Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring - hvilken bør man velge?


Crazy
 Share

Recommended Posts

Sjekk med forsikringssselskapet du bruker til andre ting, om de kan gi deg en god pris. Agria er ofte de rimeligste (og NKK-medlemmer får rabatt), men har en del klagesaker på seg.

Hva som er bra og ikke kommer litt an på hva hunden din kommer ut for og hvilken saksbehandler du møter. Selskapene er vanskelige på litt forskjellige ting. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både gjensidige og agria, fornøyd med begge. Har ingenting å utsette på saksbehandlingen hos noen av dem, jeg har fått dekket det jeg har bedt om. Skiftet fra gjensidige pga. de steg veldig i pris (1000 i året), men nå har agria blitt like dyrt. Så prismessig har det blitt like dyrt for meg iallefall uansett. Men nå blir det agria resten av livet til hunden min, siden han har en skade som ikke kommer til å gå bort, og dermed ikke vil bli dekket av gjensidige.

Gjensidige forsikrer heller ikke hunder etter fylte 10 år.

Agria dekker ikke "alternativ" behandling, det gjør gjensidige. Så akupunkturen hunden min får må jeg betale selv.

Så er litt sånne småting som skiller selskapene. Så lenge hunden er frisk kan man jo bare skifte selskap om man får et bedre tilbud et annet sted.

Men uansett agria, gjensidige eller andre selskaper, lurt å forsikre ja!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ville jeg sjekket hvor mye som dekkes på veterinærforsikringen(du kommer ikke langt med 7000 kr f.eks, mer vanlig er 30000), og at utbetalingssummen gjelder per år, ikke per sykdom/skade. Altså at hvis hunden får et kronisk problem at dette da dekkes livet ut og ikke blir ekskludert etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at egenandelen er den som har steget mest de siste årene hos de fleste selskap. 25% kan være veldig mye å punge ut med. Gjesidige har flat 25% mens Agria har litt ulike egenandeler. Agria har vel en fast og en bevegelig del. Og får man satt egenandelen lavest mulig blir årspremien sykt høy og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre er jeg fornøyd med Agria. Prisene går opp hos alle forsikringsselskap, men folk kjøper sjuke hunder over en lav stol nå om dagen, så det er vel dessverre uungåelig.

Har hatt flere oppgjør med Agria på grunn av operasjoner, medisiner, rehabilitering og you name it. Ingen problemer å få dekket noe, direkteoppgjør med dyreklinikken og kort svartid på mail og telefon har vært hjelpsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde agria, men byttet til gjensidige pga pris. Veldig fornøyd med dem, utbetaler alt som skal utbetales raskt og uten å krangle.

Edit: det er kun livsforsikringen som opphører ved 10 års alder hos gjensidige, ikke veterinærforsikringen.

Ah er det slik det er! Jeg har ikke livsforsikring lenger, så da hadde det vært ett fett. Kunne ønske jeg hadde blitt i gjensidige pga. dekking av alternativ behandling... men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg henter en valp på søndag og skal forsikre han. Har dere noen forsikringsselskaper dere anbefaler ?

Jeg anbefaler Agria. Dette forsikringsselskapet forsikrer kun dyr, og ikke alt mulig annet, så de er spesialister på det.

En kjempestor fordel med Agria er at hvis det skjer noe, så har svært mange vet. klinikker direkte oppgjør med Agria. Det vil si at du slipper å stå der og legge ut 25.000 kroner f.eks. for en operasjon hunden din måtte gjennom etter at den ble påkjørt. Veterinærklinikken kontakter istedet Agria, og så gjør de opp seg i mellom. Alt du som kunde må betale, er selvsagt egenandelene.

Egenandelen er to-delt. En fast egenandel på 1500,- kr, og en prosentmessig egenandel. Den prosentmessige kan du velge til en viss grad selv. Nå husker jeg ikke eksakt, men jeg TROR du kan velge mellom enten 10, 15 eller 20% bevegelig egenandel. La oss si du velger 15%.

Da blir regnestykket som følger:

du kommer inn til veterinæren med en skadet hund, operasjon kreves og den kommer på 25.000 kroner. Din veterinær tar hovedoppgjøret over telefon med Agria, og du må betale egenandelen. Den faste egenandelen på 1500,- kr + 15% av totalsummen i bevegelig egenandel; 15% av 25.000 er 3750,-. (1500 + 3750=5250) Din sum å betale hos veterinæren blir altså 5250,- Du slipper å legge ut 25.000,- siden Agria har direkte oppgjør med svært mange veterinærer.

En venninne av meg har valgt å forsikre hunden sin i et vanlig forsikringsselskap. Det straffet seg litt da hunden hennes knakk beinet. Der sto hun i resepsjonen på veterinæren og måtte ut med 20.000 kroner på stedet for en operasjon i beinet på hunden, etter en ulykke som hadde skjedd dagen før. Ikke lett å skrape sammen flere titusener av kroner på kort varsel. Man bør derfor ha et kredittkort i beredskap ELLER 20.000-30.000 kr (minst) på en sparekonto, om man har valgt forsikringsselskap uten direkteoppgjør med veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fra alle klinikker har direkteoppgjør, og de som har det har den ordningen med Gjensidige også.

Har to i Gjensidige og en i agria, og min erfaring nå er at det blir endel dyrer med agria på "småting" pga den faste egenandelen, men på større ting går det nok mer opp i opp. Personlig foretrekker jeg gjensidige, men godt fornøyd med agria også. Vi bruker klinikk som ikke har direkteoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at valper kommer ferdigforsikret når du henter fra oppdretter? Det er vell noe du ordner selv når du har hentet hunden, eller? :P

Thorvald var forsikret frem til 12 uker av oppdretter, når vi hentet ham 8 uker gammel signerte vi på at forsikringa ble overført til oss, så det var de som ordna alt det på forhånd. Trodde det var vanlig jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er to-delt. En fast egenandel på 1500,- kr, og en prosentmessig egenandel. Den prosentmessige kan du velge til en viss grad selv. Nå husker jeg ikke eksakt, men jeg TROR du kan velge mellom enten 10, 15 eller 20% bevegelig egenandel. La oss si du velger 15%.

Du kan velge mellom 15 og 25%. Du velger også den faste egenandelen. 1000, 1500, 2000 eller 4000 kr.

Som Raksha nevner så er det mange klinikker som har direkteoppgjør med Gjensidige, så der er nok de to selskapene ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det var vanlig.

Du har husket å videreføre forsikringen ikke sant? Regner med du har det, men bare spør for sikkerhets skyld. :)

Jeg har hatt gjensidige tidligere og nå har jeg agria (skiftet på grunn av jeg får rabatter når vi har såpass mange hunder, 5 stk). Aldri hatt noen problemer med noen av selskapene, begge har betalt det de skal uten noe mer om og men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforsikring i Agria (via NKK) opphører den dagen ny eier overtar valpen. Ny eier må forsikre valpen fra overtakelsesdato, hvis ikke får man avbrudd i forsikringen. Om valpen blir hos oppdretter gjelder forsikringen til valpen er 12 uker, og opphører da om den ikke videreføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...