Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund amok i saueflokk, igjen


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.tb.no/politi/lardal/hund-amok-i-saueflokk-igjen/s/5-36-77567

For andre gang på under en måned gikk en hund i Svarstad til angrep på sauer. Eieren samtykket til at hunden, en alaska husky, ble avlivet. Han mister i tillegg fem andre hunder, som blir sendt til forvaring og mulig omplassering. Eieren samtykket også til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lang tid hørt om en person i samme område som ikke tar vare på sine huskyer.... Disse personlige problemene har pågått lenge, hvis det er samme person..... Da spiller det ingen rolle hvilken rase personen har, hundene blir ikke ivaretatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mistanke om at hunder - eller andre dyr - ikke blir ivaretatt, håper jeg at man sender en bekymringsmelding til Mattilsynet. Det kan gjøres anonymt. Mattilsynet er forpliktet til å følge opp bekymringsmeldinger. Heller en gang for mye enn for lite. Man kan gjerne diskutere Mattilsynets mandat og kapasitet, men det er uansett rett instans. Dessverre er det slik at det er en del dyreholdere som har personlige problemer ikke greier å ta vare på dyra sine. Noen av dem er glade for å få bistand og veiledning. Hilsen medlem i den lokale dyrevernsnemnda -som er ute på tilsyn og møter noen av disse dyreholderne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@paxpog Det er ikke noe du skal håpe, det er pålagt ved lov det. Alle har plikt til å varsle ved mistanke om brudd på dyrevelferden.

Problemet er vel kanskje at det er vanskelig å si når det er et brudd på dyrevelferden. En løs husky lider neppe..? Og dersom det er det eneste man ser, men antar at det betyr at hunden ikke får nok trim/tilsyn/whatever, så er det kanskje ikke flertallet som melder på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis man har mistanke om at hunder - eller andre dyr - ikke blir ivaretatt, håper jeg at man sender en bekymringsmelding til Mattilsynet. Det kan gjøres anonymt. Mattilsynet er forpliktet til å følge opp bekymringsmeldinger. Heller en gang for mye enn for lite. Man kan gjerne diskutere Mattilsynets mandat og kapasitet, men det er uansett rett instans. Dessverre er det slik at det er en del dyreholdere som har personlige problemer ikke greier å ta vare på dyra sine. Noen av dem er glade for å få bistand og veiledning. Hilsen medlem i den lokale dyrevernsnemnda -som er ute på tilsyn og møter noen av disse dyreholderne.

Dette er det jeg kommenterer, ikke hverken bygderykter eller løse hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg kommenterer, ikke hverken bygderykter eller løse hunder.

Det var ikke meningen å kritisere, men å skape debatt. For å ta en digresjon da: vi har nylig hatt om barnevern på skolen, og om når man skal melde bekymring der. Det er ikke så sort/hvitt, og det hadde vært interessant med en debatt rundt hva som skal til for å ikke bare melde bekymring, men at man etter loven er pliktig til å melde. Jeg burde vel heller startet en ny tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@paxpog Det er ikke noe du skal håpe, det er pålagt ved lov det. Alle har plikt til å varsle ved mistanke om brudd på dyrevelferden.

selvfølgelig, men det er da en tendens til at folk helst ikke vil plages med sånt. helst ikke varsler.

man er pålagt å hjelpe til ved bilkrasj eller havari, allikevel er det ikke alle som gjør.

man er iallefall moralsk pålagt å hjelpe folk i nød, men ofte går man bare forbi og driter i folk som ligger i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...