Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store pelsstelltråden


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enig. Symra har, eller hadde i alle fall, veldig flott pels. I beardismiljøet har jeg mange ganger fått spørsmål om hva jeg har gjort for å få så fin pels. Svaret mitt var alltid: Kjøpt valp etter to

Jeg testet denne for litt siden, helt utrolig god effekt på tørr pels. De har flere typer, men jeg har bare testet denne selv. @ jeg fikk teste litt forskjellig hos Bitta. Hun hadde bl.a. en potesa

Oppdatering, 2 1/2 uke senere. Jeg kjøpte vit b som hun har fått i maten nesten hver dag + rå eggeplomme 1-2 g pr uke. Ellers mye børsting og 2 runder med shampo, samt 1 gang med fuktighetsgivende p

Jeg har gjort det en gang, for en halvproff en som lå på ca samme som de litt dyrere hundesaksene. Var ikke fornøyd overhodet, så tenkte å gjøre litt research nå før jeg går til innkjøp neste gang for å slippe den tabben. Har hatt endel sakser opp igjen, og de har vært ok men ikke wow.

(Jeg har prøvd en C C saks som var wow :P bah.) Men tenkte jeg skal prøve effileringsaksen fra KW neste gang jeg er i danmark, takk @Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er snakk om at hunden har b-vitamin-mangel, så er det bortkasta penger å pøse på med ymse b-vitamin-kurer, særlig om problemet er noe underliggende, som f.eks allergi. 

 

Du trodde arbeidsredskaper som brukes 8 timer hver dag, var billigere enn sakser til hobbybruk? :P:lol: 

 

Frisørsakser er for korte til den slags klipping som er på puddel, det er jo mer formklipping enn hårklipp, så på puddel så er stort sett saksebladene veldig lange. Omtrent like lange som en toypuddel :lol: 

Mtp at mye settes stive priser på fordi det er hund, så ja, det kunne vært mulig...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hvordan få australsk nakenrotte opp igjen i pels? Kur,tilskudd, hva som helst?

Hun har vært nedrøytet før men nå ser hun direkte j****g ut :P

Vi har ikke gjort endringer i fóringsrutiner så jeg aner ikke hvorfor hun ser så fæl ut nå, kontra tidligere røyteperioder.

Har tidligere brukt plush puppy sin coat recue med god effekt på annen hund, men den har gått ut fra waggytail sitt sortiment nå.

Edit:

Hun skal bades i morgen og har vært børstet mye for å få av død pels.

Dårlig pels kan ha mange årsaker. Sykdom, hormonsvingninger, for osv. Har du tatt en titt på huden hennes? Hvordan virker den? Virker den tørr? Flasser hun? Dårlig hud og dårlig pels henger ofte sammen.

Når det gjelder sykdom, så kan f eks lavt stoffskifte gi dårlig pelskvalitet - gjerne i kombinasjon med en uopplagt hund og en hund som blir tykk selv på svært lite mat. Men det er ikke alltid at alle symptomene viser seg samtidig.

Spesielt tispene varierer mye i pelskvalitet med utgangspunkt i hormonsvingninger. Ei tispe som har hatt valper, vil som regel gå inn i en kraftig røyting rundt den tiden hvor hun avvender valpene (altså ca 4 mnd etter løpetid). Siden mange tisper er innbildt drektige, vil nok dette også kunne slå ut selv om hunden ikke har hatt valper. Men jeg vil anta at røyteperioden da kan komme noe tidligere, f eks 2 - 3 mnd etter løpetid.

Når det gjelder foret og kosttilskudd, så er min erfaring at utslag på pelskvalitet først blir synlig etter lang tid (opp mot et halvt år). Ikke alle for passer til alle hunder, så det blir å prøve seg litt fram. Generelt sett velger jeg et ikke alt for magert for og vurder også hvor lett opptakelig foret er for hunden. Ellers gir vel for med f eks laks som proteinkilde ofte god pels.

Det første kosttilskuddet jeg ville prøve er olje i en eller annen form. Det blir jo litt av samme effekten som det jeg nevner når det gjelder maten - litt mer fett. Fiskeolje og sel olje er jo mye brukt, men kokosolje har også svært god effekt på pels. Ut over olje, finnes det en mengde kosttilskudd som reklamerer med god effekt på pels, men det skal jo egentlig være unødvendig når man bruker et godt for i utgangspunktet.

Pelspleieprodukter kan nok også spille inn, men hvis pelsen blir dårlig pga sykdom eller "mangler" i maten, vil ikke pelspleieprodukter kunne rette opp så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig pels kan ha mange årsaker. Sykdom, hormonsvingninger, for osv. Har du tatt en titt på huden hennes? Hvordan virker den? Virker den tørr? Flasser hun? Dårlig hud og dårlig pels henger ofte sammen.

Når det gjelder sykdom, så kan f eks lavt stoffskifte gi dårlig pelskvalitet - gjerne i kombinasjon med en uopplagt hund og en hund som blir tykk selv på svært lite mat. Men det er ikke alltid at alle symptomene viser seg samtidig.

Spesielt tispene varierer mye i pelskvalitet med utgangspunkt i hormonsvingninger. Ei tispe som har hatt valper, vil som regel gå inn i en kraftig røyting rundt den tiden hvor hun avvender valpene (altså ca 4 mnd etter løpetid). Siden mange tisper er innbildt drektige, vil nok dette også kunne slå ut selv om hunden ikke har hatt valper. Men jeg vil anta at røyteperioden da kan komme noe tidligere, f eks 2 - 3 mnd etter løpetid.

Når det gjelder foret og kosttilskudd, så er min erfaring at utslag på pelskvalitet først blir synlig etter lang tid (opp mot et halvt år). Ikke alle for passer til alle hunder, så det blir å prøve seg litt fram. Generelt sett velger jeg et ikke alt for magert for og vurder også hvor lett opptakelig foret er for hunden. Ellers gir vel for med f eks laks som proteinkilde ofte god pels.

Det første kosttilskuddet jeg ville prøve er olje i en eller annen form. Det blir jo litt av samme effekten som det jeg nevner når det gjelder maten - litt mer fett. Fiskeolje og sel olje er jo mye brukt, men kokosolje har også svært god effekt på pels. Ut over olje, finnes det en mengde kosttilskudd som reklamerer med god effekt på pels, men det skal jo egentlig være unødvendig når man bruker et godt for i utgangspunktet.

Pelspleieprodukter kan nok også spille inn, men hvis pelsen blir dårlig pga sykdom eller "mangler" i maten, vil ikke pelspleieprodukter kunne rette opp så mye.

Huden, aktivitetsnivået og humøret er stabilt sånn som det pleier å være. :)

Fóringsrutinene er ikke endret, hun får ca 50/50 med v&h og tørrfór (pro plan med laks som base, iblandet noe RC og Brit vi vant/fikk), samt en dæsj fiskeolje og grønnleppemusling i ny og ne + bein og snacks jevnlig.

Forventet løpetid er i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hvordan få australsk nakenrotte opp igjen i pels? Kur,tilskudd, hva som helst?

Hun har vært nedrøytet før men nå ser hun direkte j****g ut :P

Vi har ikke gjort endringer i fóringsrutiner så jeg aner ikke hvorfor hun ser så fæl ut nå, kontra tidligere røyteperioder.

Har tidligere brukt plush puppy sin coat recue med god effekt på annen hund, men den har gått ut fra waggytail sitt sortiment nå.

Edit:

Hun skal bades i morgen og har vært børstet mye for å få av død pels.

Dårlig pels kan ha mange årsaker. Sykdom, hormonsvingninger, for osv. Har du tatt en titt på huden hennes? Hvordan virker den? Virker den tørr? Flasser hun? Dårlig hud og dårlig pels henger ofte sammen.

Når det gjelder sykdom, så kan f eks lavt stoffskifte gi dårlig pelskvalitet - gjerne i kombinasjon med en uopplagt hund og en hund som blir tykk selv på svært lite mat. Men det er ikke alltid at alle symptomene viser seg samtidig.

Spesielt tispene varierer mye i pelskvalitet med utgangspunkt i hormonsvingninger. Ei tispe som har hatt valper, vil som regel gå inn i en kraftig røyting rundt den tiden hvor hun avvender valpene (altså ca 4 mnd etter løpetid). Siden mange tisper er innbildt drektige, vil nok dette også kunne slå ut selv om hunden ikke har hatt valper. Men jeg vil anta at røyteperioden da kan komme noe tidligere, f eks 2 - 3 mnd etter løpetid.

Når det gjelder foret og kosttilskudd, så er min erfaring at utslag på pelskvalitet først blir synlig etter lang tid (opp mot et halvt år). Ikke alle for passer til alle hunder, så det blir å prøve seg litt fram. Generelt sett velger jeg et ikke alt for magert for og vurder også hvor lett opptakelig foret er for hunden. Ellers gir vel for med f eks laks som proteinkilde ofte god pels.

Det første kosttilskuddet jeg ville prøve er olje i en eller annen form. Det blir jo litt av samme effekten som det jeg nevner når det gjelder maten - litt mer fett. Fiskeolje og sel olje er jo mye brukt, men kokosolje har også svært god effekt på pels. Ut over olje, finnes det en mengde kosttilskudd som reklamerer med god effekt på pels, men det skal jo egentlig være unødvendig når man bruker et godt for i utgangspunktet.

Pelspleieprodukter kan nok også spille inn, men hvis pelsen blir dårlig pga sykdom eller "mangler" i maten, vil ikke pelspleieprodukter kunne rette opp så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det lille som sitter igjen av pels ser ut til å være betraktelig "dårlige kvalitet" på enn hvordan hun har sett ut i tidligere røyteperioder. Hun har alltid vært blank, sterk og fin i pelsen, også når hun har røytet. Nå er hun matt og litt brunaktig på enkelte partier.

Edit:

Har som nevnt god erfaring med på coat resque, men finner den ikke i noen av butikkene her. Så hadde håpet noen andre produsenter hadde noe tilsvarende :)

Hun er vel ikke så veldig gammel? Jeg syns veldig mange hunder får en veldig heftig røyteperiode når de bikker fra unghund til voksen. All nesten-voksen-pelsen slippes og byttes ut med skikkelig voksenpels. Kan det være noe sånt?

Jeg satte forøvrig b-vitaminsprøyter på bernern min en gang hun røyta seg helt absurd naken og fikk grå og flassete pels. Det funka jo det. Hun kom opp i pels igjen og ble blank og fin i pelsen som før. Men om hun hadde blitt det uten b-vit tilskudd også er jo vanskelig å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel ikke så veldig gammel? Jeg syns veldig mange hunder får en veldig heftig røyteperiode når de bikker fra unghund til voksen. All nesten-voksen-pelsen slippes og byttes ut med skikkelig voksenpels. Kan det være noe sånt?

Jeg satte forøvrig b-vitaminsprøyter på bernern min en gang hun røyta seg helt absurd naken og fikk grå og flassete pels. Det funka jo det. Hun kom opp i pels igjen og ble blank og fin i pelsen som før. Men om hun hadde blitt det uten b-vit tilskudd også er jo vanskelig å si :)

Hun er 2 1/2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå som jeg har innsett at jeg har fått meg pelsstellrase, så trenger jeg litt veiledning. Har bestilt klippemaskin etter gode råd, men hva slags saks bør jeg gå for, for å klippe ører/faner på en golden? Og god sjampo å anbefale (foreløpig går det i klorhexidin - sjampo pga. våteksem)?

Du klipper jo ikke golden med maskin!!????

Jeg har hatt golden, i utstillingsklipp (tross at han ikke ble stilt noe særlig fordi det på den tiden var altfor mange hunder på utstilling til at jeg gadd ventinga, men bikkja var stelt), og brukte aldri maskin - maskin var fy fy fy.

Det du trenger er en god karde og en kam som er relativt tynntanna. Til klipp av halen, faner og ørekanter - trenger du en god pelssaks. Se på Hund1, de har noe rimelige varianter som er gode å bruke. Til fronten - altså fra ørene og ned til brystbenet trenger du en tynnesaks. Du kan ha behov for både en med tynnerblader på begge sider, og en med ett blad av hvert (siste er fin å ta faner med for øvrig for da ser det ikke så nyklippa ut). For det meste så bruker du tynnersaksa på fremsiden av hals og bryst, og også til å blende inn pelsen fra brystbenet og ned.

ALDRI MASKIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du klipper jo ikke golden med maskin!????

Jeg har hatt golden, i utstillingsklipp (tross at han ikke ble stilt noe særlig fordi det på den tiden var altfor mange hunder på utstilling til at jeg gadd ventinga, men bikkja var stelt), og brukte aldri maskin - maskin var fy fy fy.

 

Det du trenger er en god karde og en kam som er relativt tynntanna. Til klipp av halen, faner og ørekanter - trenger du en god pelssaks. Se på Hund1, de har noe rimelige varianter som er gode å bruke. Til fronten - altså fra ørene og ned til brystbenet trenger du en tynnesaks. Du kan ha behov for både en med tynnerblader på begge sider, og en med ett blad av hvert (siste er fin å ta faner med for øvrig for da ser det ikke så nyklippa ut). For det meste så bruker du tynnersaksa  på fremsiden av hals og bryst, og også til å blende inn pelsen fra brystbenet og ned.

ALDRI MASKIN

 

Du, seriøst, ro deg sånn cirka ti hakk ned. Vi skal barbere ned mage da vi sliter med våteksem. Jeg skal ikke ha golden i utstillingsklipp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du, seriøst, ro deg sånn cirka ti hakk ned. Vi skal barbere ned mage da vi sliter med våteksem. Jeg skal ikke ha golden i utstillingsklipp.

Du spør om råd om pelsstell av golden, hva du trenger til hale og faner - om du ikke skal ha utstillingsklipp så har du maskin til der det skal være kort, og så tar du kjøkkensaksa til resten *ler*

For øvrig - tips i forhold til våteksem - kjøp medisinsk grønnsåpe, vask godt, skyll og strø på potetmel, eller bruk optima spray.

Min var også plaget med store våteksemutbrudd, grønnsåpe, potetmel (alternativt bacimycinpulver) og optima, tok knekken på alle oppblomstringene i løpet av en dag. Han sluttet å få våteksemutbrudd når jeg kuttet ut alt med fisk for øvrig, etter at han kun fikk kyllingbasert for slutta han med sånne oppblomstringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du spør om råd om pelsstell av golden, hva du trenger til hale og faner - om du ikke skal ha utstillingsklipp så har du maskin til der det skal være kort, og så tar du kjøkkensaksa til resten *ler*

 

For øvrig - tips i forhold til våteksem - kjøp medisinsk grønnsåpe, vask godt, skyll og strø på potetmel, eller bruk optima spray.

Min var også plaget med store  våteksemutbrudd, grønnsåpe, potetmel (alternativt bacimycinpulver) og optima, tok knekken på alle oppblomstringene i løpet av en dag.  Han sluttet å få våteksemutbrudd når jeg kuttet ut alt med fisk for øvrig, etter at han kun fikk kyllingbasert for slutta han med sånne oppblomstringer.

Har alt vært til veterinæren og fått gode tips om våteksem der.

Jeg ønsker meg fortsatt en god saks til å klippe faner og ører så det ser pent ut, noe det ikke gjør med en kjøkkensaks. Kan jeg få lov til å spørre om det uten at du håner meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt vært til veterinæren og fått gode tips om våteksem der.

Jeg ønsker meg fortsatt en god saks til å klippe faner og ører så det ser pent ut, noe det ikke gjør med en kjøkkensaks. Kan jeg få lov til å spørre om det uten at du håner meg?

Jeg stusser irsk-setteren med effileringssaks. Av den sorten som har effileringskniv på ene siden og vanlig på andre siden. Og tynner over med trimkam, grov.

Lagt til:

DENNE trimkammen bruker jeg på setteren. Kjøpte den på en utstilling. Ikke funnet den i norsk nettbutikk.

Endret av Eli-Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Slike trimmekniver finner du i de aller fleste dyrebutikker med et ok utvalg, men også på de fleste nettbutikker. Her er den blå som ble linket til http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Trimmekniv-Bl%C3%A5-Grov-P213/05-4055

Og her har du gode sakser som ikke koster skjorta: http://hunden.mamutweb.com/Shop/List/-OKDV-Solingen/159/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har alt vært til veterinæren og fått gode tips om våteksem der.

Jeg ønsker meg fortsatt en god saks til å klippe faner og ører så det ser pent ut, noe det ikke gjør med en kjøkkensaks. Kan jeg få lov til å spørre om det uten at du håner meg?

Les med litt andre briller er du snill. Snev av humor hadde vært fint. Det var ikke min intensjon å håne deg.

Rådene om våteksem var i beste mening - sorry liksom. Tenkte tips fra noen som hadde erfaring med rasen og våteksem kunne være til hjelp. Beklager på det dypeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tips til hvordan få australsk nakenrotte opp igjen i pels? Kur,tilskudd, hva som helst?

Hun har vært nedrøytet før men nå ser hun direkte j****g ut :P

Vi har ikke gjort endringer i fóringsrutiner så jeg aner ikke hvorfor hun ser så fæl ut nå, kontra tidligere røyteperioder.

Har tidligere brukt plush puppy sin coat recue med god effekt på annen hund, men den har gått ut fra waggytail sitt sortiment nå.

Edit:

Hun skal bades i morgen og har vært børstet mye for å få av død pels.

Oppdatering, 2 1/2 uke senere.

Jeg kjøpte vit b som hun har fått i maten nesten hver dag + rå eggeplomme 1-2 g pr uke. Ellers mye børsting og 2 runder med shampo, samt 1 gang med fuktighetsgivende pelskur.

Hun ser betraktelig bedre ut i pelsen nå (veldig mye blankere) og hun er nesten ferdig nedrøytet.

Det lå minimalt med pels igjen i dusjen i går kveld i forhold til forrige gang.

Regner med at hun snart begynner å få litt ny pels på plass. Helt fullpelset blir hun neppe men alikevel et godt stykke unna matt nakenrotte :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eff. saks fra Rose Line - skjit fornøyd :D

I hundesalongen jeg jobber i bruker vi også denne. Den er virkelig en saks som bare klipper og klipper og omtrent aldri blir sløv, så jeg også foretrekker denne etter å ha prøvd litt ulike. Av puddelsakser anbefaler jeg faktisk å sjekke litt på ebay. Har brukt mange ulike puddelsakser oppigjennom, men en av de beste jeg har prøvd var faktisk en billig en til under 200 lappen fra ebay. (Hvor lenge den holder vet jeg ikke). Så det er mulig å gjøre kupp der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Drar denne litt opp igjen. Har jo fått collievalp nå, og tidligere har jeg klart meg helt fint med en puddelkam, en effileringssaks, en villsvinbust/nylonbørste og en karde. Har noen anbefalinger på disse, eventuelt meninger om annet jeg trenger? Burde jeg ha en blåser, eller er det sløsing med penger når jeg bare har en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...