Gå til innhold
Hundesonen.no

Stivkrampesprøyte.


FrøkenLilla
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg holdt på å leke med valpen min på 12 uker igår, han skulle bite over en leke jeg holdt i hånden og han ble noe ivrig kan man si. Det ble et overfladisk sår, med hull i huden Sånn type skrape seg på mur sår egentlig. Det blødd ikke, men så fant jeg på at jeg skulle presse på det, og da kom det litt blod.

Jeg tok det egentlig helt rolig, da jeg fortalte om episoden til min mor idag fikk hun hetta. Hun mente jeg måtte rett på legevakten og få stivkrampesprøyte siden det var kommet litt blod, som jeg måtte presse ut.

Bør jeg være bekymret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nårtid tok du stivkrampesprøyte sist? :)

Legen min sa når jeg var der til nyttår at huskeregelen de bruker gå etter er om der er videre punktering i huden, foreksempel av en voksen hjørnetann. Men det var selv opp til pasienten å bestemme om de ønsket sprøytet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid greit å ha oppdatert stivkrampevaksine om man driver med dyr. Så om det er mer enn ti år siden (tror det er i 9. klasse man får den nå?) så er det like greit å ta den, så har du det.

Da er det vell 12 år siden jeg tok den. Så jeg skal absolutt fylle på, men er dette noe som jeg burde gjøre nå eller faktisk vente å ringe fastlegen på mandag?

Nå er det ikke sår en gang, ser en liten prikk og litt rød (for jeg tar så mye på det). Hele greia så ut som hudavskapring type når man skraper seg opp på asfalt feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at stivkrampesprøyta skal fungere på nye sår, må den taes innen 4 timer.. Hvis jeg husker riktig..

Men, det såret du beskriver, vil jeg trolig tenke ikke behøve noen stivkrampesprøyte.. Men jeg anbefaler deg å ta en påfyll uansett, samt revaksinere grunnvaksinen i tillegg hvis du ikke har gjort dette :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sorry for å kuppe tråden.. Jeg ble bitt av en valp for to uker siden, (fingeren min fikk smake på jekslene bak i munnen), blodet rant som bare det og bittet hovnet opp og ble rødt. Er slikt noe man burde ta stivkrampe for? Sjansen for å få infeksjonen er jo ganske liten, så tenkte ikke noe over det der og da. Det var et ganske kraftig bitt, og jeg har fremdeles en kul der tennene traff :P

Og litt ot: Når jeg kjøpte valp for 8 år siden spurte jeg helsesøsteren på skolen om jeg burde ta stivkrampevaksine mtp bitt osv. Fikk til svar at så lenge det var min egen hund som bet så var det ikke så farlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å kuppe tråden.. Jeg ble bitt av en valp for to uker siden, (fingeren min fikk smake på jekslene bak i munnen), blodet rant som bare det og bittet hovnet opp og ble rødt. Er slikt noe man burde ta stivkrampe for? Sjansen for å få infeksjonen er jo ganske liten, så tenkte ikke noe over det der og da. Det var et ganske kraftig bitt, og jeg har fremdeles en kul der tennene traff :P

Og litt ot: Når jeg kjøpte valp for 8 år siden spurte jeg helsesøsteren på skolen om jeg burde ta stivkrampevaksine mtp bitt osv. Fikk til svar at så lenge det var min egen hund som bet så var det ikke så farlig :lol:

Hvis man ikke har stivkrampevaksinen i orden, så ville jeg nok ha tatt den pga dette.. Men ekstra påfyll pga grunnet skaden, er det nok ikke stort nok for, vil jeg anta..

Men dette med sår, skader og bitt er vanskelig å vurdere over nett.. Man har små sår som blør mye som er helt ufarlig, store sår som må fikses og blør mindre igjen, og så har man sår som ser små ut, men skadene er større innenfor.. Så det må hele tiden vurderes gang på gang..

Men en enkel huskeregel er at når huden er skadet, så er det en reell sjanse for å få infeksjon. Uavhengig av skade.. Katt feks er noe av det værste mener jeg :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok aldri og fornya stivkrapesprøyta for småsår, men gjorde det da en hund bet ordentlig

Samme her. Og da var det snakk om at aussiepelsen bet hardt over det siste lille leddet i pekefingeren min så såret gapte litt og dunket veldig mye :P Hun hadde funnet et bein i grøfta som jeg fikk noia for at hun skulle svelge helt, og da jeg skulle pelle det ut så bet hun over fingeren min uten å mene det. Jeg trodde først hele siste delen av fingeren var knust (det gjorde så vondt at jeg ble stående å rope AUUUE og bannesord imellom pustingen mens jeg klemte rundt fingeren så hardt jeg kunne med den andre hånden) men hun hadde bare kjørt en skarp jeksel godt nedi leddet. Det fossblødde en god stund. Iallefall, da tok jeg påfyll av stivkrampen siden det var ca. 10år siden sist.

At det blør er jo en bra ting, da, for blodets funksjon er jo å skylle ut eventuelle lumske ting som kan ha kommet i såret da det oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...