, men de har litt lite utfyllende hjemmesider, synes jeg. Ikke tar de inn folk på omvisning eller fødselsforberedende kurs heller...

Fant noe her http://data.stolav.no/no/Om-oss/Avdelinger/Fode/Fode-vest/94454/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Kanskje du/dere burde vurdere å snakke med noen profesjonelle? Det er jo hardt for psyken dette.. Og sliter man psykisk, blir det neppe enklere å bli gravid..

 

2 timer siden, Malamuten skrev:

:hug:Ville også vurdert å snakke med noen profesjonelle om du/dere ikke allerede gjør det. Kan ikke være lett.

 

2 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Ta tak i psyken. Det er viktig :hug:

Sjekk ut Tone Bråthen. 

 

Takk dere ❤️ Jeg går heldigvis fast 1 gang i uken til psykolog, så hjelper mye det :)

 

@Raksha @Aslan ❤️❤️

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte dere bilstolpose mye? Vi hadde ikke til Tuva men jeg har helt forelsket meg i den nye bilstolposen til easygrow, lik som easygrow lite. Men lurer på om den holder på vinteren.. Den gjør kanskje det siden det er bilstol, tror ellers bambusvognposen blir litt i kaldeste laget på vinteren (til tross for vestlandet og sjeldent under 0). 

http://easygrow.no/easygrow-lifestyle-barneutstyr-baby-utstyr-i-hverdagen-vogn-vognposer-barnevogn/bilstolpose/easygrow-lite-carseat-pink-melange.html?___store=easygrow_dk&___from_store=easygrow_no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...