Gå til innhold
Hundesonen.no

Woola og Elza. En rottweiler og en malinois.

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte jeg skulle introdusere mine to små elsklinger her på forumet, for vi har sneket rundt i kulissene her leeeenge.

Woola er min tre år gamle rottweilertispe. Hun er min første egne hund, og jeg elsker henne over alt på jord.

IMG_6756.jpg

Hun er født 12.06.2012 og heter Lykkeheimens Ciara på stamtavlen. Hun var dessverre en del syk da hun var liten, noe vet mener at skyldes allergi, men er i dag en glad og stabil hund.

Woola elsker alt og alle og er veldig enkel å ha med å gjøre i hverdagen. Hun trenes i lydighet og spor og har forsøkt bittelitt IPO.

10616145_844059728938491_806391558410432

IMG_6747.jpg

Så er det det nyeste tilskuddet i lillefamilien. Ulvgaist Elza kom til verden 07.04.2015 og har bodd hos meg nå i en uke. Hun er en liten selvstendig tispe med uendelig mye livsglede. Hun er glad of tillitsfull og forteller mer enn gjerne rottisen hvordan hun vil ha ting. De to går veldig godt overens og er veldig like i både lekemåte og oppførsel generelt. Lille skal trenes hovedsaklig i IPO, men også andre grener innenfor RIK-programmet, lydighet, spor, bruks og kanskje NRH. Utover det får vi se hva tiden bringer :)

20150605_125359.jpg

IMG_20150606_103839.jpg

Vi er akkurat flyttet til Bergen, fra nord, så skal komme oss inn i en ny hundeklubb slik at vi får et nytt, godt nettverk rundt oss.

IMG_20150601_153356.jpg

:rofl:

• Like 23
Skrevet

4 juli har vi i belgerklubben i Hordaland en sommerfest med grilling og kos om du ønsker å være med! (:

Da får du møtt klubbmedlemmene og kommet deg litt inn i miljøet også! ^^

• Like 1
  • 8 months later...
Skrevet

På tide med en oppdatering her, ser jeg! 

Klarte nylig det kunststykket å slette hele mappa med bilder på telefonen min, så har mistet alle bilder fra Elza var valp. Store sorgen! :no:

Uansett, med oss går det bra! Vi har flytta hjem igjen til Nord, da jeg fikk tilbud om drømmejobben. Så da ble det et kort opphold i Bergen, dessverre. Men vi trives godt, hundene kan nå være mye løs i skogen og jeg kan gå i min egen verden uten å tenke på å møte på hunder eller folk. Nå jobber jeg turnus, og har mye fri, så hundene stortrives :) 

I tillegg har jeg kjøpt hus til meg og firbeiningene, så nå begynner ting å falle skikkelig på plass! Elza har rukket å bli 10 mnd og er like gal som alltid. Woola er sitt gamle jeg, stille og rolig og trives med bare litt lusking på tur. Her kommer noen bilder av ungene :wub:

20160228_151356.thumb.jpg.52c19ce1863e06

20160227_130323.thumb.jpg.a75666d7b3a732

IMG_20151018_225633.thumb.jpg.89d2d8e501

• Like 11
Skrevet

Angående valpebildene, har du ikke postet bilder på forum, facebook og andre steder hvor du kanskje kan finne igjen en del av dem? Sendt dem på e-post til familie og venner? (isåfall ligger de kanskje i sendt-boksen din, eller de har dem kanskje enda)

Skrevet

Er ikke så veldig aktiv på forum eller på facebook. Noe ligger selvfølgelig der, og på instagram. Men ellers er det meste forsvunnet :icon_cry: 

Tenker det burde jo være en grei nok unnskyldning til å kjøpe ny valp? HEHEHEHEHEEE :P

• Like 2
  • 1 month later...
Skrevet

I begynnelsen av april fylte lillungen ett år, noe som virker helt ufattelig! Skjønner ikke at det er et år siden allerede at jeg gikk å ventet på å få hente hjem reveenka. Et år fylt med fart og spenning, trening og tur. Den hunden er kilden til så mye latter i løpet av en uke, og jeg er sikker på at innimellom gjør hun sprell kun for å få meg til å le. Hun har akkurat vært alvorlig syk, så derfor hun er spinkel på noen av bildene. Frisk nå :ahappy:  Hipp hurra for Elza, måtte du leve evig :heart:

20160423_185405-1-1.jpg

20160304_121436_013_01-1.jpg

20160423_184629_007_01-1.jpg20160423_185329_005_01-1.jpg

20160423_185329_007_01-1.jpg20160423_184629_016_01-1.jpg

• Like 8
  • 4 months later...
Skrevet

Tiden går, og Woola fylte fire år i juni :wub: Dagen ble feiret på best tenkelige måte, med laaaang tur innlagt matpause hvor vi delte litt niste og ellers massemasse kos. Rart å tenke på at til neste år regnes hun faktisk som seniorhund..

20160612_165958.jpg

Ellers går livet sin vante gang i nord, begynner å nærme seg vinterhalvåret her og temperaturene har sunket kraftig de siste ukene. Vi trener mye, har kjøpt masse kjettinger og hundene får jobbe med kroppen. Vi nyyyter lange løse turer i skogen hvor vi ikke møter folk og jeg begynner å gruer meg til elgjakta begynner med alt det medfører. Har faktisk tatt meg selv i å begynne å glede meg bittelitt til det kommer snø, slik at vi kan gå på skiturer med kakao og kose oss.

Legger med noen bilder til nestegang! :)

IMG_20160807_214613.jpg

20160901_130745.jpg

20160602_204506.jpg

20160819_150259.jpg

• Like 4
  • 5 months later...
Skrevet

Er så lei vinter, mange minusgrader og snøøøøøøø i Nord-Norge :brr:

0834EBEF-EFE5-4840-A1AC-682BF4D5DBA4.jpg

E773F7B3-E924-4772-870C-1937392A466C.jpg

Haha, mongo :wub:

433F1414-1838-43D1-B051-6F83CACEF7C1.jpg

77A16BE1-E38F-4458-8F18-F6A67CD81696.jpg

Edit: på nederste bilde var det -22* på lydighetstrening. Det ble en effektiv time, si :D

VI VIL HA VÅR NÅ

• Like 2
  • 3 months later...
Skrevet

PsychoElza er fylt to år, og våren er kommet til nord! Kjærlighetserklæring følger :wub:

IMG_7739.thumb.JPG.1767c722c36d816e826efc346e6553a9.JPG

Ignorer mitt sure uttrykk, takk :sleep:

IMG_3002.thumb.JPG.8b083de661916fde85d6a96a429a89ca.JPG

18517993_10154421215381087_3545826792108420237_o.thumb.jpg.2becee0283ee06e3375809c470fd93d3.jpg

Foto: Gunn Anita Winkler

Elza begynner å vokse opp, hun har hatt en helt vanvittig utvikling det siste året og er blitt mye mer stabil. Fra å være veldig triggerhappy og lettantennelig med hint av anger management issues har hun nå en mye høyere toleransegrense, men å få henne dit har bokstavelig talt kostet blod, svette og tårer. Og ikke minst TID. Heldigvis har jeg gode treningskamerater! Hun er en skikkelig kul hund og jeg er veldig på spent på hvordan hun vil være om 1-1,5 års tid.
Hun er fortsatt full av f***, vanvittig mye fart, litt fjas, en del meninger og en god dose alvor. Å jobbe er det beste som finnes, og hun gjør hvasomhelst for en ball. Dog krever hun enormt mye trening, aktivisering og oppmerksomhet. Ting går fort og når hun er på jobb er det på ordentlig. Uendelig med arbeidskapasitet, hun bare går og går og går.

Jeg er veldig fornøyd med henne og ser frem til mange flere år med henne i hus :heart:

• Like 5
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...