Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnmarksløpet 2015- VM


Ane
 Share

Recommended Posts

Nå begynner det å spisse seg til. Ekran i fronten, men det er flere som kjører fortere bak henne. Spesielt Brennodden og Kristensen. Jeg tittet på hviletider på Ellentjern, og ser at Kristensen har hvilt bare litt over 4t, mens de andre har hvilt nærmere 5t, og noen over det også. Så det er liten tvil om hvem som kjører fortest i øyeblikket. Så blir spørsmålet hvem som vil kjøre ut først fra Neiden 2? Vil noen kaste seg på når denne personene drar ut, eller følger de kjøreplanen sin?

Veldig imponerende av Ekran som fortsatt kjører med 13 hunder, og erfaringsmessig pleier hun å kjøre veldig fort inn mot Alta igjen. Hun tar tydeligvis godt vare på spannet sitt, så får vi se da om noen har mer å kjøre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Logrende hunder i mål! og hundestell førstepri før hun snakker med media og andre. Fantastisk! SÅNNE hundekjørere er det som gjør at hundekjøring er så fin sport!

Sant nok. Nei, hurra for kjørere som kommer i mål med blide og glade hunder med fine bevegelser

Idag klokken 11:00 suste første spann ut fra starten i Alta. I år har Finnmarksløpet VM status. Det er fire klasser i år. 1000km, 500km, junior og 500km renrasede spann . Følg tracking, resultater og

Posted Images

Ja, hun er veldig dyktig med hundene sine. Hun er en av de som virkelig brenner for hund, og som har dette som en stor lidenskap tror jeg. Vet at hun ved flere anledninger har vunnet prisen for beste hundestell. Jeg tror nok at Ekran drar det i land i årets utgave :) Isåfall blir hun den første som har vunnet FL to ganger på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skyldes diare? Stress, feil foring, smitte fra andre hunder? For synes det ofte er diare i slike løp.

 

Gøy med Ekran

Hvis en hund får diare, så smitter det utrolig fort på spannet og over på andre spann. Det skal altså ikke mer til at en er dårlig i magen til at det hele bryter ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skyldes diare? Stress, feil foring, smitte fra andre hunder? For synes det ofte er diare i slike løp.

Gøy med Ekran

det er nok en kombinasjon av alt det du skriver. Dvs så mye feil fôring tror jeg ikke det er, men stress (for noen hunder) og smitte fra andre hunder kan det være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen av hundene i slike løp ser fryktelig stive ut når de kommer i mål/når de tar de opp fra hvileplassen sin uten at veterinærer reagerer. Jeg kan ikke nok om fysikk og helse til å vite hvor bra/ikke bra slikt er, men jeg tenker instinktivt at det ikke kan være bra når hundene er så stive. Eller blir de så stive uansett hvor godt trent de er fordi etappene/løpene er så lange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen av hundene i slike løp ser fryktelig stive ut når de kommer i mål/når de tar de opp fra hvileplassen sin uten at veterinærer reagerer. Jeg kan ikke nok om fysikk og helse til å vite hvor bra/ikke bra slikt er, men jeg tenker instinktivt at det ikke kan være bra når hundene er så stive. Eller blir de så stive uansett hvor godt trent de er fordi etappene/løpene er så lange?

instinktivt er jeg enig med deg, de er nok støle og stive. Jeg har sett Finnmarksløpet fra sjekkpunkt kun en gang, i 2001, og da reagerte jeg på det samme. Samtidig: At hunder blir støle kan skje på kortere løp også. Vi blir jo gjerne det vi og om vi har trent mye, og så setter oss ned (i hvertfall jeg). Men det er mye triveligere å se friske, spreke hunder som vil videre enn hunder som må "gås i gang"...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

instinktivt er jeg enig med deg, de er nok støle og stive. Jeg har sett Finnmarksløpet fra sjekkpunkt kun en gang, i 2001, og da reagerte jeg på det samme. Samtidig: At hunder blir støle kan skje på kortere løp også. Vi blir jo gjerne det vi og om vi har trent mye, og så setter oss ned (i hvertfall jeg). Men det er mye triveligere å se friske, spreke hunder som vil videre enn hunder som må "gås i gang"...

Ja, det er det jeg tenker også. Ser hunder (generelt, ikke fra dette løpet) kommer haltende (stive) inn til mål, med kommentar om at hundene ser fine ut, og det ser jo virkelig ikke bra ut. Men er det en naturlig konsekvens, eller er hundene presset for hardt i forhold til kondisjon?

Ja, jeg blir jo stiv og støl jeg også. Samtidig er det et bevisst valg jeg tar selv, så om jeg presser meg langt (eller for langt) er det min egen skyld. Jeg kan alt for lite om dette til å vite noe om det, så da blir jeg litt nysgjerrig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tenker også. Ser hunder (generelt, ikke fra dette løpet) kommer haltende (stive) inn til mål, med kommentar om at hundene ser fine ut, og det ser jo virkelig ikke bra ut. Men er det en naturlig konsekvens, eller er hundene presset for hardt i forhold til kondisjon?

Ja, jeg blir jo stiv og støl jeg også. Samtidig er det et bevisst valg jeg tar selv, så om jeg presser meg langt (eller for langt) er det min egen skyld. Jeg kan alt for lite om dette til å vite noe om det, så da blir jeg litt nysgjerrig :)

akkurat det! Så lederhund som tydelig var halt på et forbein gå mange etapper i fjor, for en kjent kjører. Veterinærene skrøt av spannet, og vedkommende skrøt av hunden som gikk foran på løp for første gang. Hadde det vært min hund hadde den vært ute av spannet for lengst!

... ja til strenge veterinærkontroller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det! Så lederhund som tydelig var halt på et forbein gå mange etapper i fjor, for en kjent kjører. Veterinærene skrøt av spannet, og vedkommende skrøt av hunden som gikk foran på løp for første gang. Hadde det vært min hund hadde den vært ute av spannet for lengst!

... ja til strenge veterinærkontroller.

Uff ja, det hadde jeg tenkt også! Håper noen her har noen fakta om dette og kan belyse temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...