Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store pelsstelltråden


xxx12345
 Share

Recommended Posts

B-vitaminer tas ikke alltid godt opp av tarmen. Vetrinærer oppsøker man når man føler man trenger hjelp for å bedre livskvaliteten til hunden sin. Inkl pelskvalitet.

Takk for innspill, vi begynner med tiltak som kan gjøres hjemme :)

Vi har alle forskjellig preferanser, derfor skrev jeg "for meg".

@Nemi

Av shampoer er jeg mest fornøyd med bio groom. Minst fornøyd med KW.

På Harly som har hatt allergisk reaksjon på fór som i hovedsak slo ut på pels og hud har jeg brukt optima sin shampo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enig. Symra har, eller hadde i alle fall, veldig flott pels. I beardismiljøet har jeg mange ganger fått spørsmål om hva jeg har gjort for å få så fin pels. Svaret mitt var alltid: Kjøpt valp etter to

Jeg testet denne for litt siden, helt utrolig god effekt på tørr pels. De har flere typer, men jeg har bare testet denne selv. @ jeg fikk teste litt forskjellig hos Bitta. Hun hadde bl.a. en potesa

Oppdatering, 2 1/2 uke senere. Jeg kjøpte vit b som hun har fått i maten nesten hver dag + rå eggeplomme 1-2 g pr uke. Ellers mye børsting og 2 runder med shampo, samt 1 gang med fuktighetsgivende p

Pels er bare relevant til utseende?..

Absolutt ikke. Med hund der pelsen var en av de "organer" det gikk utover pga sykdom, så så man virkelig hva en god pels betyr. Dårlig pels betyr ofte symptomer på noe underliggende. Hudsykdom, allergi, systemsykdom mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Med hund der pelsen var en av de "organer" det gikk utover pga sykdom, så så man virkelig hva en god pels betyr. Dårlig pels betyr ofte sympromer på noe underliggende. Hudsykdom, allergi, systemsykdom mm.

Det vet jeg. Spørsmålet var rettet til Yellow som ser ut til å tenke at pels bare er utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mye man kan gjøre og prøve, men lite som egentlig hjelper :P Hunder som mangler vitaminer el merker man en effekt på, selvsagt (som på oss mennesker) men hunder som gjennomgår vanlig pelskifte og alt er istand blir bare dyrt tiss med alle tilskuddene og vitaminsprøytene. Man kan jo prøve på å stimulere hårene og passe på at det ikke pelsen blir tørr og sprø, men ja..

Enig. Symra har, eller hadde i alle fall, veldig flott pels. I beardismiljøet har jeg mange ganger fått spørsmål om hva jeg har gjort for å få så fin pels. Svaret mitt var alltid: Kjøpt valp etter to foreldredyr med flott pels. :ahappy: Jeg tror veldig veldig mye ligger i genene når det gjelder pelskvalitet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pelsen er dårlig pga et underliggende problem, er det vel lurt å sjekke ut hva det underliggende problemet er før man kjører på med b-vitamin-kurer.

Jo, klart man bør finne underliggende problem. MEN: for pelsens del, så kan B-vitaminer hjelpe. I tillegg er B-vitaminer ufarlig å gi, det er vannløselig og overskuddet skilles ut med urinen.

I tillegg er B-vitaminer bra for mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere kniver, jo større sannsynlighet for å kutte dekkpels tenker jeg i mitt hode.

Ja,sånn tenker jeg også så derfor lurte jeg på en coat king med færre kniver :D Jeg syns ikke den tar for mye dekkhår bare når jeg går helt berserk med den. Og det vil jeg gjerne gjøre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvis pelsen er dårlig pga et underliggende problem, er det vel lurt å sjekke ut hva det underliggende problemet er før man kjører på med b-vitamin-kurer.

Akkurat det tenker jeg og, å kjøre på med B-vitamin hjelper jo bare hundens helse dersom hunden lider av mangel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner veldig mange som bruker B-vitamin tilskudd fra Dr. Clauder og er veldig fornøyd.

Pels Plus – B-vitamin Complex gir ren næring til hud og pels. Konstant røyting og matt, sprø pels er blitt et økende problem for mange hunder. Pels Plus – B-vitamin Complex gjenoppbygger pelsen ved å tilføre vitamin B og biotin. Dette gjør at pelsen på en naturlig måte blir sterkere.

Hurtigere tilbakevekst av pels.

• Motvirker sprø og tørr pels

• Inneholder store mengder B-Vitamin

• Reduserer røyting utenfor røytesesong

• For alle typer pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenker jeg og, å kjøre på med B-vitamin hjelper jo bare hundens helse dersom hunden lider av mangel på dette.

Tja, dette stemmer ikke helt, siden B-vitaminer deltar i de fleste integrerte cellulære prosesser, og dermed vil et tilskudd bidra positivt på mage tilstander.

Og man "lagrer" ikke B-vitaminer, på samme mpte som med fettløselige, så derfor kan hyppige tilskudd være gunstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,sånn tenker jeg også så derfor lurte jeg på en coat king med færre kniver :D Jeg syns ikke den tar for mye dekkhår bare når jeg går helt berserk med den. Og det vil jeg gjerne gjøre :/

Har med 12 kniver til tolleren, den er gull. Bruker den på ørene og for å tynne pelsen generelt. Synes ikke den tar dekkhår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tja, dette stemmer ikke helt, siden B-vitaminer deltar i de fleste integrerte cellulære prosesser, og dermed vil et tilskudd bidra positivt på mage tilstander.

Og man "lagrer" ikke B-vitaminer, på samme mpte som med fettløselige, så derfor kan hyppige tilskudd være gunstige.

Har jeg ingen tro på om man uansett får i seg nok gjennom kosten, strider liksom imot alt jeg har lært. Har man mangler eller får i underkant av noen vitaminer så ja, men ikke at det er bra eller gjør noen nytte for helsa å å bare "pøse på", som du nevner skiller man jo ut overskudd. Men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet denne for litt siden, helt utrolig god effekt på tørr pels. De har flere typer, men jeg har bare testet denne selv.

@ jeg fikk teste litt forskjellig hos Bitta. Hun hadde bl.a. en potesaks fra KW jeg falt for, og jeg liker også de effileringssaksene hun hadde derfra. Jeg har hatt Solingen i alle år selv, men heller mot å teste KW neste gang faktisk. Vet jo ikke så mye om holdbarheten da jeg ikke har testa i mer enn ei uke. Solingensaksene mine har holdt i mange år med ikke akkurat pen behandling og helt uten vedlikehold, men de blir litt slarkete etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet denne for litt siden, helt utrolig god effekt på tørr pels. De har flere typer, men jeg har bare testet denne selv.

@ jeg fikk teste litt forskjellig hos Bitta. Hun hadde bl.a. en potesaks fra KW jeg falt for, og jeg liker også de effileringssaksene hun hadde derfra. Jeg har hatt Solingen i alle år selv, men heller mot å teste KW neste gang faktisk. Vet jo ikke så mye om holdbarheten da jeg ikke har testa i mer enn ei uke. Solingensaksene mine har holdt i mange år med ikke akkurat pen behandling og helt uten vedlikehold, men de blir litt slarkete etterhvert.

Har du prøvd eller vært borti C C saksene?

Jeg er mest fornøyd med saksene jeg har fra OKDV-Solingen. Ikke dyre men holder lenge.

Har det nå, og det er ok men ikke noe jeg har lyst til å kjøpe igjen. Effileringsaksen er det jeg vil prøve nytt av spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd eller vært borti C C saksene?

Har det nå, og det er ok men ikke noe jeg har lyst til å kjøpe igjen. Effileringsaksen er det jeg vil prøve nytt av spesielt.

Nei. Har kjempelyst, men lommeboka sier nei foreløpig. Må ha inn noen flere klippekunder for å forsvare innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd eller vært borti C C saksene?

Har det nå, og det er ok men ikke noe jeg har lyst til å kjøpe igjen. Effileringsaksen er det jeg vil prøve nytt av spesielt.

Effileringssaksen min er fra Artero. 4 ganger så dyr, men er ikke helt sikker på om den er 4 ganger så god.. Men det er den saksen jeg bruker desidert mest så der går jeg nok for bedre uansett. Men jeg liker ikke å kjøpe dyre sakser uten å ha prøvd dem i hånden først, så derfor ender jeg opp med å kjøpe fra hund-1 sin stand fordi de har et utvalg med gode sakser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har kjempelyst, men lommeboka sier nei foreløpig. Må ha inn noen flere klippekunder for å forsvare innkjøp.

Ja, er der jeg sliter litt. Jeg klipper overhodet ikke nok til å forsvare prisen :P

Effileringssaksen min er fra Artero. 4 ganger så dyr, men er ikke helt sikker på om den er 4 ganger så god.. Men det er den saksen jeg bruker desidert mest så der går jeg nok for bedre uansett. Men jeg liker ikke å kjøpe dyre sakser uten å ha prøvd dem i hånden først, så derfor ender jeg opp med å kjøpe fra hund-1 sin stand fordi de har et utvalg med gode sakser.

Har artero fra før, men ikke i effilering. Ikke så fornøyd, i forhold til prisen. Hund1 har jo også gått bort ifra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke innom en litt større frisørsalong da og få kjenne på saksene der og kjøpe en dere liker der?

*legge meg borti ting jeg ikke har peiling på* :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg snakket med frisørdamen min om deres sakser - da kommer man ikke langt med et par tusen altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg snakket med frisørdamen min om deres sakser - da kommer man ikke langt med et par tusen altså :lol:

Å nei :P jeg så for meg kanskje at det var med konkurranse og mer rasjonelle priser på slike enn for de som gjaldt hund.. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, klart man bør finne underliggende problem. MEN: for pelsens del, så kan B-vitaminer hjelpe. I tillegg er B-vitaminer ufarlig å gi, det er vannløselig og overskuddet skilles ut med urinen.

I tillegg er B-vitaminer bra for mye annet.

Om det ikke er snakk om at hunden har b-vitamin-mangel, så er det bortkasta penger å pøse på med ymse b-vitamin-kurer, særlig om problemet er noe underliggende, som f.eks allergi.

Å nei :P jeg så for meg kanskje at det var med konkurranse og mer rasjonelle priser på slike enn for de som gjaldt hund.. :P

Du trodde arbeidsredskaper som brukes 8 timer hver dag, var billigere enn sakser til hobbybruk? :P:lol:

Frisørsakser er for korte til den slags klipping som er på puddel, det er jo mer formklipping enn hårklipp, så på puddel så er stort sett saksebladene veldig lange. Omtrent like lange som en toypuddel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...