Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i "Farmen"


Minutt
 Share

Recommended Posts

Hadde dette vært gjort med intensjon om å straff kunne jeg forstått det men hunden blir jo bare løftet ut av soverommet. Det er jo dette de diskuterer, om hunden skal få sove på soverommet eller på kjøkkenet. Sånn jeg forstår det av klippet uten å ha sett resten. 

 

 

 

Jeg synes ikke intensjonen rettferdiggjør handlingen jeg da. Løfte bikkja etter nakkeskinnet er ufint okke som. Hva med å behandle bikkja fint, snakke med den, kose med den og oppføre seg som folk?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva er anderledes med valpen, enn med de andre dyra?  En helt normalt sammenskrudd hund vil aldri ta noen skade av å kose seg på en gård hvor den får oppmerksomhet hvert ledige øyeblikk av mange menn

Bajas og tre av hans kullsøsken ble i helga godkjente gjeterhunder med oppdretter som fører.

Adferdsproblemer skapes først og fremst i genetikken. En oppegående valp/hund, tåler fint å bli lempet hit eller dit. Også etter nakkeskinn.  I steden for å henge seg opp i flisespikkeri, burde nkk he

Hva er anderledes med valpen, enn med de andre dyra? 
En helt normalt sammenskrudd hund vil aldri ta noen skade av å kose seg på en gård hvor den får oppmerksomhet hvert ledige øyeblikk av mange mennesker. Tassen er svært godt skrudd sammen i hvert fall, han gjeter til tross for noen uheldige scener på farmen, han er trygg og god på folk til tross for at han ble kastet på hue og rævva ut av huset pga at han gjorde fra seg inne.


Det blir for dumt å hyle om at valpen får kose seg på gård, fremfor å stå i en hundegård hos en bonde eller hos ei ung jente som ikke har greie på bc og klikker bikkja spenna gær'n.
 

Det øverste avsnittet er jeg enig i.
Ang. siste setningen så syntes jeg for det første unge jenter stort sett er utrolig flinke med hundene sine og for det andre så får du ikke en hund spenna gæern ved hjelp av klikkertrening med mindre den er en tanke gæern fra naturens side også. Det er f.eks ikke noe motsetning mellom klikkertrening og å ha oppdragelse på hunden sin. Og alt dette vet du jo, så derfor syntes jeg det var et litt uventet utsagn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det er greit med en valp i farmen, ei heller en voksen hund. Hunder er dyr som raskt blir avlivet om de utvikler atferdsproblemer. Og når en gjeng med idioter skal 'oppdra' en valp... Ja... Og hu dyretolken ja, hva skal man si...

 

Boikotter hele programmet:thumbsdown:

Hvorfor er det ille at det er hund der, mens kyr, gris, hest, høner og katter er greit? Hva gjør at hund skal ha en særstilling. Jeg vil si at 700 kg ku med adferdsvansker er langt mer risikosport enn en bc på knappe 7 kg...

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om dyr som underholdning der det ikke er kompetente folk til å ta vare på dem, men nå er vi på et hundeforum og diskuterer en hund, derfor sier jeg også hva jeg mener om å ha en hund der. Start gjerne en tråd om hest/ku/gris whatever så svarer jeg gjerne der og.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste avsnittet er jeg enig i.Ang. siste setningen så syntes jeg for det første unge jenter stort sett er utrolig flinke med hundene sine og for det andre så får du ikke en hund spenna gæern ved hjelp av klikkertrening med mindre den er en tanke gæern fra naturens side også. Det er f.eks ikke noe motsetning mellom klikkertrening og å ha oppdragelse på hunden sin. Og alt dette vet du jo, så derfor syntes jeg det var et litt uventet utsagn. 

Men Marie da, jeg satte det jo helt på spissen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det ille at det er hund der, mens kyr, gris, hest, høner og katter er greit? Hva gjør at hund skal ha en særstilling. Jeg vil si at 700 kg ku med adferdsvansker er langt mer risikosport enn en bc på knappe 7 kg...

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Har du ku? Jeg bare lurer. For da burde du ha den kunnskapen om hvordan man skaper atferdsproblemer på ei ku som går ute og gresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ku? Jeg bare lurer. For da burde du ha den kunnskapen om hvordan man skaper atferdsproblemer på ei ku som går ute og gresser.

I følge alle biologer, etologer og andre eksperter på læringsteori så lærer alle dyr på samme måte. Det vil si at om bc får adferdsvansker pga sitt miljø, så er rimelig å anta at det er pga tillært adferd. Da er det læring og læring er universelt.

Jeg ser ikke helt relevansen i om jeg har kuer..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I følge alle biologer, etologer og andre eksperter på læringsteori så lærer alle dyr på samme måte. Det vil si at om bc får adferdsvansker pga sitt miljø, så er rimelig å anta at det er pga tillært adferd. Da er det læring og læring er universelt.

 

Jeg ser ikke helt relevansen i om jeg har kuer..

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

I det praktiske liv så må man omtrent være ond for å gi ei snill ku atferdsproblemer. For å gi en BC-valp atferdsproblemer? Det er bare å ikke "ta tak" i ting som gjeting/vokting/makulering/destruktiv atferd/listen er lang. 

De lærer nok likt, men trenger veldig forskjellige ting. Stor forskjell på ei ku og en BC-valp. 

Relevansen er at det er dumt å uttale at man likestiller kuer og BC-valper mtp. atferdsproblemer ved feil håndtering. Vanlige mennesker som blir filmet klarer ikke å gjøre en grei ku slem - uten å være superslemme. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det praktiske liv så må man omtrent være ond for å gi ei snill ku atferdsproblemer. For å gi en BC-valp atferdsproblemer? Det er bare å ikke "ta tak" i ting som gjeting/vokting/makulering/destruktiv atferd/listen er lang. 

De lærer nok likt, men trenger veldig forskjellige ting. Stor forskjell på ei ku og en BC-valp. 

Relevansen er at det er dumt å uttale at man likestiller kuer og BC-valper mtp. atferdsproblemer ved feil håndtering. Vanlige mennesker som blir filmet klarer ikke å gjøre en grei ku slem - uten å være superslemme. 

Du har overhodet ikke forstått mitt innlegg og jeg kjenner at jeg gidder ikke bruke tid på å utdype det utover at det er ingen grunn til at hunder skal være "hellige kuer" fremfor andre arter.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at denne behandlingen skal få samme konsekvenser som hvis hvermannsen hadde gjort det med sin hund, mtp den oppdaterte dyrevelferdsloven. At Mattilsynet ser på det er supert, men vil straffen være det samme? I hht den oppdaterte loven er jo dette et lovbrudd. Svart på hvitt. Hvis det ikke gis konsekvenser her viser man jo bare at dyrevelferdsloven er en uviktig lov som bare er til syns skyld, og gir dermed signaler om at det er greit å gjøre sånn. For å sette det på spissen: du blir tatt på fersken i å gjøre innbrudd, men det blir bare sett på og så ikke gjort noe med.

 

Har ikke sett klippet forøvrig.

Endret av Khela
Glemte et ord her og der..
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke på farmen, og bare sett dette ene klippet. Jeg tror nok at dette er slik muligens mange valper i mange hjem blir oppdratt. Jeg sier ikke det er greit og bære valper i nakkeskinnet, men en normal mental sterk valp tåler jo noe uten at den får adferdsvansker? Det er vel heller gjentatt dårlig miljø over tid som skaper adferdsproblemer. Jeg tror nok en gjeng voksne mennesker skal klare og håndtere en valp greit uten at det har noe og si.. så lenge den får mye av det som er positivt også.  En aktiv valp kan jo være en håndfull for hvem som helst. Så i en slik setting er det jo klart det er ekstra utfordrende. Men det er vel heller mer fare for valpen blir en liten ugangskråke, med litt manglende opplæring. Enn en problemhund. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adferdsproblemer skapes først og fremst i genetikken. En oppegående valp/hund, tåler fint å bli lempet hit eller dit. Også etter nakkeskinn. 

I steden for å henge seg opp i flisespikkeri, burde nkk heller ha benyttet seg av de mulighetene en slik tv-produksjon gir for promotering. I fjor hadde de en NEG der inne, og et program var delvis viet til info om rasen. Dette kunne fint vært gjort med andre norske raser. De burde jo hatt buhund i steden for bc :) Og i år, når de er midt i skauen på romerike, burde de hatt en norsk støver, som deltakerene kunne fått ansvar for å gjøre skauvandt :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning :)

Jeg har kun sett klippet, ikke sett Farmen, verken nå eller tidligere.

Mitt problem med å se at TV2 bruker valp i Farmen var egentlig ikke så mye disse enkeltepisodene - at valpen blir bært i nakkeskinn eller at han må sove på kjøkkenet om natta.... men at en valp (nå vet jeg jo ikke hvor gammel, men....) settes inn i en situasjon, i flere uker vil jeg tro, med mange fremmede mennesker den sannsynligvis aldri kommer til å se igjen. Valpetiden er jo en tilknytningperiode og en viktig pregningsperiode, tenker jeg.

Jeg ville ikke latt valpen min bli med på noe sånt. Og forstår ikke helt den som vil det? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det ille at det er hund der, mens kyr, gris, hest, høner og katter er greit? Hva gjør at hund skal ha en særstilling. Jeg vil si at 700 kg ku med adferdsvansker er langt mer risikosport enn en bc på knappe 7 kg...

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 


Men hvem av dem blir tatt først om noe skjer? Er det vanlig med kuer i der det bor folk? Geiter,hester osv? Føler ofte det er mer ''greit'' med en sinna ku, enn en sinna hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem av dem blir tatt først om noe skjer? Er det vanlig med kuer i der det bor folk? Geiter,hester osv? Føler ofte det er mer ''greit'' med en sinna ku, enn en sinna hund..

Kuer er mat, bikkjer er unger. Kuer ender opp i frysedisken på Rema1000, bikkjer med atferdsproblemer har blitt stor industri for både "atferdseksperter" og veterinærer. Så, jeg gjetter at ei ku med atferdsproblemer ryker fortere enn ei bikkje med atferdsvansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ku? Jeg bare lurer. For da burde du ha den kunnskapen om hvordan man skaper atferdsproblemer på ei ku som går ute og gresser.

Kyr med atferdsproblemer bytter navn til oksekjøtt og havner på middagsbordet.  Det er ganske mange situasjoner i et løsdriftsfjøs som krever at dyra oppfører seg for å ikke være livsfarlig for den som går i fjøset. Det er ikke rom for dyr med atferdsproblemer.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...