Gå til innhold
Hundesonen.no

Čeahppi - das kleine Lebensphil

Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Den finske lapphundjenta Vinternattas Čeahppi (etter Raiddokas Reijo og Fairdog's Saga) fyller 8 uker i dag, og jeg prøver å få utløp for de boblende forventningene ved å tjuvstarte på tråden hennes. Henter henne på lørdag, og synes tiden går vel sakte nå.

Noen bilder fra livet hos oppdretter

Knappe 3 uker:

image.jpg6_1.jpg

4 uker

image.jpg1_9.jpg

5 uker

image.jpg2_5.jpg

6 uker

image.jpg5_1.jpg

7 uker

image.jpg3_1.jpg

7 uker

http://s815.photobucket.com/user/vegina/media/Hundesonen/image.jpg4_1.jpg.html]image.jpg4_1.jpg

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig! :) Håper hun er alt du drømmer om <3

Takk for det!

Så lenge hun holder seg frisk og lever lenge, så blir hun nok det, og mer til.

Navnet uttales Tsjæhppi og betyr 'flink' når det brukes som adjektiv på nordsamisk. Kan også bety 'kunstner' om det brukes som substantiv. Hun kommer til å hete Hæppi (podens ønske) og Piija (mitt ønske) i det daglige, og Čeahppi og Musa (čeahppimusa = flinkest) når vi jobber og når hun presterer veldig bra.

Kjær hund får mange navn ?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Tittelen på tråden er forøvrig inspirert av sangen om den lille krokodillen. Synes det er gøy å ha valp som har navn som rimer på denne :D

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

hab scharfe Zähne und davon ganz schön viel.

Ich schnapp mir was ich schnappen kann,

ja schnapp zu weil ich das so gut kann.

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

ich schnappe gern das ist mein Lieblingsspiel.

Ich schleich mich an die Mama ran,

und zeig ihr wie ich schnappen kann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gullet kommet i hus. Hun er helt vidunderlig! Mer aktiv, mer matglad, og med større jakt- og lekelyst enn jeg turte håpe på. Eneste minuset er at hun piper og skriker etter familien sin hvert sekund jeg ikke holder henne opptatt med noe. Fangkos, pipeleke og kaninskinn er favorittene foreløpig. Naboene og naboens katt er også kule, men når ikke helt opp mot å spise, kose, leke og se seg i speilet.

Nå mangler jeg bare et kamera med muligheten for hurtig lukking..

image.jpg2.jpg

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Siden sist har Čeahppimusa testet NSBs togtilbud for firbente, og er så fornøyd med det at hun har bydd på gratis underholdning til de andre passasjerene. Her synger hun noen strofer fra "Tagging" av Bare Egil Band:

"Det er mye tøffere å gå turer i skogen og lytte til fuglesangen enn det er å tagge."

image.jpg7.jpg

Hun har vært lapdog på bakgårds- og fortauskaféer:

image.jpg3_1.jpg

Hun har lekt politihund og spanet etter rev og løse fugler ved Oslo S:

image.jpg8.jpg

Fire uker skiller de siste bildene. Hun har virkelig funnet plassen sin på kjøkkenet.

image.jpg1_2.jpg

image.jpg11.jpg

image.jpg12.jpg

Ellers merket vi godt at 12-ukersmerket ble passert her om dagen; hun er nå skeptisk til alt nytt. Heldigvis elsker hun både mennesker og andre hunder, liker barn, liker og respekterer katter, og kan slappe av i støyende og travle omgivelser, så så langt ser det ut til at sosialiseringsperioden var vellykket.

Valpebitingen har roet seg litt, men hun foretrekker fortsatt varme og ferske ører framfor tørkede griseører. Leken "ta nesen" fortoner seg også som noe mer morbid med denne lille søtnosen enn den var med menneskebarnet mitt. Det er sikkert psykisk slitsomt for vesla å måtte forholde seg til et vesen som framfor alt fortoner seg som en kjempestorstor, varm, saftig, deilig biff, uten å kunne ta en skikkelig jafs av den. I det minste burde vel matmor kunne avse de litt kalde og harde greiene som stikker ut fra den deilige kjøttklumpen?

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...