Gå til innhold
Hundesonen.no

Čeahppi - das kleine Lebensphil


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Den finske lapphundjenta Vinternattas Čeahppi (etter Raiddokas Reijo og Fairdog's Saga) fyller 8 uker i dag, og jeg prøver å få utløp for de boblende forventningene ved å tjuvstarte på tråden hennes. Henter henne på lørdag, og synes tiden går vel sakte nå.

Noen bilder fra livet hos oppdretter

Knappe 3 uker:

image.jpg6_1.jpg

4 uker

image.jpg1_9.jpg

5 uker

image.jpg2_5.jpg

6 uker

image.jpg5_1.jpg

7 uker

image.jpg3_1.jpg

7 uker

http://s815.photobucket.com/user/vegina/media/Hundesonen/image.jpg4_1.jpg.html]image.jpg4_1.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig! :) Håper hun er alt du drømmer om <3

Takk for det!

Så lenge hun holder seg frisk og lever lenge, så blir hun nok det, og mer til.

Navnet uttales Tsjæhppi og betyr 'flink' når det brukes som adjektiv på nordsamisk. Kan også bety 'kunstner' om det brukes som substantiv. Hun kommer til å hete Hæppi (podens ønske) og Piija (mitt ønske) i det daglige, og Čeahppi og Musa (čeahppimusa = flinkest) når vi jobber og når hun presterer veldig bra.

Kjær hund får mange navn ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Tittelen på tråden er forøvrig inspirert av sangen om den lille krokodillen. Synes det er gøy å ha valp som har navn som rimer på denne :D

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

hab scharfe Zähne und davon ganz schön viel.

Ich schnapp mir was ich schnappen kann,

ja schnapp zu weil ich das so gut kann.

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

ich schnappe gern das ist mein Lieblingsspiel.

Ich schleich mich an die Mama ran,

und zeig ihr wie ich schnappen kann!

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gullet kommet i hus. Hun er helt vidunderlig! Mer aktiv, mer matglad, og med større jakt- og lekelyst enn jeg turte håpe på. Eneste minuset er at hun piper og skriker etter familien sin hvert sekund jeg ikke holder henne opptatt med noe. Fangkos, pipeleke og kaninskinn er favorittene foreløpig. Naboene og naboens katt er også kule, men når ikke helt opp mot å spise, kose, leke og se seg i speilet.

Nå mangler jeg bare et kamera med muligheten for hurtig lukking..

image.jpg2.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Siden sist har Čeahppimusa testet NSBs togtilbud for firbente, og er så fornøyd med det at hun har bydd på gratis underholdning til de andre passasjerene. Her synger hun noen strofer fra "Tagging" av Bare Egil Band:

"Det er mye tøffere å gå turer i skogen og lytte til fuglesangen enn det er å tagge."

image.jpg7.jpg

Hun har vært lapdog på bakgårds- og fortauskaféer:

image.jpg3_1.jpg

Hun har lekt politihund og spanet etter rev og løse fugler ved Oslo S:

image.jpg8.jpg

Fire uker skiller de siste bildene. Hun har virkelig funnet plassen sin på kjøkkenet.

image.jpg1_2.jpg

image.jpg11.jpg

image.jpg12.jpg

Ellers merket vi godt at 12-ukersmerket ble passert her om dagen; hun er nå skeptisk til alt nytt. Heldigvis elsker hun både mennesker og andre hunder, liker barn, liker og respekterer katter, og kan slappe av i støyende og travle omgivelser, så så langt ser det ut til at sosialiseringsperioden var vellykket.

Valpebitingen har roet seg litt, men hun foretrekker fortsatt varme og ferske ører framfor tørkede griseører. Leken "ta nesen" fortoner seg også som noe mer morbid med denne lille søtnosen enn den var med menneskebarnet mitt. Det er sikkert psykisk slitsomt for vesla å måtte forholde seg til et vesen som framfor alt fortoner seg som en kjempestorstor, varm, saftig, deilig biff, uten å kunne ta en skikkelig jafs av den. I det minste burde vel matmor kunne avse de litt kalde og harde greiene som stikker ut fra den deilige kjøttklumpen?

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...