Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Hva jobber egentlig de med bachelor i pedagogikk som..? *forvirret*

Det er viktig å huske på at en ikke får et yrke når en studerer på universitetet, så det å svare på hva studenter med ulike utdanninger jobber "som", er ganske vanskelig. Jeg jobber feks som seniorkonsulent og veileder, men førstnevnte tittel sier deg jo ingenting. Mye viktigere er det å spørre seg hva folk jobber med, hva slags problemstillinger møter de i jobben sin, og hvor de jobber.

Anbefaler deg å benytte deg av veiledningstilbudet både på fakultetet du studerer og på karrieresenteret (dersom du har et sånt på ditt studiested). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

@Nemi Jo, er på siste året, men når jeg titter på jobb ser jeg liksom ikke for meg hva jeg kan jobbe som. Barnehage er greit nok, men utenom det.. :P

@SandyEyeCandy Det er sant, men fortsatt forvirret.. Har jo mye kunnskap om pedagogiske prosesser, læring i ulike situasjoner og alderstrinn, det psykiske bak..

Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Første eksamen bestått :) Veldig grei eksamen, med ganske lave krav. Men alle var veldig flinke!

Starter opp med anatomi og strålefysikk neste uke. Satser på at det blir litt mer individuelt arbeid også, ikke bare gruppearbeid. Gruppearbeid er veldig greit, men jeg lærer mer av idividuelt arbeid. Spent på hvordan fagene er!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som digger exphil (eller oppgaveskriving) som vil hjelpe, jeg klarer ikke skrive :icon_cry: Sittet i hele dag, og har skrevet 500 ord om den delen jeg har regnet ut bør ha minst 1000 ord.. Føler det jeg har skrevet er crap, og skjønner ikke hva mer jeg kan dra inn uansett.

Den ene delen av oppgaven er dette:
"Ernst Mayr påpeker at moderne (darwinistisk) biologi avviser teleologien som et forklaringsprinsipp. Vis hva Mayr forstår med (kosmisk) teleologi og gjør rede for hvorfor det er avgjørende å kvitte seg med dette prinsippet for å etablere biologien som en selvstendig vitenskap. "

Så da lurer jeg på hvor mye jeg skal ta med da? Kan jeg beskrive hele utviklingen frem til den moderne biologien? Jeg føler jeg har tatt med alt jeg kan, og jeg har alt for få ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

81 dager til innlevering av masteren! Det skal nok gå bra, men herregud! Psyken min hadde trengt minst 100 ekstra :frantics:

14 dager til siste fageksamen. Finnes ikke forberedt, men har 14 dager på meg å lære meg pensum bra nok til at jeg får enten en A eller B. C er litt krise, men går greit forutsatt at jeg får A på selve oppgaven. Stress!! Og på mandag skal jeg holde en presentasjon av en artikkel. Så da stresser jeg litt over det og :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som digger exphil (eller oppgaveskriving) som vil hjelpe, jeg klarer ikke skrive :icon_cry: Sittet i hele dag, og har skrevet 500 ord om den delen jeg har regnet ut bør ha minst 1000 ord.. Føler det jeg har skrevet er crap, og skjønner ikke hva mer jeg kan dra inn uansett.

Den ene delen av oppgaven er dette:

"Ernst Mayr påpeker at moderne (darwinistisk) biologi avviser teleologien som et forklaringsprinsipp. Vis hva Mayr forstår med (kosmisk) teleologi og gjør rede for hvorfor det er avgjørende å kvitte seg med dette prinsippet for å etablere biologien som en selvstendig vitenskap. "

Så da lurer jeg på hvor mye jeg skal ta med da? Kan jeg beskrive hele utviklingen frem til den moderne biologien? Jeg føler jeg har tatt med alt jeg kan, og jeg har alt for få ord...

Noe jeg liker å gjøre når jeg står helt fast, tror jeg har skrevet alt jeg kan og grubler så mye over hvert eneste ord jeg skriver at jeg ikke kommer videre: Åpne et nytt worddokument, sett på litt musikk og sett på en nedtelling på ti minutter. I de ti minuttene skal du skrive kontinuerlig. Det er ikke lov til å stoppe å skrive, ikke lov til å rette ting eller lese det du har skrevet, og du MÅ skrive hele tiden. Om du ikke kommer på noe å skrive om oppgaven, må du likevel skrive - "dette er kjempeteit og jeg kan ingenting og er så frustrert og for en drittoppgave!" er helt greit å skrive, så lenge du fortsetter å skrive i de ti minuttene. Etterpå leser du gjennom det du har skrevet og plukker ut det som kan brukes til noe. Kanskje kom du på et nytt poeng eller fant ut at for å komme videre er du nødt til å kunne mer om et eller annet, og dermed må du lese en eller annen artikkel. Og om du ikke kommer fram til noe som helst har du uansett skrevet kanskje 500-1000 ord på et blunk. Selv om det ikke er ord du kan bruke i oppgaven din kan det være en øvelse som gjør at oppgaveskrivinga løsner litt fordi du setter i gang noen tankeprosesser.

Jeg føler jeg svømmer i gjøremål og ting jeg må finne ut av nå om dagen. Har mye å gjøre i de tre fagene jeg tar, og i bakgrunnen ligger masteroppgaven som en litt skummel sky som jeg fremdeles ikke har funnet ut hva skal være. :P Gleder meg til veiledningsseminar i oktober, håper noen brikker faller på plass innen da.

Men selv om det er mye å gjøre er det i det minste morsomme ting! Jeg er for eksempel invitert til å være med i en paneldebatt som en del av evalueringen av studieprogrammet mitt, og om halvannen uke drar jeg til Bodø for å gjennomføre et medvirkningsopplegg med barn. Vi samarbeider med DogA og det er et nasjonalt prosjekt for å finne ut mer om bruken av barnetråkk som verktøy i planleggingen. Resultatene våre skal stilles ut på DogA over jul, og det er litt artig å få være med på noe "ordentlig" som noen utenfor universitetet kommer til å se.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så spennende det er med forvaltningsrett! Storkoser meg på samling, fått diskutere både politikk og diverse forvaltningslover og greier og greier. :)

Grubler litt på hva jeg skal velge til problemstilling i det faglige notatet i statsvitenskap. Vanskelig å komme på noe som er spennende og interessant, uten at det blir for voldsomt stort og som dekker viktige punkter i pensum. Bra problemstillingen/utkastet ikke skal inn før om en måned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tredje året på vernepleie ganske godt i gang. De siste to årene har jeg drømt meg bort og planlagt hvor jeg vil videre, og nå har jeg egentlig bestemt meg for at det blir en master i spesialpedagogikk. Dessverre mangler jeg 30 studiepoeng på bachelornivå i pedagogikk, men løsningen er altså å ta spesialpedagogikk 1 og 2, som faktisk utgjør 1. året på masteren. Jeg kan med andre ord ta masteren på to år likevel. :lol: Forhåpentligvis kommer jeg inn på DMMH i Trondheim. I verste fall HIST. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, kommer du inn på hist, kommer du inn på NTNU :)

Da ser det ut som jeg er "student" igjen i år! Har meldt meg opp i så mye som ett emne i høst, og hvis alt går etter planen blir det to emner til våren. Så får vi se hva jeg gjør neste høst - kanskje fulltidsstudier?

Gleder meg til å komme i gang skikkelig. Har foreløpig funnet pensumliste og bestilt bok. Den kommer vel i neste uke, og da er det bare å begynne med selvdisiplin og lesing! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, kommer du inn på hist, kommer du inn på NTNU :)

Da ser det ut som jeg er "student" igjen i år! Har meldt meg opp i så mye som ett emne i høst, og hvis alt går etter planen blir det to emner til våren. Så får vi se hva jeg gjør neste høst - kanskje fulltidsstudier?

Gleder meg til å komme i gang skikkelig. Har foreløpig funnet pensumliste og bestilt bok. Den kommer vel i neste uke, og da er det bare å begynne med selvdisiplin og lesing! :D

Ja! Stemmer det, da er det ikke så krise med andre ord? Lykke til med studiene, fulltid er definitivt best. Skulle ønske jeg kunne studert i all evighet!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg liker å gjøre når jeg står helt fast, tror jeg har skrevet alt jeg kan og grubler så mye over hvert eneste ord jeg skriver at jeg ikke kommer videre: Åpne et nytt worddokument, sett på litt musikk og sett på en nedtelling på ti minutter. I de ti minuttene skal du skrive kontinuerlig. Det er ikke lov til å stoppe å skrive, ikke lov til å rette ting eller lese det du har skrevet, og du MÅ skrive hele tiden. Om du ikke kommer på noe å skrive om oppgaven, må du likevel skrive - "dette er kjempeteit og jeg kan ingenting og er så frustrert og for en drittoppgave!" er helt greit å skrive, så lenge du fortsetter å skrive i de ti minuttene. Etterpå leser du gjennom det du har skrevet og plukker ut det som kan brukes til noe. Kanskje kom du på et nytt poeng eller fant ut at for å komme videre er du nødt til å kunne mer om et eller annet, og dermed må du lese en eller annen artikkel. Og om du ikke kommer fram til noe som helst har du uansett skrevet kanskje 500-1000 ord på et blunk. Selv om det ikke er ord du kan bruke i oppgaven din kan det være en øvelse som gjør at oppgaveskrivinga løsner litt fordi du setter i gang noen tankeprosesser.

Tusen takk for gode råd :) Egentlig syns jeg oppgaven er interessant, jeg ble skikkelig glad da jeg fikk om biologi og decartes (andre del av oppgaven). Og jeg føler jeg forstår hva de vil frem til, derfor er det ekstra frustrerende når det ikke går på skinner :lol:

Samboeren min studerer literatur, og han sier alltid at jeg skriver som en vitenskapsperson, kompakt og presist. At alt som ikke er helt nødvendig på en måte er røsket ut av teksten. Det samme sier min bror som har studert historie. Begge to har lest utkastet jeg skrev i går, og sier at det burde være enkelt å forlenge teksten. Mens jeg føler jeg har skrevet om "alt". Om det gir mening. Så jeg syns det er skitvanskelig å skrive "bredt og flytene".

Sliter også med at jeg vil det skal bli bra med en gang, starte fra toppen og skrive meg ferdig, og så skal det være bra som det er. Men det går jo ikke med en tekst som er som denne.

Prøver å bruke disse tipsene du kom med (fikk tilsvarende tilps fra min bror også, så tydelig at det er noe som fungerer for mange), og jeg syns faktisk det hjalp. Jeg skrev riktignok ingen meningsløse ting, men jeg skrev ned setninger jeg ikke var fornøyd med, og å gikk jeg videre. Skrev til og med ned ufullstendige setninger og stikkord. Senere i dag når jeg åpnet teksten igjen gikk det mye bedre å flette det sammen. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er det ikke et pluss å være kompakt og presis? Jeg fikk så mye påpakning om at jeg måtte si nøyaktig hva jeg mente i masteren og legge poenget først i setningene. Dessuten snakket de mye om styrken i ulike ord. Nå er det årevis siden jeg hadde exphil da, og det er jo noe helt annet enn realfag, men jeg vil nå fortsatt påstå at det er et pluss å ikke dalle for mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er det ikke et pluss å være kompakt og presis? Jeg fikk så mye påpakning om at jeg måtte si nøyaktig hva jeg mente i masteren og legge poenget først i setningene. Dessuten snakket de mye om styrken i ulike ord. Nå er det årevis siden jeg hadde exphil da, og det er jo noe helt annet enn realfag, men jeg vil nå fortsatt påstå at det er et pluss å ikke dalle for mye :P

Joda, men sikkert noe med at det er grenser for hvor presist det skal være. Jeg har fått kommentarer på at jeg er veldig konkret til og med når det gjelder geo. :P Så da blir kontrasten stor fra det og til et flytende fag som filosofi. :lol:

Altså, jeg vil si det generelt er en fordel for meg at jeg er konkret og presis i realfag. Men jeg har f.eks alltid hatt problemer med åpne oppgaver av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er litt inne i foreningslivet på NMBU, er det virkelig sånn at man blir nekta å være med i enkelte av foreningene? Jeg har sett de har opptaksprøver og sånt men har liksom tenkt at man får være med om man har lyst, liksom? Har ei venninne som de siste ukene har prøvd så hardt og har hatt så lyst til å være med i en av foreningene, men hun fikk ikke være med. Synes det er veldig sånn barne-/ ungdomsskole greie "her leker vi og du får ikke være med på moroa" liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er litt inne i foreningslivet på NMBU, er det virkelig sånn at man blir nekta å være med i enkelte av foreningene? � Jeg har sett de har opptaksprøver og sånt men har liksom tenkt at man får være med om man har lyst, liksom? Har ei venninne som de siste ukene har prøvd så hardt og har hatt så lyst til å være med i en av foreningene, men hun fikk ikke være med. Synes det er veldig sånn barne-/ ungdomsskole greie "her leker vi og du får ikke være med på moroa" liksom :P

Jeg går jo på NMBU Campus Adamstua, men svarer allikevel jeg. Ja, det er virkelig sånn at man ikke får være med. :/ Synes det er spesielt jeg også. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er litt inne i foreningslivet på NMBU, er det virkelig sånn at man blir nekta å være med i enkelte av foreningene? � Jeg har sett de har opptaksprøver og sånt men har liksom tenkt at man får være med om man har lyst, liksom? Har ei venninne som de siste ukene har prøvd så hardt og har hatt så lyst til å være med i en av foreningene, men hun fikk ikke være med. Synes det er veldig sånn barne-/ ungdomsskole greie "her leker vi og du får ikke være med på moroa" liksom :P

Det varierer fra forening til forening. Men ja, det er en del av dem som er ganske lukket og hvor de som allerede er med er litt restriktive med hvem som blir tatt opp. I min forening blir alle som gjennomfører opptaket tatt opp - men det er litt arbeid å levere gyldig søknad og gjennomføre resten av opptaket. Men det er ikke sånn at vi sitter der og sier at han får være med, mens hun får ikke. Andre foreninger, f.eks. Hunkattene, tar ikke opp alle som er interessert. Det er kanskje også noe av grunnen til at det har poppet opp en del nye foreninger de siste årene - Gents ble startet av en gjeng som ikke fikk blitt med i Unity, for eksempel.

Gøy:

http://www.magasinetkote.no/artikler/2015/9/12/sykkelplanlegging-trinn-for-trinn :)

(Første gang jeg har fått publisert noe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud jeg er så lei høgskolen min, det er helt umulig å skulle gjøre noe for studentene når de er helt passive!!!

Jeg tilbyr

- Ubegrenset med mat og alkhol (!!!)

- Stor mulighet for nettverksbygging

- Foredrag fra en av norges beste oljeanalytikere om Norges fremtid

for den knappe sum av et medlemsskap som koster 100 kr i året.... dette kan de bruke til nyttårsbord, bedriftsbesøk og blåtur i tillegg...

MEN, jeg har 30 plasser og så lang har jeg fått FEM påmeldinger!!

Jeg har to styreverv i år pga vi ikke har noen engasjerte studenter så jeg måtte ta på meg mer enn jeg ville.... hva skjer med fremtidens ingeniørstudenter egentlig. Jeg blir helt GAL :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud jeg er så lei høgskolen min, det er helt umulig å skulle gjøre noe for studentene når de er helt passive!

Jeg tilbyr

- Ubegrenset med mat og alkhol (!)

- Stor mulighet for nettverksbygging

- Foredrag fra en av norges beste oljeanalytikere om Norges fremtid

for den knappe sum av et medlemsskap som koster 100 kr i året.... dette kan de bruke til nyttårsbord, bedriftsbesøk og blåtur i tillegg...

MEN, jeg har 30 plasser og så lang har jeg fått FEM påmeldinger!

Jeg har to styreverv i år pga vi ikke har noen engasjerte studenter så jeg måtte ta på meg mer enn jeg ville.... hva skjer med fremtidens ingeniørstudenter egentlig. Jeg blir helt GAL :gaah:

Hvis det er en trøst, så er det samme opplegget her. Vet at de ofte må åpne opp for å la studenter utenom NITO delta på grunn av manglende engasjement og "tid". Jeg er fremdeles dødsmisunnelig på ingeniørene for NITO! Ellers er manglende engasjement heller regelen enn unntaket, det er de samme personene som går igjen på alle nivåer i skoledemokratiet og studentsamfunnet. Skulle ønske det var et større engasjement, men det håper jeg at det blir bedre med flere studentboliger og da flere studenter som ønsker å være med i studentmiljøet (de som er aktive er stort sett de som er tilflyttere og bor i disse boligene). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en trøst, så er det samme opplegget her. Vet at de ofte må åpne opp for å la studenter utenom NITO delta på grunn av manglende engasjement og "tid". Jeg er fremdeles dødsmisunnelig på ingeniørene for NITO! Ellers er manglende engasjement heller regelen enn unntaket, det er de samme personene som går igjen på alle nivåer i skoledemokratiet og studentsamfunnet. Skulle ønske det var et større engasjement, men det håper jeg at det blir bedre med flere studentboliger og da flere studenter som ønsker å være med i studentmiljøet (de som er aktive er stort sett de som er tilflyttere og bor i disse boligene). :P

Det er jo trist, og frustrerende. Jeg mister liksom motet til å prøve å arrangere noe kjekt når de ikke engang gidder å lese hva jeg arrangerer. Jeg har også snakket med et firma om å arrangere en tur for å prøve ROV-simulator. Noe som går inn under pensumet til studentene, men allikevel var de ikke gira. Hvorfor gå de på et studie de ikke brenner for?

Vi har også flere arrangementer i NITO åpen for alle studenter, det føles helt feil fordi de får vært gratispassasjerer på noe vi bruker mye tid og krefter på å arrangere.

Dette er ikke via NITO da, jeg har et annet styreverv i en petroleumsorganisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo trist, og frustrerende. Jeg mister liksom motet til å prøve å arrangere noe kjekt når de ikke engang gidder å lese hva jeg arrangerer. Jeg har også snakket med et firma om å arrangere en tur for å prøve ROV-simulator. Noe som går inn under pensumet til studentene, men allikevel var de ikke gira. Hvorfor gå de på et studie de ikke brenner for?

Vi har også flere arrangementer i NITO åpen for alle studenter, det føles helt feil fordi de får vært gratispassasjerer på noe vi bruker mye tid og krefter på å arrangere.

Dette er ikke via NITO da, jeg har et annet styreverv i en petroleumsorganisasjon.

Det høres forferdelig stusselig ut, at de ikke en gang er interessert i å være med på noe sånn! For meg virker det til tider som om at folk flest er mest interessert i å gjøre minst mulig for å komme seg gjennom høgskolen.

Mange som er lite interessert i å engasjere seg for en bedre studiehverdag (skriver generelt) og for å bidra til å øke studiets kvalitet. Det er snakkes nok om mye viktig som kan bidra til dette, men det kommer seg liksom aldri videre til tillitsvalgte.

For å gjøre skolen og studiet attraktivt, så må studentene stå på for å få til arrangementer som du ville dra i gang. Hvis skolen er attraktiv, så vil også arbeidsgivere ønske studenter fra den aktuelle skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med metode (ME 100).

Jeg forstår det bedre når jeg er på forelesninger, gruppearbeid og på seminar, men boka.. Nei.

Er det urealistisk å tenke at jeg kan klare å lære det uten å lese boka?

I tillegg til forelesningene, gruppearbeidet og seminaret, blir det 2x PC lab + innleveringsoppgave.

:bye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med metode (ME 100).

Jeg forstår det bedre når jeg er på forelesninger, gruppearbeid og på seminar, men boka.. Nei.

Er det urealistisk å tenke at jeg kan klare å lære det uten å lese boka?

I tillegg til forelesningene, gruppearbeidet og seminaret, blir det 2x PC lab + innleveringsoppgave.

:bye:

Har fått B og C i fag uten å lese noe særlig av pensum flere ganger. :P For min del har det handlet litt om latskap, men jeg syns jo uansett man skal bruke mest tid på de læringsaktivitetene man får mest ut av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter så med å finne ut hvilken studieteknikk som passer for meg! Skal jeg notere i forelesningene eller følge med og notere senere? Notere for hånd eller på pc? Hvor mye av den og den boken bør jeg notere ned, hva er det viktigste? Det blir en del prøving og feiling dette første året tror jeg..

Er det noen av dere mer erfarne studenter som har noen smarte tips på lager, ting som har funket for dere? (nå er jo dette med hva som er bra studieteknikk veldig individuelt da, men likevel) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tradisjonell og har alltid notert for hånd. Du må liksom tenke noen ekstra tanker og får stoffet inn motorisk også, liker jeg å tro. PC er dessuten en heftig forstyrrelse hvis du ikke greier å holde deg unna surfing...

Det kommer også litt an på hva du studerer. Jeg studerte teknologi, og det er alltid greiest å notere matte og kjemi for hånd...

Når det kommer til hva som er viktigst: hva fokuserte foreleser på? DET er det viktigste, tenker jeg :)

...nå har jeg fryktelig lyst på boka mi. Den er sendt fra adlibris nå, men tida vil vise når den kommer. Krysser fingrene for at den kommer til helga!

I lesefag synes jeg det har funket best å notere stikkord mens jeg leste boka/forelesningspresentasjonene (der boka har vært veldig tung), for så å lese på mine egne notater før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...