Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvalg


Pixie
 Share

Recommended Posts

Oppdretter av valpen vi skal ha forer alle hundene på Eukanuba lam og ris. Jeg har jo ikke peiling på hundefor, så jeg spør her: er det et godt for vi kan fortsette å bruke eller bør vi fase valpen over på andre formerker? Langpelsa hund, vil få fiskeolje og hvetekimolje som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer valpen på det, så er det ikke noe iveien for å fortsette nei. Men det er jo andre merker som i mine øyne nok er hakket bedre. Vom og hundemat (rått kjøtt) er bra, også finnes det endel tørrfôrmerker som inneholder mindre fyllstoff og mer kjøtt enn eukanuba/royal canin/hill's o.l. Slik som taste of the wild, orijen, kingsmoor m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Fungerer valpen på det, så er det ikke noe iveien for å fortsette nei. Men det er jo andre merker som i mine øyne nok er hakket bedre. Vom og hundemat (rått kjøtt) er bra, også finnes det endel tørrfôrmerker som inneholder mindre fyllstoff og mer kjøtt enn eukanuba/royal canin/hill's o.l. Slik som taste of the wild, orijen, kingsmoor m.m.

Takk for svar, på en måte det jeg har skjønt av det folk skriver her inne. Ble bare litt forvirra av at oppdretter la det frem som om Eukanuba er det reneste og beste og eneste som duger ved siden av hjemmelagde godbiter av lever og bein. Mens jeg knapt har lest noe om det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pixie skrev:

Takk for svar, på en måte det jeg har skjønt av det folk skriver her inne. Ble bare litt forvirra av at oppdretter la det frem som om Eukanuba er det reneste og beste og eneste som duger ved siden av hjemmelagde godbiter av lever og bein. Mens jeg knapt har lest noe om det her. 

Oppdrettere har en tendens til å kjøre seg fast i et merke, og Eukanuba har i hvert fall tidligere hatt mye rabatter og egen "klubb" for oppdrettere. I tillegg var det jo, sammen med Iams, det første "skikkelige" merket som kom på markedet, hvis ikke jeg husker veldig feil, så de litt eldre oppdretterne har gjerne blitt stuck. 
Er enig med Lola, det finnes flere merker som er mye bedre enn Eukanuba. Kan i tillegg til de hun nevner legge til Acana. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere er bare vanlige hundeeiere de også. De kan forhåpentligvis mye om hund, spesielt mye om rasen de avler på, men hvor mye de kan om ting som trening, adferdsproblemer, og hundemat er varierende, akkurat som hos resten av hundeeiere. Erfaring betyr ikke nødvendigvis kunnskap. :)

Det er vanskelig som ny valpekjøper når man føler seg usikker. Man får mange råd og tips, og det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig. Jeg gjorde min research på nett som deg (så snart internett eksisterte som i dag), fordi jeg følte at jeg hadde tilgang til et hav av meninger, i stedet for noen få, veldig sterke. Hundemat er ekstra vanskelig, for mange dyrleger ønsker å prakke på eiere foret de selv selger. Samme på dyrebutikkene, og i tillegg er det varierende hvor mye de ansatte kan om det de selger.

Personlig trives jeg best med vom og hundemat. Jeg synes råforing er det beste, både med tanke på hva hundene får i seg, og ikke minst matgleden jeg ser når jeg kommer med maten selv etter mange år med samme type mat. Jeg gikk fra å ha en hund som ikke gadd å spise mer enn noen få kuler tørrfor, til en hund som danset foran matskåla. Vom og hundemat er et godt alternativ for de som ikke har tid, kunnskap eller ønske til å sette seg inn i hvordan man råforer på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Eloise skrev:

Oppdrettere er bare vanlige hundeeiere de også. De kan forhåpentligvis mye om hund, spesielt mye om rasen de avler på, men hvor mye de kan om ting som trening, adferdsproblemer, og hundemat er varierende, akkurat som hos resten av hundeeiere. Erfaring betyr ikke nødvendigvis kunnskap. :)

Det er vanskelig som ny valpekjøper når man føler seg usikker. Man får mange råd og tips, og det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig. Jeg gjorde min research på nett som deg (så snart internett eksisterte som i dag), fordi jeg følte at jeg hadde tilgang til et hav av meninger, i stedet for noen få, veldig sterke. Hundemat er ekstra vanskelig, for mange dyrleger ønsker å prakke på eiere foret de selv selger. Samme på dyrebutikkene, og i tillegg er det varierende hvor mye de ansatte kan om det de selger.

Der er du inne på noe veldig viktig. Det er i hvert fall det første jeg sier til folk som spør meg om råd ang. dyr; søk flere kilder! Jeg har min måte å gjøre ting på, men jeg har ikke alltid rett, og min måte fungerer ikke nødvendigvis for andre. Det er sjelden fasitsvar hva dyr angår, så det finnes flere veier til Rom. Det er også greit å prøve litt forskjellig innfallsvinkler, til man finner den som fungerer optimalt for seg og sitt dyr.

38 minutter siden, Pixie skrev:

Jeg kommer til å introdusere V&H etterhvert ja, må bare finne plass til en fryser et sted :ahappy:

Hvis jeg kan få lov, vil jeg gjerne gi deg et par tips i forhold til fôring: Vend valpen til å flere forskjellige typer fôr, det vil du tjene på senere. Da får du en hund som ikke blir syk av brå fôrbytter, og dersom hunden f.eks. må over på et medisinsk fôr pga sykdom, så slipper du tilvenning, og kan begynne med riktig fôr med en gang. 
Min teori er at dyr som hovedregel får sterkere mager av å være vant til forskjellig typer mat fra de er små (unntak finnes selvsagt). Jeg har ikke noe fakta å komme med her, kun erfaring, men dette er fast prosedyre med alle kattene vi har hatt, samt bikkja, og vi har aldri hatt et dyr med følsom mage. Kan være tilfeldig, selvfølgelig, men det er logisk i mitt hodet. Vi mennesker blir også dårlige i magen dersom vi f.eks. ikke har spist kjøtt på en stund, og så spiser det.

Det andre tipset er praktisk i forhold til V&H. Du skal ha en liten hund, hvis jeg ikke husker feil. Det lønner seg å kjøpe stort, der vi kjøper er det i hvert fall billigere å kjøpe 10 pølser om gangen. Vi lar pølsene tine halvveis, og så deler vi dem opp og putter i brødposer før vi fryser dem. Dermed blir det ikke så mye svinn, for maten skal brukes opp på 3 dager etter opptining.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det @Lene_S Sier over her i forhold til tilvenning av forskjellige ting. Aron har alltid fått spise mye rart, og jeg har heller aldri tilvent ett nytt fôr. Når jeg har skifta fôr har den ene typen gått tom, og deretter har han fått ny type neste måltid. Aldri reagert på det :) 

Når det kommer til type tørrfôr tenker jeg at det er mange variabler som spiller inn. At valpen fungerer på fôret er det viktigste. For min del så bryr jeg meg ikke stort om hvilket merke Aron får, eller kjøttprosenten, fordi han får såppas mye kjøtt utenom. Der også får han "alt mulig rart" :P en dag får han vom&hundemat, en annen dag norwegian polar, en tredje dag provit storfekjøtt, en annen dag vanlig rått kjøtt.

tenker dere bare må se an hva som fungerer for dere :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips I FORBINDELSE MED og MED TANKE PÅ fôring her. :frantics:

Om du stadig tilbyr valpen litt av hvert, vil ikke magen stupe kråke om den brått bestemmer seg for å plukke opp noe ute, eller du serverer ei stripe med rå kylling eller litt vaffel. Det er hyggelig å dele. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn tenkt det samme selv, det må da være det beste om hunden blir vant til å spise litt av hvert! Istedenfor å gjøre som oppdretter, fore alle på sensitiv-for bare sånn i tillfelle. Stålmage er greit for både folk og fe :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...