Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs


presa baby boy
 Share

Recommended Posts

Høres ok ut, men det kommer jo an på hva du vil ha. Noen er nøye på hvilke metoder som blir brukt, andre ikke. Dette gjelder andre ting også, feks hva man lærer på kurset. Et valpekurs som er kun en helg, høres lite fruktbart ut i mine ører, men jeg ser for meg at valpen sovner veldig raskt og at du ikke får noe særlig utbytte av en intensiv helg. Det er bedre å spre treningene utover flere uker slik som er vanlig med valpekurs. Kanskje spesielt dersom det er første gangen for din del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 1200 for et helgekurs er mye. Er ikke mange helgekurs under denne prisen. Men jeg er enig med ovenfor, hvor mye nytte man får av et helgekurs er litt opptil en selv. Et helgkurs er gjerne et kurs der man lærer opp DEG til hva du må gjøre med valpen din fremover, mens et kurs som foregår over mange uker gir mer spillerom for at valpen din lærer også ;)

Jeg har gått noen supre helgkurs med valp, med super instruktør og fått masse igjen for det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syntes også det hørtes iltt mye ut. Jeg betalte 1500,- for 10 kveder a 1,5 time og var veldlig fornøyd med det!

Da tror jeg du bør regne om igjen. ;) 1500 for 10 kvelder a 1,5 time tilsvarer 150 kroner timen. 1200 for et helgekurs (normalt 7x2 timer, totalt 14 timer tilsvareren 86 kroner timen, altså langt billigere enn ditt valpekurs.

Forøvrig ville jeg aldri ha gått valpekurs som helgekurs, da de fleste valper blir fort slitne, og utbyttet blir lite (med mindre man er der for kun å lære teorien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dere som aldri ville gått valpekurs som helgekurs, har tydeligvis ikke noe erfaring med det. Det er helt greit å ha en mening om hva man selv ønsker å bruke penger på, men å si at det er verdiløst og dårlig utbytte vet dere vel strengt tatt ikke. Jeg har holdt valpekurs over helger og valpekurs over kvelder i så stort spekter at jeg har sammenligningsgrunnlag. Valpekurs over helg gir alltid bedre resultater enn en gang i uka kurs. Både fordi eier er fokusert, de blir mer motivert til videre trening og de får god oppfølging på kort tid som gir resultater. Hundene lærer bra, tilbakemeldinger sier at læringen er mer varig og valpene får gode assosiasjoner. Ja hundene er litt slitne på søndag ettermiddag, det er eierne også, men de syns det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på et valpekurs med egen valp, og sjåfør på valpekurs med moren til den valpen, kan ikke si at noen av de var spesielt slitne altså. Jeg hadde egentlig håpet særlig den egne valpen var mer sliten, jeg :P

1200 kr for et helgekurs er ikke dyrt heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er du fersk hundeeier ville jeg heller gått valpekurs over flere uker. Det er alltid nye spørsmål og ting man lurer på som dukker opp etterhvert. På ett kurs som varer over flere uker kan du få hjelp og svar når spørsmålene/problemene dukker opp.

1200 er helt normal og ok pris for ett helgekurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker begge deler har fordeler og ulemper. Fordelen er at kurset går i ett, så man rekker ikke å gjøre så mye feil i den tiden. Men jeg tenker at en valp har mange "faser", og det dukker som @Snusmumrikk sier mange spørsmål underveis. Selve treningen/innlæringen av øvelser er jo grei nok, men man får heller ikke jobbet noe med det mellom kursdagene og se hvilke utfordringer man støter på og hvordan man skal løse det.

Akkurat her synes jeg Lundqvists opplegg er ganske bra, grunnkurset er to ganger i uken, nok til at man rekker å jobbe litt med ting mellom kursdagene, men kort nok til at man får fulgt opp spørsmål og utfordringer før man har gått seg helt ut på feil jorde.

Så er det nok litt individuelle forskjeller også, både på hund og eier, hvor fort man lærer, hvor mye man orker å ta inn på kort tid, og hvilke utfordringer man møter på, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder på valpen må definitivt ha noe å si. Jeg kunne aldri gått et intensivt helgekurs med en valp under 4 mnd, da tror jeg valpen hadde sovnet etter to timer og ikke fått med seg noe mer.. Evt blitt helt overstimulert og ustyrlig. Et valpekurs etter 4 mnd er nesten ikke et valpekurs mer, men unghundkurs. Og man bør definitivt ha kommet et godt stykke allerede da spør du meg. Og man kan allerede ha havnet på et jorde dersom man er fersk. Men nå er årsaken til at JEG går på kurs å få forstyrrelser og småtips, ikke å lære meg å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått både helgekurs og vanlig med valp ( ok, helgekurset var det strengt tatt sambo som gikk, men jeg var semi-tilstedeværende ), og jeg syntes overhodet ikke valpen var mer sliten etter helgekurs.

Da måtte det ha vært en særdeles dårlig instruktør i såfall , det er viktig å gi valpen pauser. Hele tiden.

DET er noe jeg ofte savner på vanlige kurs, 1 time er fryktelig mye for en valp!

Det er mye bedre med ørsmå økter spredd utover en dag, og teori for de tobente i mens valpen slapper av, enn å skulle kurses mest mulig 1 time i uka.

Nico vakke sliten i det hele tatt desverre, mindre enn sambo i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hovesak du som eier som går kurs, ikke valpen. Om du vil sikre progresjon for valpen over kursets periode så er sannsynligvis et kurs spredt utover flere uker best, fordi da kan du legge inn masse egeninnsats mellom kurstimene om du støter på problemer med akkurat din valp som blokkerer læringen. Om du går kurs for å innhente kunnskap om hvordan best trene din egen valp, og fokuserer mest på din læring og ikke valpens - da kan sikkert et helgekurs være en like god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...