Gå til innhold
Hundesonen.no

Forebygging ved HD


Enits
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenker sonen er riktig plass å få innspill på hva og hvordan ting skal gjøres fremover.

Ved HD D - hva kan man, og hva kan man ikke gjøre da?

foreløpig uten forkalkninger. Ser ut som det er hofteskålene som er for grunne.

Kan vi trene agility?

Kan vi bruke kløv?

Kan vi drive med trekk/snørekjøring?

Hvordan forebygger vi på best mulig måte for å unngå at dette skal bli et problem? Hun viser ingen kliniske symptomer pr idag.

Hos dyrlegen hadde de bare råd om å bytte for og kosttilskudd til glucosaminholdige produkter. Men, er dette nødvendig allerede nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville kjørt på med tilleggene allerede, dette fordi da forebygger en. Fora min hund med forkalkninger i ryggraden med bro og pigger på glukosamin, ester c(vitamin) og Omega tre i tillegg til ,tørrforet jeg hadde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rådene fikk jeg av veterinær, kiropraktor og massør når jeg hadde hund med E hofter.

- gi glucosamin og fortsett med det fóret du bruker så lenge hunden fungerer på det. Ga da pro plan med laks, vet anbefalte det fremfor leddfóret klinikken solgte...
Jeg gir glucosamin forebyggende, også til hundene mine som har a hofter.

- minst mulig løping i løssnø
- ikke kløve
- hold hunden slank og godt musklet
- minst mulig statiske bevegelser, ved jogging/sykling/snørekjøring på hardpakket snø bør man sørge for jevnt med temposkifter
- variasjon, turer i ulendt terreng, massasje og svømming er gull :)

Edit: la til litt.

Endret av *mokken*
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må du huske på at grad D er ikke lik som en annen grad D.. Det er veldig individuelt om hvordan det faktisk påvirkes..

Problemene pleier som regel å dukke opp når hun blir eldre, så lurt å tenke forebygging ja..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gikk glukosamin og MSM, og en god fiskeolje. :)

I tillegg ville jeg ha brukt tid på å trene opp en god stabiliseringsmuskulatur, f. eks ved balansetrening (balanseball, paw pods), gå turer i ulendt terreng, svømming, mm.

Skal du drive med "krevende" aktiviteter er det viktig å varme opp og roe ned etterpå.

Jevnlig behandling og sjekk hos massør er sikkert ikke dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenker sonen er riktig plass å få innspill på hva og hvordan ting skal gjøres fremover.

Ved HD D - hva kan man, og hva kan man ikke gjøre da?

foreløpig uten forkalkninger. Ser ut som det er hofteskålene som er for grunne.

Kan vi trene agility?

Kan vi bruke kløv?

Kan vi drive med trekk/snørekjøring?

Hvordan forebygger vi på best mulig måte for å unngå at dette skal bli et problem? Hun viser ingen kliniske symptomer pr idag.

Hos dyrlegen hadde de bare råd om å bytte for og kosttilskudd til glucosaminholdige produkter. Men, er dette nødvendig allerede nå?

Jeg har fått beskjed om å bruke henne som normalt, så hun får både kløve og trekke(og gå agility hvis vi hadde trent det). Jeg ser også sånn på det at jeg skal heller ha en hund som har et godt liv og får brukt seg, og at hun lever litt kortere, enn en som bare får vanlige turer. Min har mye muskler, og er 100% symptomfri ellers.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allsidighet er viktig! Ikke for mye av en aktivitet. Heller litt av alt :)

Av kosttilskudd er olje og glucosamin viktigst. Jeg har brukt ett tilskudd som heter ArthroHA og er veldig fornøyd med det. Brukte det på Unkas og bruker det nå på nye valpen som forebyggende :)

Ellers er svømming selvfølgelig å anbefale for å bygge muskler uten noe særlig belastning.

Streching for å holde muskler smidige er også bra, men få opplæring av en veterinær med kiropraktorutdannelse eller lignende.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D med forkalkninger på minsteskrulla her, snørekjører, sykler, jogger, går etc. Gir grønnleppemussling som tilskudd. Vi har Rimadyl som vi skal gi hvis hun viser smerter, kun gitt 1 gang tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D hofter her også. Vi gjør som vi pleier og bruker han på lik linje som de to andre hundene.

Ikke brukt så mye kløv enda, men han har prøvd en liten tur. Vi både sykler og snørekjører.

Ikke noe tillegg i maten. Så lenge han virker frisk så behandler vi han som en frisk hund :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk jeg bare skal behandle henne som en vanlig hund frem til hun evt viser noen tegn på at hun har ubehag/smerter.

Begynne med tilskudd av olje og glucosamin, også ellers holde henne i god form.

Spesifikke øvelser for å trene opp musklene i bakparten?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk jeg bare skal behandle henne som en vanlig hund frem til hun evt viser noen tegn på at hun har ubehag/smerter.

Begynne med tilskudd av olje og glucosamin, også ellers holde henne i god form.

Spesifikke øvelser for å trene opp musklene i bakparten?

Brukt mye fitpaws ballen på Pi, for å bygge kjernemuskelatur. Ellers signerer jeg mokken og de andre.

Behandle som en frisk hund frem til hun sier noe annet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebygging med kosttilskudd, grønnleppemusling er mer effektivt tilskudd enn glukosamin sies det og msm er fint å supplementere med. Du må jo ikke begynne med tilskudd nå, men forebygging er jo bedre enn å vente til problemet er der tenker jeg. Nøye med oppvarming og avgåing før/etter trim. Slank og godt muskulert hund. Avlaste der man kan, feks om sommeren kan man svømme en del for å avlaste skjelettet, men forsatt holde hunden i god form. Ta med hunden til behandler en gang i blant så man får tatt evt problemer med en gang så ikke det er med på å forverrer.

Jeg personlig hadde ikke vært redd for hverken kløv, trekk eller agility, men klart, jeg hadde nok ikke akkurat kjørt på med kløv som er halvparten av hundens vekt. Variasjon tenker jeg er bare godt for hunden uansett. Samme med agility, man trenger jo ikke å trene hunden ihjel heller, ellers hadde ikke jeg bekymret meg for det, ihvertfall ikke så lenge hunden er i god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han jeg hadde med forkalkninger i ryggen fikk være med på alt, moen ganger ble dog sykkelturen veldig kort for da så jeg at han ikke ville være med. Ellers så gjorde vi alt som var moro trekk på ski, løpe, bade om vintern. Ja kanskje han fikk litt kortere liv men han hadde det mye morsommere enn om jeg skulle tatt hensyn til alt hele tide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebygging med kosttilskudd, grønnleppemusling er mer effektivt tilskudd enn glukosamin sies det og msm er fint å supplementere med. Du må jo ikke begynne med tilskudd nå, men forebygging er jo bedre enn å vente til problemet er der tenker jeg. Nøye med oppvarming og avgåing før/etter trim. Slank og godt muskulert hund. Avlaste der man kan, feks om sommeren kan man svømme en del for å avlaste skjelettet, men forsatt holde hunden i god form. Ta med hunden til behandler en gang i blant så man får tatt evt problemer med en gang så ikke det er med på å forverrer.

Jeg personlig hadde ikke vært redd for hverken kløv, trekk eller agility, men klart, jeg hadde nok ikke akkurat kjørt på med kløv som er halvparten av hundens vekt. Variasjon tenker jeg er bare godt for hunden uansett. Samme med agility, man trenger jo ikke å trene hunden ihjel heller, ellers hadde ikke jeg bekymret meg for det, ihvertfall ikke så lenge hunden er i god fysisk form.

Vi er på hobbybasis uansett så blir jo ikke noe hardkjør verken av det ene eller det andre :P Da bare fortsetter vi som normalt med fokus på å bygge muskler :) Hvor kjøper man grønnleppemusling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er på hobbybasis uansett så blir jo ikke noe hardkjør verken av det ene eller det andre :P Da bare fortsetter vi som normalt med fokus på å bygge muskler :) Hvor kjøper man grønnleppemusling? 

Jeg har bestilt fra iherb. De er rimelige, men har dyr frakt hvis du ikke skal ha noe annet derifra samtidig :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er på hobbybasis uansett så blir jo ikke noe hardkjør verken av det ene eller det andre :P Da bare fortsetter vi som normalt med fokus på å bygge muskler :) Hvor kjøper man grønnleppemusling? 

Ta kontakt med det norske djurapoteket, de har..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk for god respons og tilbakemeldinger :) har litt mer roen nå :)

Om jeg var deg så hadde jeg da heller brukt pengene på å kjøpe det pulveret som heter Athlet.

Glukosamin 400 mg MSM 400 mg Grønnleppemusling 250 mg L-arginin 200 mg Kondroitin 100 mg C-vitamin 50 mg Mangan 11 mg
Søk etter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg så hadde jeg da heller brukt pengene på å kjøpe det pulveret som heter Athlet.

Glukosamin 400 mg MSM 400 mg Grønnleppemusling 250 mg L-arginin 200 mg Kondroitin 100 mg C-vitamin 50 mg Mangan 11 mg
Søk etter:

Litt dyrere ser jeg, men helt sikkert verdt det :)

Finnes denne på iherb også? heter den det samme der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...