Gå til innhold
Hundesonen.no

Refleks og synlighet


Pixie
 Share

Recommended Posts

Hva gjør dere om vinteren for å være mest mulig synlig med hunden? Hva slags utstyr bruker dere til hund og eier?

Får en liten utfordring med en hund med MYE pels, lett for at reflekshalsbånd gjemmes bort inni pelsen. Bruker sele på tur, hvordan kan man få kombinert sele og refleksvest? Er det nok med sele med refleksstripe på?

Her jeg bor er det nemlig ikke sånn at gatelys er noe man kan regne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med han forrige (Japansk Spisshund) brukte jeg refleksvest under selen. Hadde også blinke-dings (Orbiloc er eneste som er god nok for meg) i selen. Halsbånd holder ikke på en hund med så mye pels. Da kan man nesten bare droppe det. Finnes reflekshalsbånd med sånne "pinner" med refleks som stikker ut men han min synes den var litt irriterende

(Refleks bør uansett brukes selv om det er gatelys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tøylereflekser fra Høøks eller Horze som jeg har festet på selen, billige led-lys fra DealXtreme som jeg klipser på selen med en krok, og refleksbånd. Og såklart refleksvest selv.

Refleksvest under selen kan også funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt forskjellig vi bruker, ikke alt på samme tid selvsagt. Jeg selv bruker vest eller slike armbånd. Hunden har en refleksvest han fikk fra Hurtta som heter Polar vest vi bruker flittig, veldig god synlighet både foran og på siden. Ellers så har han refleks på alle halsbånd og seler. Mellom oss så har vi line med refleks hele veien, line med refleksdyr i enden eller flexiline med refleksbrikke der det går fra tau til bånd. Lettere fanatisk hva angår refleks, men når man ser hvilken forskjell det utgjør så er det vell verdt.

Kan varmt anbefale Hurrtas refleksvest. De kommer også ut med ny sele etterhvert som er av Active-varianten med mye refleks :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gå til innkjøp av nytt her jeg, tenkte litt på refleksvesten til Hurrta. Active sela var visst ikke det helt brae hvis man har en hund som trekker godt, hun som har kull bror til min sa den slakket seg når han trakk som værst. Skal også få kjøpt orbiloc i år :) Selv har jeg sånne armbånd som maysofie har :) Viktig å være synlig i mørket - her i Finnmark er det jo stort sett mørkt hele døgnet i desember og deler av januar så da er det ekstra viktig.

Julius K-9 sela har en del reflekser, men jeg bruker en trekksele nå så da må vi kjøpe vest til gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vest og reflekskobbel på hundene. Dersom de har sele på er refleksvesten under selen. Vest eller armbånd på meg selv, alt etter hvor vi går.

Utrolig hvor effektive reflekskoblene er egentlig, rundt her er det ikke så vanlig at folk bruker det, så de aller fleste bilister bremser godt ned når de ser oss etter veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker refleksvest eller sele med refleks, av og til refleksbånd til beina (spesielt bakbeina på traffikerte veier siden de andre refleksene ikke vises så godt bakfra), reflekskobbel, og refleksbandana, som også funket på hannhunden min med denne manken der det meste annet forsvant inn i pelsen:

14823908125_f3348a6eed_z_d.jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle hunden (langhåret border collie) brukte jeg sele med god refleks, halsbånd med god refleks, kobbel med refleks og refleksvest og hodelyk til meg.

På regnværsdager og kalde dager hadde hunden også på seg dekken med god refleks.

Blir nok veldig likt med valpen(whippet).

Sele med refleks funket mye bedre enn bare halsbånd. Så det var nødvendig der jeg bodde før, smale veier uten gatelys og fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Lys festet på selen og på håndtaket på kobbelet, har også sånn kobbelforlenger i refleks. Dårlig erfaring med refleksvester etc, synes ikke det lyser godt etter flere vask hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når jeg kjører bil, så syns jeg refleksvest på eier og reflekskobbel er det som gir best synlighet. Refleksvest på hund syns bra om hunden tilfeldigvis står med sida mot kjøreretningen, men det gjør den jo oftest ikke. Reflekshalsbånd eller disse dekkenene med refleks forran vises bra på korthåra hunder, men forsvinner fort i pelsen. Fotreflekser på hund syns bra bakfra om du får dem til å sitte skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både halsbånd og sele forsvinner i pels, så jeg kjører refleksvest (fra xxl, av samme type stoff som vester for menneske. Jeg har en tander sjel som ikke liker vester som er stive eller bråkete) under selen og orbiloc på selen, samt leiebånd med sånn reflekssøm på hele (fra hurtta). Vest og armbånd på meg

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...