Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter på pledd


Heffalomp
 Share

Recommended Posts

Hunden vår på 8 mnd har aldri klart å holde seg unna pleddet jeg bruker når jeg fryser. Vi endte opp med å gjemme det, men nå i kveld sitter jeg her med influensa, og skulle så gjerne pakka meg inn litt? Meeen, hunden går til angrep på pleddet innen 10 sekunder. Hvorfor gjør han dette, og hva skal jeg gjøre? Jeg fryser!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triksene vi bruker på alt annet som ikke er "hans" funker ikke på pleddet ? Timeout hjelper ikke. Så snart han slipper fri igjen, går han for pleddet... Å her er hans tålmodighet større enn min. Etter 30 minutter med 4-5 timeout, gir jeg meg og gjemmer pleddet. Da roer han seg såklart. Men jeg fryser fremdeles....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triksene vi bruker på alt annet som ikke er "hans" funker ikke på pleddet ? Timeout hjelper ikke. Så snart han slipper fri igjen, går han for pleddet... Å her er hans tålmodighet større enn min. Etter 30 minutter med 4-5 timeout, gir jeg meg og gjemmer pleddet. Da roer han seg såklart. Men jeg fryser fremdeles....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare bundet han fast i en stol eller noe inne. Det gjorde jeg med min og det funka gull

Stol??????????? Flaks du da, ja jeg vet det fines hunder som kan stå fast i en sytråd og ikke gå noen veg. Min hadde ikke det funket. Ikke bord eller sofa heller, men bærebjelke i huset hadde fungert. Er like lite glad i å binde fast som å bruke bur. Men noen ganger så må mann, samtidig ville jeg gått på kurs for å få inn dressuren.

I dette tilfellet tror jeg absolutt du hadde kommet noen veg med å ta et kurs og spesielt spørre etter hjelp med å løse problemet med en kommando som inneholder stopp med det du gjør noe alle NEI. For hunden respekterer ikke det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål, men; er det bare ett spesielt pledd han klikker på, eller er det alle pledd? Har du testa det?

Jeg er litt lat på sånne ting, så om det bare er ett pledd bikkja vil drepe, så bruker jeg ikke det pleddet på noen måneder (men noen andre).

Når man senere tar fram pleddet de brukte å bli kokko over, så kan det være de har glemt det fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske lat, så om jeg hadde hatt et lignende scenario i hus, så hadde jeg lagt bikkja på plassen sin etter første "teppeangrep", og brølt ganske høyt om den spratt ut for å ta teppet på nytt igjen etter et par rolig demonstrasjoner om hvordan det er forventa at en skal oppføre seg innendørs. Om ikke det hadde funka, hadde jeg bundet den fast. :P Bikkja bestemmer ikke hvilket teppe jeg bruker, altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier NEI og mener det. Og med andre ting hører han etter den kommandoen. Og det er kun med akkurat dette pleddet. Snill gutt som hører etter ellers. PS: Stolen er fra 1800-tallet og laget av massivt tre. Ergo, den er drittung ?

Og pleddet har vært gjemt i 2 mnd, så han glemmer nok ikke at dette pleddet skal drepes. Tom jukkes på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol??????????? Flaks du da, ja jeg vet det fines hunder som kan stå fast i en sytråd og ikke gå noen veg. Min hadde ikke det funket. Ikke bord eller sofa heller, men bærebjelke i huset hadde fungert. Er like lite glad i å binde fast som å bruke bur. Men noen ganger så må mann, samtidig ville jeg gått på kurs for å få inn dressuren.

I dette tilfellet tror jeg absolutt du hadde kommet noen veg med å ta et kurs og spesielt spørre etter hjelp med å løse problemet med en kommando som inneholder stopp med det du gjør noe alle NEI. For hunden respekterer ikke det nå.

Min har vendt hele huset over ende, men jeg har en tung skinnstol som funket gull. Hadde det vært en vanlig kjøkkenstol så hadde den ikke holdt, nei. Er lov å bruke litt skjønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har vendt hele huset over ende, men jeg har en tung skinnstol som funket gull. Hadde det vært en vanlig kjøkkenstol så hadde den ikke holdt, nei. Er lov å bruke litt skjønn.

Dessverre ikke alle som gjør det. Og en tung stol hadde heller ikke vært hindring med det har. HA hiver seg på i bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke alle som gjør det. Og en tung stol hadde heller ikke vært hindring med det har. HA hiver seg på i bandet.

Men hallo, dette er en 8 mnd gammel gårdshund. :D Det får være grenser til overdramatisering.

TS: Å si nei funker åpenbart ikke, og jeg skjønner at det ikke er noe hyggelig å være streng, men hvor hyggelig trur du det er for valpen å bli så oppjazza at han biter og jukker? Du er nødt til å vise han en alternativ handling, stoppe han i å holde på sånn. Tren på at han skal bli i senga si. Slutt å dille.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tvangsroe ham ved å holde ham fast da? Eventuelt gi et super godt tyggeben.

Jeg hadde sakt rimelig tydelig ifra om at teppet er mitt og det kan du bare drite i. Men jeg vet hvordan det er å ha pøbel i tenåringsmodus, noen ting må man bare skjerme til de har landa igjen i 2-3års alderen. Om du ikke når igjennom med andre alternativer så ville jeg rett og slett bundet ham, trenger ikke ha kort bånd, men kort nok til at han ikke stresser over pleddet fordi det er rett utenfor rekkevidde f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som bikkja rett og slett blir stresset av teppet av en eller annen grunn.

Jacken min hadde det samme på en bamse når han var unghund. Han hadde nemlig lekt litt for mye med den som valp eller noe.

Noen hunder girer seg bare mer opp om man kjefter eller tar de når de allerede er gira . Det høres ut som du har en sånn.

Og nei, da er det ikke bare å " gi tydelig beskjed". Det gjør det bare verre.

Jeg hadde vært mest mulig rolig rundt hele situasjonen, sagt nei og bindt han fast.

Da slipper det å ekskalere og han slipper å ha et valg.

Enkelt og greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha ting på det rene her: Jeg diller ikke med han. Jeg har prøvd: Si NEI, Holde han unna fysisk, timeout til en stol, distrahere med yndlingsgodis/yndlingsleke, invitere til annen aktivitet(lek/rottening) og lagt han ned på siden (ikke på den stygge måten som noen bruker) Han roer seg alltid når jeg gjør disse tingene..helt til jeg slipper, avslutter lek eller avslutter timeout. Da er det rett på pleddet igjen. Samma greia igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha ting på det rene her: Jeg diller ikke med han. Jeg har prøvd: Si NEI, Holde han unna fysisk, timeout til en stol, distrahere med yndlingsgodis/yndlingsleke, invitere til annen aktivitet(lek/rottening) og lagt han ned på siden (ikke på den stygge måten som noen bruker) Han roer seg alltid når jeg gjør disse tingene..helt til jeg slipper, avslutter lek eller avslutter timeout. Da er det rett på pleddet igjen. Samma greia igjen og igjen...

Har du bindt han lenge nok?

Jeg hadde bare latt han være bindt en god stund jeg. Til han sovnet.

Det virker ikke på meg som han er direkte ulydig utfra hva du skriver. Bare stresset. Og da kan det hende han trenger hjelp til å finne roen.

Jeg har hatt et par hunder som har måttet tvangsroes når de har vært valper og unghunder selv, og det hjelper fint lite å slippe de etter noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man konsekvent nok, så vil læring alltid fungere, men da må det brukes den tiden som trengs. Noen hunder "prøver lykken" lenger enn andre, men ingen vil gidde å prøve, uten å lykkes, i det uendelige.

Om man nå velger å binde hunden, så gjør det hver gang, - og med en gang den prøver seg på teppet. La den være der til den er helt rolig, gå rolig bort og løsne den uten å si noe, og sett deg under teppet. Om den begynner igjen, ta med deg hunden bort og bind den igjen, helt rolig og uten å si noe. Gjenta dette til den ikke begynner på igjen, og først da kan du tilby en eller annen aktivitet eller belønning.

Det krever tålmodighet, men jeg lover at det fungerer selv på den mest utholdende hund. Om du faller for fristelsen å slurve, så har du gitt den nytt håp i å lykkes, og mye av jobben er forgjeves.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder kan faktisk bli bundet med sytråd? Ment til de som pratet om det.

Men jeg tror jeg hadde holdt på med "timeout". Sett han på badet, vent noen minutter, så repeter helt til han ikke gidder mer. Veldig viktig at du ikke lar han holde på i det hele tatt. Bare han løper bort til pleddet/er på vei bevisst mot, så er det rett på badet.

For all del ikke start med å først ta en time out, så si "nei" (for da får han holdt på, siden han ikke hører på den kommandoen i den tilstanden).

Om du har holdt på med det i 30 min, med ca. 10 time out (personlig hadde jeg ikke kommet til 5 timeout, for da fungerer den ikke sånn den skal), og det ikke fungerer, så hadde jeg faktisk bundet han fast til han sov. Og hadde han da gira seg opp når du bandt han opp - rett i timeout.

En timeout trenger ikke å være på mer enn 1-2 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...