Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret hund som røyter mye.

Titanmamma
 Share

Recommended Posts

Hei!

Noen som har tips og råd?

Vi har en blandings unghund (mamman var beagle, far er ukjent), korthåret. Men den røyter jo minst like mye som en langhåret hund! Jeg er nødt til å støvsuge 2-3 ganger om dagen for at gulvet skal se rent ut, sofaen gidder jeg ikke engang legge ut om! Vi har i tillegg en baby på 8,5 mnd. vi gjerne skulle hatt mer på gulvet så han fikk øvd litt på å krabbe, men han er for det meste i grinda fremfor gulvet pga alle disse hundehåra, og det er jo ikke akkurat mye plass å bevege seg på i lengda.

Så, noen som vet hva en kan gjøre, OM det er noe å gjøre for å få han til å røyte mindre? Trodde ikke korthårede hunder røyta noe særlig, men der tok jeg visst veldig feil.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Bølla. Ja, man skulle kanskje ønske at gulvet var rent og pent med småbarn som krapper rundt. Men det er nesten umulig så lenge hunden er en del av familien. Og det skal den jo være.

Samtidig så er det slett ikke farlig for barnet på noe vis.

Gi omega 3 som tillegg i kosten + et næringsrikt fôr så har du gjort det du kan mtp røyting så lenge hunden er frisk da. Og så hjelper det å børste de ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårede hunder røyter mye, og hvis det er snakk om den lille saken du har som bilde, så kan jeg legge til at hvite/lyse hunder gjerne røyter mer enn mørke. Nå er det midt i røytetiden for mange. Noen er ferdige med den, men jeg sitter selv midt opp en haug med hår. Det er midlertidig, og kan minskes med å børste daglig i en periode. Jeg ville ikke prøvd å endre kosten på grunn av røyting før du er sikker på at røytetiden er over.

Du sier det er snakk om en unghund, og saken er den at valper røyter minimalt og en del blir overrasket over hvor mye hunden faktisk røyter som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle de som sier at korthåret hunder røyter mer enn langhårede.

Et optimalt fór for hunden og børsting kan dog begrense røytingen noe.

Når røytetiden starter ville jeg gitt hunden en god dusj med shampo og massasje, gjerne 2 ganger i løpet av første uken. Da får du av en hel del død pels. :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er i røyteperiode kan det hjelpe å dusje den godt og børste den.

Om den generelt røyter mye ville jeg vurdert forbytte eller begynt å tilsette noe olje i maten.

Korthåret røyter like mye, eller mer enn langhårede.

Det der stemmer ikke, det kommer helt an på pelstypen hvor mye det røytes. Jeg har tre korthårede hunder, og med unntak av der hundene ligger og sover er det aldri synlig med hår her. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til langhåret hund for å si det sånn... og det blir jeg pent minnet på når jeg besøker folk med langhåra hunder.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder røyter, og av de som røyter er det stort sett like mye de røyter, forskjellen er jo bare lengden på hårene som faller av. Hunder med mye ull og veldig tykk pels har jo litt mer som skal av selvsagt, men røyteperioden er jo omtrent det samme uansett. Å røyte hver dag er derimot ikke så vanlig, og spesielt ikke så mye som det høres ut som din gjør. De fleste, uansett pelstype og lengde røyter et par ganger i året(2-4 uker i gangen, kanskje) og ellers er det lite hår som faller av.

Noen røyter litt hele tiden også, men jeg ville ihvertfall forsøkt et forbytte, og jeg ville kjøpt sel/fiskeolje å ha i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er i røyteperiode kan det hjelpe å dusje den godt og børste den.

Om den generelt røyter mye ville jeg vurdert forbytte eller begynt å tilsette noe olje i maten.

Det der stemmer ikke, det kommer helt an på pelstypen hvor mye det røytes. Jeg har tre korthårede hunder, og med unntak av der hundene ligger og sover er det aldri synlig med hår her. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til langhåret hund for å si det sånn... og det blir jeg pent minnet på når jeg besøker folk med langhåra hunder.

Skrev nok litt utydelig, jeg mente ikke at korthårede hunder alltid røyter like mye eller mer enn langhårede. Det er såklart korthårede hunder som røyter mye mindre enn mange langhårede, og omvendt. Poenget mitt var vel egentlig at korthårede hunder kan røyte akkurat like mye, eller mer. Det er jo mange som tror at korthårede hunder ikke røyter noe særlig, men de kan jo være like ille eller verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Malamuten sier, fôrbytte er det første jeg ville prøvd. Jeg merker stor forskjell på enkelte typer på mine to korthårede. Individforskjeller er det også, 10-kilosen røyter mer enn han på 40 kg her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at jeg går for langhåret hund neste gang. :lol: (Om ikke jeg bråbestemmer meg og går for Whippet istedet, dog tvilsomt i denne omgang)

Rocky røyter tidvis enormt, det er seriøst pels overalt. Legg til 3 katter og minimal lyst til å støvsuge også så driver jeg tidvis storoppdrett av hybelkaniner.
Røytingen har minket en god del etter vi byttet fra dårlig fôr til et bedre dog, før i verden fikk han dagligvarebutikkfôr. (fra han var liten til han var ca 1,5år) Da var røytingen helt sinnsyk. Nå får han V&H, Orijen eller Acana, alt ettersom. (For øyeblikket 90% V&H) Samt omega3 tilskudd, bruker selolja til V&H.
Ellers så bruker jeg Furminatoren gjennom hele året, opp mot 2 ganger i måneden i de værste periodene. Samt bading med mild shampoo, men badingen er mest pga allergien min. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korthårshund finner jeg ikke pels etter.. Han røyter bittelitt to ganger i året og da finner jeg litt pels på vaskefilla. Langhårshunden min røyter også kun to ganger i året, men da er det for meg sjokkerende mye pels som ramler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en korthårshund som røyter noe helt ekstremt! Selv med godt fôr og selolje i maten.. riktig nok er det gode fôret et fôr for sensitiv mage og ikke pels, samt at røytinga er en konsekvens av at han ble kastrert, men det er så fortvilende med en hund som legger igjen SÅ mye hår hver dag!

Jeg børster av han en chihuahua hver dag etter langtur, han børstes på turen for å ikke dra håret inn, samt at jeg to ganger pr uke "børster" han med gummehansker! Gummihanskebørsting kan anbefales på det sterkeste på korthårshunder - jeg støvsuger "bare" 5 dager i uka etter jeg begynte med det;)

Jeg er stadig forundret over at jeg ennå ikke har nakenboxer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, alle sammen! Skal ta tipsene til meg og prøve ut både det ene og det andre :) Det eneste jeg tenkte på med tanke på hundehår som teppe og baby som kravler på gulvet er at det ikke virker så delikat når alt er interessant å ta i munnen, og å spise hundehår er kanskje ikke det beste som finnes... ;)

Hvilken mat spiser den? :) Husker fra da jeg jobbet på dyrebutikken at mange som hadde kjøpt mat i dagligvaren til hunden og gikk over til dyrebutikk mat (royal canin blant annet) fikk mye mindre røyting på hundene sine.

Vi har gitt han Precept-fòr fra en dyremat/utstyrsbutikk. Dette skal visst være et veldig bra fòr, ifølge de som jobba der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt han Precept-fòr fra en dyremat/utstyrsbutikk. Dette skal visst være et veldig bra fòr, ifølge de som jobba der.

Selv om det eventuelt er et bra for (jeg har ikke peiling på tørrfor) er det ikke sikkert det passer hunden din likevel.

Er ikke uvanlig å måtte prøve et par merker før man finner et som er optimalt. Røyting og/eller flassing kan være et tegn på at foret ikke er optimalt. Så prøv et forbytte og se om det hjelper :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men tror ikke korthår røyter mer enn langhår. Forskjellen er at når korthår røyter så legger det seg som et teppe utover, mens en langhår faller det i "dotter" og er lettere å samle opp. De små hårene setter seg også mer fast overalt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...