Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger en input angående atferd


Taz
 Share

Recommended Posts

Sonen! Jeg trenger deres hjelp! Da dere sikkert klarer å se på situasjonen annerledes enn det jeg klarer akkurat nå.
Dette gjelder ikke mine hunder, men en venn sin hund.

Så da starter vi:
Jeg, og 2 andre venner skal på besøk til venn 3. Når vi kommer dit og da går inn til denne vennen, så kommer hunden hans bort for å hilse. Det er en trang gang, så jeg går først.
Jeg hilser på hunden kjapt før jeg går videre, og det er venn 1 sin tur til passere hunden. Han overser hunden og står i ro imens hunden lukter på han. Ting går fint, og han går videre.
Så er det venn 2 sin tur, og han lar hunden lukte på hånden hans og hunden virker avslappet og vanlig i kroppspråket, før han plutselig forandrer atferd og begynner å knurre og bite i låret til venn 2. Han må ha fått tak i hud, for venn 2 ber eier fjerne hunden før han treffer skikkelig.
Eier holder hunden fast og venn 2 går inn i leiligheten.
Når vi da alle er inne i leilighet så slipper eier hunden, og hunden er normal igjen og reagerer ikke på noen av oss. Vi setter oss da ned ved spisebordet, og hunden legger seg ved siden av bordet og sover.

Etter en stund går venn 1 på do, og når han går ut av badet så står hunden der igjen og blokkerer veien tilbake til stuen. Da begynner han med samme atferd igjen og knurrer og napper/biter i låret. Han må da be eier fjerne hunden, og etter venn 2 har satt seg ved bordet så slipper han hunden, og ting er normalt igjen. Hunden veksler mellom å sove under og ved siden av bordet.
Etter nok en stund så går venn 2 på do, og når han kommer ut fra badet ligger fortsatt hunden og slapper av ved bordet. Han går da og setter seg ned, og DA reagerer hunden med å gjøre utfall, knurre og prøve å bite. Eier klarer heldigvis å ta tak i hunden før noe skjer, og holder hunden ved siden av seg til han blir seg selv igjen.
Etterpå veksler hunden igjen på å sove under og ved siden av bordet.
Hunden reagerer overhodet ikke når jeg går på do etter noen timer, og kommer tilbake, men igjen, jeg har kjent hunden siden han var valp.
(Eier fikk beskjed etterpå om at venn 1 og 2 ikke var komfortable med å ha hunden i nærheten hvis de skulle komme på besøk igjen)

Så kommer vi til hendelse nummer 2, noe som skjer når jeg er på besøk der alene. Hele kvelden har jeg kost og klappa på denne hunden som jeg har kjent siden han var valp, og passa ved noen anledninger når han var valp/unghund. Han kjenner meg godt.
Hele kvelden er hendelsesfri helt jeg skal gå hjem. Da skal jeg bare klappe litt på han en siste gang før jeg går (han er fæl til å tigge etter kos), og noe skjer som gjør at han får litt vondt. (han er ikke en hund som står i ro når du koser med han, da han blir så glad).
Han er da lynrask, og før jeg får reagert har jeg tenna i halsen. Og han får tak i hud før jeg får reist meg. Når jeg da har reist meg, så går han opp på 2 bein og fortsetter å prøve å få tak i halsen samtidig som han knurrer.
(Dette er en 50 kg hund, som er 10 kg overvektig). Jeg kjenner jo hunden, og vil ikke at dette skal gjøre at han reagerer negativt på meg ved en senere anledning, så jeg får roet han ned til jeg ser han blir seg selv igjen.
Når jeg går derfra er han normal igjen, og like glad som alltid for å se meg.

Når han viser denne atferden, så er han veldig rolig i måten han gjør det på. Han blir litt stiv i kroppen, han knurrer veldig rolig, men dypt og er veldig rolig og bevisst i måten han biter/napper etter personen.
Han avreagerer veldig seint, og er ikke en hund som lett snapper ut av en situasjon.

Så hva tenker sonen? Hva er deres forklaring på hvorfor og måten han reagerer på?
Jeg har jo mine egne tanker og teorier, men jeg vil gjerne ha noen som ser mer objektivt på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent sagt: mentalt skrulle!

Det er ikke rasjonelt det hunden gjør.. Det finnes ingen god forklaring i mitt hodet på denne atferden annet enn at hunden selv har fått for seg noen glupe ideer og eieren bør vel kanskje skjerme bikkja fra fremmed folk hvis han vil at bikkja skal leve uten å skade folk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som i hans hode,tror han har full kontroll over alle. Og han vil styre situasjonene , og irettesette om noen trår over streken(hans) .

Rottisen mine foreldre hadde drev på slik i unghund perioden sin, bare at hun ikke beit etter nappet da... Hun kunne finne å og stenge gjester inne på do, nektet og slippe folk inn eller ut av ytterdøren "hennes" osv. Dette roet seg med jobbing fra mine foreldre.

Det høres ut som denne hunden har tatt steget videre.... mye videre.. hvorfor får i det hele tatt hunden lov og følge etter folk når de skal på do? Hvorfor fikk den lov og komme ut i gangen i de hele tatt når det er ventet gjester. Og ligge under bordet?

Her er det en eier som har tydeligvis ikke ser hunden og lar den holde på, situasjonene må jo avverges på forhånd, dempes. Og det er virkelig ikke noe og bagatellisere den adferden der! Er Eier selvbevist over alvorligheten i situasjonen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med av teorier, men den hunden bør absolutt ikke få lov å gå løs i leiligheten når det er besøk. Jeg hadde ikke latt den komme inn i gangen for å ta imot besøket på det viset og jeg hadde plassert den i et annet rom så lenge de er der.

Sånn atferd kan lett eskalere og fort bli farlig. Hvordan reagerer den på folk som er betydelig mindre rasjonelle i handlingene sine enn du og dine venner? Folk som blir skikkelig skremt og begynner å hyle eller fekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent sagt: mentalt skrulle!


Det er ikke rasjonelt det hunden gjør.. Det finnes ingen god forklaring i mitt hodet på denne atferden annet enn at hunden selv har fått for seg noen glupe ideer og eieren bør vel kanskje skjerme bikkja fra fremmed folk hvis han vil at bikkja skal leve uten å skade folk..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er egentlig ganske enig her.

Høres ut som i hans hode,tror han har full kontroll over alle. Og han vil styre situasjonene , og irettesette om noen trår over streken(hans) .

Rottisen mine foreldre hadde drev på slik i unghund perioden sin, bare at hun ikke beit etter nappet da... Hun kunne finne å og stenge gjester inne på do, nektet og slippe folk inn eller ut av ytterdøren "hennes" osv. Dette roet seg med jobbing fra mine foreldre.

Det høres ut som denne hunden har tatt steget videre.... mye videre.. hvorfor får i det hele tatt hunden lov og følge etter folk når de skal på do? Hvorfor fikk den lov og komme ut i gangen i de hele tatt når det er ventet gjester. Og ligge under bordet?

Her er det en eier som har tydeligvis ikke ser hunden og lar den holde på, situasjonene må jo avverges på forhånd, dempes. Og det er virkelig ikke noe og bagatellisere den adferden der! Er Eier selvbevist over alvorligheten i situasjonen?

Dette høres egentlig ut til å stemme ganske greit. Problemet er at eier ikke visste om denne atferden før disse 2 hendelsene skjedde.
Eier har nok ikke sosialisert hunden overhodet, og har heller ikke hatt noe særlig besøk før utover nærmeste familie. (bodde på en ganske øde plass før, så han besøkte heller folk enn at folk kom til han)
At eier ikke ser hunden eller klarer å lese situasjonen eller språket til hunden er ganske korrekt. Så hunden kan ha vist tegn på denne atferden ganske lenge, men da i mindre grad så eier ikke har fanget det opp.

Hunden får som sagt ikke lov å ligge under bordet eller i nærheten av bordet lenger når han får besøk av folk som ikke kjenner hunden etter den første hendelsen. Hunden får lov å hilse på besøket ute, så går de inn sammen, og hunden blir plassert på et eget rom. (Da etter forslag for meg, ellers hadde hunden fortsatt fått lov til å ligge ved bordet)
Eier ser nok ikke alvorligheten i situasjonen, men han er jo lei seg for det som skjedde med meg og vil jo vite hvordan han skal håndtere situasjonen og hunden og hvordan han kan trene på dette. Han vil jo ikke ha en hund som kan skade folk.


​Sånn en liten tilleggsinfo: Ingen av mine hunder liker denne hunden overhodet, og vi går derfor ikke tur sammen lenger. Problemet er hundens manglende evne til å lese andre hunders språk, så mine får ikke sagt ifra på en pen måte at de syns han oppfører seg ufint, og selv ikke når de sier ifra med store bokstaver synker det inn hos han. Så da skal de få slippe å være i nærheten av han.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med av teorier, men den hunden bør absolutt ikke få lov å gå løs i leiligheten når det er besøk. Jeg hadde ikke latt den komme inn i gangen for å ta imot besøket på det viset og jeg hadde plassert den i et annet rom så lenge de er der.

Sånn atferd kan lett eskalere og fort bli farlig. Hvordan reagerer den på folk som er betydelig mindre rasjonelle i handlingene sine enn du og dine venner? Folk som blir skikkelig skremt og begynner å hyle eller fekte?

Ser for meg at hvis det var noen mindre rasjonelle folk som havnet i denne situasjonen fort kunne endt med skader. Da hvis det stemmer at hunden prøver å kontrollere folk med munnen, da må ty til sterkere midler for å få kontroll på de hvis de blir hysteriske.

Jeg har jo noen fine bittmerker på halsen etter den hunden (ikke veldig store, det var mer ett trykkbitt, men blåmerker blir det nok, og blodutredelse der tennene traff), og jeg reagerte jo med å reise meg opp (lettere å kontrollere hunden) og roe han ned. Tørr egentlig ikke tenke på hva som kunne skjedd hadde det vært en annen person og de hadde ramlet på gulvet. Hunden gir seg jo ikke selv om personen står helt stille og ikke gjøre noe, han fortsetter jo å knurre og nappe/bite frem til noen snapper han ut av situasjonen.

Han er jo generelt en sosial hund med mennesker, så jeg kan til en viss grad skjønne at eier ikke har registrert at hunden har et vokt/kontrollbehov. Det er jo egentlig ikke så mange hvermannsen hundeiere som kan noe særlig om hundespråk, og som ikke registrerer atferd før det plutselig blir sagt med store bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å si hva hunden egentlig prøver på når man ikke får sett det selv.. En hund som gjør irrasjonelle avgjørelser, er ikke like enkel å tyde bare ved å skrive.. Feks så vet jeg om en hund som når den møtte visse personer så reiste den bust, logret litt og gikk inn og nappet i underarmen.. Dette kan jo fint tolkes på mange slemme måter, men for hunden var dette en måte (som hun selv har fått for seg) å vise glede på. Hun var bare kjempe glad! Nå tror jeg ikke det er noe glede som utløser akkurat denne atferden, og det er en skummel atferd. Men når hundene begynner med irrasjonelle "glupe" ideer selv, så må man nesten se det før man kan si hva som egentlig foregår.. Jeg personlig hadde holdt meg langt unna den hunden :aww: Edit: og så skal det jo igså sies at vanlige hundefolk er fryktelig dårlig til å lese hundene sine, så de vet jo ikke bestandig hva som foregår.. Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme teorier som er nevnt med kontrollbehov og litt skrullete hund. Personlig hadde jeg hatt den i stua om mulig ved besøk, men da i bånd så den ikke får mulighet til å legge seg borti ting den evt skulle føle behov for, men likevell få være i settingen å få trent på det. Så lenge det er mulig uten at hunden utgjør noen fare for besøkende. Sikkert mulig å trene til å bli bedre om han er interessert i det, med lydighet og kontroll på hunden om ikke annet. Er det en unghund så kan det jo være en periode som roer seg litt igjen, selv om en viss grad av kontrollbehov nok alltid vil bo i hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme teorier som er nevnt med kontrollbehov og litt skrullete hund. Personlig hadde jeg hatt den i stua om mulig ved besøk, men da i bånd så den ikke får mulighet til å legge seg borti ting den evt skulle føle behov for, men likevell få være i settingen å få trent på det. Så lenge det er mulig uten at hunden utgjør noen fare for besøkende. Sikkert mulig å trene til å bli bedre om han er interessert i det, med lydighet og kontroll på hunden om ikke annet. Er det en unghund så kan det jo være en periode som roer seg litt igjen, selv om en viss grad av kontrollbehov nok alltid vil bo i hunden.

Jeg tror egentlig ikke de som allerede har blitt utsatt for kontrollbehovet til hunden ville vært noe særlig komfortable med å brukes til å trene hunden med. Noe som jeg da forstår. Den har jo satt et støkk i de.

Men jeg skal selvsagt foreslå det å ha hunden i stuen sammen med annet besøk hvis mulig, så han kan få trent på det.

Hunden er vel rundt 2 1/2 år gammel nå. Hunden er forresten kastrert pga han var ekstremt hormonell.

Det er veldig vanskelig å si hva hunden egentlig prøver på når man ikke får sett det selv.. En hund som gjør irrasjonelle avgjørelser, er ikke like enkel å tyde bare ved å skrive.. Feks så vet jeg om en hund som når den møtte visse personer så reiste den bust, logret litt og gikk inn og nappet i underarmen.. Dette kan jo fint tolkes på mange slemme måter, men for hunden var dette en måte (som hun selv har fått for seg) å vise glede på. Hun var bare kjempe glad! Nå tror jeg ikke det er noe glede som utløser akkurat denne atferden, og det er en skummel atferd. Men når hundene begynner med irrasjonelle "glupe" ideer selv, så må man nesten se det før man kan si hva som egentlig foregår.. Jeg personlig hadde holdt meg langt unna den hunden :aww: Edit: og så skal det jo igså sies at vanlige hundefolk er fryktelig dårlig til å lese hundene sine, så de vet jo ikke bestandig hva som foregår.. Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo selvsagt vanskelig å kunne si noe helt sikkert ut ifra en beskrivelse, man må nesten se det selv. Men det var egentlig for å få input og teorier og ideer. Hva typiske atferder gir utslag på denne måten, hvordan håndtere det etc.

Jeg har også en hund som fint kan bjeffe folk i ansiktet (ikke bokstavelig talt, han står jo på bakken. :P ) når han blir glad for å se de. Noe som enkelte kan tyde som aggresjon av usikre folk. Derfor prøver jeg å trene han av med det, og lar han ikke holde på hvis han først begynner. Men han er jo bare glad.

Men jeg vil ikke på noen måte sagt at atferden til hunden til vennen min var noe annet enn aggresjon, og kontroll. Han er ganske tydelig i språket.

Og ja, er enig at ikke alle vanlige hundeeiere heller er så flinke på å lese egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke de som allerede har blitt utsatt for kontrollbehovet til hunden ville vært noe særlig komfortable med å brukes til å trene hunden med. Noe som jeg da forstår. Den har jo satt et støkk i de.

Men jeg skal selvsagt foreslå det å ha hunden i stuen sammen med annet besøk hvis mulig, så han kan få trent på det. 

Hunden er vel rundt 2 1/2 år gammel nå. Hunden er forresten kastrert pga han var ekstremt hormonell. 

 

Det er jo selvsagt vanskelig å kunne si noe helt sikkert ut ifra en beskrivelse, man må nesten se det selv. Men det var egentlig for å få input og teorier og ideer. Hva typiske atferder gir utslag på denne måten, hvordan håndtere det etc.

Jeg har også en hund som fint kan bjeffe folk i ansiktet (ikke bokstavelig talt, han står jo på bakken. :P ) når han blir glad for å se de. Noe som enkelte kan tyde som aggresjon av usikre folk. Derfor prøver jeg å trene han av med det, og lar han ikke holde på hvis han først begynner. Men han er jo bare glad. 

Men jeg vil ikke på noen måte sagt at atferden til hunden til vennen min var noe annet enn aggresjon, og kontroll. Han er ganske tydelig i språket.

Og ja, er enig at ikke alle vanlige hundeeiere heller er så flinke på å lese egen hund.

Det høres egentlig ut som han er vaktmester i sitt eget hodet.. Sånn enkelt sagt.. Men jeg mener at han er skrullete og gått over en tydelig strek når han har vært inne og brukt tenner.. Det skal egentlig mye til før en hund er inne fysisk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke de som allerede har blitt utsatt for kontrollbehovet til hunden ville vært noe særlig komfortable med å brukes til å trene hunden med. Noe som jeg da forstår. Den har jo satt et støkk i de.

Men jeg skal selvsagt foreslå det å ha hunden i stuen sammen med annet besøk hvis mulig, så han kan få trent på det.

Hunden er vel rundt 2 1/2 år gammel nå. Hunden er forresten kastrert pga han var ekstremt hormonell.

Trening av slikt går jo ikke på å utsette folk for ubehagelige opplevelser, men skjerming, kontroll og lydighet over hunden. Og før den kontrollen er på plass så bruker man jo bånd eller andre ting for å sørge for at hunden ikke får gjøre feil selv om den ikke hører. :) Men uansett hund og situasjon så må man jo tilpasse og ta hensyn der det trengs. Noen er kanskje ikke komfortable med å ha hunden i rommet en gang og da må man kanskje tilpasse seg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne siden jeg har vært gjennom noe liknende nylig så tenker jeg at det kan være verdt å spørre seg om den er sosial, eller egentlig er redd og dermed får et kontrollbehov.

Jeg satt jo der med noe jeg trodde var en oversosial hund, det viste seg å være temmelig langt fra sannheten. Det ga meg en skikkelig oppvekker i forhold til forståelse for atferd som jeg trodde jeg kunne tålelig greit (så feil kan man ta..).

Sånn på papiret hørtes atferden veldig lik ut nemlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne siden jeg har vært gjennom noe liknende nylig så tenker jeg at det kan være verdt å spørre seg om den er sosial, eller egentlig er redd og dermed får et kontrollbehov.

Jeg satt jo der med noe jeg trodde var en oversosial hund, det viste seg å være temmelig langt fra sannheten. Det ga meg en skikkelig oppvekker i forhold til forståelse for atferd som jeg trodde jeg kunne tålelig greit (så feil kan man ta..).

Sånn på papiret hørtes atferden veldig lik ut nemlig.

Akkurat det samme slo meg da jeg leste det TS skrev. Dette høres ikke ut som en "skrullete", "irrasjonell", "kontrollfreak" av en hund, men en redd og usikker hund. Jeg har også hatt en sånn hund, og der var det helt tydelig at det "bygget seg opp" hvis det skjedde/hadde skjedd mye rundt han. Det fikk han til å virke ganske uforutsigbar, men egentlig handlet det nok om at det toppet seg for ham.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode forklaringer på det her, men fy fader for en ekkel hund og spesielt med den størrelsen.. Har eier lyst til å ha den rundt folk (hva med ute, alltid i bånd?) når den napper folk i halsen? :blink:

Ja, jeg har hatt selv og vært borti en del drittbikkjer og nervevrak, men aldri har jeg vært borti en som går etter halsen etter den "forståelige" refleksen og nappe etter det som gjør vondt.

Eller aktivt går inn i en situasjon for å kontrollere og nappe etter folk som den mener gjør feil.

Trening av slikt går jo ikke på å utsette folk for ubehagelige opplevelser, men skjerming, kontroll og lydighet over hunden. Og før den kontrollen er på plass så bruker man jo bånd eller andre ting for å sørge for at hunden ikke får gjøre feil selv om den ikke hører. :) Men uansett hund og situasjon så må man jo tilpasse og ta hensyn der det trengs. Noen er kanskje ikke komfortable med å ha hunden i rommet en gang og da må man kanskje tilpasse seg det også.

Nei nei, selvsagt ikke, men det krever at man putter folk som nå er redd og skeptisk til denne hunden i samme rommet. Og det er ofte mer enn nok til å gjøre folk ukomfortable. Spesielt han ene vennen min ble jo ikke bare nappet i låret et par ganger, han fikk også oppleve enn hund som plutselig gjorde et stort utfall mot han, med tenna på tørk og glefsa etter han.

At de ikke har lyst til å bidra til å gjøre denne hunden bedre i sånne situasjoner har jeg full forståelse for.

I tillegg har ikke eier kontroll nok på hunden, eller flink nok til å bruke bånd eller observant nok til at jeg vil utsette mine egne venner for dette.

Da får han bruke frivillig personer som ikke har opplevd dette før, og kan være i samme rom uten at det gjør dem ukomfortable. :)

Sånne siden jeg har vært gjennom noe liknende nylig så tenker jeg at det kan være verdt å spørre seg om den er sosial, eller egentlig er redd og dermed får et kontrollbehov.

Jeg satt jo der med noe jeg trodde var en oversosial hund, det viste seg å være temmelig langt fra sannheten. Det ga meg en skikkelig oppvekker i forhold til forståelse for atferd som jeg trodde jeg kunne tålelig greit (så feil kan man ta..).

Sånn på papiret hørtes atferden veldig lik ut nemlig.

Denne hunden ER sosial, sånn uten å være redd. Den finner ut at det er folk han ikke liker (eller det er vel heller noe denne personen gjør han ikke liker, foreks å gå på badet), så går han AKTIVT inn i den situasjonen for å kontrollere de. Han leker sjef i eget hus.

Dette er veldig forskjellig fra den typiske atferden jeg har sett fra hunder som er redde.

Jeg har hatt nervevrak selv, og hunder som er redde utsetter seg selv sjeldent for en situasjon de er redd. Eller de går inn med skremsel for å få tingen/personen de er redd vekk.

De har også et annet type kroppspråk enn denne hunden. Det er sjeldent noe rolig og behersket med en redd hund.

Denne hunden er skremmende rolig i måten han gjør dette på. Han er på ingen måter oversosial.

Altså jeg forstår sammenligningen, og resultatet blir jo det samme, en hund man ikke lenger stoler på.

Men hvis man behandler denne hunden som en redd hund, og det viser seg å være vaktmesteratferd/kontrollatferd uten noe usikkerhet, så kan man vel strengt tatt gjøre vondt verre? For hvor man prøver å gjøre ting positivt og tilrettelagt for en usikker og redd hund, så må man vel gå mer inn å kontrollere enn kontrollerende hund med aggressive tendenser?

Altså forskjellig trening på "samme" atferd.

Så da er vel skjerming lettere, da gjør man ihvertfall ikke feil. :P

Jeg har også nettopp møtt Tetris, og sett selv denne atferden hans. Og man ser tydelig at hunden er redd og usikker når han holder på. Men han var også veldig sosial og glad for å hilse på meg. (Det var ikke meg han reagerte på)

Men altså, jeg kan jo ta feil og denne hunden kan jo være usikker. Jeg har ikke sett eller erfart alle typer for redsel/usikkerhet og nervevrak hos hunder. Det er bare noe jeg har mye mer erfaring med enn denne vaktmesteroppførselen. Så da siden denne hunden ikke passer inn i den boksen i mitt hode, så er det mer at jeg syns sannsynligheten for det er mye mindre enn alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme slo meg da jeg leste det TS skrev. Dette høres ikke ut som en "skrullete", "irrasjonell", "kontrollfreak" av en hund, men en redd og usikker hund. Jeg har også hatt en sånn hund, og der var det helt tydelig at det "bygget seg opp" hvis det skjedde/hadde skjedd mye rundt han. Det fikk han til å virke ganske uforutsigbar, men egentlig handlet det nok om at det toppet seg for ham.

Men hvor er da logikken i at hunden sover ved siden av/under bordet, helt til en person rolig går inn på badet, og da tusler hunden etter og sperrer veien når han skal ut igjen? Sover en redd hund?

Mine venner er veldig rolige, og det var ikke noe bråk eller at hunden gjorde annet enn å sove ved bordet. Han viste alle tegn på å være en tilfreds hund der han lå på rygg med bena i været og snorket.

Så i mitt hode, så hvis han er en usikker/redd hund, så er han enda mer skrullete i hodet enn først antatt. For INGEN av mine tidligere nervevrak hadde reagert med overload i en rolig situasjon, hvor hunden overhodet ikke blir presset eller utsatt for mye inntrykk.

Edit: En gang beit den ene nervevrak hunden min en venn av meg når han lå under bordet. Men denne hunden ga tydelig beskjed at han ikke likte at intimsonen hans hadde blitt brutt, og brukte språk før han tydde til tenner.

Jeg ba vennen min fjerne seg, så jeg kunne få hunden ut derfra, men den vennen som ikke lenger er en venn gjorde det motsatte. Han putta hendene i ansiktet på bikkja og ba han skjerpe seg, som et tegn på at han ikke var redd hunden. :rolleyes: Dette resulterte i et kjapt bitt, uten brutt hud, eller noen vondter.

(Dette var jo en veldig dårlig erfaring for denne hunden å ha med seg videre, så vennen ble fortalt at det var ikke veldig akseptabelt)

Men selv ikke denne mentalt herpa hunden gikk videre etter den opprinnelige beskjeden om at dette var helt utenfor hans komfortsone, eller oppsøkte situasjoner han var ukomfortabel i. Han hadde også et mye mer nervøst kroppspråk, og det var ikke noe rolig i måten han gjorde ting på.

Denne hunden ble avlivet i ung alder.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres i grunn ut som Marvel (boerboel) når han bare fikk det for seg at han skulle "bestemme". Trengte ikke å være noe provoserende som skjedde, jeg kunne sitte i samme stilling på sofaen og han gikk fra veldig søt og over til beast mode. Syns det høres skummelt ut at en sånn hund er hos en eier som hverken er flink til å lese den eller kontrollere den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat det samme slo meg da jeg leste det TS skrev. Dette høres ikke ut som en "skrullete", "irrasjonell", "kontrollfreak" av en hund, men en redd og usikker hund. Jeg har også hatt en sånn hund, og der var det helt tydelig at det "bygget seg opp" hvis det skjedde/hadde skjedd mye rundt han. Det fikk han til å virke ganske uforutsigbar, men egentlig handlet det nok om at det toppet seg for ham.

Hvis hunden skulle være redd og usikker, er dette ikke rasjonell atferd.. Uansett hvor man vrir og vender på det, så er ikke uprovoserte "angrep" rasjonelt.

Og når hunden flere ganger veldig å ta den irrasjonelle løsningen, så er den skrullete..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har denne hunden vært mot eier da? Har den prøvd og kontrollere han også? Nå skal jeg ikke helt sammenligne hunder her, men den rottis tispa som nevnt tidligere. Når hun var rundt 1.5 år så opplevde jeg en gang at hun kastet seg på ryggen min når vi var ute på ski.. jeg falt og hun la seg over meg og trykket meg ned mens hun knurret. Hun tok også tak i min bror i beina når jeg tenker etter. . Det var ikke napping,mer sånn holder beinet fast med i kjevene. Uten og bite hardt så han fikk vondt. Mer slik en tispe kan korrigere en valp på. Hun var veldig alvorlig i disse tilfellene,så føltes ikke ut som lek. Hun kunne knurret så gulvet ristet om hun var misfornøyd med noe. Hun ble en super hund etterhvert og langt fra noe usikker hund. Og heller ikke aggressiv eller farlig.. men mange mente i den verste unghund tiden hennes at hun var ustabil og skummel. Og muligens hun hadde blitt det hvis det fikk lov til og utvikle seg i den retningen . Men noen hunder er bare ikke helt skrudd sammen på en måte vi forventer. Og jeg tror ikke det alltid er pga usikkerhet en hund kan oppføre seg slik. Noen hunder kan være bare være dritt bikkjer helt av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har denne hunden vært mot eier da? Har den prøvd og kontrollere han også? Nå skal jeg ikke helt sammenligne hunder her, men den rottis tispa som nevnt tidligere. Når hun var rundt 1.5 år så opplevde jeg en gang at hun kastet seg på ryggen min når vi var ute på ski.. jeg falt og hun la seg over meg og trykket meg ned mens hun knurret. Hun tok også tak i min bror i beina når jeg tenker etter. . Det var ikke napping,mer sånn holder beinet fast med i kjevene. Uten og bite hardt så han fikk vondt. Mer slik en tispe kan korrigere en valp på. Hun kunne knurret så gulvet ristet om hun var misfornøyd med noe. Hun ble en super hund etterhvert og langt fra noe usikker hund. Og heller ikke aggressiv eller farlig.. men mange mente i den verste unghund tiden hennes at hun var ustabil og skummel. Og muligens hun hadde blitt det hvis det fikk lov til og utvikle seg i den retningen . Men noen hunder er bare ikke helt skrudd sammen på en måte vi forventer. Og jeg tror ikke det alltid er pga usikkerhet en hund kan oppføre seg slik. Noen hunder kan være bare være dritt bikkjer helt av seg selv...

Eier er en ganske stor og høy person som har null problemer med å fysisk håndtere hunden, og har vært ganske røff i måten han har håndtert han på, men har vel strengt tatt aldri korrigert hunden på noen måter. (selv ikke med "nei")

Så jeg tror ikke (uten å vite sikkert) at hunden har på noen måter utvist lignende atferd mot eier, men det virker på meg som om hunden liker å ha kontroll på eier, og at hundeholdet har bestått av fri oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier er en ganske stor og høy person som har null problemer med å fysisk håndtere hunden, og har vært ganske røff i måten han har håndtert han på, men har vel strengt tatt aldri korrigert hunden på noen måter. (selv ikke med "nei")

Så jeg tror ikke (uten å vite sikkert) at hunden har på noen måter utvist lignende atferd mot eier, men det virker på meg som om hunden liker å ha kontroll på eier, og at hundeholdet har bestått av fri oppdragelse.

Og der har man vel forklaringen på hvorfor ting har kommet dit de har gjort..

En dårlig mentalt hund og fri oppdragelse funker sjeldent..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: En gang beit den ene nervevrak hunden min en venn av meg når han lå under bordet. Men denne hunden ga tydelig beskjed at han ikke likte at intimsonen hans hadde blitt brutt, og brukte språk før han tydde til tenner.

Jeg ba vennen min fjerne seg, så jeg kunne få hunden ut derfra, men den vennen som ikke lenger er en venn gjorde det motsatte. Han putta hendene i ansiktet på bikkja og ba han skjerpe seg, som et tegn på at han ikke var redd hunden. :rolleyes: Dette resulterte i et kjapt bitt, uten brutt hud, eller noen vondter.

(Dette var jo en veldig dårlig erfaring for denne hunden å ha med seg videre, så vennen ble fortalt at det var ikke veldig akseptabelt)

Men selv ikke denne mentalt herpa hunden gikk videre etter den opprinnelige beskjeden om at dette var helt utenfor hans komfortsone, eller oppsøkte situasjoner han var ukomfortabel i. Han hadde også et mye mer nervøst kroppspråk, og det var ikke noe rolig i måten han gjorde ting på.

Denne hunden ble avlivet i ung alder.

Raseforskjell, blant annet?

Du har ikke sagt noe om rase, men allerede før du nevnte størrelse så tenkte jeg vokterhund ute av kontroll, som har fått lov til å bestemme i huset. Jeg tenker ikke usikkerhet heller. Og kan gå riktig galt om eier ikke innfører regler og grenser for oppførsel ovenfor besøkende.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dustehund som har fått fri oppdragelse. Hadde vært interessant å sett hvordan adferden hadde forandret seg om den hadde begynt å få klare grenser og en konsekvent eier som er god på å lese hund.

Fri oppdragelse for alle penga.

Hunden er ganske tjukk i huet (altså ting synker ikke inn hos han), men ettersom ting allerede har eskalert så tror jeg ikke en forbedring av oppdragelsen ville hatt noe å si, i form av at den blir normal mentalt igjen, utover at man kan forhindre skader i fremtiden.

Jeg tror det blir litt sånn som de som har en mentalt dårlig hund, man går inn for å skjerme omverden fra denne hunden. Og man gjør sitt beste i å lese hundens språk til enhver tid, ikke putte den i situasjoner som gjør vondt verre, ikke sette den i situasjoner hvor den kan skade folk eller andre hunder etc.

Men man vet hele tiden, at en feil fra eier, så kan noe skje. Og det tror jeg fint kan skje med denne hunden også.

Mye av problemet med denne hunden er at den viser ikke synlig språk før den reagerer. Den gir ikke advarsler som hunder eller mennesker kan se. (Jepp, den har prøvd å angripe collien min, som er veldig obs på språk og som har et veldig tydelig språk selv). Så hadde denne hunden vist advarsel på forhånd, så hadde aldri Koios vært i nærheten av denne hunden overhodet.

Heldigvis er Koios en del kjappere og har en bedre reaksjonsevne enn denne hunden, så han kom seg unna, og eier stod heldigvis rett i nærheten og fikk huka tak i han. Men det tok hunden 10-15 minutter før han slutta å glefse i lufta etter Koios.

Når han hadde snappet seg ut av denne tilstanden, så hadde han glemt hele greia.

Han bruker ikke knurring, før den står å biter deg i låret.

Så jeg ville nok ikke kun sagt dustehund med fri oppdragelse, men heller mentalt dårlig hund med fri oppdragelse.

Nå kan man jo diskutere at hunden viste tydelig språk den gangen han sperra veien for ene kompisen min, noe som jo er sant. Men denne hunden gjør akkurat det samme når han vil ha kos. Han knurra ikke, ikke før han begynte nappe han i låret.

Så denne hunden burde nok hatt en eier med peiling fra han var valp, for å forhindre at atferden eskalerte. Ha klare regler og være konsekvent fra begynnelsen av.

Det bor jo ikke mindre i hunden for det, men den ville nok aldri fått eskalert til det steget hvor han fant ut det var OK å bite etter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...