Gå til innhold
Hundesonen.no

För som får hunden opp i vekt


HHC
 Share

Recommended Posts

Hallo

Jeg sliter litt med å få partysvensken opp i vekt. Han er ingen storspiser, men nå spiser han nå to måltider daglig sånn ca jevnt. Han går nå på kaloriforet til four friends, og selv om han får langt over daglig mengde for sin vekt går han jo ikke opp i vekt. Det er så ille at dommere på utstilling påpeker at han er for tynn og markert i kroppen, så jeg skulle gjerne fått ham opp en kilo. Er det noen som kan tipse om för hunden legger kjapt på seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Jeg sliter litt med å få partysvensken opp i vekt. Han er ingen storspiser, men nå spiser han nå to måltider daglig sånn ca jevnt. Han går nå på kaloriforet til four friends, og selv om han får langt over daglig mengde for sin vekt går han jo ikke opp i vekt. Det er så ille at dommere på utstilling påpeker at han er for tynn og markert i kroppen, så jeg skulle gjerne fått ham opp en kilo. Er det noen som kan tipse om för hunden legger kjapt på seg av?

Royal canin 4800 evt med en god desj olje oppi bare for kaloriene sin del.

OT: At dommere på utstilling kommenterer at hunden er tynn er vell ikke nødvendigvis det samme som at hunden behøver å legge på seg. Hvor gammel er han? Mine unghunder har stort sett vært sånn at de holder vekten, men de legger ikke på seg over et vist punkt uansett hvor mye jeg forer, før de blir litt eldre. Er hunden voksen ville ihvertfall jeg heller ha trent på hunden masse heller enn å fore den på. Det går ikke like raskt, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H bruker å duge. Trengs det litt ekstra går det ann å spe på med litt ister. Så også at v&h har egne pølser med rent kyllingfett. Tenker å teste det på et par stykker ut over høsten.

Ellers enig at en eksteriørdommers uttalelse på akkurat dette området ikke bør være noen pekepinn, kanskje tvert i mot :P Men skjønner jo at du vil ha best mulig resultat, og da får jo bikkja heller være litt feit en periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen av hunden går opp hvis dem får for mye carb, så ei jeg møtte på utstilling holdt hunden slank men fora den ekstra på vafler kort tid i forvegen for å få vekta opp dit dommeren ville ha hunden for så å gå ned i vekt igjen etter utstillingen.

ellers ville jeg satset på å bygge muskler på hunden, da trenger du næringsrikt for som vom og hundemat eller høy energi tørr for samtidig med økt fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor gammel er hunden da? Er det snakk om en unghund som spiser greit, men bare er litt tynn så utstillingsdommere reagerer, så ville jeg ikke gjort noe som helst jeg. Utstillingsdommere vil gjerne ha hundene feitere enn hva som er sund uansett. Og unghunder legger seg ut etterhvert. Om det er snakk om faktisk undervekt sånn at det er skadelig, så er jeg enig med @Pringlen i v&h og fett. RC4800 er også bra :) Eller bare litt mer av det han får nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal canin 4800 evt med en god desj olje oppi bare for kaloriene sin del.

OT: At dommere på utstilling kommenterer at hunden er tynn er vell ikke nødvendigvis det samme som at hunden behøver å legge på seg. Hvor gammel er han? Mine unghunder har stort sett vært sånn at de holder vekten, men de legger ikke på seg over et vist punkt uansett hvor mye jeg forer, før de blir litt eldre. Er hunden voksen ville ihvertfall jeg heller ha trent på hunden masse heller enn å fore den på. Det går ikke like raskt, men.

Takk for tips, tror faktisk jeg har en liten pose eller to av det.

Jeg føyer meg ikke etter eksteriørdommere, tvert i mot. Jeg har alltid ønsket ham i litt høyere hold, og når til og med andre utenforstående kommenterte hvordan hoftebeina stakk opp så innså jeg det var på tide å legge en innsats i det.

Mine la på seg veldig av orijen.

Regner med de andre kornfrie fórene også er mer kalorier i enn " vanelig" tørrfór.

Takk for tips :)

V&H bruker å duge. Trengs det litt ekstra går det ann å spe på med litt ister. Så også at v&h har egne pølser med rent kyllingfett. Tenker å teste det på et par stykker ut over høsten.

Ellers enig at en eksteriørdommers uttalelse på akkurat dette området ikke bør være noen pekepinn, kanskje tvert i mot :P Men skjønner jo at du vil ha best mulig resultat, og da får jo bikkja heller være litt feit en periode...

Han er ikke så gira på hverken V&H eller kyllingfettet..

Bikkja skal ikke være feit, bikkja er for tynn pr i dag, som jeg nevnte over stikker hoftebeina godt opp bak, samt at hunden går nesten for mye inn ved midjen. Jeg har ikke labrador, heller en god trent flat som dessverre ikke legger tilstrekkelig på seg. Hunden er utstillingschampion x2, så gode resultater har han, og det styrer heller ikke hvordan jeg förer og trener min hund.

Noen av hunden går opp hvis dem får for mye carb, så ei jeg møtte på utstilling holdt hunden slank men fora den ekstra på vafler kort tid i forvegen for å få vekta opp dit dommeren ville ha hunden for så å gå ned i vekt igjen etter utstillingen.

ellers ville jeg satset på å bygge muskler på hunden, da trenger du næringsrikt for som vom og hundemat eller høy energi tørr for samtidig med økt fysisk aktivitet.

Han trenes rent fysisk flere ganger i uken (klatrer i sandtak og svømmer mye eks), men blir faktisk ikke sulten nok i etterkant av dette til at jeg får lagt på ham. Han er greit muskuløs om jeg får si det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da? Er det snakk om en unghund som spiser greit, men bare er litt tynn så utstillingsdommere reagerer, så ville jeg ikke gjort noe som helst jeg. Utstillingsdommere vil gjerne ha hundene feitere enn hva som er sund uansett. Og unghunder legger seg ut etterhvert. Om det er snakk om faktisk undervekt sånn at det er skadelig, så er jeg enig med @Pringlen i v&h og fett. RC4800 er også bra :) Eller bare litt mer av det han får nå.

Han er 4 år. Det er vel ikke rent skadelig, men det er rett og slett en kilo for lite, så han ser litt skranten og tynn ut.

Jeg får ikke så mye mer i mengde i ham enn hva han spiser nå, men da skal jeg nok gi 4800 et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Du får ikke dekt hoftekulene med fett uansett, det er en av de siste plassene det legger seg. Hvor mye hoftekulene stikker ut/hvor godt de kjennes er i stor grad genetisk, hvordan hunden er bygd. Noen har rett og slett mer utstikkende kuler enn andre. Utover det så er det stort sett kun muskler som legger seg på rygg og lend så vil du forsøke å dekke de så er det kun styrketrening av rygg som hjelper. Malamutehannen min var sånn, han var regelrett feit ei vending men hoftekulene var like utstikkende som før. mens både vims og varga kan være regelrett tynne uten at de stikker ut noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Du får ikke dekt hoftekulene med fett uansett, det er en av de siste plassene det legger seg. Hvor mye hoftekulene stikker ut/hvor godt de kjennes er i stor grad genetisk, hvordan hunden er bygd. Noen har rett og slett mer utstikkende kuler enn andre. Utover det så er det stort sett kun muskler som legger seg på rygg og lend så vil du forsøke å dekke de så er det kun styrketrening av rygg som hjelper. Malamutehannen min var sånn, han var regelrett feit ei vending men hoftekulene var like utstikkende som før. mens både vims og varga kan være regelrett tynne uten at de stikker ut noe som helst.

Men midjen kan jeg trolig gjøre noe med ;) Det er jo så klart en kombinasjon her, samt at bikkja generelt er ganske smal. Og som nevnt trenger han opp ca 1 kg, ikke noe jeg regner med skal utelukkende legge seg på hoftekulene akkurat ;)

Jeg er ikke ute etter noen stor diskusjon på hold og trening her - for der vet jeg hva jeg vil ha uten innspill fra andre (verken dommere, soniser eller andre). Jeg er en av de som skjems av å vise med meg feite hunder... Men jeg takker alle for innspill i matveien, så satser jeg på at noen av dette fungerer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om sensibel foret til RC til min hund der andre knep ikke funket ;p

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg og fikk det. Min får sensible fra RC nå når han spiser tørrfor. Det smaker godt og holder han fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Gi jaktfôr. La han bli skikkelig sulten, dropp gjerne et måltid om kvelden for å sikre at han er sulten nok påfølgende dag. Spiser han ikke opp det du gir innen 20 min tar du bort maten og gir ikke noe mer før neste måltid. Gi lakseolje eller selolje sammen med hvert måltid. Ha over kranvarmt vann og la det stå i 4-5 min før du gir han mat.

Fungerte godt på mastiffen her. Labradoren trenger vel ikke være sulten en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter litt mellom V&H og RC Sensible (kommer ann på om vi får hentet V&H eller ikke) til Keo som har ganske høy forbrenning, da spesielt i aktive perioder for å holde vekta. Han har i tillegg perioder hvor han spiser lite og da raser ned i vekt siden vi ikke føyer aktivitetsnivået, begge fôrene hjelper han godt opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi jaktfôr. La han bli skikkelig sulten, dropp gjerne et måltid om kvelden for å sikre at han er sulten nok påfølgende dag. Spiser han ikke opp det du gir innen 20 min tar du bort maten og gir ikke noe mer før neste måltid. Gi lakseolje eller selolje sammen med hvert måltid. Ha over kranvarmt vann og la det stå i 4-5 min før du gir han mat.

Fungerte godt på mastiffen her. Labradoren trenger vel ikke være sulten en gang..

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Hva er høyenergiföret til RC, @Caroline

@ Hvis du vil prøve de kyllingfettpølsene så har jeg en bunke, bare å si ifra ;)

Han var som sagt ikke noe glad i de, ellers takk for tilbudet, L :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Hva er høyenergiföret til RC, @Caroline

Han var som sagt ikke noe glad i de, ellers takk for tilbudet, L :)

Som markert over :) 4800 har 32/30 protein/fett. 4300 har 28/21, så det er en del lavere. Det spørs jo hva han er vant til å få, og om det er nødvendig med så markant økning som 4800 vil gi. Til sammenligning har RC medium adult 25/14.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4800 behøver ikke å fungere for slike som er naturlig slank..

Jeg har ei som fikk fri tilgang på det, og spiste porsjonen sin, samt tilleggsforet med 200-300g NP daglig, uten at hun la på seg noe.. I motsetning går hun på fri tilgang på junior medium nå, og lik vekt.. Aktiviteten er den samme.. Dyrlegen mente at hunder som hadde en naturlig slank matchvekt, var vanskelig å få tjukkere..

Har en bekjent som tipset med om senibleforet (hun jobber som selger hos RC) forid det var tilsatt litt annen type fettsyrer og kunne bidra til vektøkningen :)

Så man må nesten bare prøve..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Man vanner ikke ut fôret, men man blander det i veldig varmt vann og lar det avkjøles et par minutter. Oppbløtt fôr er bare tull med dagens hundemat. Det gjøres for å få enda høyere smakelighet på det, men kulene må fortsatt være intakte. Det høres litt ut som om han har vært slik hele livet? Jeg bruker alltid endel tid på å la valper lære at de skal spise opp all den maten de får. Nå tar det riktignok ikke så lang tid, men med mastiffen måtte jeg jobbe i ca 3 måneder. I begynnelsen gir man matmengde som man med 100 % sikkerhet vet blir spist opp. Etterhvert må man kanskje bygge opp sult, fjerne mat om hunden ikke spiser opp eller begynner å kreve noe annet. Det siste jeg orker er kravstore bikkjer som tror de skal serveres andebryst hver dag. Man kan også bruke klikker eller betinge akkurat når skålen blir tom. Det gjør livet enkelt når vi er på tur og ikke minst når de trenger ekstra mye næring etter lange dager på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vanner ikke ut fôret, men man blander det i veldig varmt vann og lar det avkjøles et par minutter. Oppbløtt fôr er bare tull med dagens hundemat. Det gjøres for å få enda høyere smakelighet på det, men kulene må fortsatt være intakte. Det høres litt ut som om han har vært slik hele livet? Jeg bruker alltid endel tid på å la valper lære at de skal spise opp all den maten de får. Nå tar det riktignok ikke så lang tid, men med mastiffen måtte jeg jobbe i ca 3 måneder. I begynnelsen gir man matmengde som man med 100 % sikkerhet vet blir spist opp. Etterhvert må man kanskje bygge opp sult, fjerne mat om hunden ikke spiser opp eller begynner å kreve noe annet. Det siste jeg orker er kravstore bikkjer som tror de skal serveres andebryst hver dag. Man kan også bruke klikker eller betinge akkurat når skålen blir tom. Det gjør livet enkelt når vi er på tur og ikke minst når de trenger ekstra mye næring etter lange dager på fjellet.

Ja, jeg vet hva du siktet til, dårlig formulert, sorry. Men det blir likevel udelikat når han dropper å spise en stund.

Han har aldri vært noen storspiser, men spiste jevnt de 2 første årene, må så mistet vi eldstemann og da forsvant flokk og 'matforsvar' delen. Han spiser jevnt over greit, men vanskelig som sagt å få i noe ekstra/få opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten 15kg RC Sensible for 529kr i dag som er fastpris hos forhandler, tålig grei pris syntes jeg. RCs høyenergifôr 4800 bruker også komme på 2 for 1-tilbud når det nærmer seg høst. Om det er varianter du kunne tenke deg å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten 15kg RC Sensible for 529kr i dag som er fastpris hos forhandler, tålig grei pris syntes jeg. RCs høyenergifôr 4800 bruker også komme på 2 for 1-tilbud når det nærmer seg høst. Om det er varianter du kunne tenke deg å bruke :)

2 for 1-tilbudet har allerede begynt å komme :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...