Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn på plass - vimsete hund


ceweena
 Share

Recommended Posts

Heisann :-) 

Jeg har etter noen år tatt opp hundetrening igjen, og har startet med hunden til min mor, drømmen er å kunne begynne med lydighet, men vi er langt fra det enn så lenge. 

Min mors hund er ca 1 år gammel. Og det er en veldig vimsete hund. Vi har jobbet med å få inn på plass, men Tinka som hun heter er veldig vimsete, og vi får det ikke helt til, jeg er veldig rusten, og "vanlig" innlæring av på plass ser ikke ut til å gå bra, det blir bare tull, så har dere noen gode råd? :-) 

Vell, om vi ikke får begynt med konkurranser så er det uansett veldig gøy å ha noe å gjøre på fritiden,  men jeg har hengt meg opp i å klare å få til på plass.. Tinka er veldig glad i å jobbe, hun elsker å bruke hodet, og hun blir veldig frustrert selv når hun ikke skjønner på plass, selv ikke med hjelp av meg klarer vi å samarbeide om å få den til ? hjelp ! ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du når du sier den vanlige måten? Jeg ville brukt godbit og lokket, om hunden er glad i mat. På den måten så kan jo du styre hunden akkurat som du vil, om du er litt smart mtp hvordan du lokker, plassering av godbit når du belønner osv. Ellers så an jo håndtarget være et fint hjelpemiddel ifht å gå fot, også evt spare selve innsitten til senere. Om du har fått hunden til å gå rundt bak og inn på plass og det er vanskelig så kan du jo heller forsøke å bare få den rett inn på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet noe med lydighetstrening tidligere? Hvis ikke kan det kanskje være greit å gå et kurs for å få litt starthjelp i forhold til metode og fremgangsmåter.

Ellers så tenker jeg at kontakt er det viktigste du må lære hunden til til å starte med. Belønn når hun ser på deg, og lær henne og hold kontakten stadig lengre. Da blir det lettere å jobb og lære inn nye ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kurs er veldig flott å være med på :)

på plass ( eller fot, som jeg kaller det), startet jeg å lære inn ved først å si sitt, gå inntil i riktig stilling ( skal sitte bent og ha hodet eller skulder på høyde med min venstre fot), når hunden ser på meg sier jeg på plass ( fot). Bruker mat til belønning i innlæring. 

Når jeg har gjort dette en stund, tar jeg hunden forran meg, fra sitt eller bare i farta, og leder den på plass ved hjelp av mat inn på plass. Når jeg ser at jeg klarer å lande hunden riktig nesten hver gang, sier jeg på plass( fot) når jeg starter å lede den inn på plass. 

Når en har gjort dette så mange ganger at hunden klarer å komme inn selv, starter jeg med å ta ett skritt fram, snur meg ( vendinger). 

Jobber med selve følgebiten separat, til jeg kan sette sammen starten og vendinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2015, 21.17.20, simira skrev:

Har du jobbet noe med lydighetstrening tidligere? Hvis ikke kan det kanskje være greit å gå et kurs for å få litt starthjelp i forhold til metode og fremgangsmåter.

Ellers så tenker jeg at kontakt er det viktigste du må lære hunden til til å starte med. Belønn når hun ser på deg, og lær henne og hold kontakten stadig lengre. Da blir det lettere å jobb og lære inn nye ting også.

Vi startet med blikk kontakt, og den tok hun med en gang, og vi starter treningsøkten med å jobbe med blikk, jeg har vært hjelpeinstruktør på hundebur,  og selv hatt et ønske om å bli instruktør, det var selvfølgelig før jeg ble tobarnsmor og student igjen ? itillegg er det lenge siden jeg drev med hundetrening så trengte noen tips og triks for å komme meg opp å virke igjen ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Carpediem skrev:

Et kurs er veldig flott å være med på :)

på plass ( eller fot, som jeg kaller det), startet jeg å lære inn ved først å si sitt, gå inntil i riktig stilling ( skal sitte bent og ha hodet eller skulder på høyde med min venstre fot), når hunden ser på meg sier jeg på plass ( fot). Bruker mat til belønning i innlæring. 

Når jeg har gjort dette en stund, tar jeg hunden forran meg, fra sitt eller bare i farta, og leder den på plass ved hjelp av mat inn på plass. Når jeg ser at jeg klarer å lande hunden riktig nesten hver gang, sier jeg på plass( fot) når jeg starter å lede den inn på plass. 

Når en har gjort dette så mange ganger at hunden klarer å komme inn selv, starter jeg med å ta ett skritt fram, snur meg ( vendinger). 

Jobber med selve følgebiten separat, til jeg kan sette sammen starten og vendinger. 

Ahhhh, tusen takk! Da prøver vi det fremover ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil absolutt anbefale kassemetoden! Fordelen med den metoden er at hunden din lærer seg en ganske spenstig bakpartskontroll, noe som ser veldig tøft ut (synes hvertfall jeg). Fremfor at hunden da tasser inn i utgangsstilling rundt deg fra høyresiden, så vil den kunne stå foran deg å bare snurre på bakparten inn i utgangsstilling! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...