Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

 

Really? De operaoppsettingene trodde jeg var unike for steinerskolen. Det er snakk om skikkelig seriøst opplegg til minste detalj altså, man jobber med dette i to år og har oppsetning på den store scenen i Olavshallen annenhvert år. Da har elevene jobbet med sang og stemmeutvikling med proffe sangpedagoger osv. Vi snakker ikke skolemusical her. Dette er bare et eksempel på seriøse prosjekter i Steinerskolen, ikke alle skolene gjør akkurat det samme. De drar hele tiden inn profesjonelle utøvere. Skal man jobbe med skulptur så er det for eksempel ikke læreren med en halvårsenhet i formgivingsfag som underviser, det er en anerkjent billedhugger. Elevene bruker kvalitetsmaterialer i formingen, man maler ikke med acrylmaling fra Europris, for å si det sånn. Det er ikke for å snobbe, men fordi de mener at det er viktig å utvikle kvalitetssans. Miljø er hele tiden utgangspunket for det meste av det som skjer, det har det vært i mange tiår før miljøtenkning ble vanlig. Steinerskolen er som kjent nært knyttet sammen med Heliosbutikkene som selger økologiske (eller biodynamiske) produkter, alt fra matvarer til såpe og hudpleieprodukter. 

 

Kort sagt: Kvalitet.

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Kan du utdype litt her? Hva er forskjellen mellom Rotvoll og Ila?

Jeg kan bare gå ut i fra mitt inntrykk, og det er at de på Rotvoll gjør bruk av fasilitetene som gården og nærheten til naturen på en måte som ikke Ila har mulighet til siden de har en annen beliggenhet. Til sammenligning så vet jeg fra en som jobbet der at steinerskolen i Moss la stor vekt på matematikk og dans (i alle fall den gangen). Det er grunntanken og pedagogikken som er lik fra skole til skole, men siden lærerkreftene og ressursene er forskjellige så får man også forskjellige prioriteringer.

Når det er sagt så handler Rotvoll på Obs, ikke Helios..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat når det gjelder maling så ER det forskjell. Om man maler en gang i ny og ne spiller det kanskje ingen rolle men om man maler mye så får man farger som dekker bedre og er mye klarere om man legger noen kroner i det.

Det handler ikke om snobberi men om å få jobbe med utstyr som funker og da blir gleden mye større. Har forsøkt der jeg har jobbet og det er faktisk tilfelle. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder maling så ER det forskjell. Om man maler en gang i ny og ne spiller det kanskje ingen rolle men om man maler mye så får man farger som dekker bedre og er mye klarere om man legger noen kroner i det.

Det handler ikke om snobberi men om å få jobbe med utstyr som funker og da blir gleden mye større. Har forsøkt der jeg har jobbet og det er faktisk tilfelle. :)

Jepp. Det ER forskjell. Det er viktig med kvalitet, om man skal få størst mulig læringsutbytte, og drive på med det så mye som man gjør.

Men denne forskjellen vet jo ikke ungene noe om. De aner da ikke noe om hva malingen koster? Hva en silkebok koster? Hva den økologiske melken koster? Derfor blir det litt for dumt å skylde på steinerskolen at en enkelt ungdom har blitt i overkant merkebevisst... det er jo ikke slik at lærerne går rundt og "skryter" av hvor dyrt utstyret er. Elever på steinerskolen er individer, som alle andre elever. Det går ikke an å generalisere, slik som du prøver på her. Om en elev blir merkebevisst så har det sannsynligvis ikke noe å gjøre med prislappen på fargeblyantene han brukte i 4.klasse å gjøre @Krutsi.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øøø, hva har merkeklær til felles med kvalitetsprodukter?

Og når det gjelder økologiske matvarer så synes jeg det er litt spesielt at folk er så opptatt av om det kan bevises at det er sunnere enn annen mat, hvis det ikke er sunnere for min mage så er det jo helt uinteressant. Hvem trenger vel jord som ikke er utpint av kunstgjødsel eller grunnvann som ikke er ødelagt av pesticider? Hvem trenger bier til å bestøve matplanter? Men det er en helt annen diskusjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jepp. Det ER forskjell. Det er viktig med kvalitet, om man skal få størst mulig læringsutbytte, og drive på med det så mye som man gjør.

 

Men denne forskjellen vet jo ikke ungene noe om. De aner da ikke noe om hva malingen koster? Hva en silkebok koster? Hva den økologiske melken koster? Derfor blir det litt for dumt å skylde på steinerskolen at en enkelt ungdom har blitt i overkant merkebevisst... det er jo ikke slik at lærerne går rundt og "skryter" av hvor dyrt utstyret er. Elever på steinerskolen er individer, som alle andre elever. Det går ikke an å generalisere, slik som du prøver på her. Om en elev blir merkebevisst så har det sannsynligvis ikke noe å gjøre med prislappen på fargeblyantene han brukte i 4.klasse å gjøre @Krutsi.

Jeg skrev at det var ikke skolen alene, men hvis skolen har slike holdninger, så får barna det med seg og det vil være med å påvirke..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..

Ungen min maler med Rembrant oljemaling og mårpensel etc, men det er bare fordi jeg har det liggende etter utdanningen min.. Ellers hadde han brukt billige produkter

Jeg har faktisk hatt noen av mine beste kreative øyeblikk med gråpapir og billig acrylmaling.

Å bruke mye penger på dyr maling og pensler på såbarn ER snobberi i mine øyne til tross for min egen utdanning.

Vi ble forøvrig terpet på at utstyret var sekundært og lærte å lage maling ved hjelp av eggehvite og fargepulver.

En kunstner skal kunne male med hva som helst.

De gamle mesterne hadde vært lykkelige over billig acryl fra europris når de vokste opp :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er det i den store sammenhengen at barna maler med kvalitetsmaling? Jeg mener, hvor mange barn skal bli kunstnere? Er det ikke det å lære og den faglige kunnskapen som er noe av det viktigste med å gå på skole?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De river farger og lager oljemaling selv også på steinerskolen da, det er jo fint å lære. :)

Forøvrig gir jeg opp å forklare hva jeg mener med kvalitetsfokuset på Steinerskolen. :P

Jeg er positiv til steinerskolen jeg altså, men jeg tror altså overhodet ikke noe på at kvalitetsmaling gjør noe for kreativiteten :P

Det er i såfall en hel haug med kjente kunstnere som motbeviser den påstanden.

Faktisk er utstyrsfokus ofte med på å ødelegge kreativiteten har jeg latt meg fortelle.

Det sagt så velger A ofte den dyre malingen og de dyre blyantene når han tegner. Men det er bare fordi det ser kulere ut..

Og oljemalingen fordi den aldri tørker og derfor kan klines enda mer med *sukk *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er det i den store sammenhengen at barna maler med kvalitetsmaling? Jeg mener, hvor mange barn skal bli kunstnere? Er det ikke det å lære og den faglige kunnskapen som er noe av det viktigste med å gå på skole?

Jo absolutt, faglig kunnskap og alt annet som skal til for å utvikle alle sine potensialer. Jeg prøvde å uttrykke noe med det eksempelet med kvalitetsmalingen, men fikk det visst ikke til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at barna blir sett, som egne individer, og håndtert deretter. DET avhenger mer av hvilken lærer enn av hvilken skole. Dessverre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at barna blir sett, som egne individer, og håndtert deretter. DET avhenger mer av hvilken lærer enn av hvilken skole. Dessverre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Der er jeg enig.

Gamlelæreren til lille nevø gikk av med pensjon. Det er det beste som har skjedd han.

Ungen gikk fra å hate skolen og lekser til å elske alt med skole ( og utmerke seg faglig) omtrent over natta.

Det er helt sjukt hvor stor påvirkning en lærer har på et barns liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]

Men jeg ønsker voksentetthet, fokus på individet, oppfølging. Tanken på at han skal være er 1 av 730 er ikke så god. Da må man kanskje skille seg ut enten negativt eller positivt for å bli sett i like stor grad som når man er flere voksne på færre barn.

Jeg mener på ingen måte at den offentlige skolen er dårlig, jeg tror norske skoler jevnt over er av god kvalitet.

Voksentetthet synes jeg også er viktig, samt at enhetene ikke er for store. Skolen "vår" er relativt stor, men heldigvis er klassene "små" - kun 20 elever pr klasse i de laveste trinnene, så vi kan vel egentlig ikke klage på det.

Det jeg derimot reagerer på med offentlig skole er 1) mengden med lekser fra andre skoledag i 1. klasse, og 2) det vanvittige fokuset på å måle prestasjonene til ungene. Og det fokuseres bare på prestasjonene. Hvor raske de, hvor mange riktige de har, det er det som er viktig. Leser de tregt eller ikke rekker å gjøre alle oppgavene på en matematikktest (2. klasse) så har eleven et leseproblem eller problemer med matematikk - faktorer som selvtillit eller modenhet tas ikke med i betraktning. Måten de ser elevene på er lite helhetlig og med altfor stort fokus på målbare faktorer. Det er rett og slett utrolig trist og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bytte til steinerskolen for mine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilke holdninger mener du at skolen har?

Jeg mener ingenting, jeg tok utgangspunkt i innlegget ditt..

Du sa at skolen la vekt på kvalitet, jeg mente at hvis skolens holdning var at de måtte bruke dyr maling pga det var best kvalitet, så synes jeg det handler litt om pretisje også..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi legge malingen bak oss nå? :lol:

Pippin&Symras post er da så mye mer enn det.

u sa at skolen la vekt på kvalitet, jeg mente at hvis skolens holdning var at de måtte bruke dyr maling pga det var best kvalitet, så synes jeg det handler litt om pretisje også..

Oj! Prestisje? Denne så jeg virkelig ikke komme!

Når jeg ser for meg den gjengse Steinerkid så ser jeg for meg en unge med selebukser i cordfløyel og navnelapper som ligger i lag oppå hverandre fordi de har blitt brukt av så mange før.

Det jeg ser på som som en Steinerforelder er så lite prestisje som man kan få det, hippier er ikke prestisjefolk rett og slett, de er det motsatte. De tenker reduce, reuse, recycle, de har kompost i hagen og de er bevisste rundt sitt eget forbruk.

De dyrker egen mat på Rotvoll og man plukker ikke gulrøtter og poteter i Dolce & Gabbana liksom. :lol:

Dette er det jeg ser på som stereotype Steinerfolk, de er hippier liksom. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er slik det er i virkeligheten altså, folk er forskjellige uansett hvor man finner de. Og fint er det!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi legge malingen bak oss nå? :lol:

Pippin&Symras post er da så mye mer enn det.

Oj! Prestisje? Denne så jeg virkelig ikke komme! 

Når jeg ser for meg den gjengse Steinerkid så ser jeg for meg en unge med selebukser i cordfløyel og navnelapper som ligger i lag oppå hverandre fordi de har blitt brukt av så mange før.

Det jeg ser på som som en Steinerforelder er så lite prestisje som man kan få det, hippier er ikke prestisjefolk rett og slett, de er det motsatte. De tenker reduce, reuse, recycle, de har kompost i hagen og de er bevisste rundt sitt eget forbruk.

De dyrker egen mat på Rotvoll og man plukker ikke gulrøtter og poteter i Dolce & Gabbana liksom. :lol:

Dette er det jeg ser på som stereotype Steinerfolk, de er hippier liksom. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er slik det er i virkeligheten altså, folk er forskjellige uansett hvor man finner de. Og fint er det! 

Absolutt ikke mitt inntrykk :lol:

Men jeg skal ikke legge ut om mine erfaringer om type folk som går der.. Det blir bare mer OT :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke mitt inntrykk :lol:

Men jeg skal ikke legge ut om mine erfaringer om type folk som går der.. Det blir bare mer OT :P

Det er jo ikke off topic om du mener det er prestisjejag der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at dette ble rotete, dere får lese det dere orker.

Jeg begynte på steinerskolen (i bergen) da jeg var 13/14 år, og for meg var det redningen. Jeg hadde noen fantastiske år på Steineren, de hjalp meg å bli tøffere, tryggere, mer selvsikker, mer utadvent og de gav meg troen på at jeg faktisk var verd noe.

Min erfaring fra offentlig skole (som jeg har gått på mesteparten av skoletiden min på, både i trondheim og bergen) er at lærerne var for opptatt med alle de andre i klassen. Jeg har alltid gått på store skoler med minst 30 elever i klassen (på et tidspunk så var vi 55 elever i en klasse). Lærene brukte tiden på "guttene" med ADHD og de andre som krevde mye oppmerksomhet, jeg som var veldig sjenert og ikke gjorde noe ut av meg ble glemt i mengden.

Etter 4 dager på Steinerskolen ba læreren min om å få teste meg for dysleksi. Jeg lærte å lese først da jeg var 13 år. Lærerne (les flertall) i den offentlige skolen jeg gikk på ville aldri teste meg, de fortalte at jeg var dum som ikke klarte å lese. Jeg ble satt i et bøttekott alene med en annen gutt i klassen som heller ikke kunne lese. Vi ble også ledd av av lærerne (igjen les flertall) når vi hadde lesetimer og vi ikke klarte å lese ordentlig. Selvfølgelig så tok min mor dette opp med skolen flere ganger (hun er også lærer), men de avfeide henne hele tiden.

Så når jeg da kommer til en skole som tar meg på alvor med en gang, får meg til å bli tryggere og gir meg selvtillit så er det ikke rart at jeg likte steineren bedre.

Jeg hadde valgt steinerskolen til mine barn, men jeg hadde ikke holdt dem på steinerskolen for en hver pris. Noen passer ikke inn, men det gjeller alle skoler.

Vi gjorde mye gøy på steineren, var på 2-3 skoleturer hvert år og hadde skoleforestillinger en gang i året pluss masse annet gøy. Hadde forsøk i fysikk og kjemi. Lærerne tok oss med ut i helgene så vi kunne sprenge kinderegg med vann og bakepulver i trygge omgivelser :P

Det jeg også liker godt med steinerskolen er at de fokuserer på et og et fag i 3-4 uker i slengen. Da får man tid til å sette seg ordentlig inn i faget før man går videre. For meg som har lærevansker så funker dette veldig bra.

Fagene syntes jeg ikke har store forskjeller på steinerskolen kontra offentlig. Var litt tungt i 2 uker før jeg kom inn i at det var mye skriving for hånd. Etter det så syntes jeg det gikk fint. Man venner seg for til sånt, det blir jo litt det samme som å ha samme type jobb men bytte til et nytt sted. Det er forandringer, men man blir vandt til det etter en liten stund.

På min steinerskole så fulgte vel 90% av elevene vaksinasjonsprogrammet. Var litt mer fokus på økologiske varer (noen litt mer ekstrem enn andre, som de som kun brukte økologiske ting også all sminke), men det har ingen ting å si.

Jeg opplevde av klassene hadde mye av de samme menneskene i seg uansett hvilken skole jeg gikk på. Noen var opptatt av merker og dyre ting og andre ikke, den største forskjellen var at på steinerskolen så fikk alle gå som de selv ønsket. Man ble godtatt som den man var.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler enda ikke jeg skjønner hvorfor en steinerskole skal være bedre enn offentlig. Vi gikk på teateroppvisninger på hålogaland teater - offentlige teaterstykker som høstet ros i offentligheten og kunne kjøpes for en 350-500kr for vanlige folk. Dette var en del av skolen. Tromsø Internasjonale FilmFestival var også en hel uke av skolen hvert år for oss, vi fikk gratis festivalpass og fikk se 2-3 filmer. Dette er da ikke noe "lavmåls ekkel kulturell skolesekk-oppgulp" (som tydeligvis ikke er bra nok for steinerskolen?!) - det er kvalitetsprodukter. Vi var på flere lavvoturer, vi overnattet i snøhuler, vi overnattet i telt, på turistforeningenes hytter i lyngen og gikk på fjellturer. Vi hadde temadager med dyr på skolen, vi hadde prosjektuker som varte i 2-3 uker med konsentrert arbeid, vi hadde masse arbeid med f.eks MOT mot mobbing, vi satte opp musikkprodusjoner i arrangement av det...

Hvilken maling eller hvilken pc vi hadde når vi gikk på skolen husker jeg ikke, men lærte både å male og bruke pc gjorde man... Og som nevnt, hvis det går på "voksentetthet" så kommer jo det mer an på status quo i det tidsrommet eleven er på skolen - mer enn hvilket navn den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler enda ikke jeg skjønner hvorfor en steinerskole skal være bedre enn offentlig. Vi gikk på teateroppvisninger på hålogaland teater - offentlige teaterstykker som høstet ros i offentligheten og kunne kjøpes for en 350-500kr for vanlige folk. Dette var en del av skolen. Tromsø Internasjonale FilmFestival var også en hel uke av skolen hvert år for oss, vi fikk gratis festivalpass og fikk se 2-3 filmer. Dette er da ikke noe "lavmåls ekkel kulturell skolesekk-oppgulp" (som tydeligvis ikke er bra nok for steinerskolen?!) - det er kvalitetsprodukter. Vi var på flere lavvoturer, vi overnattet i snøhuler, vi overnattet i telt, på turistforeningenes hytter i lyngen og gikk på fjellturer. Vi hadde temadager med dyr på skolen, vi hadde prosjektuker som varte i 2-3 uker med konsentrert arbeid, vi hadde masse arbeid med f.eks MOT mot mobbing, vi satte opp musikkprodusjoner i arrangement av det...

Hvilken maling eller hvilken pc vi hadde når vi gikk på skolen husker jeg ikke, men lærte både å male og bruke pc gjorde man... Og som nevnt, hvis det går på "voksentetthet" så kommer jo det mer an på status quo i det tidsrommet eleven er på skolen - mer enn hvilket navn den har.

For meg er steinerskolen bedre enn offentlig skole. Ikke pga alt det du lister opp her, men fordi jeg ble sett og tatt vare på noe jeg ikke ble i det offentlige.

For to jeg gikk i klasse med på steinerskolen så var den offentlige skolen bedre (de byttet fra steiner til offentlig), de fikk ikke nok utfordringer som de trengte på steinerskolen.

Alt handler om hva man trives med, og hvilket menneske man er. Noen passer til noe, og andre passer til noe annet. Det betyr ikke at det ene egentlig er bedre enn det andre, bare at folk opplever ting forskjellig.

Steinerskolen er like bra som offentligskole, forskjellen er at man lærer på en litt annen måte. Fagene inneholder mer eller mindre det samme, på lik linje som det er forskjeller fra skole skole uavhengig om det er offentlig eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke off topic om du mener det er prestisjejag der.

Det er vel ikke pretisjejag direkte der, men ut fra det lille jeg har hørt og litt slikt: så er det ikke helt mobbefritt der og veldig snakkis om merker på ting og tang.

Men igjen: det kan også være litt familiestyrt dette med merker og slikt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...