Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene en 3 år gammel stående fuglehund, med liten jakterfaring


Recommended Posts

Jeg har tatt over en Gordon setter på 3 år. Den har blitt brukt litt til jakt men ikke mye. Jeg ser at jaktinstinktet tydelig er tilstede, men er faktisk usikker på om han tar stand, eller om han bare vil presse opp og jage fugl uten å vente på at jeg kommer til skytestilling.

Noen tips på hvordan bikkja og jeg kan trene sammen i sommer?

Om jeg kjøper fasanskinn (http://dummyshoppen.dk/shopdummy/index.php?cPath=156_158), går det an å trene med noe slikt? om jeg legger den ut, vil han da kunne ta stand på noe slikt?

Håper på noen kloke svar.

Mvh

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Søk opp fuglehundklubber i nærheten av der du bor. De vet hvor du kan trene på tamfugel og hva det koster. Mener Hedemark og Oppland fuglehund klubb har noe der

Ingen av mine har vist interesse for due vinger. Men levende har vært noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen hund vil nok ikke ta stand på skinn, min reagerer hvertfall ikke på det (han tar stand på levende fugl). Hvor bor du?

Aha. Så for å finne ut hvordan han reagerer må jeg rett og slett ut med langlina og se hvordan han reagerer? Hans tidligere eier fortalte at han står utålmodig, og kan gå for hardt på slik at fuglen letter.

Bor nord i Akershus. Så i bunn og grunn er det snakk om skogsfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bor du hvertfall fint til i forhold til tamfugl! På denne tiden av året bør du ikke ut å reste i skogen med langline. På tamfugl får man mengden, som man trenger for å få inn en god dressur.

Okei :)

vet du om noen steder med tamfugl? Hvordan kontakter man slike steder? krever det å være medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

http://www.fuglehundklubbenesforbund.no/linkeroversikt over fuglehundklubber som samarbeider. Det er også enkeltstående klubber også har du privatpersoner som driver på med trening og fuglehund treng. Husker det er en oppe ved Femunden, Det er en borte ved Lier Fuglehundskolen het den før også er det noen private i Akershus men husker ikke navnet på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden trenger å trene. Anbefaler på det varmeste kurs for fuglehunder med Thomas Stokke på Drammen hundesenter i slutten av mai. Han har gode hunder selv. Google hundesenteret så finner du kurset. Mulig det er fulltegnet, det vet jeg ikke. Lykke til med skogsfugljakten!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse du kan gjøre. Om du skal få den til å ta stand, ville jeg ha tatt fremre del av en fiskestang tatt på en snor festa i tuppen og andre enden en rypevinge. Så drar du den langs bakken. Hunden vil da enten ta stand eller springe for å ta den. Når han gjør det siste rykker du den unna. Inntil han vil begynne og ta stand på den. Når han tar stand er det du som skal gi ordre om og avansere/løfte fuglen. Så når han gjør som du vil , gi masse ros og godbiter. Tauet på stanga tilpasser du slik at du føler du kan kontrollere rypevingen godt, ca 2-3 meter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kurs med Thomas Stokke på Drammen hundesenter (google) i pinsehelgen. Han kan garantert vise deg veien videre.

Ut i fra brukernavn og dine raser trodde jeg du var Thomas? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kanskje han omtaler seg selv i tredjeperson? :D

Nå vet vi jo ikke om det er han da, selv om jeg trodde det :P Uansett om det er han eller ikke - hørt mye bra om han, og skulle gjerne vært på kurset selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo ikke om det er han da, selv om jeg trodde det :P Uansett om det er han eller ikke - hørt mye bra om han, og skulle gjerne vært på kurset selv :)

Hehe, ja jeg vet ikke heller, det var ment som en spøk :P Either way har jeg hørt det samma så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han omtaler seg selv i tredjeperson? :D

Nå vet vi jo ikke om det er han da, selv om jeg trodde det :P Uansett om det er han eller ikke - hørt mye bra om han, og skulle gjerne vært på kurset selv :)

Thomas er flink han, men ut fra innleggene til denne personen så er det nok ikke han. Han har vel dessuten mer enn to hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Christer Nannestad

Det bør ikke være noe problem. Den eldste hunden jeg har trent opp til jakt var 4 år gammel. Men så lenge instinktene er på plass er det ikke noe problem. Kontakt gjerne din lokale jaktforening, de har som regel veldig god kunnskap om gode instruktører og de har ofte ukentlige jakthundtreninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiler, nei jeg er ikke Thomas Stokke! Skjønner at dere lurer med de hundenavnene, Pax og Pogue bor hos meg. Det er en liten hundeverden gitt.

Med de to Thomas-trente hundene i hus (hatt Pax i fem år snart), kan jeg trygt anbefale Thomas som hundetrener. Herlige, gladtrente og motiverte hunder!

red: Fant visst ikke ut av sitatfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Smiler, nei jeg er ikke Thomas Stokke! Skjønner at dere lurer med de hundenavnene, Pax og Pogue bor hos meg. Det er en liten hundeverden gitt.

Med de to Thomas-trente hundene i hus (hatt Pax i fem år snart), kan jeg trygt anbefale Thomas som hundetrener. Herlige, gladtrente og motiverte hunder!

red: Fant visst ikke ut av sitatfunksjonen.

Takk for oppklaring. Det var nemlig det med navn og raser som fikk meg til å lure :P

Som jeg skrev i forrige innlegg - basert på det jeg har hørt om Thomas er det også noen jeg trygt har kunnet anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiler, nei jeg er ikke Thomas Stokke! Skjønner at dere lurer med de hundenavnene, Pax og Pogue bor hos meg. Det er en liten hundeverden gitt.

Med de to Thomas-trente hundene i hus (hatt Pax i fem år snart), kan jeg trygt anbefale Thomas som hundetrener. Herlige, gladtrente og motiverte hunder!

red: Fant visst ikke ut av sitatfunksjonen.

Bor gamlefar Pax hos deg? Husker han veldig godt som valp/unghund fra den tiden de bodde i Norge og vi trente sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du kjenner Pax! Ja, fineste gamle Paxen bor hos meg. Han er fortsatt en glad og ivrig jeger. Og alltid en gentleman. Siden jeg bosatte meg med skogsfuglterreng rett utenfor døra, havnet han her, egentlig for å være med på jakt høsten 2010. Siden har han blitt her for det meste, men han jakter med Thomas også. Han er 11 år nå og litt støl, men vi krysser fingrene for en jaktsesong til.

Har du også stående fuglehund? Nå har jeg en stående og en for støkkjakt, gleder meg til sesongen!

OT: Hvordan får jeg til å sitere andres innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så hyggelig at du kjenner Pax! Ja, fineste gamle Paxen bor hos meg. Han er fortsatt en glad og ivrig jeger. Og alltid en gentleman. Siden jeg bosatte meg med skogsfuglterreng rett utenfor døra, havnet han her, egentlig for å være med på jakt høsten 2010. Siden har han blitt her for det meste, men han jakter med Thomas også. Han er 11 år nå og litt støl, men vi krysser fingrene for en jaktsesong til.

Har du også stående fuglehund? Nå har jeg en stående og en for støkkjakt, gleder meg til sesongen!

OT: Hvordan får jeg til å sitere andres innlegg?

Trykk på mulitisitatt knappen, da kommer det opp en rubrikk nederst til høyre og du kan fortsette å lese og trykke på multisitat knappen for så til slutt trykke på Reply og da svarer du på alt du vil svare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...