Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hjemme etter verdens beste middag hos Sara og Stig. Jeg fikk streng beskjed om å ikke ha med bil, og det var lurt for den vinen var god. Sara hvis du leser dette: Send meg navnet på den vinen! Nå skal jeg bare strikke bittelitt før vi går en kveldsrunde, og så senga. Trøtt.

jeg syntes der var vel tidlig å legge seg 18.47, og tenkte at den vinen måtte jammen ha vørt veldig god! Også så jeg at innlegget ble skrevet og postet for 22 timer siden :lol:

• Like 1
  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Hadde en herlig tur med hundene i dag. Venninnen min brukte sykkelen min, og jeg brukte kickbiken med Buddy som trakk foran. Nemi byttet på å trekke litt med Buddy, løpe ved siden av sykkel eller løpe løs. Hver gang Buddy trakk på sitt beste så stoppet vi og lot hundene få herje i skogen som belønning. Han synes det er kjedelig å trekke for lenge av gangen, så viktig å stoppe mens leken er god. Var vel borte rundt to timer, og ikke en sjel å se på turstiene utenom oss selv. :D

Har en liten drøm om å en gang eie en hund som jeg kan bruke til trekk med sykkel, ski osv. I så fall ville korthåret vorsteh fra trekklinjer vært på førsteplass over drømmehunden. Det blir nok med drømmen, men hadde vært artig. :ahappy:

Skrevet

Takket være suveren service på Löplabbet har jeg nå nye sko, uten at det kostet meg noe mer :ahappy: Men det blir ingen flere turer på jentene i dag av den grunn altså, det gnagsåret gjør vondt :P 

Skrevet

Har jeg fått unna litt husarbeid, jogget en liten runde med hundene, samt nesten laget ferdig middagsmeny for de neste 3 ukene. Ikke verst etter nattevakt :ahappy:

*klappe seg selv på skulderen* 

• Like 3
Skrevet

Hjemme etter verdens beste middag hos Sara og Stig. Jeg fikk streng beskjed om å ikke ha med bil, og det var lurt for den vinen var god. Sara hvis du leser dette: Send meg navnet på den vinen! Nå skal jeg bare strikke bittelitt før vi går en kveldsrunde, og så senga. Trøtt.

:D God middag ja!? Vinen heter Valpolicella Ripasso fra Allegrino (2013). Knallgod, men jeg er bittelitt usikker på om den er å få tak i på Vinmonopolet. Men det er masse annen Valpolicella Ripasso der da :ahappy:

Sambo jobber sent, og jeg har gått tur i Saksvikfjæra med bisse én og bisse to.

• Like 1
Skrevet

Fytti at det er mulig å være så gjennomført sliten. :( legge lillemor og så dø litt på sofaen før dyr skal ha sitt. Har intenst ønske om å skifte på senga og, men tror kanskje det må vente til i morgen.  

Skrevet

2ne har alltid rett. Så nå at det er skrevet ned til onsdag :p

Selvsagt har jeg det :aww::P  

Skrevet

Jeg føler meg så heldig som har så gode venner - ny venninne kom til meg i dag og hjalp meg masse. Vi har fått kastet masse søppel fra kjelleren, og vi fikk malt et strøk til på fire vegger (ikke digre vegger, men vegger). Om jeg orker, skal jeg frese over et strøk til på den ene veggen om 70 minutter, så har alle de veggene fått to strøk.

Jeg har tro på at jeg kan bli ferdig til oppsatt fotografering, at den ikke må utsettes. Elektriker var innom for å gi prisanbud på det som skal gjøres på kjøkkenet, og de hadde tid både fredag og mandag.

Akkurat nå føler jeg at livet smiler til meg. Apropos det, så har jeg skrekkelig lyst på smil-sjokoladen...

• Like 12
Skrevet

Jeg føler meg så heldig som har så gode venner - ny venninne kom til meg i dag og hjalp meg masse. Vi har fått kastet masse søppel fra kjelleren, og vi fikk malt et strøk til på fire vegger (ikke digre vegger, men vegger). Om jeg orker, skal jeg frese over et strøk til på den ene veggen om 70 minutter, så har alle de veggene fått to strøk.

Jeg har tro på at jeg kan bli ferdig til oppsatt fotografering, at den ikke må utsettes. Elektriker var innom for å gi prisanbud på det som skal gjøres på kjøkkenet, og de hadde tid både fredag og mandag.

Akkurat nå føler jeg at livet smiler til meg. Apropos det, så har jeg skrekkelig lyst på smil-sjokoladen...

Så flink du er! :ahappy: 

Skrevet

:lol: Her i huset serveres det hjemmelaget blomkålsuppe og varme rundstykker i dag. Blomkålen fant jeg i snåle-grønnsaker-disken så dette ble billig middag!

Nammmm :D

og jeg er så overtrøtt at jeg klarer ikke stopp le. :lol: 

:whistle:  :lol: 

Det er nok ikke den eneste meningen de to deler...  :P

Kan jo nevne at han har en flaske med TTX (neurotoxin som gjør at musklene ikke kan generere action potential) stående i skapet sitt også. Også synes han det er veldig synd at vi ikke får lov til å utføre fatale eksperimenter på levende dyr. Type, flå en levende frosk og dyppe den i strykinin.

Han er en av de flinkeste professorene vi har, men han henger litt langt etter på noen ting :P 

Han hadde vel glidd rett inn i staben hos den bartemannen ja... grøss for en fyr *ler og rister litt på hodet*. 

Har vi vært på deilig tur i skogen, og jeg innså at det sikkert er lurt å ta med hodelykt neste gang... Det ble litt mørkt på slutten kan man si.... 

Skrevet

Det er nok ikke den eneste meningen de to deler...  :P

Kan jo nevne at han har en flaske med TTX (neurotoxin som gjør at musklene ikke kan generere action potential) stående i skapet sitt også. Også synes han det er veldig synd at vi ikke får lov til å utføre fatale eksperimenter på levende dyr. Type, flå en levende frosk og dyppe den i strykinin.

Han er en av de flinkeste professorene vi har, men han henger litt langt etter på noen ting :P 

Fytti, han høres rett og slett skummel ut :o 

Skrevet

Har passet en kollegas hund (eller er vel egentlig datterens hund) idag. Pigg har iherdig forsøkt å få henne til å leke og hun har generelt ment at han har vært dryg og dum... 

Måtte skille de for han tok ikke signalene så godt. Nå ligger han å snorker i buret sitt og hun og snorker i sofaen - sløv gjeng ikveld :P 

Skrevet

Er såå glad for at Nitro sin sene begynner å bli bra. Han har vært i kort bånd i 2 mnd og nå har jeg gått over til flexi. Han virker veldig fin og ivrig i flexien, så etter hvert skal jeg slippe han litt fritt. Så håper jeg at han blir friskmeldt og ikke får tilbakefall.

• Like 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke så voldsomt imponert over dyre-kunnskapen i 71 gr Nord. "Man melker da ikke høner? Eller gjør man det?" og denne "sauen melker man jo ikke, okse da?" Eh, og du har master i ett fag og bachlor i ett annet. Hvordan fikk du det? Eller det slik folk egentlig ikke vet, og det er jeg som rar som vet at høner legger egg, sauer blir melket og okser så defintivt ikke gir melk. 

Endret av Margrete
  • Like 4
Skrevet

Flere som ikke kommer inn på FB?

Jepp, fb klikka hos meg nå...

i følge toppsakene til dagbladet og vg er facebook nede :p

• Like 2
Skrevet

Jeg har spist litt potetgull, drukket 0,5 l hjemmelaget blåbærsaft og kastet opp de to knekkebrødene jeg hadde til frokost. Jeg har ikke tid til dette tullet!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Skrevet

Jeg er ikke så voldsomt imponert over dyre-kunnskapen i 71 gr Nord. "Man melker da ikke høner? Eller gjør man det?" og denne "sauen melker man jo ikke, okse da?" Eh, og du har master i ett fag og bachlor i ett annet. Hvordan fikk du det? Eller det slik folk egentlig ikke vet, og det er jeg som rar som vet at høner legger egg, sauer blir melket og okser så defintivt ikke gir melk. 

Du vet, oksemelk.... :ermm:

• Like 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...