Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase kunne passet meg?


SofieAuroraS
 Share

Recommended Posts

Hvorfor må det være kort hår? Har inntrykk av at de gjerne røyter verre enn langhårete raser, gjennom hele året og med små enkelthår som setter seg fast i klærne. Langhårete hunder har gjerne to røyteperioder hvor det kommer MYE, men det klumper seg sammen på en annen måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva med en bullmastiff tispe, siden du liker str på rottweiler? De ligger på rundt 40 - 45 kg, hannhundene oppimot 70 kg, så det blir kanskje litt mye Bedagelige hunder (aktivitetsnivået du beskriver

Synes det hørtes ut som lite aktivitet for en labrador, jeg ville heller sett på en mer bedagelig anlagt selskapshundrase.

En puddel! Der finner du tre størrelser (eller er det fire?) å velge mellom. De er røytefrie og såkalt allergivennlige. Lengden på pelsen og "frisyren" bestemmer du selv, den kan klippes og barberes.

Har undersøkt en del om saluki og podenco og har forstått at mynder er veldig reserverte, men det gjør jo ingenting for meg! :P

Det er enda en stund til jeg skal skaffe meg hund så jeg har godt tid til å undersøke mer og snakke med flere oppdrettere om hva de kanskje kunne anbefale etc.

Langline på store mynder tror jeg ikke skal være noe problem da jeg ikke skal la den løpe avgårde langt bort. Jeg kommer heller til å holde langlinen eller la hunden gå litt foran, men alltid ha øynene åpne og passe på. :D

Selvsagt vet jeg at de må få løpt ut energien, men det har jeg mange steder på å gjøre det på i nærheten så det blir ikke noe problem. Itillegg har jeg sykkel så da kan jeg sykle med de! :D

Ikke alle mynder er reserverte. Det jeg snakker om er heller ikke reserverthet, men skepsis og direkte skyhet. Anbefaler deg at du drar å møter rasene irl :)

Og kanskje dra å se hva som bor i salukien på LC trening? Det er veldig spennende altså, anbefales når man har mynde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ut av det blå kanskje, men hva med f.eks. grand danios? De er kanskje for heftige...? Også er de jo stoooore, da. Jeg kan lite om rasen, men ble veldig nysgjerrig på hva som faktisk kan passe deg og dine kriterier. Men det er jammen vanskelig å finne noen rase som matcher "alt" av dine kriterier.

Hva med å lage en prioriteringsliste? Hva er MÅ-krav, litt-krav og hva er ikke så viktig, men ønskelig? Det kunne jo vært en måte å gå frem på som er litt mer konstruktiv. :)

Lykke til i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være kort hår? Har inntrykk av at de gjerne røyter verre enn langhårete raser, gjennom hele året og med små enkelthår som setter seg fast i klærne. Langhårete hunder har gjerne to røyteperioder hvor det kommer MYE, men det klumper seg sammen på en annen måte.

Mens jeg som har hatt både korthåret (helt korthåret uten underull) og langhåret hund, aldri noen gang kommer til å gå tilbake til langhåret hund. Det er så mye mer hår med langhåret hund. Hår overalt... Pelsstell, hunder som bruker en evighet på å tørke, og synlige hår overalt (i forhold til korthåret pels). Ingen av mine røyter hele året. Hår kan kun sees kun der de ligger. Korthår <3

Forøvrig kun den hvite pelsen til ene whippten min som syns, så kan jo være greit å unngå hvit hund om en er redd for synlige hår. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra kravene dine så virker det på meg som du ser på en litt typisk selskapshund. Og jeg føler at enten er selskapshundene små, eller så er de gigantiske :P Lite midt i mellom.

Jeg synes mange mynder er pene, men for mitt vedkommende, som foretrekker relativt normale hunder og hundete hunder, så er whippet den eneste mynden som setter sine bein i mitt hus hvert fall *ler*. Jeg synes whippeten er katt nok jeg altså. Hun er bare 4,5 mnd. men foreløbig er det ikke noe problem å ha henne løs.

Men jeg er litt der at ønsker du deg en rase, kan tilfredstille den rasen og kan finne deg i og kan håndtere de egenskapene rasen innehar, så kjøper du den rasen. Det er ikke vits å kjøpe en rase du egentlig ikke vil ha. Har du lyst på saluki, noe jeg skjønner for de er utrolig pene, så kjøper du det. Så lenge du er klar over at å ha en mynde ikke er som å ha en vanlig hund :)

Ja, jeg har mye å tenke på når det gjelder raser! Får se hva jeg havner på! :D

Hvorfor må det være kort hår? Har inntrykk av at de gjerne røyter verre enn langhårete raser, gjennom hele året og med små enkelthår som setter seg fast i klærne. Langhårete hunder har gjerne to røyteperioder hvor det kommer MYE, men det klumper seg sammen på en annen måte.

Jeg har en langhåret hund nå som vi barberer fordi hun røyter mye, men for all del. Jeg tror jeg ville trivdes mer med en korthåret hund. :)

Ikke alle mynder er reserverte. Det jeg snakker om er heller ikke reserverthet, men skepsis og direkte skyhet. Anbefaler deg at du drar å møter rasene irl :)

Og kanskje dra å se hva som bor i salukien på LC trening? Det er veldig spennende altså, anbefales når man har mynde :D

Skal få se om jeg får møtt noen irl om ikke så altfor lenge. Skal jo på WDS i september så får nok møte noen der!

Sånn helt ut av det blå kanskje, men hva med f.eks. grand danios? De er kanskje for heftige...? Også er de jo stoooore, da. Jeg kan lite om rasen, men ble veldig nysgjerrig på hva som faktisk kan passe deg og dine kriterier. Men det er jammen vanskelig å finne noen rase som matcher "alt" av dine kriterier.

Hva med å lage en prioriteringsliste? Hva er MÅ-krav, litt-krav og hva er ikke så viktig, men ønskelig? Det kunne jo vært en måte å gå frem på som er litt mer konstruktiv. :)

Lykke til i alle fall.

Takk for tipset! Skal få laget en sånn liste så det gjør det kanskje litt lettere for meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salukiene er da ikke nødvendigvis fryktelig vanskelige å ha løse? Spesielt ikke om man har kun en og ikke flere. Kan ikke skjønne at de skal være spesielt mye verre enn whippet på det. Basenjien min er 100 ganger verre i forhold til jakt enn salukiene og selv han kan jeg fint ha løs utenfor båndtvang der det passer seg.

Salukiene er enkle sjeler, jeg har to. Og er flere med salukier her inne, så mye info å få om det er ønskelig :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salukiene er da ikke nødvendigvis fryktelig vanskelige å ha løse? Spesielt ikke om man har kun en og ikke flere. Kan ikke skjønne at de skal være spesielt mye verre enn whippet på det. Basenjien min er 100 ganger verre i forhold til jakt enn salukiene og selv han kan jeg fint ha løs utenfor båndtvang der det passer seg.

Salukiene er enkle sjeler, jeg har to. Og er flere med salukier her inne, så mye info å få om det er ønskelig :)

Litt OF, men vet du om Noor Inca fortsatt er aktiv? :) Hun bor jo ikke alt for langt unna TS, så tenkte det å besøke en oppdretter med hunder kanskje kunne være lurt. Det er vel forsåvidt flere salukioppdrettere som holder til i Oslo-området og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo hund av litt størrelse, men litt fart, og langline. Jeg kan i alle fall bare glemme å få tak i en av mine forholdsvis trege og små hunder dersom de ser noe de setter avgårde etter hvis de går i langline og allerede er litt foran meg. Mine går ikke i langline riktignok, annet enn dersom den er bundet fast i lina eller jeg f.eks. vasser/svømmer med hunden. På skogstur går de i korte bånd koblet fast i meg. (unntaket er relativt unge valper som ikke jaktinnstinktet har våknet noe særlig på)
Nå tror jeg faktisk saluki er langt mer lydhør enn en Siberian i skogen, podencoen er jeg litt mer usikker på. Men den langlina tur jeg du bør holde i/koble fast i degselv. Det er litt annen fart og styrke på en saluki/pondenco i forhold til en liten hund som tibetansk terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salukiene er da ikke nødvendigvis fryktelig vanskelige å ha løse? Spesielt ikke om man har kun en og ikke flere. Kan ikke skjønne at de skal være spesielt mye verre enn whippet på det. Basenjien min er 100 ganger verre i forhold til jakt enn salukiene og selv han kan jeg fint ha løs utenfor båndtvang der det passer seg.

Salukiene er enkle sjeler, jeg har to. Og er flere med salukier her inne, så mye info å få om det er ønskelig :)

Og du kunne gått tur med alle tre løse i Frognerparken?

Ikke alle som bor på Landet vettu. :P

Nå ser det jo ikke ut som TS har noe behov for å gå med hunden løs hverken i Frognerparken eller andre steder, men det er ikke så mange som påstår at basenji og saluki fint kan gå løse på tur altså. ;)

(dvs, alle hunder KAN vel utmerket gå løse på tur, spørsmålet er bare hvorvidt man får tak i dem eller greier å hindre dem i å løpe bort til eller jage andre folk og dyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salukiene er da ikke nødvendigvis fryktelig vanskelige å ha løse? Spesielt ikke om man har kun en og ikke flere. Kan ikke skjønne at de skal være spesielt mye verre enn whippet på det. Basenjien min er 100 ganger verre i forhold til jakt enn salukiene og selv han kan jeg fint ha løs utenfor båndtvang der det passer seg.

Salukiene er enkle sjeler, jeg har to. Og er flere med salukier her inne, så mye info å få om det er ønskelig :)

Jeg tror ikke så mange hadde orket å ha mynder om de var umuligå ha løse :lol:

Det ble helst nevnt fordi whippeten var uaktuell på grunn av hvordan den var å ha løs. Jeg har inntrykket av at de jevnt over er hakket vanskeligere enn whippeten på det området (uten å dermed påstå at de er spesielt vanskelige), det er jo en mynde med stor M, men kanskje forskjellen er mindre enn jeg har fått inntrykk av. Siden de er større trengs det gjerne å ta mer hensyn i forhold til hvor de slippes også. Har i alle fall pratet med en del som ikke slipper dem med små hunder f.eks, og som er ganske nøye med hvor de slippes.

Nydelige hunder er de i alle fall, står høyt på ønskelisten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke så mange hadde orket å ha mynder om de var umuligå ha løse :lol:

Det ble helst nevnt fordi whippeten var uaktuell på grunn av hvordan den var å ha løs. Jeg har inntrykket av at de jevnt over er hakket vanskeligere enn whippeten på det området (uten å dermed påstå at de er spesielt vanskelige), det er jo en mynde med stor M, men kanskje forskjellen er mindre enn jeg har fått inntrykk av. Siden de er større trengs det gjerne å ta mer hensyn i forhold til hvor de slippes også. Har i alle fall pratet med en del som ikke slipper dem med små hunder f.eks, og som er ganske nøye med hvor de slippes.

Nydelige hunder er de i alle fall, står høyt på ønskelisten. :)

Ja jeg slipper ikke mine med små hunder på store områder, og slipper dem ikke i flokk i skogen. Men en og en hadde jeg glatt gjort det og. Man må bruke hjernecella litt, men ikke mer enn andre med hunder med endel jakt i seg :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kunne gått tur med alle tre løse i Frognerparken?

Ikke alle som bor på Landet vettu. :P

Nå ser det jo ikke ut som TS har noe behov for å gå med hunden løs hverken i Frognerparken eller andre steder, men det er ikke så mange som påstår at basenji og saluki fint kan gå løse på tur altså. ;)

(dvs, alle hunder KAN vel utmerket gå løse på tur, spørsmålet er bare hvorvidt man får tak i dem eller greier å hindre dem i å løpe bort til eller jage andre folk og dyr)

alle tre? Nei. En og en ja. Kasko og hottie går aldri bort til hverken hunder eller folk de ikke kjenner, og er enkle å få inn i slike settinger, lupin måtte jeg jobbet med i forhold til folk. Men er jo ikke hunder man slipper i flokk uten skikkelig kontroll. Jeg har aldri sagt man kan gå med dem løse over alt, eller at det er superenkelt. Jeg sa at jeg ikke kan se at salukiene skal være så mye verre enn whippet. Og slipper dem "der det passer seg".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Appropo hund av litt størrelse, men litt fart, og langline. Jeg kan i alle fall bare glemme å få tak i en av mine forholdsvis trege og små hunder dersom de ser noe de setter avgårde etter hvis de går i langline og allerede er litt foran meg. Mine går ikke i langline riktignok, annet enn dersom den er bundet fast i lina eller jeg f.eks. vasser/svømmer med hunden. På skogstur går de i korte bånd koblet fast i meg. (unntaket er relativt unge valper som ikke jaktinnstinktet har våknet noe særlig på)

Nå tror jeg faktisk saluki er langt mer lydhør enn en Siberian i skogen, podencoen er jeg litt mer usikker på. Men den langlina tur jeg du bør holde i/koble fast i degselv. Det er litt annen fart og styrke på en saluki/pondenco i forhold til en liten hund som tibetansk terrier.

Selv min 15 uker gamle valp klarer å løpe ut av langlineradius om han ser en mus. Nå er han fortsatt liten nok til at jeg klarer å løpe etter og ta tak i lina, men det varer nok ikke lenge. Langline er en falsk trygghet om man ikke holder i enden eller har bitteliten treig hund :)

Og du kunne gått tur med alle tre løse i Frognerparken?

Ikke alle som bor på Landet vettu. :P

Nå er det ikke spesielt mange som har kontroll nok til å slippe hunden sin i Frognerparken midt mellom alle turistene og småhundene uansett rase da. Og mange av dem som gjør det har fortsatt ikke god nok innkalling til å rope inn i alle situasjoner. Det er vel strengt tatt ikke mennesker myndene kan være utfordrende å kalle inn fra. Det er heller vilt de kommer over eller småhunder som i all løpsgleden feiltas for å være ett lite byttedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle tre? Nei. En og en ja. Kasko og hottie går aldri bort til hverken hunder eller folk de ikke kjenner, og er enkle å få inn i slike settinger, lupin måtte jeg jobbet med i forhold til folk. Men er jo ikke hunder man slipper i flokk uten skikkelig kontroll. Jeg har aldri sagt man kan gå med dem løse over alt, eller at det er superenkelt. Jeg sa at jeg ikke kan se at salukiene skal være så mye verre enn whippet. Og slipper dem "der det passer seg".

Sorry, jeg leste "der det passer meg". Noe litt annet... (antar jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OF, men vet du om Noor Inca fortsatt er aktiv? :) Hun bor jo ikke alt for langt unna TS, så tenkte det å besøke en oppdretter med hunder kanskje kunne være lurt. Det er vel forsåvidt flere salukioppdrettere som holder til i Oslo-området og.

Vet ikke om hun har kullplaner, men har salukier, og er her inne som Tøfflus :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være kort hår? Har inntrykk av at de gjerne røyter verre enn langhårete raser, gjennom hele året og med små enkelthår som setter seg fast i klærne. Langhårete hunder har gjerne to røyteperioder hvor det kommer MYE, men det klumper seg sammen på en annen måte.

Når jeg leser hva "lite pelsstell" betyr når man har hunder med middels til langhårede hunder, og jeg sammenligner det med hva jeg faktisk gjør med pelsen til boxeren i løpet av et helt år, så vet jeg at kort pels kommer til å være hovedkravet mitt ved hundevalg resten av mitt liv. Ikke for at det er så mye arbeid, men fordi det er en type arbeid som jeg ikke trives med å gjøre. Gi meg en hund som aldri trenger å børstes, klippes, barberes eller nappes, som det aldri setter seg ting i pelsen på, og som kun trenger å bades når den har rullet seg i noe ekkelt. :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en bullmastiff tispe, siden du liker str på rottweiler? De ligger på rundt 40 - 45 kg, hannhundene oppimot 70 kg, så det blir kanskje litt mye :) Bedagelige hunder (aktivitetsnivået du beskriver holder i massevis) sosiale, glade, kort radius, stabile mentalt og tilnærmet null lyd. Dog litt utfordrende å oppdra, de er sta! :) Og ikke minst, beste hunderasen i hele verden ? Sånn helt objektivt altså.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...