Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannkjøttet er borte over fortennene


Recommended Posts

På lørdag oppdaget vi at dvergpinscheren hadde et "hull" i tannkjøttet over fortennene. Dette hullet er under en uke gammelt 100% sikker. Uken før stelte jeg tennene hennes og skrapte tannstein fra jekslene bak. Gikk over tennene nøye.

Hun var hos veterinær mandag, og har fått time til tannrens hos en som er flink på tenner nå førstkommende mandag. Mest sannsynlig må fortennene trekkes fikk vi beskjed om. Veterinæren jeg var hos kunne ikke si noe om hva som var grunnen, hun sa rett og slett at hun ikke hadde peiling. Tennene er ikke løse. Det eneste veterinæren kommenterte var fargen på tannkjøttet hennes, men den fargen har hun hatt siden hun var valp.

Hunden har lenge hatt en grusom ånde som ikke har kunnet forklares. Denne ånden er nå borte, og den forsvant på dagen sånn helt plutselig for ikke lenge siden (under 2 uker i alle fall). Jeg lurer på om det kanskje kan ha sammenheng med "hullet"? Kan det ha vært en byll som har stinket og plutselig gått hull på?

Det andre som er rart er at hunden ikke viser noen tegn til smerte. Hun bruker fortennene når hun leker (napper pels av bamser), tygger mat normalt og river av kjøtt med fortennene, og reagerer ikke om jeg drar i tennene (fikk beskjed om å sjekke om de var løse). Hun reagerer heller ikke om man tar på tannkjøttet. Dette er en hund som er ganske pysete når det gjelder vondter.

Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Hva bør gjøres? Hva bør spørres om? Kan tennene reddes på noen måte? Jeg syns det egentlig ser bedre ut nå enn hva det gjorde da vi oppdaget det, men det ligger noe lo inni der og jeg vil ikke pille tilfelle hun har vondt uten å vise det.

Legger bildene i spoiler, da de er ganske ekle...

Bilde tatt på lørdag da vi oppdaget det:

post-10941-0-71488600-1437689939_thumb.j

Bilde tatt nå, det grønne er borte, og det ser generelt bedre ut?

post-10941-0-77160800-1437689938_thumb.j

Dette er også tatt nå, fargen er mer riktig på bildet over, men litt mer detaljert dette.

post-10941-0-22795900-1437690148_thumb.j

Noen som har vært borti lignende? Vi har lurt litt på om det kan ha vært slag også? Rett og slett et sår? Ville det ikke vært verre om det var tannkjøttssykdom, det blir vel ikke bedre av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti noe sånt men jeg synes det ser bedre ut på de nederste bildene jeg? Så jeg ville ha spurt grundig om tennene virkelig trenges å trekkes hvis det faktisk er blitt bedre? Teorien din om byll høres egentlig ganske sansynlig ut i mine ører men jeg har null kompetanse på dette så egentlig burde jeg vel bare holdt kjeft :P Men synes definitivt det ser bedre ut på de nederste bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns også det ser mye bedre ut nå. Men det er jo ikke så rart når det var helt grønt da vi oppdaget det. Så jeg vet ikke om det bare ser bedre ut eller om det faktisk ER bedre, om det gir mening :P

Ånden fikk hun forresten for et år siden omtrent og den gikk ikke bort ved tannrens. Men nå er den altså helt borte. Hun har normal ånde nå, tidligere var den så ille at vi luktet det om hun vasket seg 1.5 meter unna...

Jeg har veldig lyst til at hun skal beholde de tennene om det er mulig. Pene, store, hvite tenner. Fin plass i munnen har hun også. Så ønsker ikke å trekke dem dersom det er en annen utvei altså. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det grønnaktige har jo antagelig vært en betennelse som har blitt bedre, og hvis den plutselig er borte, så er det jo en logisk forklaring på at hun har hatt forferdelig ånde og plutselig har normal ånde. Betennelse gir fæl ånde.

Vet du hvordan røttene på de tennene er da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt tatt røntgen. Ble ikke gjort noe som helst annet enn å kikke kjapt på dem. Jeg antar at de kommer til å ta røntgen på mandag, hvis ikke skal jeg etterspørre dette. Fikk veldig lite informasjon om hva som kom til å skje. Hadde vært veldig greit å fått snakket med veterinæren som skal behandle henne på mandag. Men jeg har aldri snakket med veterinær først når jeg leverer til tannrens. Men det er kanskje bare å vente sammen med hunden, og gi beskjed om at man ønsker å prate med veterinæren?

Aner ikke hvordan røttene på tennene er, annet enn at det kjennes ut som de sitter bom fast. Så helt morkne er de i hvertfall ikke.

Tennene hennes ble røntgnet for litt under et år siden i forbindelse med tannrensen, fordi en av de helt bakerste små jekslene var løs og måtte trekkes. Resten av tennene var da i perfekt stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med dette så kom jeg på den gangen for hundre år eller noe deromkring hadde jeg tannregulering og eller var det da jeg slo ut tennene. Samma kan det være men det kom noe kitt ned mellom tanna og tannkjøttet. Dette kittet fikk jeg ingen betennelse av men kroppen fant ut at den skulle kvitte seg med hele skiten og det kom ut som et hull under tanna i nedremunnen i omtrent samme høyde som det du viser fra tanna.

Kan dette ha oppstått etter sist tannbehandling? Mener den da dere trekte bakerste tanna? Eller etter å tatt tannstein? så er du ritig heldig så har dette vært som hos meg og tanna mi funker etter over 40 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være lurt å få tatt røntgen for å sjekke om det kan være noe betennelsestilstand i røttene. Det kan hende hun har en betennelse som det nå gikk hull på, og som dermed tømte seg, men som kanskje vil bygges opp igjen dersom det ikke blir gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt tatt røntgen. Ble ikke gjort noe som helst annet enn å kikke kjapt på dem. Jeg antar at de kommer til å ta røntgen på mandag, hvis ikke skal jeg etterspørre dette. Fikk veldig lite informasjon om hva som kom til å skje. Hadde vært veldig greit å fått snakket med veterinæren som skal behandle henne på mandag. Men jeg har aldri snakket med veterinær først når jeg leverer til tannrens. Men det er kanskje bare å vente sammen med hunden, og gi beskjed om at man ønsker å prate med veterinæren?

 

Aner ikke hvordan røttene på tennene er, annet enn at det kjennes ut som de sitter bom fast. Så helt morkne er de i hvertfall ikke.

 

 

Tennene hennes ble røntgnet for litt under et år siden i forbindelse med tannrensen, fordi en av de helt bakerste små jekslene var løs og måtte trekkes. Resten av tennene var da i perfekt stand.

Da ville jeg bedt om å ta røntgen, før de trekker (det synes jeg vel egentlig bør være selvsagt at man gjør). :) Det er eneste måten å avgjøre status på røtter og det er ofte de som gjør at man må trekke. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, jeg skal definitivt kreve at de røntger tennene hennes. Både for å sjekke tilstanden på disse, men også også for å sjekke at det ikke er lignende tilstander på de andre tennene hennes. Håper virkelig det er et engangstilfelle...

Så for jeg forberede meg på at det er stor sannsynlighet for at tennene må vekk.. Så lenge det bare er disse tennene det er noe med går det jo greit da, fortennene er tross alt ikke de verste å mangle. Men kommer nok til å se komisk ut når hun smiler :P

Fysj, det første bildet var skikkelig ekkelt :lol: . Har ikke noe annet fornuftig å komme med, men håper det ordner seg!

:lol: Men ja, jeg er helt enig. Fikk regelrett sjokk da vi oppdaget det i helgen :|:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake fra veterinær, to tenner (og 1900 kr) fattigere. :P Alt står bra til med pasienten. :)

Tennene var løse og det var et stort hulrom bak med pels, lo, bakterier og matrester. Altså ingenting å redde.

Røntgenbilder viste at alle andre tenner var i perfekt stand, heldigvis.

Veterinæren trodde at det mest sannsynlig var snakk om en slagskade som det hadde gått infeksjon i, som igjen har ført til dannelse av en byll. Byllen kan hun ha hatt ganske lenge, så det kan også ha vært den som har avgitt lukt. Men det blir jo bare en kvalifisert gjetning. :)

Ooooooog, det ser veldig morsomt ut når hun flekker tenner :sleep: (hun gav pent beskjed til yngste whippeten, som syns det hele var særdeles merkelig, om at hun ville ligge i fred).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er stygt å le.. Men det ser sååå komisk ut... :whistle:

post-10941-0-08628300-1438004550_thumb.j

(Hun får ligge i fred altså, yngste whippet har vært bortpå 2-3 ganger og da løfter hun kjapt på leppa, som fører til at whippeten snur tvert. Så ingen langvarig plaging om noen blir bekymret. Jeg var bare heldig som rakk å ta bilde).

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt klart ikke de verste tennene å mangle. Hun kan få problemer når hun skal nappe ut fyll fra bamser da, men jeg tror hun klarer seg :P Hun spiste i dag uten problemer også. :)

Eneste er at hun har en tråd i munnen, altså sydd et sting. Regner med det er selvoppløsende tråd siden vi ikke fikk beskjed om at hun var sydd?

All I want for Christmas is my two front teeth?

:teehe:

Haha, samboer sang på den hele veien hjem fra veterinæren i dag :lol:

Og så får jeg nesten dårlig samvittighet av å poste det stygge bildet av henne, hun er en ganske pen hund altså :wub:

IMG_2204_zps8aab34aa.jpg

Og brukandes :D

1475050-12-1378493288475.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg kom innom tråden og fikk med meg avslutningen. Jeg hadde mareritt om hull i tannkjøttet og råtne fortenner (hos meg selv, vel og merke) etter første gang jeg tittet innom.

Mye penere bilder denne gang, inkludert det tannløse smilet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere har fått ordnet opp med tennene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært vondt å gå rundt med betennelse i tannkjøttet, selv om hun ikke vist smerte. De er noen tøffinger disse dyrene!

Jeg passet en hund en gang, og hun hadde verdens verste ånde. Virkelig grusom. Jeg hadde merket det når vi var på besøk hos eieren, så var rask til å pusse tennene hennes da jeg skulle passe henne. Da oppdaget jeg at tannkjøttet var trukket helt opp/ned til røttene både oppe og nede, og det var fullt av hår og matrester og annet mellom tannhalsene. Det var virkelig grusomt :( Hun måtte trekke flere (løse) tenner og ta vekk mye tannsten. Hun også luktet mye bedre etterpå :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...