Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Den finske lapphundjenta Vinternattas Čeahppi (etter Raiddokas Reijo og Fairdog's Saga) fyller 8 uker i dag, og jeg prøver å få utløp for de boblende forventningene ved å tjuvstarte på tråden hennes. Henter henne på lørdag, og synes tiden går vel sakte nå.

Noen bilder fra livet hos oppdretter

Knappe 3 uker:

image.jpg6_1.jpg

4 uker

image.jpg1_9.jpg

5 uker

image.jpg2_5.jpg

6 uker

image.jpg5_1.jpg

7 uker

image.jpg3_1.jpg

7 uker

http://s815.photobucket.com/user/vegina/media/Hundesonen/image.jpg4_1.jpg.html]image.jpg4_1.jpg

• Like 7
Skrevet

Så nydelig! :) Håper hun er alt du drømmer om <3

Takk for det!

Så lenge hun holder seg frisk og lever lenge, så blir hun nok det, og mer til.

Navnet uttales Tsjæhppi og betyr 'flink' når det brukes som adjektiv på nordsamisk. Kan også bety 'kunstner' om det brukes som substantiv. Hun kommer til å hete Hæppi (podens ønske) og Piija (mitt ønske) i det daglige, og Čeahppi og Musa (čeahppimusa = flinkest) når vi jobber og når hun presterer veldig bra.

Kjær hund får mange navn ?

• Like 1
Skrevet

Takk, takk! Tittelen på tråden er forøvrig inspirert av sangen om den lille krokodillen. Synes det er gøy å ha valp som har navn som rimer på denne :D

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

hab scharfe Zähne und davon ganz schön viel.

Ich schnapp mir was ich schnappen kann,

ja schnapp zu weil ich das so gut kann.

schni schna schnappi schnappi schnappi schnapp

Ich bin Schnappi das kleine Krokodil,

ich schnappe gern das ist mein Lieblingsspiel.

Ich schleich mich an die Mama ran,

und zeig ihr wie ich schnappen kann!

Skrevet

Da har gullet kommet i hus. Hun er helt vidunderlig! Mer aktiv, mer matglad, og med større jakt- og lekelyst enn jeg turte håpe på. Eneste minuset er at hun piper og skriker etter familien sin hvert sekund jeg ikke holder henne opptatt med noe. Fangkos, pipeleke og kaninskinn er favorittene foreløpig. Naboene og naboens katt er også kule, men når ikke helt opp mot å spise, kose, leke og se seg i speilet.

Nå mangler jeg bare et kamera med muligheten for hurtig lukking..

image.jpg2.jpg

• Like 2
Skrevet (endret)

Så kjekt at frøkna endelig har komt i hus :)

Ser faren hennes er fra samme kennel som "min" :) blir vel mer riktig å si at de har samme kennelnavn :P

Endret av Snoffe
  • Like 1
  • 4 weeks later...
Skrevet

Siden sist har Čeahppimusa testet NSBs togtilbud for firbente, og er så fornøyd med det at hun har bydd på gratis underholdning til de andre passasjerene. Her synger hun noen strofer fra "Tagging" av Bare Egil Band:

"Det er mye tøffere å gå turer i skogen og lytte til fuglesangen enn det er å tagge."

image.jpg7.jpg

Hun har vært lapdog på bakgårds- og fortauskaféer:

image.jpg3_1.jpg

Hun har lekt politihund og spanet etter rev og løse fugler ved Oslo S:

image.jpg8.jpg

Fire uker skiller de siste bildene. Hun har virkelig funnet plassen sin på kjøkkenet.

image.jpg1_2.jpg

image.jpg11.jpg

image.jpg12.jpg

Ellers merket vi godt at 12-ukersmerket ble passert her om dagen; hun er nå skeptisk til alt nytt. Heldigvis elsker hun både mennesker og andre hunder, liker barn, liker og respekterer katter, og kan slappe av i støyende og travle omgivelser, så så langt ser det ut til at sosialiseringsperioden var vellykket.

Valpebitingen har roet seg litt, men hun foretrekker fortsatt varme og ferske ører framfor tørkede griseører. Leken "ta nesen" fortoner seg også som noe mer morbid med denne lille søtnosen enn den var med menneskebarnet mitt. Det er sikkert psykisk slitsomt for vesla å måtte forholde seg til et vesen som framfor alt fortoner seg som en kjempestorstor, varm, saftig, deilig biff, uten å kunne ta en skikkelig jafs av den. I det minste burde vel matmor kunne avse de litt kalde og harde greiene som stikker ut fra den deilige kjøttklumpen?

• Like 11

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...