Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig hund?


Pixie
 Share

Recommended Posts

Vi har nå måttet levere tilbake valp pga allergi. Samboeren min fikk kontakteksem i hendene som klør noe voldsomt, som blir tydelig verre når han har håndtert hunden mye. Noen som har forslag til rase vi evt. kan prøvelåne hund av for å teste? Dette var en tibetansk terrier, de er jo igrunn regnet for å være allergivennlige? Nakenhund er uaktelt pga vintertemperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at valper ofte virker sterkere på allergikere enn voksne hunder gjør. Det er mange som har fått seg en overraskelse når valpen har kommet i hus, nettopp fordi man har reagert allergisk på valpen selv om man ikke har reagert på voksne hunder. 

Puddel i en eller annen størrelse skal jo være den "ultimate" rasen mht allergi, men det er vel ingen raser som er 100% allergivennlige liksom. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste for en allergiker er vel å gå for en voksen omplasseringshund som man ikke reagerer på etter en prøvetid :)

Broren min er allergisk mot hund, men det går veldig på individ og ikke rase i hans tilfelle. F. eks. noen wheaten terriere går bra, men ikke alle. Min bull terrier reagerer han på, men det finnes også noen normalpelsede hunder han tåler godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har kontakteksem, så er det kanskje ikke pels og støv han reagerer på, men spytt? I så fall vil ikke puddel være et bedre alternativ enn tibetansk terrier. 

Grunnen til at puddelen regnes som allergivennlig er 1 - fordi den ikke røyter, og 2 - fordi den har pels som krever at den børstes og bades ofte, og 3 - den blåses tørr når den har badet. Da vil ikke pels spre seg på samme måte som med en rase som røyter (bare under klipping og børsting, så om du er flink til å rydde opp, vil du ikke ha pels som sprer seg i det hele tatt), og man får ikke den spredningen av pels og flass som man gjør med hunder som røyter. 

Dette gjelder jo ikke om det er ikke er pels og flass han reagerer på, så det kan kanskje være lurt å finne ut av det først :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studie fra 2012 viser at pudler faktisk er en av de rasene som har flest allergener i pelsen og støvet fra pelsen, men nettopp som 2ne sier så røyter de jo ikke og pelsen blir stelt med så mye at for pelsallergikere er de ofte enklere enn andre. Studien viste også at det var større individuelle forskjeller i allergener enn det som var mellom raser.

Konklusjonen er vel at det enkleste er å prøve en voksen omplasseringshund og se om han tåler den. Jeg har også hørt at en del har hatt suksess med PetalCleanse, men det blir sikkert vanskelig gjennomførbart når samboeren din skal bo med hunden hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studie fra 2012 viser at pudler faktisk er en av de rasene som har flest allergener i pelsen og støvet fra pelsen, men nettopp som 2ne sier så røyter de jo ikke og pelsen blir stelt med så mye at for pelsallergikere er de ofte enklere enn andre. Studien viste også at det var større individuelle forskjeller i allergener enn det som var mellom raser.

Konklusjonen er vel at det enkleste er å prøve en voksen omplasseringshund og se om han tåler den. Jeg har også hørt at en del har hatt suksess med PetalCleanse, men det blir sikkert vanskelig gjennomførbart når samboeren din skal bo med hunden hele tiden.

Det er egentlig ikke overraskende, med tanke på at alt setter seg i puddelpels. Men det visste jeg faktisk ikke, og jeg tror ikke så mange andre veit det heller, for da burde jo strengt tatt ikke puddelen blitt fremmet som allergivennlig. 

Jeg veit forøvrig om allergikere som har terv, og som bader de en gang i uka og blåser de tørre, og de reagerer ikke på sine hunder. Logisk det også, fordi man da vasker og blåser ut allergenene fra pelsen. Med ukentlig stell som det får man heller ikke røyting å snakke om. Så kanskje det er stellet som gjør hunder allergivennlige, ikke pelstypen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være stell og så klart røyting hvis man er pelsallergiker eller reagerer på støv. Jeg har venner som er pollenallergikere som har reagert når de kom hjem til meg lenge etter at pollensesongen var over, mest sannsynlig fordi at tolleren tok med seg så mye støv i pelsen.

Allergi er også ofte ikke noen rett fram lidelse - mange reagerer jo mer om de blir stresset eller om de blir utsatt for mye allergener ellers. Jeg reagerer på katt, men kan fint være i hus og overnatte i hus med en eller flere katter så lenge jeg vasker meg på hendene ofte og ikke tar meg i ansiktet. Jeg kan ikke være i bil med katt, da ser jeg ut som en tomat i ansiktet etter fem minutter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...