Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere hund, sende med fly?


jma
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har importert hund fra utlandet som har fått hunden sendt med fly? Går det ann i det hele tatt, eller må man hente? Jeg har null peil på import, prøvde å søke litt rundt på nettet men.. Fant ikke så mye om det.

Er det fremdeles slik at hunden må ha rabiesvaksine 21 dager før? Er fra Spania. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan det er? Jeg tror nok jeg ville reist å henta selv, er ofte veldig dyrt å sende hund som cargo når man selv ikke er med.

Det er vel generelt en problemstilling de fleste ikke kommer oppi, i og med at de færreste seriøse oppdrettere ikke sender hunder uten å ha møtt kjøper først. Men du kjenner gjerne oppdretter fra før? Da blir det fort litt annerledes :)

Men ja, fortsatt rabiesvaksine ved 12 uker og så vente 21 dager, så valpen kan sendes tidligst ved 15 uker.

 

RED: I forhold til å faktisk sende valp med fly eller ikke, så ville jeg tatt det litt ut i fra om man skal mellomlande eller ikke. Hvis du får hunden med direktefly, så har det vel ikke så mye å si om den blir henta eller sendt kanskje. Blir det mellomlanding så ville nok jeg ha ønsket å ha mulighet til å lufte valpen. Vet ikke hvor lang flyturen er?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er vel generelt en problemstilling de fleste ikke kommer oppi, i og med at de færreste seriøse oppdrettere ikke sender hunder uten å ha møtt kjøper først. Men du kjenner gjerne oppdretter fra før? Da blir det fort litt annerledes :)

Men ja, fortsatt rabiesvaksine ved 12 uker og så vente 21 dager, så valpen kan sendes tidligst ved 15 uker.

Det gjelder en voksen hund. :) Og en litt annderledes situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen skrev:

Åja XD Men ja, da er det 21 dager. Resten av det jeg skrev blir jo forsåvidt det samme om det gjelder voksen eller valp :)

Ja, fra Madrid til feks Gardemoen går det jo fly direkte. Tar vel 3-4 timer. Så selve flyturen tror jeg ikke er noe problem. 

Jeg har møtt oppdretteren av hunden et par ganger, men han som eier den nå har jeg bare hatt kontakt med over nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jma skrev:

Ja, fra Madrid til feks Gardemoen går det jo fly direkte. Tar vel 3-4 timer. Så selve flyturen tror jeg ikke er noe problem. 

Jeg har møtt oppdretteren av hunden et par ganger, men han som eier den nå har jeg bare hatt kontakt med over nett. 

Ja, okei, da blir det ett fett for hundens del uansett. Det er dette med pris evt. da, det må evt. sjekkes med flyselskapet da. Såvidt jeg vet pleier det å være dyrere å sende hunden alene enn å faktisk kjøpe billett til seg og hunden.

Stoler du nok på selger at du "tørr" å kjøpe usett? Klart, reiser du ned risikerer du jo bomtur da, om selger ikke er ærlig. Jeg tipper det er en ny en av samme rase? Er ikke det en rase hvor man potensielt kan skape en del lite koselige uvaner  eller lignende om man ikke er obs, evt. oppdrar de riktig? Total synsing fra min side da, jeg kjenner ikke rasen, så korriger meg om jeg er på bærtur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jma skrev:

 

Var det dyrere å sende Burak alene? 

Ja men han husker ikke hvor mye. Men når han var med koster det jo for flybilletten hans ogsånt også s mulig vinninga går opp i spinninga.  

Vær obs på at noen flyselskap har maks mål på bur,så man ikke går for noen som ikke aksepterer et bur hvor det faktisk er plass til hunden. Hvis det er snakk om DC/PC vel og merke :P  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har importert hund fra USA. Det kostet vel 3-4 ganger mer å sende henne alene, så jeg sendte en sonis avgårde med flyet for å hente henne :) Har også eksportert valp til Canada og da sendte jeg en annen sonis avgårde med fly, så hundens fikk reist sammen med noen.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Stoler du nok på selger at du "tørr" å kjøpe usett? Klart, reiser du ned risikerer du jo bomtur da, om selger ikke er ærlig. Jeg tipper det er en ny en av samme rase? Er ikke det en rase hvor man potensielt kan skape en del lite koselige uvaner  eller lignende om man ikke er obs, evt. oppdrar de riktig? Total synsing fra min side da, jeg kjenner ikke rasen, så korriger meg om jeg er på bærtur :)

 

Ja, altså, jeg skjønner godt at det høres risikabelt ut. Det er en litt spesiell situasjon. Jeg betaler ingenting, og det er ikke sikkert hun blir boende hos meg heller.  Men jeg har møtt hele slekta hennes omtrent :D , og jeg stoler på det eier sier om henne. Og jeg har tidligere hatt en presa i hus som ble importert i voksen alder uten at jeg hadde noen store problemer med henne. Men ingenting er forsåvidt helt sikkert enda. :) Er en presa skrudd riktig sammen i topplukket så er de stort sett veldig greie å ha med å gjøre, om man er vandt med den type hund. :) Og jeg er også vant med hunder som må jobbes med. Noen uvaner må man jo regne med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende en hund alene eller den reiser med noen som ikke skal eie hunden er regnet som kommersiell import og kommer under ett annet regelverk hos mattilsynet. 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/

Det skal også legges inn frakt + flybilett + andre utgifter når man skal betale mva da hunden ikke kan regnes som reisekvote da det er kommersielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

Å sende en hund alene eller den reiser med noen som ikke skal eie hunden er regnet som kommersiell import og kommer under ett annet regelverk hos mattilsynet. 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/

Det skal også legges inn frakt + flybilett + andre utgifter når man skal betale mva da hunden ikke kan regnes som reisekvote da det er kommersielt.

Oi, det var litt flere krav enn de jeg visste om. Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Jeanette har et poeng. 

Jeg importerte valp fra Spania for ca 3,5 år siden. Han skulle fly alene med cargo og ha overnatting i Frankfurt. Jeg fikk ikke fri fra jobb så måtte nesten gjøre det på denne måten, men med alt styret med mattilsynet og cargoselskap og vererinærer osv osv så er jeg ganske sikker på at dette gjør jeg ikke en gang til. Han ble også veldig dyr.

Den valpen jeg kjøpte var utrolig stabil i topplokket og oppdretter hadde gjort en fantastisk jobb med han, men allikevel var han ganske vettskremt da jeg hentet han. Jeg klarte ikke få ham ut av buret for han beit noe så vanvittig ?. Men da jeg satte buret på setet i bilen og fant frem litt mat kom han krypende og i løpet av 5 minutter var alt glemt. Så jeg mistenker nok at tollerne som har hatt han ut for å lese chipen og sjekke han har tatt han ut med makt. ?

Da han kom hadde han rene tyske aviser i buret sitt, så det så ut som om ble godt tatt vare på under mellomlandingen i alle fall. ?

Men alt i alt ville jeg ikke gjort det igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

uff... Ikke si sånn da :P:D  Det med at hunden tåler turen bekymrer meg ikke, men alt styret rundt bekymrer meg.. Tollerne og. Kanskje jeg burde vente til januar når jeg har mulighet til i hente selv.. 

Akkurat det med tollerne og avlesing av chip er jeg litt skeptisk til. Nå vet jeg ikke hvordan presaen evt. er der, men jeg hadde ikke turt å la noen fremmede ta Nemi(schäferen) ut av buret uten at jeg kunne være til stede altså. Jeg tenker mest på tolleren, som sannsynligvis hadde fått knurring til svar om han hadde prøvd å åpne døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sprettballen skrev:

Akkurat det med tollerne og avlesing av chip er jeg litt skeptisk til. Nå vet jeg ikke hvordan presaen evt. er der, men jeg hadde ikke turt å la noen fremmede ta Nemi(schäferen) ut av buret uten at jeg kunne være til stede altså. Jeg tenker mest på tolleren, som sannsynligvis hadde fått knurring til svar om han hadde prøvd å åpne døra. 

Ja, jeg tenkte litt i de baner jeg og. Ma vet jo ikke hvordan tollerne er, om de er vandt med hunder, og heller ikke hvordan hunden vil reagere.. Jeg tror jeg eller han som eventuelt blir deleier får dra å hente henne selv i tilfelle. 

 

Takk for svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...