Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke smertestillende resten av livet?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Nå begynner junior sitt ikke-opererte bakbein så smått å krangle litt. Jeg har visst at dette beinet med PL grad 1 har vært ekstra utsatt for belastning på grunn av at det opererte beinet aldri blir bra, og nå har han såvidt begynt å hoppe over et skritt på dette bakbeinet også.

Jeg vet ikke om han har mye vondt, veterinærene tror ikke at han har det frem til nå.

Han er fortsatt veldig glad i å gå tur, spretter rundt og leker hver dag.

Han får grønnleppemusling i frokosten hver dag.

Har prøvd smertestillende før, uten at jeg merket noen forskjell på han da.

Dere som har hunder som går på smertestillende resten av livet, begrenser dere aktiviteten mye?

Og hvilke smertestillende er det som helst går minst mulig utover indre organer?

Jeg føler ikke at veterinærene har så mange flere gode svar til oss, så derfor spør jeg her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd på en med atrose i flere ledd, inkl LS-columna (ryggen) i flere år. Hun mistet toleransen for de ulike typene smertestillende, fikk bare bivirkninger av alt unntatt glucosamin (som ikke er et smertestillende, men som kan være gunstig ved artrose).

De fleste smertestillende som ikke er morfinpreparater, for hund, hører til gruppen NSAID. De vil over tid kunne påvirke nyrene spesielt, negativt. Og de kan gi magesår med i verste fall blødninger. Og betennelser i spiserør/mage/tarm. Og selvfølgelig allergiske rekasjoner.
Morfinpreparatene kan man bli sløv av, men de er ikke så harde på nyrene som NSAID.

Jeg måtte begrense aktiviteten mer og mer ettersom tiden gikk. Siste året hun levde var hun bare innendørs (korte tisseturer ut i hagen, men nekta å blir med på turer når vi prøvde å lokke henne med). Hun hadde det greit når hun fikk slippe mye aktivitet. Hadde tydelig effekt av varme og lå helst inntil ovnen eller på et ullpledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

At varme har en god effekt merker jeg også. Han ligger mye foran ovnen og slapper av, og "huset" han sover i, har jeg plassert ved siden av ovnen. Han liker seg der. Om natta sover han inntil meg. Merker at det opererte beinet virker bedre når det er god temperatur ute. Veterinærene (flere) har vurdert at han ikke har spesielt mye vondt. Sist Peder Haaland på PetVet i august i fjor. Jeg synes ikke beinet som er operert virker å ha blitt merkbart verre siden da.

Men, det er av og til jeg lurer litt likevel, når han stopper på tur, rygger litt bakover, og ser ut som om han vil snu, når han begynner å se stressa ut når jeg tar på han lenger ned enn midt på ryggen, eller når han stopper, og ser seg bakover mot bakparten.

Han virker ellers som en fornøyd type som ofte starter dagen med å hoppe og danse rundt i senga, han leker mye med den andre hunden min, og det virker absolutt som at han har livskvalitet.

Jeg blir jo litt bekymret når jeg nå ser at det ikke-opererte beinet også dessverre tydeligvis er svekket, da blir det jo uvisst hvor lenge han kan klare å være med meg og den andre hunden på turer. Han går alltid i flexibånd slik at han kan få sose rundt litt slik han vil.

Etterhvert kan han sikkert ha grei livskvalitet ved å tusle rundt i hagen, og slappe av foran ovnen, helt til ingen av beina vil bære han lenger. Jeg har tenkt at så lenge han løper ut i gangen og viser at han gjerne vil være med på tur, så må han få lov, og jeg prøver å ikke hindre han i å leke eller herje slik han vil, så lenge han har glede av det.

Jeg lurer på å prøve smertestillende igjen, men merket ingen virkning av det sist, så jeg er usikker på hvordan jeg kan se om det har effekt nå. Og siden det går utover indre organer som igjen kan forkorte levetiden hans, så har jeg avventet med det, men vurderingen av når det er tid for det er vanskelig å vurdere, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja forrige hunden min som var Engelsk Setter gikk på metacam ( flytende) fra var 7 ( pga sterk hd) år til måtte avlives 12 år og 3 mnd. Prøvde først med rimadyl men,den ble hun dårlig i magen av. Hun fungerte veldig bra på det selv om hun såklart ble stivere med alderen. Jeg begrenset ikke turene før det siste året da var det hun som " bestemte" hvor langt vi skulle gå. Hun foretrakk en litt lengere tur å flere små. Jeg har tenkt på det ettertid men,tenkte ikke på det da dyrlegen ikke nevndte noe om det. Om ta diverse prøver for se hvordan det sto til med nyrene osv. Etter litt over 5 års bruk var det nå ingen synlig tegn på noe galt. Håper du finner noe som virker bra på,han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Kanskje litt Metacam kunne vært greit for han, da. Usikker på om tiden er inne for det akkurat nå, men det er greit å ha en plan den dagen det er tydelige smerter, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nei, han skal ikke opereres mer. Han er allerede operert 4 ganger tidligere, rundt omkring på den lille kroppen.

Uansett om han hadde blitt operert igjen, så måtte han hatt et sterkt bein å gå på mens det andre leges, og det vil han aldri få, for skadene er for store i det beinet som er operert fra før.

Han er fortsatt litt preget av alt han har vært gjennom i sitt korte liv, så den dagen han får for vondt blir det smertestillende til beina svikter såpass at han må få slippe.

Jeg har vært klar over at dette kunne komme til å skje, siden det ikke-opererte beinet er utsatt for ekstra stor belastning, men jeg hadde et håp om at det skulle ta lenger tid. Dessverre ble ikke virkeligheten slik, så nå er det bare å håpe at det ikke utvikler seg til at begge beina blir like ille, for da kan han snart bare tusle rundt i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

... og dessverre ser det ut til at min hund er en av dem.

Så drar opp tråden litt, er det flere som har erfaring med smertestillende over lang tid? Vil helst høre om flere hunder som går på det i årevis uten at det går utover lever og nyre..

Hva gjør man om det begynner å gå utover organene? Kan man ta en måneds pause her og der for å la de hvile og komme til hektene, eller fungerer det ikke slik?

Sliter litt med å finne nok informasjon om dette, statistikker og erfaringer.

Må skrive opp alt jeg lurer til jeg skal til dyrlegen og ta blodprøver. Er flytende metacam han har fått resept på.

Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har hatt en som gikk på smertestillende og det fungerte fint. Alt er individuelt og du har forskjellige smertestillende. Men hvorfor den tanken med å ta han av han vil jo få smerter og ha dem den tiden igjen. Og har du kroniske smerter er det lett å knyte seg i andre muskler og få smerter der i tillegg. Nei bruk smertestillende skap mange gode minner i alt fra kort tid til lang tid Kos deg med en hund uten smerter. Du får ta sorgene når dem kommer og ikke nå. Nå kan du gi han rett behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke akkurat erfaring med årevis og årevis, ettersom hundene ofte har blitt avlivet pga sykdommen før det noen gang har blitt bivirkninger av det.
Men det lages jo NSAIDs som er mildere på de indre organene og som er mer ment for leddproblemer.
Det viktigste er jo å ta blodprøver 1-2 ganger i året, for å sjekke at verdiene er normale når de går på nsaids.

Søsteren min sin blandingshund går på previcox, og har gjort det noen år nå, uten bivirkninger.
Edit: Syns å huske at den hunden først fikk en annen type NSAIDs, og fikk da endret verdier på lever/nyre, og veterinær satt han da over på Previcox, og verdiene ble normale igjen.

Helt ærlig, så er bivirkningene det siste jeg hadde bekymret meg for når en hund skal gå på NSAIDs resten av livet.
Emma fikk dårlig mage av metacam, så hun gikk på rimadyl de siste årene hennes.

Den dagen Koios må gå på NSAIDs resten av livet, så blir det previcox. (De selges i pakker på 180 tabletter, så man sparer litt penger i forhold til å kjøpe for 30 dager om gangen).

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Eller som vetrinæren min sa du vet ikke før du har prøvd om hunden din får bivirkninger eller ikke. Hun hadde hatt hund inne som hadde levd ti år på rimadyl og hund som ikke tålte rimadyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det viktigste er jo at han har et godt liv. Men jeg synes likevel tanken på å aktivt forkorte det er veldig vond og vanskelig. Iallefall nå som han stort sett virker smertefri.

Har bare prøvd metacam, har aldri blitt nevnt andre alternativer... rimadyl og metacam er det eneste je har hørt om faktisk. Får ta en prat med veterinæren om det. Jeg vil jo gjerne gi det som er mildest mot organene, om jeg først skal gi så mye...

Men hva skjer hvis blodprøver viser at det har gått utover lever og nyre? Hva gjør man da? Skifter man medisin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna har aldri tatt blodprøver og jeg kommer ikke til å gjøre det fordi hun synes det er veldig ubehagelig og må dopes for å ta blodprøver. Når hun uansett ikke kommer til å bli tatt av medisinen om nyre/leververdiene endres, så er det ikke noe problem. Så ifht nyre/leververdier vet jeg ingen ting, men schäferhunden vi hadde døde av nyresvikt så jeg vet litt om hvordan en hund ser ut i perioden før og under full kollaps. Hun er ikke der, iallefall :)

Det jeg kan si av erfaringer over 4 år med medisiner er:
Gikk på previcox i litt over 1,5 år. Begynte plutselig å spy blod. I samarbeid med veterinær gikk vi over på onsior etter det.

Onsior resten av tiden; ingen bivirkninger what so ever.

Hunden får medisinen hver dag, til samme tid. Problemet med å gi "every now and then" er at den betennelsesdempende effekten går ut etter 24 timer. Hvis den betennelsesdempanes effekten går ut skapes det forkalkninger og forverrer dermed leddgikten. Det vil jeg ikke, så hun får det hver 24 time (kl 17.00) for å forhindre dette.

Onsior er smakssatt med kjøttsmak så hunden kommer løpende og spiser den "au naturell" hver dag :)

Onsior finnes og i pakninger som selges med 70 stk i slengen, så man slipp å kjøp hele tia. Vi dele tabelettan i 2 så de vare i 140 daga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått resept på Onsior her i huset, metacamen ga blodig diare og det var visstnok ikke direkte uvanlig :huh:

Vi skal gå på en kur, og deretter gi tablett etter behov. Men den der behovsvurderinga er sjitvanskelig synes jeg.. 8 år gammel hund som har skikkelig skikkelig vondt før hun viser smerte, hvordan vet jeg at idag bør hun ha tablett og neste dag at det ikke er så ille? Vanskelig synes jeg.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da har vi fått resept på Onsior her i huset, metacamen ga blodig diare og det var visstnok ikke direkte uvanlig :huh:

Vi skal gå på en kur, og deretter gi tablett etter behov. Men den der behovsvurderinga er sjitvanskelig synes jeg.. 8 år gammel hund som har skikkelig skikkelig vondt før hun viser smerte, hvordan vet jeg at idag bør hun ha tablett og neste dag at det ikke er så ille? Vanskelig synes jeg.. :hmm:

Vet ikke om du kan se det på henne, men jeg hadde en som ikke viste smerte. Etter hvert så klarte jeg å lese på øynene om han hadde smerter eller ikke. Det sies jo at øynene er sjelens speil og der klarte han ikke holde seg oppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker på om jeg skal ta ut den store metacam-resepten (har igjen nok piller til uka her), eller vente til mandag og høre om jeg heller burde gi onsior (som jeg ikke har hørt om før nå) eller noe annet... Hva er grunnen til at alle veterinærer jeg har vært borti gir ut metacam (tre forskjellige klinikker, enda flere veterinærer)? Er det fordi det er mer testet?

Han har iallefall ingen kortsiktige bivirkninger på metacam, har vært innom det endel ganger i løpet av året pga. diverse. Ingen diare, kvalme osv. Så sånn sett fungerer han jo bra på det. Men er de langsiktige bivirkningene jeg er bekymret for da. Jeg synes liksom det er litt rart at alternativer ikke har blitt nevnt når jeg har utrykt min bekymring til to forskjellige veterinærer om akkurat dette. Er det faktisk bevist at det ene er mildere mot organene enn det andre?

Hvor lenge holder 100ml med metacam til en 30kg hund, er det noen som vet sånn ca? For hvis det er snakk om en måned bare eller så kan jeg jo ta det ut også se om det blir noe annet istedenfor etterpå, hvis veterinær mener det er fornuftig.

Synes fortsatt dette er vanskelig, som dere sikkert skjønner :P

Pasienten har det utmerket da. Går som en wobblerpasient (som dyrlegen skrev i epikrisen) og ser litt småfull ut når han løper, men glad og fornøyd iallefall, i rampehumør til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er Onsior førstevalget til dyrelegen, fikk ikke med meg hvorfor dog. Rocky har ikke bra nok effekt på det og får dermed Rimadyl isteden. Det kan gis 2 ganger i døgnet når nødvendig. Han går ikke fast på det da, kun ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer gir ut det de selv foretrekker og sikkert noe avtaler på gang også.
En veterinær ville omtrent ikke gi ut annet enn Metacam, til tross for at jeg sa jeg nekta å gi det til hunden pga bivirkninger. :rolleyes:
Men de fleste skriver ut Onsior eller Previcox når det er snakk om leddproblematikk.

Min erfaring er at eldre veterinærer skriver ut Rimadyl eller metacam, yngre veterinærer skriver ut Onsior eller Previcox.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Her fungerer hverken Metacam eller Previcox.

Det varierer vel hva veterinærene foretrekker rundt omkring.

Èn veterinær gav Previcox, og neste veterinær sa at det absolutt ikke var hennes førstevalg,for det var Metacam, og nestemann hadde mest lyst til å gi Rimadyl.

Der vi går nå, så er veterinæren veldig åpen for å høre på mine forslag. Og akkurat nå så er det forslaget Onsior.

Andre har mer bestemte meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og tok blodprøve av Casper i dag (verdiene var heldigvis som de skulle være), og spurte litt om dette med de forskjellige typene. Det virket egentlig ikke som om den ene typen var mildere enn den andre osv. av disse nsaid-medisinene, men at f.eks onsior kunne gå hardere ut på lever der metacam mer på nyrer. Hips om happ, fikk jeg inntrykk av iallefall. "Mitt" veterinærkontor sverger iallefall til metacam virker det som, så kommer nok til å fortsette på det. Hadde nok fått noe annet om jeg hadde insistert på det, men kjenner at når to flinke veterinærer i hver sin klinikk, der den ene er spesialist på dette som Casper sliter med, velger det så føler jeg det er riktig å høre på dem.

Har glucosamintabletter og omega3 noen effekt egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Var og tok blodprøve av Casper i dag (verdiene var heldigvis som de skulle være), og spurte litt om dette med de forskjellige typene. Det virket egentlig ikke som om den ene typen var mildere enn den andre osv. av disse nsaid-medisinene, men at f.eks onsior kunne gå hardere ut på lever der metacam mer på nyrer. Hips om happ, fikk jeg inntrykk av iallefall. "Mitt" veterinærkontor sverger iallefall til metacam virker det som, så kommer nok til å fortsette på det. Hadde nok fått noe annet om jeg hadde insistert på det, men kjenner at når to flinke veterinærer i hver sin klinikk, der den ene er spesialist på dette som Casper sliter med, velger det så føler jeg det er riktig å høre på dem.

Har glucosamintabletter og omega3 noen effekt egentlig?

Vet ikke om de kan dokumentere effekten av det, men jeg har blitt anbefalt å gi både MSM, grønnleppemusling (som inneholder blandt annet glukosamin), og Omega-3, resten av livet. Så da gjør jeg det. Jeg har i hvert fall et håp om at det til en viss grad virker antiinflammatorisk, og smertelindrende. Det er kanskje litt som med cartrophen? Virker på noen, på andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker denne? http://www.iherb.com/Pet-Naturals-of-Vermont-Hip-Joint-Extra-Strength-For-Dogs-Chicken-Liver-Flavored-120-Chewable-Tablets/17758

Er jo mye billigere enn den man kjøper hos veterinær (cosequin), og skal visst inneholde det samme.

Eller, nå ble jeg litt usikker faktisk om det er så mye billigere lenger. Det blir 300kr for 120, men lurer på om det er dobbelt så mange piller i cosequin? Eller husker jeg feil? Kostet 800kr tror jeg sist jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...