Gå til innhold
Hundesonen.no

Bade og strandliv og hunder


Aea
 Share

Recommended Posts

Jeg er ofte på stranda og da har jeg med alle hundene som jeg binder fast i ett tre sånn at de har skygge. Eneste de da kjøler seg med er å vasse ut i vannet til beina og på magen. De får ikke avkjølt seg på ryggen eller hodet. Jeg har tatt å tatt de ut i vannet for å svømme litt fordi jeg er så redd de skal få heteslag i varmen. Skjønner hundene dette selv? Er det noe vits i å presse de ut i vannet? Jeg er redd for om de blir så varme at de får kamper og svimer av. Er nok veldig bekymra for alt for disse hundene. Hva gjør dere? Sånn som i dag som det var tretti grader ute. I morra er det meldt like varmt og vi skal til stranda i morra også. Kanskje bare jeg bekymrer meg alt for mye for disse hundene. :D (De svømmer ikke på egenhånd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dypper min ene med jevne mellomrom dersom hun peser. Bærer henne ut og så svømmer hun inn til land selv. Hun verken bader eller vasser av seg selv. Som oftest holder det at hun har tilgang på skygge.

De som bader eller vasser selv får styre det som de vil.

Jeg er ikke redd for heteslag eller sånt, men mer fordi jeg ser det blir mer behagelig for dem når de innimellom får kjølt seg helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går uti og bader med hunden min. Han svømmer ikke frivillig, men jeg mener at han må kjøle seg helt ned innimellom. Så da bader jeg heller med han :) Svømmeteknikken hans er ikke helt perfekt da, så må enten holde han under buken eller kjøpe en redningsvest til han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kan ikke hundene få være hjemme da stakkars? Noe av det værste jeg ser er hunder på stranda i timesvis på glovarme dager. Og da gjerne bundet til noe. Ofte skygge, men ikke alltid. Varme er dem, og noe særlig glede av å ligge bundet fast har de neppe.

Så med mindre målet er en tur til stranden for å aktivisere hundene med lek i vann osv. så vil jeg foreslå at du står opp tidlig, før varmen kommer, går en god og lang tur med hundene før du selv går til stranden og nyter varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke viser ubehag med varme eller sted og har tilgang på vann og skygge, så ser jeg ikke vitsen med å bade med en hund som ikke liker det. Blir det for varmt så er det selvsagt best å duppe de litt, noen hunder velger det også selv å gjøre det da. Om de vasser ut til magen er det helt OK, buk, lår osv er områder de mister mye kroppsvarme fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hundene få være hjemme da stakkars? Noe av det værste jeg ser er hunder på stranda i timesvis på glovarme dager. Og da gjerne bundet til noe. Ofte skygge, men ikke alltid. Varme er dem, og noe særlig glede av å ligge bundet fast har de neppe.

Så med mindre målet er en tur til stranden for å aktivisere hundene med lek i vann osv. så vil jeg foreslå at du står opp tidlig, før varmen kommer, går en god og lang tur med hundene før du selv går til stranden og nyter varmen.

Her er det som regel varmere inne enn det er ute i skyggen. Holdt på å koke i hjel innendørs i dag, så da var det langt mer behagelig å tusle ned til stranda, ligge i skyggen, litt vind fra havet og kalde dupper i ny og ne - for begge to. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de får kjølt seg godt ned ved å duppe mage, buk, lår i vannet. Vann på hele hunden kan fort bli veldig varmt. Kaldt og der og da, men når de kommer på land så "koker" nesten vannet på ryggen.

Kanskje kjøpe en kjølematte eller noe, om du vil ha dem med?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg er en sånn raring som drar til stranda kun for å bade med hundene :icon_redface: Vi henter baller, svømmer om kapp og har det moro :D Det hadde vært interessant å ha bundet dem fast. Alice hadde sett rolig på, mens Angus hadde tatt frem saksa si og kløppa alle hindringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hadde med hunden på stranden i går og det var helt supert. Byttet på å ligge i skyggen med hunden og la oss litt i sola da jeg hadde med paraply (liten hund) som jeg lagde skygge til han, og han ble ikke for varm. Bar han derimot når vi skulle tilbake fra stranden igjen fordi asfalten var glovarm midt på dagen der det ikke var skygge, viktig å tenke på, til større hunder kan tynne potesokker være et alternativ.

Hadde med 2 flasker vann der den ene var helt fryst og smeltet litt etter litt, slik at vannet som ble tilbudt hele tiden var kaldt.

Min liker ikke å bade og det behøver han heller ikke da, fukter pels/buk med lunkent (eller kjølig, men ikke iskaldt) vann for å avkjøle heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Potesokker fra non-stop ned til xxs (chi) finnes også forøvrig :) Mtp. asfalt.

Ja, har det forøvrig selv, såklart mulig å bruke det istedenfor å bære små hunder og. :)

Følte meg litt dum som bar han, var ikke lange biten, men møtte 3 andre på veien som gjorde det samme (fint å se at de tenkte på det med asfalten, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har det forøvrig selv, såklart mulig å bruke det istedenfor å bære små hunder og. :)

Følte meg litt dum som bar han, var ikke lange biten, men møtte 3 andre på veien som gjorde det samme (fint å se at de tenkte på det med asfalten, da).

Bedre å bære enn at han brenner seg :) Ikke dum!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar hunden være igjen hjemme, jeg. Han er svart og blir fryktelig varm og er ikke egentlig særlig glad i å være i vannet, så han blir bare liggende i skyggen og pese. Pluss at jeg greier ikke tenkte på annet enn om hunden har det bra, er kald nok, har friskt vann osv osv. Så med mindre vi drar ut med båten blir han hjemme når vi skal på stranda med venner. Blir bare stress for oss begge to.

Drar jeg på stranda alene er det oftest kun for å dyppe og aktivisere hunden, så da er han jo selvfølgelig med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med hundene på stranden du, det er helt opp til deg!

Jeg har hørt/lest (husker dessverre ikke hvor) at hunder regulerer temperatur via pesing og under potene. Altså er det ikke nødvendig å dyppe hele hunden i vannet for at den skal holde seg nedkjølt. Det var anbefalt å la hunden vasse og kjøle seg ned på ben, mage og hals. Pelsen fungerer ofte som et "skjold" mot varmen, så å tvinge hunden i vannet kan faktisk gjøre ting verre. Hunder har jo normale instinkter og ville nok dyppet seg i vann dersom det var nødvendig, det har ihvertfall jeg stor tro på.

Du kan jo bruke denne referansen for å se hvordan hunden din har det

I kjølige miljøer puster en hund 10-40 ganger per minutt, men har den det for varm kan det komme opp i over 200 ganger per minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...