Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei. 

Jeg driver med klipp av hund og har bare til nå drevet på hobbybasis siden det er vanskelig å få noen til å klippe her i nærheten. Nå tenkte jeg å utvide litt å få meg et lokale til både klipp og butikk men lurer litt på hva som er normale priser. Hva betaler du for klipp? Type klipp, størrelse på hund og hva er inkludert(kloklipp, vask osv)? Hvordan er hunden i pelsen når du leverer den? Mye floker el? Er ingen hemmelighet at jeg får MYE hunder som er så tovete at det er som å klippe en sau så pleier folk ta ekstra når hunden kommer med masse floker og tover? Hvor lang tid bruker de ca fra du leverer hunden til du henter den?

Skrevet

Jeg synes absolutt du bør ta ekstra pris for ekstra floker, ekstra vrangvilje og ekstra tidsbruk. En skjennepreken til eierene til de verste flokehundene bør være inkludert i prisen. Pris må du nesten regne på ut i fra kostnader, utgifter og lønninger og skatt. Du skal jo ikke tape på dette. 

Lykke til med oppstart! :):)

• Like 1
Skrevet

Betaler 800,- 

Stor hund, riesen klipp, de bruker ca 2,5 time. (hun har ikke floker, men samme pris om det hadde vært floker)

De børster, grovklipper, vasker, føner, finklipper og klipper klør. :) 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Kristiin skrev:

Betaler 800,- 

Stor hund, riesen klipp, de bruker ca 2,5 time. (hun har ikke floker, men samme pris om det hadde vært floker)

De børster, grovklipper, vasker, føner, finklipper og klipper klør. :) 

Det hørtes lite ut. Er det svart da eller? 800 kroner for 2,5 time er ikke mye å leke butikk av.

Skrevet
2 minutter siden, Kristina skrev:

Det hørtes lite ut. Er det svart da eller? 800 kroner for 2,5 time er ikke mye å leke butikk av.

Nei, salong, York hundesalong. De to andre salongene ligger på 500-600,- (en av de er vask ekl.) 

Skrevet

Lagt ved prisliste fra hundesalong i Sandnes om det hjelper noe. Hun har holdt på i mange år nå vel og merke. :) Og har selv pelsrase, så hun er dyktig. 

image.png

Skrevet

Jeg har tatt per time for spesielt nye kunder, da jeg ikke kan vite noe om pelsens tilstand eller hundens håndterbarhet på forhånd, og det ER mye ekstra belastning dersom hunden ikke er vant til å bli håndtert/stå på bord/fønet osv. Noen ganger behøver man tom. være to personer for at det skal skåne både hunden og den som steller den. Faste kunder vet jeg sånn ca. hvor landet ligger og hvor lang tid jeg vil bruke, og da kan jeg godt gi de en fastpris på forhånd. Har jeg da tid til overs ifht hva de bestilte og hva de betaler legger jeg gjerne i litt ekstraservice som f.eks. ørerens, poteklipp selv om de bare har bestilt vask osv. I forhold til profesjonelle salonger (jeg har bare enkelte kunder etter behov på hotellet og noen få utenom), synes jeg vi har lagt oss ganske lavt i pris med 350 kr. timen, og da deler vi opp i halvtimer etter første time. 

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det kan være lønnsomt med 350 kroner timen når husleie, utgifter og lønn og 25%moms skal betales. Da er det smuler igjen. Hvordan får dere det til å gå rundt? Tar dere flere hunder i timen da eller foregår det noe sosial dumping med lavlønte utenlandske arbeidere? Jeg er vandt med at det opereres med det dobbelte av det dere oppgir her og alikevel er ikke det til å bli rik av liksom. 

Norske tjenester koster når det også skal dekke norske lønninger og norske husleier +++++. 

Vi opplever iblant at folk klager over prisen, men det er gjerne de som har vært og fått jobben gjort svart tidligere. Det synes jeg ikke noe om at useriøse aktører presser prisene og fremstiller de som driver profesjonelt som overprisa. Heldigvis har vi også nok av kunder som betaler det det koster fordi de vet at dette er et normalt prisnivå (sammenlikn feks med frisører, håndtverkere etc. Timespris ligger nesten alltid 1000 kroner, ikke uten grunn).

La meg bare presisere at jeg ikke mener noen her er useriøse, jeg vet at man kan drive på hobbybasis, men trådstarter spør om pris i forbindelse med oppstart av virksomhet, og det er det jeg diskuterer i forhold til.

• Like 2
Skrevet

Vi betalte 1200 kr for utstillingsklipp på salong for 2 år siden, mener jeg det var. Da var bikkja bada, blåst og børsta ved levering, så det var bare klippen igjen. Vi fikk førpris, heldigvis for oss, for stakkars dama holdt på i 4 timer! Det var både fordi det var lenge siden sist Leah ble klippet (tror det var 4 mnd), og fordi hun aldri hadde klippet (eller sett) Leah før, så hun måtte finne linjene og prøve å klippe frem den pene puddelen under der - klipping er ikke bare klipping. I hvert fall ikke utstillingsklipp på puddel. 

Jeg hadde litt dårlig samvittighet, for det er mye jobb, og jeg tilbød meg å betale mer, siden dama åpenbart ikke visste hvor mye jobb hun tok på seg, men oppgitt pris var (heldigvis for oss) oppgitt pris. 

Men det er forskjell på en hundesalong som klipper utstillingsklipp og en hundesalong som bare klipper, jeg hadde ikke betalt 1200 kr for en såkalt sportsklipp. Det er ikke like mye jobb, og det kreves ikke samme erfaring. 

Skrevet

Jeg kan ikke svare på pris da vi kun har gått til hundefrisør i Ungarn og det forståelig nok er mye billigere enn i Norge.

Jeg har ikke klipperase, men synes det har vært veldig greit å kunne ta de til frisøren for raking når de røyter. Spa-behandlingen har da inkludert: 

• Raking av underull
  • Bad
  • Tørk
  • Mer raking
  • Kloklipp
  • Hun prøvde seg på å klippe vekk hår som stakk ut her og der en gang, men aldri igjen etter å ha blitt forklart at sånn gjør man ikke på disse rasene :P 

Jeg TRUR vi har gått på timebetaling hos de vi var hos oftest. 

Hos en annen jeg har brukt så var det priset ut ifra rase, da var hunder med polarpels de dyreste (noe jeg skjønner godt da det fort blir masse arbeid etter at vi har dratt med å fjerne pelsen som befinner seg OVER ALT). 

Skrevet

Ser det er litt forskjellig her :) Til nå har jo dette vært en hobby og jeg har tatt inn minimalt med hunder. Det er mest små hunder jeg har tatt inn av typen maltesere, cotton og den størrelsen. Det er bare nedklipp og de fleste skal ha hundene så korte at det er greit å bruke maskin på store deler av kroppen (type 1-1,5cm) men de blir jo klippet for hånd på bein, poter, ansikt, kloklipp. Jeg har ingen mulighet for vask per dags dato men det ligger i planen hvis jeg tar sjangsen og utvidere og faktisk reklamerer litt for at jeg gjør dette. Det er heller ingen hemmelighet at 90% av de jeg får til klipp er hunder som eieren verken klipper klør, poter eller noen ting mellom klippetimene. Enkelte kommer kun hver 6mnd også og når de nesten ikke ser en børste heller mellom klippingene så er det ikke flokefritt! Jeg har tatt 500kr fra jeg startet til dags dato. Jeg har den siste tiden gitt beskjed om at hunder som kommer full i floker og tover vil få et tilegg på 300kr. Litt floker som bak ørene ol. tenker jeg på som ok men når hele undersiden er ørene er en stor tove, det er floker og tover på hele lårene, i rumpa, under mage og bryst daaaa blir jeg sint på hundens veiene rett og slett og det tar ikke bare ekstra tid for meg men det er direkte vondt for hunden også så derfor har jeg lagt på prisen hvis de kommer sånn for å håpe at de tar seg sammen og enten kommer oftere med hundene eller at de faktisk begynner å stelle pelsen litt mer

Skrevet

Jeg går for kvalitet fremfor kvantitet.  Og bruker ofte opp til tre timer pr hund (ja, jeg stellet MANGE vanskelige hunder) fordi jeg vil levere et pent resultat. Det har endt med 1000,- for liten hund, 1450,- for mellomstor-stor, og 1900,- for gigant (en nuffe som skal greies, klippes, vaskes, fønes og løftes fra stellebord til badekar er vanvittig mye jobb når ikke noe forarbeid er gjort og hunden skal ha "litt" pels igjen). Alt inkluderer, bad, føn, kloklipp, ørerens, napping (ved napperase), napping av ører om nødvendig og ørevask. Jeg mener at såpass må man ta med tanke på slitasje av utstyr, strøm, tunge - virkelig tunge - løft, bikkjer som driter, pisser, tømmer analkjertlene så det treffer deg steder du virkelig ikke ønsker å bli truffet og ikke minst vrir seg ut av munnkurv og det hele, skraper deg opp og klarer å bite så blodet spruter. Ja jeg er ganske forsiktig og har håndtert noen tusen hunder, men å være hundefrisør tror jeg aldri vil bli noen dans på roser. For alle har jo "verdens snilleste hund". Kanskje med bare et par "småfloker".

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...